Ga naar inhoud
NKC Moderator

Probleem met automaat Fiat Ducato uit 2017

Recommended Posts

Hallo Dimitri,

Misschien kun je je dealer vragen eens op het forum te kijken. Je bent tenslotte nooit te oud om iets te leren van anderen, die wel degelijk kapotte kunstof onderdelen aantroffen in hun comfort-matic koppeling.

Vr.gr, Jan Vrij 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is de voorgaande reactie  van onlangs met wéér een zéér triest en duidelijke  verhaal over de Fiat Ducato 2011 Comfortmatic met een totale schade van meer dan 11.000 euro vrijwillig door hem verwijderd of ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 uren geleden, campaan zei:

Is de voorgaande reactie  van onlangs met wéér een zéér triest en duidelijke  verhaal over de Fiat Ducato 2011 Comfortmatic met een totale schade van meer dan 11.000 euro vrijwillig door hem verwijderd of ?

.

niet gezien.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het wel gezien, maar wist niet wat ik ervan denken moest. De beschreven ervaringen waren 100% tegengesteld aan de ervaringen met onze Ducato 130 MultiJet van 2014 met inmiddels 80.000 km op de teller. Ik wil niet zeggen dat wij geen problemen gehad hebben, maar die zijn door onze eigen Fiat Professional dealer en de Fiat Professional dealers in Perpignan (Frankrijk) en Maribor (Slovenië) deels onder garantie en deels met korting uit coulance keurig opgelost. Zelfs als ik voor die reparaties het volle pond had moeten betalen, was het minder dan € 2.000 geweest. Wij laten al het voorgeschreven onderhoud ook door onze Fiat Professional dealer uitvoeren en komen daar niet alleen maar met klachten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eens met Busje. Heb het ook gezien en ik weet ook niet wat ik er van denken moet. Hij laat zich er ook niet over uit of hij de camper nieuw had gekocht of als gebruikte (met wellicht een historie) . Wat de display betreft: de 2011 versie had inderdaad een probleempje met de display. Bij mij is de display door Fiat kosteloos vervangen. Ik weet ook van anderen waarbij de display kosteloos is vervangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In april 2019 zelfde probleem gehad, is ook al eerder gemeld in deze rubriek. Ik zie diverse onderdeelnummers voorbij komen. Ik heb destijds, met enige moeite, van de garagehouder uit Tirana de nummers van de probleem opleverende onderdelen mogen ontvangen. Zijn Bericht luidde: 

 
After we check in our service for the problem with transmission, the technical resulted in the conclusion the problem is from the clutch kit  504376635 and hydraulic bearing 55251546
 
The parts that we change in warranty from Fiat

 

Ik heb deze onderdeel nummers telefonisch doorgegeven aan Fiat professional die weer contact opnam met Fiat Italië en ik kreeg als antwoord van de technische dienst dat dit gemodificeerde onderdelen waren. Helaas niets zwart op wit. Bericht van overleg NKC met Fiat was dat er geen gemodificeerde onderdelen waren. Dus wie houdt wie voor de gek?

 

aangepast door Harvangel

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Ook ik kreeg eind februari 2010 de melding “versnellingsbak niet beschikbaar”. Het betreft een Fiat Ducato van 1 februari 2018 met ca 25.00 km op de teller. Tijdje wachten etc. Op een gegeven moment deed hij het weer. Vanaf dat moment ca  5.000 km gereden zonder problemen. Begin juni naar Fiat Professional in Hengelo. Probleem uitgelegd. Kopieën van de belangrijkste berichten uit dit forum, inclusief de foto’s, gemaild. Mondeling nogmaals de problemen met de plastic deeltjes van de koppelingsplaat aangegeven. De eerste rectie was “op fora staan zoveel onzinnige berichten”, “je kunt niet alles geloven wat er in de fora staat” etc. Ze hebben de auto uitgelezen. 2 foutcodes P 1810-79 (koppeling niet geopend voorafgaande aan schakelen) en P  060A-79 ( transmissie regeleenheid defect). De foutmeldingen zijn gewist. Proefrit gemaakt alles was goed. En  als alles goed is maak je de boel niet open””.. Euro 144 afgerekend en dat was het dan.  Mijn vraag is heeft een van jullie met dezelfde problemen ook deze foutmelding gehad? Of moet ik hopen dat mijn probleem  niet te maken heeft met de koppelingsplaat?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 5-6-2020 om 20:32, Driene zei:

 

...... De eerste reactie was “op fora staan zoveel onzinnige berichten”, “je kunt niet alles geloven wat er in de fora staat” etc. Ze hebben de auto uitgelezen. 2 foutcodes P 1810-79 (koppeling niet geopend voorafgaande aan schakelen) en P  060A-79 ( transmissie regeleenheid defect). De foutmeldingen zijn gewist. Proefrit gemaakt alles was goed. En  als alles goed is maak je de boel niet open””.. Euro 144 afgerekend en dat was het dan.  Mijn vraag is heeft een van jullie met dezelfde problemen ook deze foutmelding gehad? Of moet ik hopen dat mijn probleem  niet te maken heeft met de koppelingsplaat?

 

 

Deze twee foutcodes zijn precies de codes die wijzen op de defecte koppelingsplaat. En ook in de goede volgorde, namelijk eerst koppeling werkt niet en dan bak schakelt niet. De volgende stop komt er beslist voor jou aan.
En die 144,- euro is helemaal belachelijk. Uitlezen en resetten is iets voor 30,- euro maximaal en bovendien, waar is jouw garantieclaim / coulance toegepast?  En koop zelf zo'n WiFi OBD2 uitleesmodule en gebruik de app op de telefoon om deze code te lezen en te resetten. Dan ben je voor 15,- euro voor altijd klaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 uren geleden, GreDon zei:

 

Deze twee foutcodes zijn precies de codes die wijzen op de defecte koppelingsplaat. En ook in de goede volgorde, namelijk eerst koppeling werkt niet en dan bak schakelt niet. De volgende stop komt er beslist voor jou aan.
En die 144,- euro is helemaal belachelijk. Uitlezen en resetten is iets voor 30,- euro maximaal en bovendien, waar is jouw garantieclaim / coulance toegepast?  En koop zelf zo'n WiFi OBD2 uitleesmodule en gebruik de app op de telefoon om deze code te lezen en te resetten. Dan ben je voor 15,- euro voor altijd klaar.


Van die uitlees module en app zou ik wel wat meer willen weten. Is er ergens info over beschikbaar? Wat moet je hebben, welke app?

kost dat maar 15 euro? Ik zie OBD2 apparatuur voor iets over de 100 euro.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuten geleden, Harvangel zei:


Van die uitlees module en app zou ik wel wat meer willen weten. Is er ergens info over beschikbaar? Wat moet je hebben, welke app?

kost dat maar 15 euro? Ik zie OBD2 apparatuur voor iets over de 100 euro.

.

net gevonden voor 9,95, bluetooth of WiFi:

 

https://www.techniekwebshop.nl/obd2-adapter-scanner-elm327-met-wifi-interface-voor-auto-uitlezen-geschikt-voor-android-smartphone-tablet-iphone-en-ipad-3092.html

 

.

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minuten geleden, Harvangel zei:


Van die uitlees module en app zou ik wel wat meer willen weten. Is er ergens info over beschikbaar? Wat moet je hebben, welke app?

kost dat maar 15 euro? Ik zie OBD2 apparatuur voor iets over de 100 euro.

.

of bij Bol.com met gratis verzending:

 

https://www.bol.com/nl/p/obd2-wifi-adapter-elm-327-auto-diagnose-scan-tool-voor-foutcode-s-android-ios-apple-iphone/9200000074612867/

 

.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 uren geleden, GreDon zei:

 

Deze twee foutcodes zijn precies de codes die wijzen op de defecte koppelingsplaat. En ook in de goede volgorde, namelijk eerst koppeling werkt niet en dan bak schakelt niet. De volgende stop komt er beslist voor jou aan.
En die 144,- euro is helemaal belachelijk. Uitlezen en resetten is iets voor 30,- euro maximaal en bovendien, waar is jouw garantieclaim / coulance toegepast?  En koop zelf zo'n WiFi OBD2 uitleesmodule en gebruik de app op de telefoon om deze code te lezen en te resetten. Dan ben je voor 15,- euro voor altijd klaar.

Ik vraag me af of de vraag  van Driene voldoende is beantwoord. Ik denk dat het goed is dat Gredon toelicht waarom deze foutcodes alleen bij een kapotte koppelingsplaat kan voorkomen   Als het zo simpel zou zijn, zou ik verwachten dat iedere Fiat dealer deze conclusie kan trekken en een gegronde reden heeft om de boel open te maken.

Daarbij heeft Driene nog  5000km doorgereden zonder problemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuten geleden, GreDon zei:


De App heet EOBD-facile en kost een paar euro dacht ik. 

.

volgens Bolcom en andere sites zijn er meerdere gratis Apps verkrijgbaar, ik heb nog niet besteld maar ga dat wel doen:

 

Ondersteuning van de volgende software:
- Torque (kan worden gedownload van Android Market)
- Scantool_net113win (Full Version)
- EasyOBDII V2.2 (volledige versie)
- OBD2Spy (Demo Version)
- ScanMaster-ELM (Demo Version)
- wOBDCRAZY (Demo Version)

 

.

aangepast door Humpie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 5-6-2020 om 20:32, Driene zei:

 

Ook ik kreeg eind februari 2010 de melding “versnellingsbak niet beschikbaar”. Het betreft een Fiat Ducato van 1 februari 2018 met ca 25.00 km op de teller. Tijdje wachten etc. Op een gegeven moment deed hij het weer. Vanaf dat moment ca  5.000 km gereden zonder problemen. Begin juni naar Fiat Professional in Hengelo. Probleem uitgelegd. Kopieën van de belangrijkste berichten uit dit forum, inclusief de foto’s, gemaild. Mondeling nogmaals de problemen met de plastic deeltjes van de koppelingsplaat aangegeven. De eerste rectie was “op fora staan zoveel onzinnige berichten”, “je kunt niet alles geloven wat er in de fora staat” etc. Ze hebben de auto uitgelezen. 2 foutcodes P 1810-79 (koppeling niet geopend voorafgaande aan schakelen) en P  060A-79 ( transmissie regeleenheid defect). De foutmeldingen zijn gewist. Proefrit gemaakt alles was goed. En  als alles goed is maak je de boel niet open””.. Euro 144 afgerekend en dat was het dan.  Mijn vraag is heeft een van jullie met dezelfde problemen ook deze foutmelding gehad? Of moet ik hopen dat mijn probleem  niet te maken heeft met de koppelingsplaat?

 

Driene, ik had gehoopt dat Gredon zijn antwoord zou toelichten, maar dat is nog niet gebeurd.

Het ziet ernaar uit dat de garage zich geen raad weet met de melding

Gezien de ervaringen van anderen is een probleem met de koppelingsplaat vooralsnog niet uit te sluiten.

Daar staat tegenover dat er daarna 5000km gereden is  zonder problemen. Dat zowel een foutmelding van de transmissie (versnellingsbak) en koppeling opkomen, kan o.a. ook veroorzaakt worden door een probleem met de druk in het hydraulisch systeem. Zowel de transmissie als de koppeling worden bediend door dit systeem. Als de foutmelding optrad tijdens starten, zou je in deze richting kunnen denken. Zie ook de reactie van Marianjaques op 10 mei met een verklaring en hoe dit te voorkomen.

Mocht je twijfels behouden dan zou een second opinion wellicht kunnen helpen van een garage die ervaring heeft met het vervangen van deze koppelingsplaat, zie bijv. de reactie van Marcodilungo op 10 mei

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pierre , ik snap er allemaal niks meer van , camper zit nog in de garantie , gewoon versnellingsbak demonteren en een andere  koppelingsplaat monteren ,en dan ben je van het plastic probleem af . Ik zou met de dealer een gesprek aangaan plaat niet stuk dan betaald de klant plaat wel stuk garantie Fiat , anders blijf er een risico  op standing .

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Supreme, ik ben uitgegaan van een garantietermijn van 2 jaar en dan is het buiten de garantie. Wat ik probeer aan te geven, is dat er een risico is dat de plaat niet stuk is omdat er na de storingsmelding 5000km probleemloos gereden is. Dan zijn de kosten voor Driene.  Marcodilungo verwees naar een dealer die ervaring heeft met deze koppelingsplaten. Wellicht dat deze dealer de expertise (en de wil) heeft om Driene verder te helpen, en kan eventueel bevestigen dat de storingsmelding terdege te maken heeft met een kapotte plaat. Daarom noem ik ook deze optie. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad, de garantietermijn was 2 weken overschreden. Intussen heb ik telefonisch contact gehad met Car Service Wessels in Papenhoven (elders in dit forum aanbevolen).  Daar dacht men dat het  de koppelingsplaat wel moest zijn. Als het daarbij zou blijven,. Ook de robot zelf kon defect zijn (gegaan).  Ook kreeg ik te horen dat coulance bij Fiat heel moeilijk was. Ik denk nog na wat te gaan doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Driene, Mocht je vervanging overwegen en het is inderdaad de koppelingsplaat en Fiat doet moeilijk qua coulance, dan is het verstandig deze sites van de overheid te bekijken

 

Rijksoverheid: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

 ACM/Consuwijzer:  https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

((Opm: ACM is de instantie die ook actief is in het dieselschandaal)

 

Het is zinvol ook de links te openen. Er zijn ook voorbeeldbrieven

Ik denk dat dit forum voldoende informatie biedt om aan te tonen dat het probleem met de koppelingsplaat van de EURO 6 versie van de Comfortmatic vaker voorkomt en dat het dus niet aan de eigenaar ligt

 

Consequentie kan zijn dat je aanspreekpunt dan de verkoper moet zijn en niet Fiat, tenzij je dit met de verkoper overeenkomt. Als de verkoper bij Bovag is aangesloten dan is er vlgs mij ook een geschillen commissie, wiens uitspraak bindend is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik zeer betreur dat bij twee weken over het termijn men niet meer thuis is , ik ben zelf ook dealer geweest van het merk uit Eindhoven , teven hadden wij toen ook Fiat , toen bijna geen campers , maar zo ging ik niet met mijn klanten om , dit moet je proberen bij een transportondernemer . 

 

Mijn stelling is , een klant moet tevreden wezen , maar niet voor elke prijs . Maar ben je wel klant bij ? , met een camper .

 

wij hadden wel een verhuurbedrijf met Fiat camper voor reparatie / garantie , kocht zijn camper zelf in Duitsland , komt bij mij voor garantie , deze werden uitgevoerd en gefactureerd , en daar voor een garantie aangevraagd en dit ging gewoon goed . Hoewel de klant niet altijd het volledige gecrediteerd kreeg dat zit in bruto netto . hij was het daar wel een niet mee eens , maar met uitleg dat hij de krenten neemt uit de pap door het kopen in Duitsland . kunne wij daar geen geld op toeleggen .

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur terug, supreme zei:

Wat ik zeer betreur dat bij twee weken over het termijn men niet meer thuis is , ik ben zelf ook dealer geweest van het merk uit Eindhoven , teven hadden wij toen ook Fiat , toen bijna geen campers , maar zo ging ik niet met mijn klanten om , dit moet je proberen bij een transportondernemer . 

 

Mijn stelling is , een klant moet tevreden wezen , maar niet voor elke prijs . Maar ben je wel klant bij ? , met een camper .

 

wij hadden wel een verhuurbedrijf met Fiat camper voor reparatie / garantie , kocht zijn camper zelf in Duitsland , komt bij mij voor garantie , deze werden uitgevoerd en gefactureerd , en daar voor een garantie aangevraagd en dit ging gewoon goed . Hoewel de klant niet altijd het volledige gecrediteerd kreeg dat zit in bruto netto . hij was het daar wel een niet mee eens , maar met uitleg dat hij de krenten neemt uit de pap door het kopen in Duitsland . kunne wij daar geen geld op toeleggen .

Ik ben het met je eens Supreme. Daarom heb ik ook verwezen naar de links van de rijksoverheid. De wet maakt onderscheid tussen wettelijke garantie en fabrieksgarantie. Zij zien de fabrieksgarantie als aanvulling op de wettelijke garantie. Wat betreft de wettelijke garantie: die kan veel langer zijn dan de fabrieksgarantie, de wet zegt dat het product zo lang mee moet gaan als u mag verwachten. Dan lijkt mij 2 jaar bij 25000 km veel te kort voor een koppelingsplaat.

De links verwijzen overigens naar veel meer info mbt dit onderwerp. Men kan daar ook voorbeeldbrieven vinden en uitleg over wat te doen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...