Ga naar inhoud

Probleem met automaat Fiat Ducato uit 2017


Recommended Posts

Natuurlijk is het jammer maar ook zeer triest als met deze problemen te maken heb , en het is eigenlijk een groot schandaal dat de men de eigenaren met dit probleem laten zitten en dat ze geen duidelijk onderzoek uitvoeren voor een blijvende oplossing .

 

Een koppeling is aan slijtage onderhevig dat begrijpt iedereen ,  maar dat zich ook storingen voor doen terwijl de plaat niet eens stuk is daar moet je ook onderzoek naar doen . 

 

Houd er wel rekening mee dat de koppeling die toch veel in werking is tijden het wegrijden  , file enz , dat de slijtage van de plaat ( voering ) en de speling die gaat optreden ( bediening ) de afstelling wijzigt , en als de data's die van de afstelling naar de computer te krities zijn is het een grote kans dat hij dan een fout melding geeft en dan heb je een probleem .

 

Hier een praktijk voorbeeld , Truck heeft een kapot starterkrans , en deze werd vervangen en omdat er all veel km op zaten hebben ze ook het koppelingset vervangen de bediening controleert op slijtage , goed bevonden . de truck gaat weer rijden en na 2 dagen staat hij neutraal op een kruising niet meer voor en achteruit uitgelezen bij de dealer bedieningscilinder vervangen , stekker verbinding geïnspecteerd , en weer rijden  , nog steeds problemen . daarna ook de inwendige bediening vernieuwd ( dus speling vrij ) en de truck had geen problemen meer , de monteurs begrepen niet dat het zo krities is want anders hadden ze de bediening wel gelijk vernieuwd , maar zij vonden eigenlijk de 1e keer geheel niet nodig .

 

Ik laat hier zien hoe nauw het kan steken . 

aangepast door supreme
Link to post
Share on other sites
  • Replies 324
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hallo Pierre, Dat is nauw juist naar mijn idee de kwestie, dat onderdeel zit al vanaf 2006 in de handgeschakelde Fiat Ducato's en ook in de Comfort- Matic. Dus niet alleen in de Comfort-Mati

Nou simpel verhaal (sta in verhalen als jurgenmonique geregistreerd).......Wij hebben onze camper verkocht.......Stonden nadat onze koppelingsplaat op eigen kosten (bijna 1800 €....) was verwisseld na

Zie antwoord van Pierre:  Zie Fiat handleiding Comfortmatic.   Daar staat in: "IMPORTANT Wanneer het bestuurdersportier wordt geopend, schakelt het systeem het hydraulische gedeelte in, zoda

Posted Images

2 uren geleden, supreme zei:

zelfs ben ik begonnen met mijn 18 e reed ik al automaat , n.l DAF dit was om dat wij dealer waren maar het reed geweldig en was zeer snel in de stad en dat was toen kikken .

Ik heb ook een DAF gereden met zo'n pienter pookje, aan die Variomatic kan nog niemand tippen.

Link to post
Share on other sites
Op 26-7-2020 om 18:57, supreme zei:

Natuurlijk is het jammer maar ook zeer triest als met deze problemen te maken heb , en het is eigenlijk een groot schandaal dat de men de eigenaren met dit probleem laten zitten en dat ze geen duidelijk onderzoek uitvoeren voor een blijvende oplossing .

 

Een koppeling is aan slijtage onderhevig dat begrijpt iedereen ,  maar dat zich ook storingen voor doen terwijl de plaat niet eens stuk is daar moet je ook onderzoek naar doen . 

 

Houd er wel rekening mee dat de koppeling die toch veel in werking is tijden het wegrijden  , file enz , dat de slijtage van de plaat ( voering ) en de speling die gaat optreden ( bediening ) de afstelling wijzigt , en als de data's die van de afstelling naar de computer te krities zijn is het een grote kans dat hij dan een fout melding geeft en dan heb je een probleem .

 

Hier een praktijk voorbeeld , Truck heeft een kapot starterkrans , en deze werd vervangen en omdat er all veel km op zaten hebben ze ook het koppelingset vervangen de bediening controleert op slijtage , goed bevonden . de truck gaat weer rijden en na 2 dagen staat hij neutraal op een kruising niet meer voor en achteruit uitgelezen bij de dealer bedieningscilinder vervangen , stekker verbinding geïnspecteerd , en weer rijden  , nog steeds problemen . daarna ook de inwendige bediening vernieuwd ( dus speling vrij ) en de truck had geen problemen meer , de monteurs begrepen niet dat het zo krities is want anders hadden ze de bediening wel gelijk vernieuwd , maar zij vonden eigenlijk de 1e keer geheel niet nodig .

 

Ik laat hier zien hoe nauw het kan steken . 

Ik begrijp uw bericht, maar daarom wordt een gebruiker compleet gek anno heden : het nieuwe "normaal"?  Voor een koppelingsplaat mag je toch minimaal 100.000 kilometer of meer rekenen. En heb je volgens Europees Recht, recht op een duurzaam product. Waar blijf je ook anders? Dus collectief op naar de rechter! Alle klanten willen toch in alle rust en VERTROUWEN kunnen reizen, ja toch?

Link to post
Share on other sites

Rijk , die bediening cilinder staat los van de delen die uiteindelijk de storing verholpen en de cilinder zit niet inwendig , en deze was vervangen maar gaf geen oplossing , deze onderdelen zijn niet goed koop en als men de ervaring heeft dat deze niets mankeert vervang je hem niet . de truck had daar mee ook geen problemen mee ,het probleem werd opgelost door de overige onderdeel te vervangen die tussen de cilinder zit en druklager . 

Link to post
Share on other sites

Meeste auto.s hebben al heel lang hydraulische druklagers

Deze zit dus in het koppelingshuis.

We gaan weer naar de Fiat daar gaat het om.

Als ik zelf deze had dan liet ik er gewoon een Sachs set in zetten ( € 260. netto )

8uur werk. Ik zelf zou niet  de grens durven oversten.

Link to post
Share on other sites

Ik heb mij door een monteur van een Camperbedrijf laten vertellen dat de automaat (comfort matic 6 versnellingsbak) ontregeld kan raken door rechts van de camper in te stappen. Je moet links instappen, omdat bij het openen van de linkerdeur er druk wordt opgebouwd, waarbij de automaat alleen dan goed kan functioneren. Het zal best wel eens voorkomen dat de chauffeur rechts instapt, of via de camperdeur, waarbij de linkerdeur niet geopend wordt met als gevolg een ontregelde automaat. 

Link to post
Share on other sites
12 uren geleden, Ferdie zei:

Ik heb mij door een monteur van een Camperbedrijf laten vertellen dat de automaat (comfort matic 6 versnellingsbak) ontregeld kan raken door rechts van de camper in te stappen. Je moet links instappen, omdat bij het openen van de linkerdeur er druk wordt opgebouwd, waarbij de automaat alleen dan goed kan functioneren. Het zal best wel eens voorkomen dat de chauffeur rechts instapt, of via de camperdeur, waarbij de linkerdeur niet geopend wordt met als gevolg een ontregelde automaat. 

 

Zie Fiat handleiding Comfortmatic.   Daar staat in:

"IMPORTANT Wanneer het bestuurdersportier wordt geopend, schakelt het systeem het hydraulische gedeelte in, zodat dit gereed is als de motor wordt gestart""

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
Op 2-8-2020 om 21:22, Ferdie zei:

Ik heb mij door een monteur van een Camperbedrijf laten vertellen dat de automaat (comfort matic 6 versnellingsbak) ontregeld kan raken door rechts van de camper in te stappen. Je moet links instappen, omdat bij het openen van de linkerdeur er druk wordt opgebouwd, waarbij de automaat alleen dan goed kan functioneren. Het zal best wel eens voorkomen dat de chauffeur rechts instapt, of via de camperdeur, waarbij de linkerdeur niet geopend wordt met als gevolg een ontregelde automaat. 

Ik heb een halve dag in een deuk gelegen, wanneer ik dit bericht las. Fiat Ducato Comfortamatic is een gewoon een geestelijike gestoorde auto!

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

Ik heb gelukkig geen problemen met mijn Ducato uit 2014. Maar wat niet is kan nog altijd komen.

Maar waarom stappen degenen met problemen niet collectief naar de NKC om actie van de NKC te eisen? De NKC doet toch aan belangenbehartiging? Hier hebben ze een case waar ze hun tanden in kunnen zetten! Je moet uiteraard wel lid zijn!

aangepast door Adriatik
Link to post
Share on other sites

Wij staan in panne in Frankrijk met een camper pilot fiât ducato van 2017. Na een stop terug willen starten, maar melding geen versnellingen meer beschikbaar. Er staan 24995 km op en hij is 3 jaar oud, dus uit garantie. Weggesleept van parking naar een Renault garage, ook al vroegen we een fiât garage. En 8m lang, zeg je geen lachertje om op en af de sleepwagen. Daar konden ze ons niet helpen. Dan n'a 2 nachten weer weggesleept naar een een andere garage en proberen ons te helpen. Tot hiertoe nog geen resultaat. Hoe kan dit 3 jaar oud en maar 24995 km. Dit kan niet. 

Link to post
Share on other sites
Op 23-8-2020 om 10:33, Zomer zei:

Ook wij hebben dezelfde problemen, echter onze bus is van 2010, en heeft 180000 km gereden. Vorig jaar op een afrit in Italië, en op een parkeerplaats. Mij is verteld dat de olie in de versnellingsbak te heet werd. Later zijn we in Griekenland gestand met een kapotte koppeling.

Gezien het aantal km (180,000km) neem ik aan dat hier sprake is van een normale slijtage van de koppelingsplaat en geen probleem met kunststof onderdelen.

Ik heb 2 vragen over uw ervaring:

1)     Heeft u op voorhand iets gemerkt, bijv. slip van de koppeling tijdens schakelmomenten en/of gas geven?

2)     Heeft u, na storingsmelding, gebruik gemaakt van het noodloopprogramma (vertraagde start) om verder te kunnen rijden (naar bv een garage)?

Link to post
Share on other sites
Op 30-8-2020 om 15:20, Pierre zei:

Gezien het aantal km (180,000km) neem ik aan dat hier sprake is van een normale slijtage van de koppelingsplaat en geen probleem met kunststof onderdelen.

Ik heb 2 vragen over uw ervaring:

1)     Heeft u op voorhand iets gemerkt, bijv. slip van de koppeling tijdens schakelmomenten en/of gas geven?

2)     Heeft u, na storingsmelding, gebruik gemaakt van het noodloopprogramma (vertraagde start) om verder te kunnen rijden (naar bv een garage)?

Betreft punt 2.  Heel graag informatie over dat noodloopprogramma en hoe doe je dat dan?

Link to post
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...