Ga naar inhoud

Probleem met automaat Fiat Ducato uit 2017


Recommended Posts

Prima aanvulling Pierre! Bedankt! 
 

Mijn Fiat/Knaus camper is twee jaar oud en heeft nu Ca. 18.000 km gereden. Tot nu toe geen enkel probleem. Bij steile hellingen gebruik wel de Up van de comfort matic. Dat is heel belangrijk. Anders krijg je te weinig toeren bij een te steile helling. Dit kan het systeem beschadigen. In de hoge bergen rijden met handmatige instelling, dus zelf schakelen. Zorg ervoor dat je niet beneden de 1500 toeren komt. Dan altijd terugschakelen. Altijd instappen via het bestuurdersportier waarbij alleen dan het hydraulische systeem wordt geactiveerd. 

Link to post
Share on other sites
  • Replies 324
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hallo Pierre, Dat is nauw juist naar mijn idee de kwestie, dat onderdeel zit al vanaf 2006 in de handgeschakelde Fiat Ducato's en ook in de Comfort- Matic. Dus niet alleen in de Comfort-Mati

Nou simpel verhaal (sta in verhalen als jurgenmonique geregistreerd).......Wij hebben onze camper verkocht.......Stonden nadat onze koppelingsplaat op eigen kosten (bijna 1800 €....) was verwisseld na

Zie antwoord van Pierre:  Zie Fiat handleiding Comfortmatic.   Daar staat in: "IMPORTANT Wanneer het bestuurdersportier wordt geopend, schakelt het systeem het hydraulische gedeelte in, zoda

Posted Images

Ferdie dat met die bestuurders portier dat gaat zeker alleen op voor half integralen met de originele cabine?

Als hij bij een steile helling niet snel genoeg terugschakelt kun je hem ook in de automaat stand terugschakelen.

Bij veel helling werk natuurlijk beter op hand zetten.

En NB fan gewoon kopen die mooie Niesmann want meestal gaat het wel goed.

Check wel even de dubbele ramen want daar zijn er al veel van vervangen vanwege vocht.

Weer een probleem zou je zeggen maar ja ook daarvoor geld dat het meestal niet voorkomt.

grt.

Link to post
Share on other sites

Inderdaad ABG dat geldt alleen voor halfintegralen. Overigens lijkt het mij geen goed idee om in de automaatstand zelf terug te schakelen. Het is beter dan over te schakelen naar handmatige bediening, want in de automaatstand wordt afgeraden je hand op de pook van de automaat te leggen om storingen te voorkomen. 

Link to post
Share on other sites

Vraag , hoe is de status bij de NKC inzake deze versnellingsbak problemen , bij het Ford motor probleem werd zelfs VARA Kassa programma ingeschakeld gaat dit bij fiat ook gebeuren??    Vraag 2 . Als ik het goed begrijp komt het voor bij euro 6 motoren , zitten er dan bij bv. 2012 modellen geen plastic onderdelen in de koppelingsplaat .  

Link to post
Share on other sites
13 uren geleden, Coen zei:

Vraag , hoe is de status bij de NKC inzake deze versnellingsbak problemen , bij het Ford motor probleem werd zelfs VARA Kassa programma ingeschakeld gaat dit bij fiat ook gebeuren??    Vraag 2 . Als ik het goed begrijp komt het voor bij euro 6 motoren , zitten er dan bij bv. 2012 modellen geen plastic onderdelen in de koppelingsplaat .  

Jawel, die hebben ook de plastic veren. Echter die motoren hebben een lagere druk op de plaat en daardoor overleven ze het (langer).

Link to post
Share on other sites
  • 4 weeks later...

Ik zou het niet doen. Hoeveel mensen krijgen klachten? 10% van de Ducato rijders wellicht? Elk is er één teveel, maar door alle instructies m.b.t. tot de comfortmatic goed uit te voeren is de kans m.i. kleiner dat je problemen krijgt. Ik zit zelf bij een dealer waar het probleem niet bekend is, terwijl ze heel veel Ducato’s verkopen en in onderhoud hebben. Ik en andere gebruikers hebben al eerder al iets gezegd over de uit te voeren instructies. Dit kun je nalezen op eerdere data op dit forum. 

Link to post
Share on other sites

Petee,

Zie ook  mijn bijdrage  van 17 juli. Ik heb na de melding “versnellingsbak niet beschikbaar” nog 5000 km (ik kwam terug vanuit Marokko) probleemloos gereden. Toch heb ik de platen (preventief) laten vervangen bij Bert Wessels. Omdat ik absoluut niet het risico wil lopen dat ik stil kom te staan op een beroerde plek met alle ellende van dien (wegslepen, hotel zoeken, vakantie afbreken,vervoer naar huis  etc). En als je die E 1830 afzet tegen de  totale kosten van een Camper (ca E 80.000 en meer) , de verzekeringskosten en wegenbelasting (ook  ongeveer  E 2000) , de kosten van een beurt met APK (E 500)  valt het allemaal nog wel mee. Wel jammer, maar wel overzienbaar. Zie het maar als een soort eenmalige verzekeringspremie.  Net als de Bear Lock van E 1000 die ik nog nooit nodig heb gehad. Overigens waren mijh koppelingsplaten , afgezien van normale slijtage)m nog goed.

Mvg

Jan

Link to post
Share on other sites

Mijn god, wat zijn dit voor (woeker) prijzen Jan Driene?
Bearlock kost normaal 550,- euro compleet gemonteerd aan de huisdeur.
APK is 35,- euro, bij grote beurt van 400,- euro gratis (alleen afmeldkosten).
Verzekering en wegenbelasting betaal ik 1065,- per jaar en nog 73,- euro voor de winterschorsing.
De montage van zo'n Sachs plaat moet voor 1200,- euro ook klaar zijn.

 

Link to post
Share on other sites
2 uren geleden, Dr.Dream zei:

Mijn god, wat zijn dit voor (woeker) prijzen Jan Driene?
Bearlock kost normaal 550,- euro compleet gemonteerd aan de huisdeur.
APK is 35,- euro, bij grote beurt van 400,- euro gratis (alleen afmeldkosten).
Verzekering en wegenbelasting betaal ik 1065,- per jaar en nog 73,- euro voor de winterschorsing.
De montage van zo'n Sachs plaat moet voor 1200,- euro ook klaar zijn.

 

Waar te doen voor 1200,-  volgens jouw? 

Link to post
Share on other sites

D , Dream , ik hoor wel meer van die prijzen , maar een APK voor 35,- euro kan niet goed uit gevoerd worden , als nu nu 35 euro neemt - 21 % dan heeft het keuringsstation / garage  28,- euro ,dan zal hij in een half uur klaar moeten zijn inc de afmeld tijd , en hoelang is hij dan aan het keuren ? , Binnen rijden op brug of put , keuren , uitlezen boord computer ( geen roetmeting ) afmelden , en buiten zetten . 

 

Maar als ik het NKC lees , waar men wel een camper een conditie inspectie geven na een APK weet ik genoeg . 

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 4 weeks later...
2 uren geleden, campaan zei:

Bij onderhoudsbeurt gaat men oooook voor de koppelingsplaat ènkel af wat men vindt via de diagnosestekker.

Ter preventie, start ik na contact aanzetten bak eerst zelf  in neutraal gezet te hebben = zeker geen verbinding. 

Zet bak ook zelf in neutraal bij wachten voor stoplicht, etc.  Wie weet slim?

 

Je gebruikt de neutraal positie keurig volgens de Fiat instructies. Ik doe het ook zo.

 

Overigens in de buitenlandse forums waren er mensen die de melding "versnellingsbak niet beschikbaar" zelf oplosten.

Hierbij de mogelijke oorzaken die ik tegen kwam (kan nuttig zijn voor onderweg)

1) Oliepeil hydraulische unit te laag. (Er waren opmerkingen van forum deelnemers dat deze wel erg krap was bij oplevering)

2) Corrosie in de stekkerverbinding van het remlicht systeem.

 Stekker bevindt zich in motor ruimte naast kabelboom onder de plastic afdekking aan bestuurderszijde. Deze afdekking zal bedoeld zijn om te voorkomen dat  regenwater over de bedrading stroomt (Er zijn topics over slecht regenwaterafvoer onder de voorruit).

3) zekering van hydrauliek pomp en besturingsunit defect (zekeringkast in motor ruimte)

4)Proberen te resetten (start/stop of accuklem los) en zo nodig verlate start/noodloopprogramma proberen te activeren (zie handleiding)

aangepast door Pierre
aanvulling
Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

L'histoire se répète, Het verhaal herhaalt zich:

 

Na de soap van de automatische versnelling, bij 20.000 km, die vorig jaar mei NIET in de extended Hymer garantie van 5 jaar vervangen is (zie aan het gehele begin van deze blog) gaat de story door. 

 

Sinds het begin heb ik problemen met het motormanagement gehad, als eerste is deze gereset in Madrid (in 1e instantie gaven ze aan kom in 2 wkn maar terug). Dit probleem is steeds gebleven, meerdere keren door mijn Fiat dealer gereset, geen problemen gezien. Ook na het vervangen van de geweldige koppelingsplaten met plastic (hoe verzin je het) van Fiat bleef dit fenomeen, ik mocht gewoon doorrijden van de garage. 

 

Echter in het najaar rijdend in het rustige NW deel van Duitsland (Ost Friesland) pogend aan COVID-19 te ontsnappen bleef het motormanagement lampje weer steeds branden. Na een week reed ik redelijk laat naar de CP en verloor ik ineens vermogen, niet sneller dan 30 á 50 km/u. Ik kon net de CP bereiken. De volgende dag deed hij het weer en meteen naar NL gereden omdat afslepen vanuit Dld niet mogelijk was ivm de maatregelen. De dagen erna niet meer voorgekomen.

 

De Camper begin november naar de garage gebracht met volgende acties:

  1. Brandstofpomp vervangen. Camper opgehaald en na 10km geen vermogen op A30;
  2. Verstuivers gecontroleerd, waren OK, probleem blijft Mmgmnt lampje brand;
  3. Verstuivers vernieuwd en nog steeds NOK, probleem blijft Mmgmnt lampje brand;
  4. EGR klep vernieuwd en probleem opgelost.....

Ik ben nog niet met de Camper op pad geweest maar na één maand in de garage te hebben gestaan ben ik het wel erg zat dit gedoe, de lol is eraf. Ik ben wel zéér dankbaar dat dit nog allemaal viel onder de 5 jaar extended Hymer garantie (versnelling NIET), anders had dit geintje mij een fortuin gekost. 

 

Ik ben zéér teleurgesteld in de NKC dat er geen enkele schot zit in dit Fiat debacle, zijn er naar hun zeggen al meer dan een jaar mee bezig maar geen enkele indicatie dat dit ook zo is. Hopen zeker dat dit geintje overwaait en er niet teveel ruchtbaarheid aan wordt gegeven. Dikke duim naar beneden en een 1,0 met een griffel. 

 

Een ontevreden Fiat Ducato rijder.

.

aangepast door Humpie
Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...
Op 15-12-2020 om 14:24, Humpie zei:

L'histoire se répète, Het verhaal herhaalt zich:

 

Na de soap van de automatische versnelling, bij 20.000 km, die vorig jaar mei NIET in de extended Hymer garantie van 5 jaar vervangen is (zie aan het gehele begin van deze blog) gaat de story door. 

 

Sinds het begin heb ik problemen met het motormanagement gehad, als eerste is deze gereset in Madrid (in 1e instantie gaven ze aan kom in 2 wkn maar terug). Dit probleem is steeds gebleven, meerdere keren door mijn Fiat dealer gereset, geen problemen gezien. Ook na het vervangen van de geweldige koppelingsplaten met plastic (hoe verzin je het) van Fiat bleef dit fenomeen, ik mocht gewoon doorrijden van de garage. 

 

Echter in het najaar rijdend in het rustige NO deel van Duitsland (Ost Friesland) pogend aan COVID-19 te ontsnappen bleef het motormanagement lampje weer steeds branden. Na een week reed ik redelijk laat naar de CP en verloor ik ineens vermogen, niet sneller dan 30 á 50 km/u. Ik kon net de CP bereiken. De volgende dag deed hij het weer en meteen naar NL gereden omdat afslepen vanuit Dld niet mogelijk was ivm de maatregelen. De dagen erna niet meer voorgekomen.

 

De Camper begin november naar de garage gebracht met volgende acties:

  1. Brandstofpomp vervangen. Camper opgehaald en na 10km geen vermogen op A30;
  2. Verstuivers gecontroleerd, waren OK, probleem blijft Mmgmnt lampje brand;
  3. Verstuivers vernieuwd en nog steeds NOK, probleem blijft Mmgmnt lampje brand;
  4. EGR klep vernieuwd en probleem opgelost.....

Ik ben nog niet met de Camper op pad geweest maar na één maand in de garage te hebben gestaan ben ik het wel erg zat dit gedoe, de lol is eraf. Ik ben wel zéér dankbaar dat dit nog allemaal viel onder de 5 jaar extended Hymer garantie (versnelling NIET), anders had dit geintje mij een fortuin gekost. 

 

Ik ben zéér teleurgesteld in de NKC dat er geen enkele schot zit in dit Fiat debacle, zijn er naar hun zeggen al meer dan een jaar mee bezig maar geen enkele indicatie dat dit ook zo is. Hopen zeker dat dit geintje overwaait en er niet teveel ruchtbaarheid aan wordt gegeven. Dikke duim naar beneden en een 1,0 met een griffel. 

 

Een ontevreden Fiat Ducato rijder.

.

 

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Beste Forum leden,

Ik ben sinds oktober vorig jaar in het bezit van een Pössl Roadcruiser 2018 o.b.v. Fiat Ducato 2.3 liter 150 PK Comfort-Matic. Met enige schrik las ik alle drama's rond de koppelingsplaat van deze Fiat. Ik heb n.a.v. jullie berichten contact opgenomen met het garagebedrijf waar ik voor april de eerste beurt met APK heb gepland (ACS Wessels, Papenhoven LB). Het probleem was daar bekend. Ik moet nog voor de eerste keer op vakantie met de camper maar ik moet er niet aan denken dat we met de problemen zoals geschetst op dit Forum worden geconfronteerd in het buitenland (mijn vrouw en ik zijn boven de 80 jaar). Dus heb ik, mede op advies van de heer Wessels, de afspraak gemaakt dat de koppelingsplaat preventief door een exemplaar van Sachs vervangen gaat worden. Hij had al 5 koppelingsplaten van Sachs in bestelling voor andere camperaars.

Ik hoop dat ik, mede dank zij dit Forum, van veel potentiële ellende bespaard ga blijven !

Link to post
Share on other sites

Beste Rob,

 

Met een Sachs koppelingsplaat is het probleem wel verholpen. Zelf ben ik ook in het bezit van een comfort-matic uit 2018. Tot op heden geen problemen gehad. Het is wel raadzaam de olie in de versnellingsbak eens in de 2 á 3 jaar te laten verversen. Dat wordt nogal eens vergeten. 

Overigens denk ik dat het probleem wel meevalt zeker vanaf het bouwjaar 2018. Er rijden heel veel comfort matics rond in Nederland waarvan ik schat dat misschien 5 procent van de gebruikers problemen hebben gehad. Uiteraard is elk probleem er één teveel. Maar in Duitsland schijnt het probleem nog minder groot te zijn omdat de bestuurders daar meer gewend zijn in de bergen te rijden en de comfort-matic dan handmatig bedienen. Dit voorkomt veel problemen. Veel reis- en vakantieplezier in het komende seizoen gewenst! 

 

Link to post
Share on other sites
23 uren geleden, robvanhout zei:

Beste Forum leden,

Ik ben sinds oktober vorig jaar in het bezit van een Pössl Roadcruiser 2018 o.b.v. Fiat Ducato 2.3 liter 150 PK Comfort-Matic. Met enige schrik las ik alle drama's rond de koppelingsplaat van deze Fiat. Ik heb n.a.v. jullie berichten contact opgenomen met het garagebedrijf waar ik voor april de eerste beurt met APK heb gepland (ACS Wessels, Papenhoven LB). Het probleem was daar bekend. Ik moet nog voor de eerste keer op vakantie met de camper maar ik moet er niet aan denken dat we met de problemen zoals geschetst op dit Forum worden geconfronteerd in het buitenland (mijn vrouw en ik zijn boven de 80 jaar). Dus heb ik, mede op advies van de heer Wessels, de afspraak gemaakt dat de koppelingsplaat preventief door een exemplaar van Sachs vervangen gaat worden. Hij had al 5 koppelingsplaten van Sachs in bestelling voor andere camperaars.

Ik hoop dat ik, mede dank zij dit Forum, van veel potentiële ellende bespaard ga blijven !


En welk prijskaartje heeft www.acswessels.nl hiervoor gemaakt?

 

Link to post
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...