Ga naar inhoud

Waterkoppelingen Spanje


sonny91be
 Share

Recommended Posts

Beste leden,

 

Ik vertrek volgende week met de camper naar Spanje (Regio Barcelona).

 Ik had vernomen dat de waterconnecties daar niet hetzelfde zijn als in NL, BE , ... We rijden de regio rond en willen natuurlijk wel water ter beschikking hebben in onze camper!

 

Kunnen jullie me hierover jullie ervaringen delen? Welke connecties heb ik nodig, welke draad voor wateraansluitingen op een camping?

Hoe zit het met gasflessen zijn deze universeel dezelfde ?

Speciale elektrische aansluitingen (niet 3fase) zijn niet nodig dacht ik in Spanje, correct?

 

Hartelijk dank voor alle tips!

Link naar reactie
Share on other sites

Tot op heden hebben wij nooit vreemde wateraansluitingen in Spanje gezien. Op campings heb je net als in Nederland meestal een kraan met slang hangen waar je mee kunt bijvullen. Die je natuurlijk altijd eerst een tijdje door laat lopen alvorens je hem in de watertank steekt.

Beter nog is om een eigen vulslang van ca. 10-15 meter mee te nemen, met hierop Gardena snel-klik aansluitingen. Aangevuld met de Gardena 1/2", 3/4" en 1" schroefdraad kraankoppelingen en het kleine plus grote model Gardena Waterdief. Als je dat bij je hebt kom je een heel eind in Europa.

Zorg sowieso dat je altijd een grote gieter, of anders een jerrycan met vulslang/vultuut mee hebt, van 10 of 20 liter, dan kun je altijd nog handmatig vullen, of los water halen.

 

Gasflessen is een heel ander verhaal en hebben bijna in elk land een andere aansluiting, dus daar moet je wel mee opletten. Lees je eens in via de NKC website waar je veel informatie af kunt halen over o.a. gasflessen.

Aan de andere kant gebruik je in de warme tijden van het jaar niet bijzonder veel gas, meestal alleen voor koken en om de boiler te verwarmen. Hierdoor kun je makkelijk een week of 2 met 1 gasfles doen. Persoonlijk zou zorgen dat je twee volle gasflessen in de gasbun hebt staan dan kom je niet snel zonder te zitten. Bij twijfel neem je nog 1 of 2 extra flessen mee in de garage. Dan heb je sowieso Nederlandse flessen en hoef je op jacht naar alternatieven.

 

Spaanse elektra is het zelfde als in Nederland, met dezelfde stekkers. Wel is het zo dat je minder vaak de blauwe 3 polige Ceeform stekkeraansluitingen voor de walstroom kan aantreffen maar vaker de standaard stekkers zoals thuis. Maar goed, als je een aansluitsnoer met blauwe Ceeform stekkers voor de camper hebt moet je er altijd een verloop naar normale Schuko huis-, tuin- en keukenstekker bij hebben, want ook in Nederland kun je deze aansluiting als walstroom tegenkomen. 

Let er wel op dat in Spanje oude campings soms nog 4A of soms zelf nog 2A walstroom hebben, in dat geval moet je goed opletten met je stroomverbruik.

 

Uit je vraagstelling denk ik op te maken dat jullie nog niet heel ervaren camperaars zijn. Op zich niks mis mee maar doe je zelf dan wel een plezier door bepaalde zaken vooraf goed uit te zoeken. Persoonlijk vind ik een week voor vertrek nadenken over water-, gas- en stroomaansluitingen best krap als je misschien nog wat zaken moet aanschaffen.

Maar goed, ook in Spanje is alles te koop dus mocht je iets vergeten zijn, of missen dan Google je naar de dichtsbijzijnde bouwmarkt, of kampeerwinkel en kom je er altijd wel.

 

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

Inderdaad Camper-T, goeie samenvatting.

 

Ook hier een setje Gardena koppelingen, inclusief "waterdief" voor de eigen waterslang. En ook een grote gieter.

 

Voor gas heb ik ook altijd 2 volle (11 kg) flessen bij me, zomers goed voor een maand of meer. Daarnaast een setje nippels, zodat ik b.v. een lokale Spaanse fles op mijn installatie kan aansluiten en een setje nippels om eventueel mijn gasflessen in het buitenland te kunnen laten vullen. Let wel op dat je geen flessen hebt in een merk specifiek ruilsysteem, de mogen niet door "derden" gevuld worden. Het veiligste zijn de (grijs/groene) Duitse DIN flessen, die kun je op veel plekken ruilen en/of laten vullen.

 

Met stroom heb ik eigenlijk nooit echte problemen gehad, standaard de ronde blauwe 3 polige CEE stekker met een verloop naar de "gewone" huishoudstekker (met pen-aarde voor eventueel in Frankrijk).

aangepast door GeMa
Link naar reactie
Share on other sites

Op 30-5-2022 om 11:18, GeMa zei:

Inderdaad Camper-T, goeie samenvatting.

 

Ook hier een setje Gardena koppelingen, inclusief "waterdief" voor de eigen waterslang. En ook een grote gieter.

 

Voor gas heb ik ook altijd 2 volle (11 kg) flessen bij me, zomers goed voor een maand of meer. Daarnaast een setje nippels, zodat ik b.v. een lokale Spaanse fles op mijn installatie kan aansluiten en een setje nippels om eventueel mijn gasflessen in het buitenland te kunnen laten vullen. Let wel op dat je geen flessen hebt in een merk specifiek ruilsysteem, de mogen niet door "derden" gevuld worden. Het veiligste zijn de (grijs/groene) Duitse DIN flessen, die kun je op veel plekken ruilen en/of laten vullen.

 

Met stroom heb ik eigenlijk nooit echte problemen gehad, standaard de ronde blauwe 3 polige CEE stekker met een verloop naar de "gewone" huishoudstekker (met pen-aarde voor eventueel in Frankrijk).

Welke set nippels kan je aanraden? Ik hoorde dat inderdaad dat veel Nederlanders last hebben met de gasaansluitingen in Spanje. Omdat natuurlijk de draden en maten daar anders zijn!

 

https://www.bol.com/nl/nl/p/adapterset-4-delig-voor-aansluiting-gasdrukregelaar-op-europese-gasflessen/9200000081663274/?Referrer=ADVNLGOO002063-G-129409842862-S-1039420874869-9200000081663274&gclid=Cj0KCQjw-daUBhCIARIsALbkjSbJJngeHiV-mQjkLSilfl-SjV5d5LyPaCB8TIYJPapFMfs7pZNZRz4aAs8nEALw_wcB

 

 

 

 

aangepast door sonny91be
Link naar reactie
Share on other sites

Als je naar Spanje gaat rij je normaal door Frankrijk , daar heb ik wel eens te maken gehad op een camperplaats dat er een gardena ( vrouwtje ) koppeling op de kraan zit en kon daar met de gieter niet onder , dan moet je een koppel stuk hebben die heeft gardena ook hier in NL .

Link naar reactie
Share on other sites

Ik heb alvast een setje nippels aangeschaft voor de gasfles, je weet maar nooit en bedankt ik heb alle gardena verloopstukken gekocht die nodig zijn. Ik had blijkbaar al een setje liggen dus dat valt mee enkel de waterdief optie zal ik nog meenemen eentje van rond de 15 a 20 mm ! 

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Op 31-5-2022 om 18:32, supreme zei:

Als je naar Spanje gaat rij je normaal door Frankrijk , daar heb ik wel eens te maken gehad op een camperplaats dat er een gardena ( vrouwtje ) koppeling op de kraan zit en kon daar met de gieter niet onder , dan moet je een koppel stuk hebben die heeft gardena ook hier in NL .


Je bedoeld toevallig niet deze koppeling?

 

Anders kun je in Frankrijk nog wel eens wateraansluitingen vinden met een soort van perslucht koppeling.

Daarvoor moet je deze koppelingen hebben. Zelf niet in bezit en ook nog niet nodig gehad.

 

 

@sonny91be

Op zich prima om alle gasnippels mee te nemen, alleen vraag ik mij af of je niet te hard van stapel loopt door mogelijk nog wat geringe camperervaring.

Met 2-3 gasflessen uit Nederland kom je een heel eind, zeker met de legergroene DIN gasflessen, die kun je vaker en op meer plekken bij laten vullen.

Maar goed, net als de Gardena koppelingen een een jerrycan is het nooit verkeerd om ook alle nippels mee te hebben. Beter mee- dan om verlegen.

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ik heb diverse gardena-aansluitingen mee.Met aansluitingen me verschillende schroefdraad. Met twee van de verzameling kom ik altijd toe.

En voorts is er nog steeds de goede oude waterbidon van 20 L, die ik vul wanneer mogelijk.

Voor gas heb ik lpg buitenaansluiting. 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...