Hebru Geplaatst: 16 mei 2022 Share Geplaatst: 16 mei 2022 Goedenavond,  Sinds 1 week zijn we in het bezit van een camper ( Dethleff T6501) uit 2004 en zodoende nieuw op dit forum Mijn vraag gaat over de doorvoer van de schoonwater tank, ik zie op de bodem een zeskantige moer waar een overloop pijpje insteekt. Graag zou ik willen weten hoe die los te krijgen zodat de watertank op een snelle en volledige manier wordt geleegd, heb zelf al geprobeerd om onderaan het pijpje te draaien maar daar lijkt niet iets te gebeuren. Heb een foto toegevoegd, hoor graag jullie ideeën van (ervaren) camper gebruikers. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
JoKabussie Geplaatst: 17 mei 2022 Share Geplaatst: 17 mei 2022 Hallo , Dit lijkt me een max. vulstand pijpje dat onder de auto uitkomt. Ik zou er niet aan draaien ivm eventuele lekkage. Dit kan nooit de wateraflaat zijn. Er zal ook nog een gat naar buiten/ beneden zitten. Buiten zit dan een afvoerpijp onder de auto met een afsluiter, die je met een sleutel bediend. Succes , Jos  1 Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Hebru Geplaatst: 18 mei 2022 Auteur Share Geplaatst: 18 mei 2022 Beste Jos, Dank voor je antwoord, ik zou verwachten dat er een makkelijkere methode is gelijk de vuilwatertank die makkelijk bereikbaar is. Hoe legen andere campers hun schoon water tank, altijd van onder de auto? Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
JoKabussie Geplaatst: 18 mei 2022 Share Geplaatst: 18 mei 2022 Hallo "Hebru", Ik heb zelf de Dethleffs Globebus T4 2008. Tank in bank bij de tafel.  Heb jij ( misschien ) een andere plaats ? De afvoerpijp voor schoonwater , die ik noem , is m.i. de enige methode om het overtollige water af te voeren m.b.v. de reeds genoemde afsluiter. Deze , door mij zelf geplaatste , kraan is het laagste punt, dus alle water loopt weg,  Af fabriek zit er nl een uitdraaibare plug in de schoonwatertank , maar dat vond ik erg onhandig. Iedere keer met je hand in de tank om de plug er uit te halen. Wat zit er bij jou nog meer op de bodem van de tank ? Ik hoor het graag ,  Jos  Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Hebru Geplaatst: 19 mei 2022 Auteur Share Geplaatst: 19 mei 2022 Hallo Jos, Ik heb de foto hierboven in een eerdere post toegevoegd. Bij mij zit ook de tank in de bank bij de tafel en op de bodem zit een zeskantige moer waar een overloop pijpje uitsteekt. Ik vermoed ook dat die er uit zou moeten kunnen, de vraag is hoe, met de hand krijg ik die niet los Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
JoKabussie Geplaatst: 20 mei 2022 Share Geplaatst: 20 mei 2022 Hallo , Ja , de aftapdop , die ik bedoel , heeft een soort van handvat. Jammer genoeg heb ik geen foto. De dop ziet eruit als een grote dop , die ook wel wat overeenkomst heeft met zo'n dop die je voor het afsluiten van een wijnfles, als je die in de hand hebt. Maar kan dat slangetje / pijpje er niet af ( draaien of lostrekken ), dus los van de rode moer.  Moer blijft zitten dus. Dan ben je er ook. Ik hoor het , Jos Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Hebru Geplaatst: 21 mei 2022 Auteur Share Geplaatst: 21 mei 2022 ja dat heb ik voorzichtig geprobeerd maar durfde dit niet met kracht lost maken, bang om iets stuk te maken. Ga het denk na hemelvaart weekend toch maar proberen. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
FJC48 Geplaatst: 21 mei 2022 Share Geplaatst: 21 mei 2022 Pijpje afsnijden en dan met een dopsleutel de moer verwijderen dan een passende plug in het gat steken. Er zijn taps toelopende rubber pluggen met trekoog, past altijd. Had in mijn Pösll ook zo'n tank, het enige wat je er bij het legen aan overhield was een natte hand. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Pierre Geplaatst: 22 mei 2022 Share Geplaatst: 22 mei 2022 (aangepast) 23 uren geleden, Hebru zei: ja dat heb ik voorzichtig geprobeerd maar durfde dit niet met kracht lost maken, bang om iets stuk te maken. Ga het denk na hemelvaart weekend toch maar proberen. Het zou kunnen dat het pijpje ook bedoeld is om de plug te kunnen vasthouden en er niet onderuit valt (onder de camper), als de zeskant wartel wordt losgedraaid. Om dan de plug weer op zijn plaats te krijgen moet je met z'n tweeën zijn ( 1 onder de camper, de ander in de camper). Dan is pijpje afsnijden niet verstandig. Wellicht kan je met een pijpsleutel (geen dopsleutel) goed bij de wartel om los te draaien.  Kijk ook eens bij een bedrijf die aftapventielen levert zoals www.Jasicamp.nl en zoek op "aftapventiel" . Wellicht zit daar de oplossing bij van JoKabussie, of een mogelijk andere oplossing 22 mei 2022 aangepast door Pierre Kleine correctie Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.