Ga naar inhoud

Probleem met automaat Fiat Ducato uit 2017


Recommended Posts

https://www.gebruikershandleiding.com/Fiat-Ducato/preview-handleiding-572082.html?page=0013
 

AVV-stand is dus de verste stand als de motor wordt aangezet. Altijd dus via de bestuurderscabine instappen omdat dan het hydraulische systeem van de versnellingsautomaat wordt in geschakeld. Dit voorkomt écht problemen. Luister maar, je hoort dan duidelijk dat het systeem wordt geactiveerd. 

Link to post
Share on other sites
  • Replies 324
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hallo Pierre, Dat is nauw juist naar mijn idee de kwestie, dat onderdeel zit al vanaf 2006 in de handgeschakelde Fiat Ducato's en ook in de Comfort- Matic. Dus niet alleen in de Comfort-Mati

Nou simpel verhaal (sta in verhalen als jurgenmonique geregistreerd).......Wij hebben onze camper verkocht.......Stonden nadat onze koppelingsplaat op eigen kosten (bijna 1800 €....) was verwisseld na

Zie antwoord van Pierre:  Zie Fiat handleiding Comfortmatic.   Daar staat in: "IMPORTANT Wanneer het bestuurdersportier wordt geopend, schakelt het systeem het hydraulische gedeelte in, zoda

Posted Images

1 uur terug, campaan zei:

Dank voor informatie, misschien kijk ik niet goed, maar kom ik nu met de vraag wat is die stand AVV voor de sleutel ? De stand dat alle lampjes op het display branden? Trouwens ingewikkeld allemaal.

 

Zie reactie van Ferdie. Je opmerking "ingewikkeld allemaal" is terecht. De handleiding schiet te kort in duidelijkheid.

Link to post
Share on other sites

Dit had ik al veel eerder aangegeven, waarbij op te vallen valt, dat dit bij Integraal Campers sowieso vaak niet werkt. Daar bevindt zich geen originele Fiat deur met bijbehorend schakelgedrag.

Wel bij de half Integraal.

Dus bij starten, eerst de hydroliek de gelegenheid geven op druk te komen en dan pas de handelingen gaan verrichten om weg te rijden.

 

Link to post
Share on other sites
21 uren geleden, Ferdie zei:

https://www.gebruikershandleiding.com/Fiat-Ducato/preview-handleiding-572082.html?page=0013
 

AVV-stand is dus de verste stand als de motor wordt aangezet. Altijd dus via de bestuurderscabine instappen omdat dan het hydraulische systeem van de versnellingsautomaat wordt in geschakeld. Dit voorkomt écht problemen. Luister maar, je hoort dan duidelijk dat het systeem wordt geactiveerd. 

Ik ga het de dealer wel vragen bij de onderhoudsbeurt deze maand, want zo op papier  "de verste stand als de motor wordt aangezet", ik begrijp er nog steeds helemaal niets van die term AVV.  Vroeger was autorijden nog simpel en leuk.

Link to post
Share on other sites
3 uren geleden, campaan zei:

Ik ga het de dealer wel vragen bij de onderhoudsbeurt deze maand, want zo op papier  "de verste stand als de motor wordt aangezet", ik begrijp er nog steeds helemaal niets van die term AVV.  Vroeger was autorijden nog simpel en leuk.

Kijk eens op het contactslot. De positie AVV staat daar gemarkeerd

Link to post
Share on other sites

Het Nederlandse instructieboekje van de Ducato kun je op basis van het VIN-nummer downloaden. http://www.mopar.eu/camper/nl/garantie-onderhoud en even naar beneden scrollen.

 

Op bladzijde 12:

CONTACTSLOT

De sleutel kan naar 3 standen worden gedraaid: fig. 9:

❒ STOP: motor uit, sleutel kan verwijderd worden en stuur geblokkeerd. Sommige elektrische apparaten (bijv. autoradio, elektrische ruitbediening enz.) kunnen blijven werken;

❒ MAR: rijstand. Alle elektrische apparaten/systemen kunnen werken;

❒ AVV: motor starten (instabiele stand).

Het contactslot is voorzien van een elektronische beveiliging: als de motor bij de eerste poging niet aanslaat, moet de sleutel teruggedraaid worden naar de stand STOP om opnieuw te kunnen starten.

 

En het lijkt me sterk dat dit niet in het Duitse instructieboek zou staan.

aangepast door Busje
Link to post
Share on other sites

De Fiat automaat is voorzien van een normale versnellingsbak die door middel van stelmotoren "automaat wordt gemaakt".

Het probleem is dat het belangrijk is om van tijd tot tijd de afstand van de koppelingsplaat naar het vliegwiel te laten controleren/stellen omdat anders de afstand te groot wordt en de stelmotoren hierdoor defect kunnen raken. Ook de koppeling kan hierdoor gaan slippen. Deze afstelling dient met een computer te gebeuren. Wat ook een probleem kan veroorzaken is met een te hoge versnelling in heuvelachtig gebied te rijden. Je merkt vanzelf, als je een heuvel oprijdt, dat de automaat niet terugschakelt en dus in een te hoge versnelling blijft rijden. Advies is dan om over te gaan op handmatig schakelen. Heb zelf enige jaren geleden ook problemen met de versnellingsbak gehad in de buurt van Bordeaux. Kostte een week vakantie en € 2.500,-.

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Al deze automaten ellende heeft ook gevolgen voor de verzekering die mij een waarschuwing stuurde dat ik teveel schades claim. De Fiatgarages zijn niet bekent genoeg met dit probleem. Fiat Nederland is niet thuis .De verzekering begint te morren .En de NKC is allen in jubelstemming over het groeiend aantal leden.

Hier mijn brief aan de verzekering spreekt voor zich denk ik:

 

Geachte heer,

 

Een reactie op uw schrijven.

Omdat de verzekering alleen de kille cijfers hanteert wil ik u de andere kant van het verhaal laten zien.

 

Allereerst kan ik u mededelen dat deze camper al die jaren is onderhouden door een Fiatdealer  .Elk jaar zijn beurt gehad van gemiddeld €800.

Al deze pech is gerelateerd aan hetzelfde nooit goed opgeloste probleem.

Het betreft de half automaat van Fiat en wel de kunststof veertjes van de koppeling die stuk gaan en het alarm “versnellingsbak niet beschikbaar “geven. Met als gevolg dat de ene keer het alarm weer verdween en de andere keer niet, zodat de pechhulp werd ingeroepen of weer afgezegd

Dit onderdeel is na een jaar ellende deze maand vervangen door een Sachs koppeling met stalen veertjes en hopen wij eindelijk probleemloos op pad te kunnen.

 

Uw schade overzicht en de gevolgen voor mij:

Pech Nederland 2016...nieuwe koppeling(originele met kunststof veertjes) €1700

 

Pech Spanje 2019...hulp afgezegd alarm ging weg.

 

Pech Frankrijk 2019 (zelfde vakantie)..nieuwe ECU erin €1600 (onnodig achteraf)

 

Pech Spanje 2019..Nieuwe pomp(van de automaat en sensoren) €2400. Deze “reparatie” heeft 14 dagen geduurd waarbij ons het verblijf in Madrid aardig wat geld heeft gekost na aftrek van de vergoeding van de verzekering.

Helaas alles voor niets want tijdens de rit naar huis stond ik in Belgie weer stil maar na enkele keren starten was het alarm verdwenen.

 

Pech Nederland 2020...Weer een alarm. De plaatselijke garage heeft de computer gereset en de de pechhulp heeft niets gedaan.

Weer naar de fiatdealer die eindelijk mede door het forum van de NKC er van overtuigd waren dat de koppeling vervangen moest worden door een Sachs koppeling met stalen veertjes €1700

 

Gedurende deze tijd heb ik ook diverse malen de computer laten uitlezen.

 

Wat de garage in Madrid betreft( Iveco Cocentro) voel ik me gewoon bedonderd en ik begrijp niet dat er door de verzekeringsmaatschappijen geen betrouwbare garages zijn te vinden

Ook 20km slepen naar een garage voor €1267 is natuurlijk te gek voor woorden.

 

Kortgezegd heb ik door onkunde van erkende Fiatgarages veel onkosten gehad

Bij Fiat Nederland tot nu toe geen gehoor.

En komt u me vertellen dat ik een financieel risico ben met een bedrag van €4879 in vier jaar.

Ik denk dat dit bedrag in het niet valt bij een echte schade.

En mocht het gaan over het aantal meldingen dan spreekt bovenstaand verhaal voor zich.

 

Hopenlijk kunt u enig begrip opbrengen voor de situatie en indien nodig kan ik van alle reparaties en beurten kopieen overleggen.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Beste ABG,

Zou ik mogen weten om welke verzekeringsmaatschappij het gaat? Ik neem aan niet de NKC want die kennen het probleem en het lijkt erop dat ze er niets mee doen. Heel triest allemaal. Hoe oud is uw camper en hoeveel km’s heeft de camper gelopen? Misschien moeten we landelijk meer bekendheid geven aan dit probleem via Kassa of de Vakantieman en hoe zit het met de ons omringende landen? Die camperaars lopen ongetwijfeld ook tegen deze problemen aan zonder dat Fiat een terugroepacties onderneemt. 
 

Link to post
Share on other sites

Hallo Ferdie,

Ik ben verzekerd bij Aveco. De eerste koppeling is vervangen in 2016 met 50000km op de teller.

Nu staat er 115000 op en de camper is van 2010.

Zou ook iedereen aanraden nog eens goed te kijken wat de verzekering per dag vergoed voor de verblijfskosten want dat is minder dan je denkt. En vervangend vervoer zou bij Aveco minstens een week duren maar is in vele gevallen misschien toch het beste.

Maar goed ik hoop toch nog op enige steun van de NKC om het probleem met de "Comfort"Matic eens aan te pakken.

1.jpg

x.jpg

Link to post
Share on other sites

Hallo ABG,

Hartelijk dank voor je informatie. Zelf ben ik in 2017 op de autosnelweg in Duitsland gestrand met een Fiat Ducato met een lek brandstoffilterhuis. De camper had toen nog maar 27.000 km gereden. Wel erg snel stuk vond ik. Maar de NKC heeft de repatriëring toen snel geregeld (binnen 1 week was de camper terug in Nederland) en had ik binnen 1 dag vervangend vervoer naar huis, omdat de camper niet binnen enkele dagen kon worden gerepareerd. De NKC verzekering is wat dat betreft het overwegen waard. 
Inmiddels heb ik sinds 2019 een andere camper (bouwjaar 2018) met een Comfort Matic van Fiat. Tot nu toe geen problemen gehad na 18.000 gereden km’s. 

Link to post
Share on other sites

Hallo ABG,

Veel vakantieplezier in Portugal! Het lijkt mij wel dat met de Sachskoppeling  het eventuele probleem voorbij is met alles wat ik er over gelezen heb. Waarschijnlijk gaan ook niet alle Comfort Matic versnellingsbakken stuk, maar er gaan er veel teveel stuk en daar zou Fiat iets aan moeten doen c.q. de NKC om Fiat op andere gedachten te brengen. 

Groeten, Ferdie 

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Besten,

Op dit moment ben ik aan het onderhandelen over de aankoop van een N&B camper Arto 83 F bouwjaar 2012 (aankoop  via dealer)

Deze camper heeft motor Sofim F1CE3481E type 250 3ltr. multijet 16V. 180pk. 

De versnellingsbak is een zgn. Comfort-Matic (zes versnellingen en een achteruit versnelling) met een elektrohydraulisch schakelmechanisme en een enkelvoudige droge plaat koppeling elektrohydraulisch bedient. 

 

Mijn vragen zijn de volgende:

Waren de enorme problemen die ik op dit forum lees er ook al bij de Comfort-Matic versnellingsbakken die in 2012 werden gebruikt (ingebouwd) of is de versnellingsbak op enig moment gemodificeerd waardoor deze problemen zijn ontstaan.

 

Wat raad u mij aan om bij de mogelijke aankoop hierover af te spreken. Of is het sowieso onverstandig om een een camper met een Fiat Comfort-Matic aan te schaffen. 

 

Al vast bedankt voor uw reactie

 

Met goede groet,

Ton 

Link to post
Share on other sites

@NB fanEr is geen enkel probleem met deze versnellingsbak  Het probleem is enkel en alleen de koppelingsplaat. Daar kunnen de kunststof veertjes van afbreken. Dat treedt vooral op bij de jongere Fiatcampers met AdBlue. 
Je zou kunnen proberen of de verkoper er preventief een Sachs koppelingsplaat in wil zetten dan heb je 100% zekerheid. Maar echt nodig vind ik dit niet. 
Succes met de aankoop. 
 

PS. Heb je ook overwogen om in Duitsland te kopen. Daar hebben wij goed geld mee bespaard. 💰🤑

Link to post
Share on other sites
1 uur terug, GreDon zei:

@NB fanEr is geen enkel probleem met deze versnellingsbak  Het probleem is enkel en alleen de koppelingsplaat. Daar kunnen de kunststof veertjes van afbreken. Dat treedt vooral op bij de jongere Fiatcampers met AdBlue. 
Je zou kunnen proberen of de verkoper er preventief een Sachs koppelingsplaat in wil zetten dan heb je 100% zekerheid. Maar echt nodig vind ik dit niet. 
Succes met de aankoop. 
 

PS. Heb je ook overwogen om in Duitsland te kopen. Daar hebben wij goed geld mee bespaard. 💰🤑

Bedankt voor je snelle reactie,

Dat van die Sachs koppelingsplaat ga ik proberen op te laten nemen in de  koopovereenkomst. Bijvoorbeeld bij schade aan de koppeling binnen 2 jaar

 

Kopen in Duitsland hebben we inderdaad overwogen maar we kregen nogal wat reacties in de zin van: Moeilijk, moeilijk en zou ik nooit aan beginnen.❓

Link to post
Share on other sites

Mijn Fiat/Knaus camper is twee jaar oud en heeft nu Ca. 18.000 km gereden. Tot nu toe geen enkel probleem. Bij steile hellingen gebruik wel de Up van de comfort matic. Dat is heel belangrijk. Anders krijg je te weinig toeren bij een te steile helling. Dit kan het systeem beschadigen. In de hoge bergen rijden met handmatige instelling, dus zelf schakelen. Zorg ervoor dat je niet beneden de 1500 toeren komt. Dan altijd terugschakelen. Altijd instappen via het bestuurdersportier waarbij alleen dan het hydraulische systeem wordt geactiveerd. 

Link to post
Share on other sites
5 uren geleden, Ferdie zei:

Mijn Fiat/Knaus camper is twee jaar oud en heeft nu Ca. 18.000 km gereden. Tot nu toe geen enkel probleem. Bij steile hellingen gebruik wel de Up van de comfort matic. Dat is heel belangrijk. Anders krijg je te weinig toeren bij een te steile helling. Dit kan het systeem beschadigen. In de hoge bergen rijden met handmatige instelling, dus zelf schakelen. Zorg ervoor dat je niet beneden de 1500 toeren komt. Dan altijd terugschakelen. Altijd instappen via het bestuurdersportier waarbij alleen dan het hydraulische systeem wordt geactiveerd. 

Volledig mee eens Ferdie en goed geformuleerd. Overigens pas ik dit ook toe bij het gebruik van volautomaten. Nog een toevoeging: bij langere stilstand in neutraal (N) positie zetten om slip van de koppeling te voorkomen. .

Voor langere stilstand hanteer ik (ruwweg) als ik denk dat het langer dan een 1/2-1 minuut gaat duren . 

Ter aanvulling: ik rij een 2.3 l, 150pk versie, 61000km, bouwjaar 2012, tot nu toe heel tevreden met de Comfortmatic

aangepast door Pierre
Aanvulling
Link to post
Share on other sites
1 uur geleden, Pierre zei:

Volledig mee eens Ferdie en goed geformuleerd. Overigens pas ik dit ook toe bij het gebruik van volautomaten. Nog een toevoeging: bij langere stilstand in neutraal (N) positie zetten om slip van de koppeling te voorkomen. .

Voor langere stilstand hanteer ik (ruwweg) als ik denk dat het langer dan een 1/2-1 minuut gaat duren 

Helemaal eens met vorige 2 reacties. We rijden zelf ook de 3 ltr met deze automaat. Zo'n goede motor vind je niet meer. Koppelingsplaat van Sachs zou het probleem definitief oplossen maar wij rijden al 62500 km probleemloos. Heerlijke combinatie. Ben wel een rustige rijder die de techniek (het schakelen) gemoedelijk laat verlopen. Dus niet 'planken tijdens het automatisch schakelen. 

Succes met de aankoop! 

Link to post
Share on other sites

NB fan , ik begrijp het even niet een camper kopen waar een probleem in zich voor kan doen , opnemen in de verkoop nemen met  2 jaar garantie .

 

Die garantie bied natuurlijk geen zekerheid , er is maar een manier de plaat te vervangen , want het risico zit er in dat u met storing kan komen te staan en dan gaat de kosten meter lopen , en als dit net na de 2 jaar is , wat dan .

 

Mijn advies blijft gewoon deze koppelings set vervangen punt uit .

 

Link to post
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...