Ga naar inhoud

DVB-T antenne


Bert52
 Share

Recommended Posts

Vraag:  kan iemand mij vertellen wat de voor en nadelen zijn van een DVB-T antenne.

Begrijp dat dit een soort Digitenne is die alleen de publieke omroepen en regionale zenders kan ontvangen zonder dat dit data kost.

Ik krijg eind van het jaar een nieuwe camper maar wil er eigenlijk geen schotel meer op laten monteren.

Ik wil dan via mobiele data TV kijken

Link naar reactie
Share on other sites

Met DVB-T2 en een kleine losse (vaak meegeleverde) antenne binnen of buiten te plaatsen  als je wilt kijken, wel op een DVBT2 tv-toestel, kan je enkel de publieke tv zenders van een land ontvangen. In Nederland tv 1, 2, 3 en de regionale zender b.v. Rijnmond in Rotterdam e.o.  In Duitsland dus de Duitse zenders. In België de publieke Belgische tv.  Bereik van een zendmast is maar 25 km. Maar gratis en voor niets! Ik heb een 10 inch toestel van Lenco bijvoorbeeld. Voor informatie tv- toestellen : zie bijvoorbeeld op Amazon.de en dan warehouse deals.

Link naar reactie
Share on other sites

DVB-T (Digital Video Broadcasting Terrestrial) is een standaard voor uitzenden van digitale video (TV) via de ether. In Nederland via inderdaad Digitenne (KPN) en de publieke omroepen zijn gratis, voor de rest van het pakket moet je een abonnement hebben (en decoder). DVB-T2 is de verbeterde versie (HD) en nu in NL de de facto standaard.

 

In de rest van Europa vind je DVB-T ook, soms met vrije zenders, vaak betaald.

 

In Nederland is de ontvangst over het algemeen redelijk goed (er zijn een paar black spots) en met een simpele installatie en relatief goedkoop abonnement heb je behoorlijke TV in de camper. Jouw TV moet wel beschikken over een DVB-T tuner (vrije zenders) en voor het hele pakket moet je de decoder en een abonnement hebben. Vroeger kon je een insteekkaart (z.g. common interface, CI-card) in de TV gebruiken, nu (DVB-T2) alleen nog het decoder kastje.

 

Naast DBV-T heb je ook DVB-C (kabel) en DVB-S (satelliet) als standaarden.

 

Kijken via internet is een optie (doe ik ook), maar inderdaad (mikeander) is, zeker buiten Nederland, de beperkingen van jouw databundel een aandachtspunt. Een uur HD-TV kan zo maar tussen de 1 en 2 Gb aan data kosten. Soms kun je terugschakelen naar een lagere resolutie (en dus minder data gebruiken), maar dan nog "kost" een avondje TV kijken dan nog zo maar 3Gb. Heb je een unlimited bundel, dan is dat in Nederland niet zo'n probleem, je moet dan b.v. bij KPN na 5Gb per dag even een handeling in de KPN app verrichten en dan kun je weer verder, maar in Europa is unlimited niet onbeperkt. Bij KPN is dat 25 Gb per maand en daar ben je dus als je veel kijkt binnen een week door heen.

 

Er zijn opties om buiten Nederland in Europa toch via internet TV te kijken. Allereerst via de WiFi op camping of camperplaats, maar die is vaak niet goed genoeg en "ze" vinden het ook niet echt fijn als iedereen zo TV gaat kijken en de WiFi overbelast wordt. Dan kun je ook ter plaatse een SIM-only data kaartje kopen (in sommige landen echt onbeperkt voor best een redelijke prijs) of gewoon selectief zijn in wat je wilt kijken onderweg.

 

Ieder zo z'n ding, mogelijkheden zat en je kunt altijd nog naar de schotel overstappen als je niet zonder kunt.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...