Ga naar inhoud

Dompelpomp vervangen voor een pomp met meer druk


Recommended Posts

Op 28-5-2022 om 16:18, Willy Stegeman zei:

ik wil mijn oude dompelpomp vervangen voor een pomp die meer druk heeft. heb er  nu zoiets als dit inzitten.

Alvorens een pomp met meer druk en/of opbrengst (liter/minuut) te kiezen, raad ik je aan het amperage van de zekering voor de pomp en het amperage van de pomp zelf te controleren. In mijn geval is de pomp aangesloten op het electroblok (EBL) met een 5A zekering. Controleer ook of er in de slang aan perszijde van de pomp een terugslagklep is geinstalleerd. Zo ja, koop een pomp zonder terugslagklep . De foto die je laat zien is vlgs mij zonder terugslagklep en mogelijk met een capaciteit van 12l /min bij een druk van 0,6 bar

 

Ter referentie: Bij de 5A zekering had ik origineel (af fabriek) een Reich pomp van 19l/min bij 1,1 bar. Was bij vervanging niet leverbaar, heb nu een Comet Plus van 20l/min bij 1.1 bar De pomp bedient 2 kranen (waarvan 1 ook als douche) en de toiletspoeling. 

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Persoonlijk zou ik eerst deze pomp eens proberen, die geeft meer druk en meer liters per minuut. Simpel om te wisselen met de oude en uit eigen ervaring prima om goed en snel genoeg water mee te tappen en om voldoende goed te douchen.

 

Wil je toch een stapje sterker met echt meer druk dan kun je een drukpomp nemen maar moet je wel met een aantal zaken rekening houden:

 

- De meeste campers hebben een Truma boiler die max. 2.8 Bar waterdruk aan kan, dus neem een daarvoor geschikte niet te sterke drukpomp.

- In alle kranen zitten micro switches die de dompelpomp schakelen. De zwaardere (piek)stroom van een drukpomp schakelen vinden ze niet fijn.

- Zet op de draden van de dompelpomp een 12 volt relais en schakel hiermee en via een losse 12 volt de drukpomp, dat spaart de micro switches.

- Drukpompen die via een relais werken staan niet continue aan wat vaker ten goede komt aan het drukmembraan van de drukpomp.

- Controleer alle waterleidingen of deze sterk genoeg zijn voor een sterkere drukpomp en controleer ook alle verbindingen en slangklemmen.

- Sureflo is het meest gekozen merk drukpomp en wordt gemaakt in de fabriek van Lilie in Duitsland, die onder eigen merk ook drukpompen heeft.

 

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

26 minuten geleden, Camper-T zei:

Persoonlijk zou ik eerst deze pomp eens proberen, die geeft meer druk en meer liters per minuut. Simpel om te wisselen met de oude en uit eigen ervaring prima om goed en snel genoeg water mee te tappen en om voldoende goed te douchen.

 

Wil je toch een stapje sterker met echt meer druk dan kun je een drukpomp nemen maar moet je wel met een aantal zaken rekening houden:

 

- De meeste campers hebben een Truma boiler die max. 2.8 Bar waterdruk aan kan, dus neem een daarvoor geschikte niet te sterke drukpomp.

- In alle kranen zitten micro switches die de dompelpomp schakelen. De zwaardere (piek)stroom van een drukpomp schakelen vinden ze niet fijn.

- Zet op de draden van de dompelpomp een 12 volt relais en schakel hiermee en via een losse 12 volt de drukpomp, dat spaart de micro switches.

- Drukpompen die via een relais werken staan niet continue aan wat vaker ten goede komt aan het drukmembraan van de drukpomp.

- Controleer alle waterleidingen of deze sterk genoeg zijn voor een sterkere drukpomp en controleer ook alle verbindingen en slangklemmen.

- Sureflo is het meest gekozen merk drukpomp en wordt gemaakt in de fabriek van Lilie in Duitsland, die onder eigen merk ook drukpompen heeft.

 

Bedankt voor de info, ga er mee aan de slag.

Link naar reactie
Share on other sites

29 minuten geleden, Camper-T zei:

Persoonlijk zou ik eerst deze pomp eens proberen, die geeft meer druk en meer liters per minuut. Simpel om te wisselen met de oude en uit eigen ervaring prima om goed en snel genoeg water mee te tappen en om voldoende goed te douchen.

 

Wil je toch een stapje sterker met echt meer druk dan kun je een drukpomp nemen maar moet je wel met een aantal zaken rekening houden:

 

- De meeste campers hebben een Truma boiler die max. 2.8 Bar waterdruk aan kan, dus neem een daarvoor geschikte niet te sterke drukpomp.

- In alle kranen zitten micro switches die de dompelpomp schakelen. De zwaardere (piek)stroom van een drukpomp schakelen vinden ze niet fijn.

- Zet op de draden van de dompelpomp een 12 volt relais en schakel hiermee en via een losse 12 volt de drukpomp, dat spaart de micro switches.

- Drukpompen die via een relais werken staan niet continue aan wat vaker ten goede komt aan het drukmembraan van de drukpomp.

- Controleer alle waterleidingen of deze sterk genoeg zijn voor een sterkere drukpomp en controleer ook alle verbindingen en slangklemmen.

- Sureflo is het meest gekozen merk drukpomp en wordt gemaakt in de fabriek van Lilie in Duitsland, die onder eigen merk ook drukpompen heeft.

 

Bedankt voor de info

Link naar reactie
Share on other sites

13 uren geleden, Camper-T zei:

Persoonlijk zou ik eerst deze pomp eens proberen, die geeft meer druk en meer liters per minuut

Het was deze pomp die me problemen opleverde. Vraagt 6,25 A terwijl het systeem beveiligd was met een zekering van 5A. Dus zekering eruit.

Vandaar mijn opmerking (woensdag j.l) te controleren hoe zwaar de pomp gezekerd is, alvorens een "zwaardere" pomp te kopen

aangepast door Pierre
aanvulling
Link naar reactie
Share on other sites

9 uren geleden, Pierre zei:

Het was deze pomp die me problemen opleverde. Vraagt 6,25 A terwijl het systeem beveiligd was met een zekering van 5A. Dus zekering eruit.

Vandaar mijn opmerking (woensdag j.l) te controleren hoe zwaar de pomp gezekerd is, alvorens een "zwaardere" pomp te kopen

 

Dat is inderdaad een dingetje om rekening mee te houden. Een 10A zekering plaatsen zal niet direct problemen geven want de bedrading is vaak dik genoeg.

Wel kan het in een zeldzaam geval zo zijn dat die 6,25A op (hele) lange termijn toch lastig kan worden voor de micro switches in de kranen.. 

Over het algmeen hoef je niets te vrezen maar met wat oudere kranen die al wat vlieguren hebben kan het soms micro switches vervangen worden.

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

16 uren geleden, Camper-T zei:

Een 10A zekering plaatsen zal niet direct problemen geven want de bedrading is vaak dik genoeg.

Ik heb overwogen om de zekering te verzwaren, maar in mijn geval is de zekering onderdeel van het electroblok (EBL). Daarom maar niet verzwaard omdat ik geen idee had of dit problemen aan de EBL kon veroorzaken  

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ik zou daar toch wel voorzichtig mee zijn. Amperage van de zekeringen is één zaak. Maar de waterleiding en vooral de verbindingen tss vescheidene plastic buizen moeten die hogere druk aan kunnen. Ik draai al tien jaar op zo'n pompje, en ja, de douche doet het niet niet als thuis, maar is toch meer dan voldoende om te douchen.

Stel dat door zo'n hogere druk de waterleiding achter je kookfornuis begint te lekken? Dat merk je niet, want dat zit achter de schuiven. Houtrot?

Peter

Link naar reactie
Share on other sites

Exact, de zekering en bedrading zal wel loslopen met een paar ampere meer maar de waterleidingen moeten het ook aankunnen zonder lekkages, etc.

Nou geloof ik niet dat een zwaarder model dompelpomp gelijk gedoe zal geven maar controleer na installie in het begin tot af en toe de koppelingen, etc.

Anders wordt het als met met een sterkere drukpomp zou gaan werken, dit kan met name in oudere campers met verouderde dunne leidingen fout gaan.

Link naar reactie
Share on other sites

Op 1-6-2022 om 21:46, Pierre zei:

Alvorens een pomp met meer druk en/of opbrengst (liter/minuut) te kiezen, raad ik je aan het amperage van de zekering voor de pomp en het amperage van de pomp zelf te controleren. In mijn geval is de pomp aangesloten op het electroblok (EBL) met een 5A zekering. Controleer ook of er in de slang aan perszijde van de pomp een terugslagklep is geinstalleerd. Zo ja, koop een pomp zonder terugslagklep . De foto die je laat zien is vlgs mij zonder terugslagklep en mogelijk met een capaciteit van 12l /min bij een druk van 0,6 bar

 

Ter referentie: Bij de 5A zekering had ik origineel (af fabriek) een Reich pomp van 19l/min bij 1,1 bar. Was bij vervanging niet leverbaar, heb nu een Comet Plus van 20l/min bij 1.1 bar De pomp bedient 2 kranen (waarvan 1 ook als douche) en de toiletspoeling. 

Bedankt voor de info, ik heb namelijk exact de zelfde situatie in mijn camper. had in de tussentijd al een pomp besteld, maar dat bleek achteraf dezelfde te zijn die ik al had. Foutje in de bestelling. 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...