Ga naar inhoud

Schoon watertank doorvoer


Hebru
 Share

Recommended Posts

Goedenavond,

 

Sinds 1 week zijn we in het bezit van een camper ( Dethleff T6501) uit 2004 en zodoende nieuw op dit forum 🙂

Mijn vraag gaat over de doorvoer van de schoonwater tank, ik zie op de bodem een zeskantige moer waar een overloop pijpje insteekt.

Graag zou ik willen weten hoe die los te krijgen zodat de watertank op een snelle en volledige manier wordt geleegd, heb zelf al geprobeerd om onderaan het pijpje te draaien maar daar lijkt niet iets te gebeuren.

Heb een foto toegevoegd, hoor graag jullie ideeën van (ervaren) camper gebruikers.

watertank.jpg

Link naar reactie
Share on other sites

Hallo ,

Dit lijkt me een max. vulstand pijpje dat onder de auto uitkomt.  Ik zou er niet aan draaien ivm eventuele lekkage.
Dit kan nooit de wateraflaat zijn.  Er zal ook nog een gat naar buiten/ beneden zitten.
Buiten zit dan een afvoerpijp onder de auto met een afsluiter, die je met een sleutel bediend. 

Succes ,  Jos

 

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Hallo "Hebru",
Ik heb zelf de Dethleffs Globebus T4  2008.  Tank in bank bij de tafel.   Heb jij ( misschien ) een andere plaats ?
De afvoerpijp voor schoonwater , die ik noem , is m.i. de enige methode om het overtollige water af te voeren m.b.v. de reeds genoemde afsluiter.
Deze , door mij zelf geplaatste , kraan is het laagste punt, dus alle water loopt weg,  
Af fabriek zit er nl een uitdraaibare plug in de schoonwatertank , maar dat vond ik erg onhandig. Iedere keer met je hand in de tank om de plug er uit te halen.
Wat zit er bij jou nog meer op de bodem van de tank ? 
Ik hoor het graag ,   Jos  

Link naar reactie
Share on other sites

Hallo Jos,
Ik heb de foto hierboven in een eerdere post toegevoegd.

Bij mij zit ook de tank in de bank bij de tafel en op de bodem zit een zeskantige moer waar een overloop pijpje uitsteekt.

Ik vermoed ook dat die er uit zou moeten kunnen, de vraag is hoe, met de hand krijg ik die niet los

Link naar reactie
Share on other sites

Hallo , 
Ja , de aftapdop , die ik bedoel , heeft een soort van handvat.  Jammer genoeg heb ik geen foto.
De dop ziet eruit als een grote dop , die ook wel wat overeenkomst heeft met zo'n dop die je voor het afsluiten van een wijnfles, als je die in de hand hebt.
Maar kan dat slangetje / pijpje er niet af ( draaien of lostrekken ), dus los van de rode moer.   Moer blijft zitten dus.
Dan ben je er ook.

Ik hoor het , Jos

Link naar reactie
Share on other sites

Pijpje afsnijden en dan met een dopsleutel de moer verwijderen dan een passende plug in het gat steken. Er zijn taps toelopende rubber pluggen met trekoog, past altijd.

Had in mijn Pösll ook zo'n tank, het enige wat je er bij het legen aan overhield was een natte hand.

Link naar reactie
Share on other sites

23 uren geleden, Hebru zei:

ja dat heb ik voorzichtig geprobeerd maar durfde dit niet met kracht lost maken, bang om iets stuk te maken.
Ga het denk na hemelvaart weekend toch maar proberen.

Het zou kunnen dat het pijpje ook bedoeld is om de plug te kunnen vasthouden en er niet onderuit valt (onder de camper), als de zeskant wartel wordt losgedraaid. Om dan de plug weer op zijn plaats te krijgen moet je met z'n tweeën zijn ( 1 onder de camper, de ander in de camper). Dan is pijpje afsnijden niet verstandig. Wellicht kan je met een pijpsleutel (geen dopsleutel) goed bij de wartel om los te draaien.

 

Kijk ook eens bij een bedrijf die aftapventielen levert zoals www.Jasicamp.nl en zoek op "aftapventiel" . Wellicht zit daar de oplossing bij van JoKabussie, of een mogelijk andere oplossing 

aangepast door Pierre
Kleine correctie
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...