Ga naar inhoud

Oliesensor Fiat Ducato 2017


PaulusP
 Share

Recommended Posts

In 2017 kochten wij een nieuwe Carthago op Fiat Ducato 180 PK. In 2019, vlak voor het verstrijken van de garantietermijn, gaf onderweg in Spanje de oliesensor een waarschuwingsmelding (het oranje oliekannetje lichtte op). Na het uitzetten van de motor, handmatig peilen van de olie en opnieuw starten van de motor was de melding verdwenen en verschenen gewoon weer de balkjes van het oliepeil. Nadien deed het euvel zich incidenteel weer voor. Terug in Nederland bij de Fiat-dealer de auto uitgelezen. Het bleken valse meldingen te zijn geweest. Overleg met de technische dienst van Fiat wees uit dat het probleem bekend was en dat gewerkt werd aan aanpassing van de software. Vervanging van de sensor was nog niet aan de orde, voorlopig niet de oplossing en bovendien minstens een dag werk omdat delen van het (sub?)frame moesten worden gedemonteerd alvorens de sensor toegankelijk was. Op mijn voicemail zegde de dealer toe dat ook al zou de software-aanpassing pas ná het verstrijken van de garantietermijn beschikbaar zijn, de herstelwerkzaamheden onder garantie zouden plaatsvinden, ook al zou uiteindelijk toch de sensor moeten worden vervangen. Van die toezegging zou melding worden gemaakt in de "ticket" voor de technische dienst van Fiat.

Nu twee coronajaren en een lang ziekbed later, hebben we het camperen weer opgepakt. Het oliekannetje lichtte weer op en gaat nu niet meer uit. En je raadt het al, de dealer maakt terugtrekkende bewegingen. Niks garantie, de wagen is intussen toch bijna vijf jaar oud? En de toezegging van destijds zou niet zijn terug te vinden. En tussentijds even melden dat de software-aanpassing beschikbaar is ondanks de jaarlijks bij hem uitgevoerde APK, ho maar. En dan word ik ontzettend boos. Maar gelukkig heb ik de voicemail met de toezegging opgeslagen; leer mij die garagisten kennen. 

Herkent iemand de problematiek van de oliesensor? En heeft iemand ervaring met de software-aanpassing en/of vervanging van de oliesensor?

Link naar reactie
Share on other sites

  • 4 months later...

mijn oliedruksensor is ook in storing: meestal brandt het lampje, soms mag ik een tijdje zonder brandend lampje rijden. De garage meldde dat vervangen zo'n € 800 kost omdat de sensor goed verstopt zit, zodat het uren kost om hem te vervangen. Maar als je zelf de peilstok regelmatig gebruikt kun je goed zonder die sensor.

Over een software-aanpassing heeft de garage het niet gehad.

De vaste reactie van iedere garage is dat ze zoiets nog noooooit gezien hebben.

Link naar reactie
Share on other sites

Meneer Overmaat,

Na lang getouwtrek met de dealer is in het voorjaar de software-aanpassing met succes geïnstalleerd. Gratis. Dus laat je niks wijsmaken. De kwestie is bij de fabrikant/technische dienst van Fiat bekend. Mijn oliekannetje is verdwenen en de elektronische balkjes in het display verschijnen weer bij de start. Dat laatste overigens niet bij elke start, maar ik heb er verder vrede mee.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...