Ga naar inhoud

Probleem met automaat Fiat Ducato uit 2017

NKC Moderator
 Share

Recommended Posts

Ik heb recent hetzelfde probleem ondervonden, de oorzaak is dat de achterrem schakelaar defect was. Dit onderdeel is cruciaal voor een goede werking van de automaat. De kosten voor een nieuwe schakelaar is ongeveer € 20.  

Link naar reactie

13 uren geleden, Jan Hm zei:

Ik heb recent hetzelfde probleem ondervonden, de oorzaak is dat de achterrem schakelaar defect was. Dit onderdeel is cruciaal voor een goede werking van de automaat. De kosten voor een nieuwe schakelaar is ongeveer € 20.  

Nou, als het probleem zo simpel was op te lossen dan hadden we hier geen 15 pagina's vol geschreven met klaagzang. Inmiddels hebben ze bij Sachs door het bekend worden van dit probleem een wereldomzet. De levertijden lopen daardoor enorm op. Alleen reeds bij mijn garagebedrijf staan zeven campers in de wacht om geholpen te worden door montage van een Sachs koppelingsplaat. Wachten op de levering dus.

Link naar reactie

• 2 weeks later...

Het valt me op dat er over allerlei zaken rond de Fiat Ducato Automaat worden besproken, maar dat hierbij weinig of geen nieuwe meldingen van daadwerkelijke storingen zitten. 

Dat brengt me op de vraag: Hoe frequent doen zich de problemen met de koppelingsplaat bij de automaat voor (bij welke bouwjaren en welk percentage van de verkochte automaten heeft daadwerkelijk problemen gekregen) ?

Is er iemand die over deze gegevens beschikt ?

Link naar reactie

Ook ik lees geen nieuwe schadegevallen over deze koppeling plaat met plastic onderdelen. Onze integraal camper met deze automaat is net 11 jaar geworden en nergens last van; integendeel, wij zijn erg tevreden. Combinatie van 3 ltr motor met robot automaat is geweldig. We horen wel dat ook via de zijdeur de electronica gaat werken. Starten daarna in Neutraal. Zijn wel rustige rijders

Link naar reactie

Op 9-3-2021 om 16:23, Dr.Dream zei:

Ja op dit moment met een budget van €.25.000 bij een kantoor met 20 advocaten op de loonlijst om van Fiat de schade wegens sjoemel software vergoed te krijgen. De vorige week heeft de eerste Rechtbank in een vergelijkbare zaak uitspraak gedaan en ruim €.50.000 plus alle kosten en rente toegekend. Dus dat helpt echt wel.

Ja, die uitspraak heb ik ook gelezen en direct doorgestuurd aan mijn RBV. Het bedrag is overigens bijna 60.000 euro, zeker indien je de rentevergoeding en de tegemoetkoming buiten gerechtelijke voor-proceskosten erbij telt.
En in Duitsland komt dit Fiat Abgasskandal a.s. woensdag 21 april uitgebreid op de TV. Het programma "PlusMinus" besteedt hier aandacht aan. Het laat iedere kant van dit thema zien t/m de advocaat Dr.Stoll waarbij mijn zaak loopt. De uitzending is te zien op de ARD en begint om 21.45 uur.

PS. Mijn RBV denkt na over een afkoopvoorstel. Hoe is dat bij jou Dr.Dream?

Link naar reactie

25 minuten geleden, Dr.Dream zei:

Deze problemen doen zich met name voor bij de campers met milieuklasse Euro-6. Daaronder weinig of geen meldingen. Bij mijn garage www.acswessels.nl staan er inmiddels zeven op de wachtlijst voor vervanging door de Sachs koppelingsplaat. Die hebben echter door de grote vraag en door Corona leverproblemen.

Daaruit zou je kunnen opmaken dat in de robot automaat van vroegere datum een andere koppelingsplaat (zonder plastic clips) toegepast is. Eerder las ik dat de koppelingsplaat identiek zou zijn. Wie het weet mag het zeggen. 

Link naar reactie

Dat vraag ik me dus ook af Rob van Hout. Is preventief vervangen van de koppelingsplaat wel zinvol? We moeten ons ook niet gek laten maken door al die berichten. Bij mijn dealer gaan jaarlijks heel wat campers door hun handen en dus ook de 6 traps automaat van Fiat Ducato (Euro-6) en ze hebben al die jaren nog nooit storingen in de automaten gehad. Wel bijzonder toch!? Komt bij dat de 6 traps automaat bijzonder fijn rijdt. Niks mis mee. 

Wellicht dat de NKC bij de RDW gegevens kan opvragen hoeveel Fiat Ducato automaten t/m bouwjaar 2019 er in Nederland rondrijden. Type versnellingsbak is volgens mij bij de RDW bekend. Deze bezitters kan men dan middels een enquête een brief toesturen met de vraag deze in te willen vullen en hun ervaringen te delen. Dan weten we in ieder geval meer. Of zou dit te privacy gevoelig zijn? Hoe dan ook, nu weten we te weinig en ga ik voorlopig nog met een gerust hart met mijn Fiat Ducato automaat uit 2018 opstap. Overigens zit ik op Facebook op de groep Fiat Ducato campers. Daar lees ik er ook niets over. 

Link naar reactie

4 uren geleden, Dr.Dream zei:

Dat is precies hetzelfde onder een andere naam. De andere automaatbak via Fiat is de 9-traps wandlerbak. 

Even ter correctie: dit is een ZF automaat. Wordt o.a. ook door BMW gebruikt.

Link naar reactie

2 uren geleden, supreme zei:

Dr Drearm , die 9-traps is toch een automaat met vloeistofkoppeling .

Ik snap het even niet meer. Volgens mij dwalen jullie af. Het gaat hier in dit topic over de koppelingsplaat van de 6-bak automaat van Fiat.

Link naar reactie

Ik heb een Knaus 700 MEG Silverline Selection 150 PK uit 2016 met een 6 bak comform automaat (gerobotiseerde koppeling) Bij aanschaf in oktober 2020 kreek ik binnen een week de eerder gemelde fout in beeld. Versnellingsbak niet beschikbaar.  Gelukkig was ik in staat om na een paar alsnog de weg te vervolgen. De verkopende partij geïnformeerd.  Dit heeft een paar dagen zo geduurd en daarna geen probleem meer tot een aantal weken geleden het probleem weer opdook en de camper moest worden weggesleept. Als remedie en in overleg met Fiat is de hydrauliek olie van de robot die op de versnellingsbak is geplaatst vervangen. Een week lang waren er geen problemen totdat vanmorgen na een tocht van 120 km. Even de auto geparkeerd en voor het verplaatsen binnen 5 minuten weer gestart. En ja, het bekende probleem. De camper maar laten staan en opnieuw geprobeerd na 4 uur. En toen was alles weer normaal en zijn wij maar weer naar huis gereden. Ook daar weer de camper uitgeschakeld en na een paar minuten weer gestart met weer een foutmelding en geen aandrijving. Wat ik uit het voorgaande constateer is dat het probleem zich voordoet kort nadat de camper weer wordt herstart. Ik weet niet of dit ook zo bij anderen.

Ik vraag mij af is het wel de hydrauliek olie van de robot, is het de veelbesproken koppelingsplaat. Hoe kan het dat Fiat adviseert de hydrauliek olie te vervangen bij mijn camper met 34.000 op de teller? 

Beeld ik mij in dat de comfort automaat direct na het vervangen van de hydrauliek olie soepeler reed dan nu?

Wie heeft nuttige input? Gehele aankoopbedrag terug, inruilen voor het geval er iets vergelijkbaars beschikbaar is? Dealer en Fiat dwingen de zaken nu maar eens grondig op te lossen? 

Link naar reactie

Ik denk dat ieder weldenkend campermens MOE  is van de ontkenning, het bagatelliseren van het probleem door Fiat en inmiddels ook al  sommige (echte?)  leden van het forum. Dit is anno nu DE methode. De klant / gedupeerde  moedeloos maken. Wat heeft het voor zin om nog 15 pagina's te vullen met dit probleem als er toch niets verder mee wordt gedaan? Zelfkastijding? Dit geldt voor die belachelijke koppelingsplaat met PLASTIC onderdelen EN de sjoemelsoftware. FIAT GEFELICITEERD (voorlopig)! Enige goede tip : sluit de voordelige mobiliteitsverzekering (pechhulp)  af bij Fiat, dan word je in ieder geval weggesleept.  Goede reis.

Link naar reactie

2 uren geleden, campaan zei:

Enige goede tip : sluit de voordelige mobiliteitsverzekering (pechhulp)  af bij Fiat, dan word je in ieder geval weggesleept.  Goede reis.

Die zit standaard in mijn camper verzekering bij de NKC en daar vertrouw ik toch iets meer op dan Fiat.

Link naar reactie

Ik denk dat niemand iets bagatelliseert of een probleem  ontkent, belangrijk is om de kern van een technisch probleem te begrijpen en dat vergt enig analytisch vermogen. Omdat mijn camper 4 jaar oud is en is geïmporteerd uit Duitsland, heb ik geen historie ervan en weet dus ook niet hoe er mee gereden is. Het kan zijn dat de vorige eigenaar ieder jaar met een zwaarbeladen camper over de Alpen naar Italië is getrokken en met de blik op oneindig en met verstand op nul en op standje volautomatisch, niet handmatig heeft teruggeschakeld naar een hogere versnelling bij stijgen of afdalen. Ook weet ik niet of er plastic klemmetjes zitten op de koppelingsplaat. Maar wanneer er iemand is die mij informatie kan geven of het mogelijk is de  één en ander na te gaan, dan ben ik hem dankbaar.

Ondertussen staat er een afspraak met de dealer gepland en wordt de koppelingsrobot voor revisie opgestuurd.

Ook heb ik contact gehad met Bert Wessels van www.acswessels.nl en hij verdenkt in dit geval de koppelingsrobot.

Ook heb ik een wegsleepverzekering.

Link naar reactie

18 uren geleden, KnausSilverMEG zei:

I

Omdat mijn camper 4 jaar oud is en is geïmporteerd uit Duitsland, heb ik geen historie .....

Ook heb ik contact gehad met Bert Wessels van www.acswessels.nl en hij verdenkt in dit geval de koppelingsrobot.

Die historie is op basis van het VIN op te vragen bij elke officiele FIAT-dealer in de EU.

Bert Wessels is een zeer groot deskundige op dit gebied. Ik zou zeker zijn voorgestelde route opvolgen.

Link naar reactie

Tot mijn verbazing wordt op de site https://www.fiatprofessional.com/nl/mopar/onderhoud mijn auto met VIN niet gevonden. Ook op de Duitse site, Knaus is Duits en de camper is 2e hands vanuit Duitsland geïmporteerd,  maar ook hier geen resultaat. Nu staat op het kenteken dat het een Knaus  is en ook het logo op de grill is weer Knaus,  maar het onderstel, de motor etc. is 100% Fiat, de boekjes zijn geheel Fiat, de garantiepapieren zijn 100% Fiat. 

Ik heb ondertussen contact opgenomen met Fiatprofessional en hoop wat informatie los te krijgen.

Link naar reactie

2 uren geleden, KnausSilverMEG zei:

Tot mijn verbazing wordt op de site https://www.fiatprofessional.com/nl/mopar/onderhoud mijn auto met VIN niet gevonden. Ook op de Duitse site, Knaus is Duits en de camper is 2e hands vanuit Duitsland geïmporteerd,  maar ook hier geen resultaat. Nu staat op het kenteken dat het een Knaus  is en ook het logo op de grill is weer Knaus,  maar het onderstel, de motor etc. is 100% Fiat, de boekjes zijn geheel Fiat, de garantiepapieren zijn 100% Fiat. 

Ik heb ondertussen contact opgenomen met Fiatprofessional en hoop wat informatie los te krijgen.

Dan is hij nog nooit bij een FIAT dealer binnen geweest nadat Knaus hem op de weg gezet heeft. Heb je wel het juiste VIN gebruikt. Bij Fiat begint dat altijd met ZFA en dan meestal 250000xxxxxxx.
Vul dat maar eens hier in: https://nl.vin-info.com/gids-van-het-rapport-voertuiggeschiedenis-vin. Vindt hij hem dan wel?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...