supreme 6 Geplaatst: 26 juli 2020 Rapporteer Share Geplaatst: 26 juli 2020 (aangepast) Natuurlijk is het jammer maar ook zeer triest als met deze problemen te maken heb , en het is eigenlijk een groot schandaal dat de men de eigenaren met dit probleem laten zitten en dat ze geen duidelijk onderzoek uitvoeren voor een blijvende oplossing . Een koppeling is aan slijtage onderhevig dat begrijpt iedereen , maar dat zich ook storingen voor doen terwijl de plaat niet eens stuk is daar moet je ook onderzoek naar doen . Houd er wel rekening mee dat de koppeling die toch veel in werking is tijden het wegrijden , file enz , dat de slijtage van de plaat ( voering ) en de speling die gaat optreden ( bediening ) de afstelling wijzigt , en als de data's die van de afstelling naar de computer te krities zijn is het een grote kans dat hij dan een fout melding geeft en dan heb je een probleem . Hier een praktijk voorbeeld , Truck heeft een kapot starterkrans , en deze werd vervangen en omdat er all veel km op zaten hebben ze ook het koppelingset vervangen de bediening controleert op slijtage , goed bevonden . de truck gaat weer rijden en na 2 dagen staat hij neutraal op een kruising niet meer voor en achteruit uitgelezen bij de dealer bedieningscilinder vervangen , stekker verbinding geïnspecteerd , en weer rijden , nog steeds problemen . daarna ook de inwendige bediening vernieuwd ( dus speling vrij ) en de truck had geen problemen meer , de monteurs begrepen niet dat het zo krities is want anders hadden ze de bediening wel gelijk vernieuwd , maar zij vonden eigenlijk de 1e keer geheel niet nodig . Ik laat hier zien hoe nauw het kan steken . 26 juli 2020 aangepast door supreme Quote Link to post Share on other sites
Harvangel 1 Geplaatst: 26 juli 2020 Rapporteer Share Geplaatst: 26 juli 2020 Hallo. Bijna nieuwe campers met 12000 km op de teller! Toch wel wat anders! Quote Link to post Share on other sites
FJC48 5 Geplaatst: 26 juli 2020 Rapporteer Share Geplaatst: 26 juli 2020 2 uren geleden, supreme zei: zelfs ben ik begonnen met mijn 18 e reed ik al automaat , n.l DAF dit was om dat wij dealer waren maar het reed geweldig en was zeer snel in de stad en dat was toen kikken . Ik heb ook een DAF gereden met zo'n pienter pookje, aan die Variomatic kan nog niemand tippen. Quote Link to post Share on other sites
campaan 1 Geplaatst: 29 juli 2020 Rapporteer Share Geplaatst: 29 juli 2020 Op 26-7-2020 om 18:57, supreme zei: Natuurlijk is het jammer maar ook zeer triest als met deze problemen te maken heb , en het is eigenlijk een groot schandaal dat de men de eigenaren met dit probleem laten zitten en dat ze geen duidelijk onderzoek uitvoeren voor een blijvende oplossing . Een koppeling is aan slijtage onderhevig dat begrijpt iedereen , maar dat zich ook storingen voor doen terwijl de plaat niet eens stuk is daar moet je ook onderzoek naar doen . Houd er wel rekening mee dat de koppeling die toch veel in werking is tijden het wegrijden , file enz , dat de slijtage van de plaat ( voering ) en de speling die gaat optreden ( bediening ) de afstelling wijzigt , en als de data's die van de afstelling naar de computer te krities zijn is het een grote kans dat hij dan een fout melding geeft en dan heb je een probleem . Hier een praktijk voorbeeld , Truck heeft een kapot starterkrans , en deze werd vervangen en omdat er all veel km op zaten hebben ze ook het koppelingset vervangen de bediening controleert op slijtage , goed bevonden . de truck gaat weer rijden en na 2 dagen staat hij neutraal op een kruising niet meer voor en achteruit uitgelezen bij de dealer bedieningscilinder vervangen , stekker verbinding geïnspecteerd , en weer rijden , nog steeds problemen . daarna ook de inwendige bediening vernieuwd ( dus speling vrij ) en de truck had geen problemen meer , de monteurs begrepen niet dat het zo krities is want anders hadden ze de bediening wel gelijk vernieuwd , maar zij vonden eigenlijk de 1e keer geheel niet nodig . Ik laat hier zien hoe nauw het kan steken . Ik begrijp uw bericht, maar daarom wordt een gebruiker compleet gek anno heden : het nieuwe "normaal"? Voor een koppelingsplaat mag je toch minimaal 100.000 kilometer of meer rekenen. En heb je volgens Europees Recht, recht op een duurzaam product. Waar blijf je ook anders? Dus collectief op naar de rechter! Alle klanten willen toch in alle rust en VERTROUWEN kunnen reizen, ja toch? Quote Link to post Share on other sites
Rijk 0 Geplaatst: 29 juli 2020 Rapporteer Share Geplaatst: 29 juli 2020 Als men voor een truck de inwendige bedienings cylinder niet vernieuwd is men gewoon verkeerd bezig. Alles ligt los en het is een kleine moeite om dit gelijk te doen Moet tenslotte weer tonnen aan kilometers mee gaan. Quote Link to post Share on other sites
supreme 6 Geplaatst: 29 juli 2020 Rapporteer Share Geplaatst: 29 juli 2020 Rijk , die bediening cilinder staat los van de delen die uiteindelijk de storing verholpen en de cilinder zit niet inwendig , en deze was vervangen maar gaf geen oplossing , deze onderdelen zijn niet goed koop en als men de ervaring heeft dat deze niets mankeert vervang je hem niet . de truck had daar mee ook geen problemen mee ,het probleem werd opgelost door de overige onderdeel te vervangen die tussen de cilinder zit en druklager . Quote Link to post Share on other sites
Rijk 0 Geplaatst: 30 juli 2020 Rapporteer Share Geplaatst: 30 juli 2020 Meeste auto.s hebben al heel lang hydraulische druklagers Deze zit dus in het koppelingshuis. We gaan weer naar de Fiat daar gaat het om. Als ik zelf deze had dan liet ik er gewoon een Sachs set in zetten ( € 260. netto ) 8uur werk. Ik zelf zou niet de grens durven oversten. Quote Link to post Share on other sites
supreme 6 Geplaatst: 30 juli 2020 Rapporteer Share Geplaatst: 30 juli 2020 (aangepast) Rijk , daar ben ik het mee een s is ook mijn advies . 30 juli 2020 aangepast door supreme Quote Link to post Share on other sites
Ferdie 1 Geplaatst: 2 augustus 2020 Rapporteer Share Geplaatst: 2 augustus 2020 Ik heb mij door een monteur van een Camperbedrijf laten vertellen dat de automaat (comfort matic 6 versnellingsbak) ontregeld kan raken door rechts van de camper in te stappen. Je moet links instappen, omdat bij het openen van de linkerdeur er druk wordt opgebouwd, waarbij de automaat alleen dan goed kan functioneren. Het zal best wel eens voorkomen dat de chauffeur rechts instapt, of via de camperdeur, waarbij de linkerdeur niet geopend wordt met als gevolg een ontregelde automaat. Quote Link to post Share on other sites
Pierre 8 Geplaatst: 3 augustus 2020 Rapporteer Share Geplaatst: 3 augustus 2020 12 uren geleden, Ferdie zei: Ik heb mij door een monteur van een Camperbedrijf laten vertellen dat de automaat (comfort matic 6 versnellingsbak) ontregeld kan raken door rechts van de camper in te stappen. Je moet links instappen, omdat bij het openen van de linkerdeur er druk wordt opgebouwd, waarbij de automaat alleen dan goed kan functioneren. Het zal best wel eens voorkomen dat de chauffeur rechts instapt, of via de camperdeur, waarbij de linkerdeur niet geopend wordt met als gevolg een ontregelde automaat. Zie Fiat handleiding Comfortmatic. Daar staat in: "IMPORTANT Wanneer het bestuurdersportier wordt geopend, schakelt het systeem het hydraulische gedeelte in, zodat dit gereed is als de motor wordt gestart"" 1 Quote Link to post Share on other sites
Ferdie 1 Geplaatst: 3 augustus 2020 Rapporteer Share Geplaatst: 3 augustus 2020 Dank je Pierre. Heel duidelijk dus! Quote Link to post Share on other sites
campaan 1 Geplaatst: 6 augustus 2020 Rapporteer Share Geplaatst: 6 augustus 2020 Op 2-8-2020 om 21:22, Ferdie zei: Ik heb mij door een monteur van een Camperbedrijf laten vertellen dat de automaat (comfort matic 6 versnellingsbak) ontregeld kan raken door rechts van de camper in te stappen. Je moet links instappen, omdat bij het openen van de linkerdeur er druk wordt opgebouwd, waarbij de automaat alleen dan goed kan functioneren. Het zal best wel eens voorkomen dat de chauffeur rechts instapt, of via de camperdeur, waarbij de linkerdeur niet geopend wordt met als gevolg een ontregelde automaat. Ik heb een halve dag in een deuk gelegen, wanneer ik dit bericht las. Fiat Ducato Comfortamatic is een gewoon een geestelijike gestoorde auto! Quote Link to post Share on other sites
Ferdie 1 Geplaatst: 6 augustus 2020 Rapporteer Share Geplaatst: 6 augustus 2020 Zie antwoord van Pierre: Zie Fiat handleiding Comfortmatic. Daar staat in: "IMPORTANT Wanneer het bestuurdersportier wordt geopend, schakelt het systeem het hydraulische gedeelte in, zodat dit gereed is als de motor wordt gestart"" 1 Quote Link to post Share on other sites
Zomer 0 Geplaatst: 23 augustus 2020 Rapporteer Share Geplaatst: 23 augustus 2020 Ook wij hebben dezelfde problemen, echter onze bus is van 2010, en heeft 180000 km gereden. Vorig jaar op een afrit in Italië, en op een parkeerplaats. Mij is verteld dat de olie in de versnellingsbak te heet werd. Later zijn we in Griekenland gestand met een kapotte koppeling. Quote Link to post Share on other sites
Adriatik 17 Geplaatst: 23 augustus 2020 Rapporteer Share Geplaatst: 23 augustus 2020 (aangepast) Ik heb gelukkig geen problemen met mijn Ducato uit 2014. Maar wat niet is kan nog altijd komen. Maar waarom stappen degenen met problemen niet collectief naar de NKC om actie van de NKC te eisen? De NKC doet toch aan belangenbehartiging? Hier hebben ze een case waar ze hun tanden in kunnen zetten! Je moet uiteraard wel lid zijn! 23 augustus 2020 aangepast door Adriatik Quote Link to post Share on other sites
GreDon 20 Geplaatst: 23 augustus 2020 Rapporteer Share Geplaatst: 23 augustus 2020 Tja, de NKC weet ervan, staat erbij en kijkt erna. Hier kunnen ze niets aan verdienen, geen verdienmodel voor hen dus. Daar laten ze het dan kennelijk bij. Komende ledenraad verkiezingen ga ik dus niet meer stemmen op oude zittende leden. Daar moet nodig nieuw en ervaren bloed in komen. Quote Link to post Share on other sites
Adriatik 17 Geplaatst: 23 augustus 2020 Rapporteer Share Geplaatst: 23 augustus 2020 Maar van een gecoördineerde actie richting NKC is nog geen sprake geweest. Dat lijkt me echt noodzakelijk, anders krijg je ze daar niet in beweging. Van de ledenraad verwacht ik weinig, ook niet van nieuwe leden. Quote Link to post Share on other sites
Chantal 0 Geplaatst: 25 augustus 2020 Rapporteer Share Geplaatst: 25 augustus 2020 Wij staan in panne in Frankrijk met een camper pilot fiât ducato van 2017. Na een stop terug willen starten, maar melding geen versnellingen meer beschikbaar. Er staan 24995 km op en hij is 3 jaar oud, dus uit garantie. Weggesleept van parking naar een Renault garage, ook al vroegen we een fiât garage. En 8m lang, zeg je geen lachertje om op en af de sleepwagen. Daar konden ze ons niet helpen. Dan n'a 2 nachten weer weggesleept naar een een andere garage en proberen ons te helpen. Tot hiertoe nog geen resultaat. Hoe kan dit 3 jaar oud en maar 24995 km. Dit kan niet. Quote Link to post Share on other sites
Pierre 8 Geplaatst: 30 augustus 2020 Rapporteer Share Geplaatst: 30 augustus 2020 Op 23-8-2020 om 10:33, Zomer zei: Ook wij hebben dezelfde problemen, echter onze bus is van 2010, en heeft 180000 km gereden. Vorig jaar op een afrit in Italië, en op een parkeerplaats. Mij is verteld dat de olie in de versnellingsbak te heet werd. Later zijn we in Griekenland gestand met een kapotte koppeling. Gezien het aantal km (180,000km) neem ik aan dat hier sprake is van een normale slijtage van de koppelingsplaat en geen probleem met kunststof onderdelen. Ik heb 2 vragen over uw ervaring: 1) Heeft u op voorhand iets gemerkt, bijv. slip van de koppeling tijdens schakelmomenten en/of gas geven? 2) Heeft u, na storingsmelding, gebruik gemaakt van het noodloopprogramma (vertraagde start) om verder te kunnen rijden (naar bv een garage)? Quote Link to post Share on other sites
campaan 1 Geplaatst: 1 september 2020 Rapporteer Share Geplaatst: 1 september 2020 Op 30-8-2020 om 15:20, Pierre zei: Gezien het aantal km (180,000km) neem ik aan dat hier sprake is van een normale slijtage van de koppelingsplaat en geen probleem met kunststof onderdelen. Ik heb 2 vragen over uw ervaring: 1) Heeft u op voorhand iets gemerkt, bijv. slip van de koppeling tijdens schakelmomenten en/of gas geven? 2) Heeft u, na storingsmelding, gebruik gemaakt van het noodloopprogramma (vertraagde start) om verder te kunnen rijden (naar bv een garage)? Betreft punt 2. Heel graag informatie over dat noodloopprogramma en hoe doe je dat dan? Quote Link to post Share on other sites
Ferdie 1 Geplaatst: 1 september 2020 Rapporteer Share Geplaatst: 1 september 2020 https://www.gebruikershandleiding.com/Fiat-Ducato-Comfort-Matic/preview-handleiding-574004.html?page=0007 Quote Link to post Share on other sites
Pierre 8 Geplaatst: 1 september 2020 Rapporteer Share Geplaatst: 1 september 2020 2 uren geleden, campaan zei: Betreft punt 2. Heel graag informatie over dat noodloopprogramma en hoe doe je dat dan? Zie reactie Ferdie Quote Link to post Share on other sites
Arie54 1 Geplaatst: 1 september 2020 Rapporteer Share Geplaatst: 1 september 2020 3 uren geleden, campaan zei: Betreft punt 2. Heel graag informatie over dat noodloopprogramma en hoe doe je dat dan? Ik denk dat bijgaande bedoeld wordt; pagina 7 Quote Link to post Share on other sites
Pierre 8 Geplaatst: 1 september 2020 Rapporteer Share Geplaatst: 1 september 2020 Arie 54: Inderdaad. Ik probeer te achterhalen of er mensen zijn met ervaring met deze noodloop functie. Quote Link to post Share on other sites
campaan 1 Geplaatst: 2 september 2020 Rapporteer Share Geplaatst: 2 september 2020 22 uren geleden, Arie54 zei: Ik denk dat bijgaande bedoeld wordt; pagina 7 Dank voor informatie, misschien kijk ik niet goed, maar kom ik nu met de vraag : wat is die stand AVV voor de sleutel ? De stand dat alle lampjes op het display branden? Trouwens ingewikkeld allemaal. Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.