Ga naar inhoud

Onderhoud aan metalen dak van camperbus

Recommended Posts

Wij moeten het (metalen) dak van onze camperbus ( Fiat Ducato 244 Adriatic uit 2003/2004) de nodige aandacht geven. Op sommige plekken laat de lak los ( daar hebben we al eens eerder wat aan gedaan en laten doen ) maar op een aantal plekjes zie je nu roestplekjes. Ook midden op het dak.

Het onderhoud wordt op de oprit uitgevoerd. Nu wil ik liever niet op het dak van de camperbus gaan liggen om dit bij te werken. Staand op een trap kom ik niet overal bij. 

Heeft iemand suggesties?

Alvast bedankt, groetjes,  Robert 

Link naar reactie

• 1 year later...
  • 1 year later...
Op 15-8-2024 om 13:39, Desnor zei:

Hallo Robert, wij hebben het zelfde probleem. 

kun je ons zeggen hoe je het hebt aangepakt en welke lak je hebt gebruikt?

zo te zien zit er bij ons een soort polyesterlak op.

Arie

Hoi Arie, 

ik heb bij www.polyestershoppen.nl het volgende besteld: 

1 x De IJssel ZF Primer
Inhoud:0,75 liter

1 x DD lak zijdeglans 1 kg
Kleur:RAL 7001 zilvergrijs
Verdunner:Kwastverdunner 0,5L

inclusief ontvetter, verdunner, kwasten, e.d. 

Inderdaad een soort polyester (coating) . Al zoekend op internet kwam ik tot deze oplossing voor mijn camperdak issue (kijk eens op enkele forums, hier had men het over deze boot coating).

Alles op de oprit gedaan met een trap. Bij elke fase 10x de trap verplaatsen (en trapje op/trapje af = spierpijn 🙂 

De fasen: Eerst het dak reinigen (wassen), vervolgens ontvetten, schuren, stofvrij maken (daar zijn speciale doeken voor, zie polyestershoppen.nl) en vervolgens aanbrengen met een roller en een kwast. 

Dit voorjaar zag ik 2 scheurtjes in de coating (warmte/kou en door het rijden met de camperbus, het dak gaat werken)

Ik heb het opgelost door een spuitbus hammerite in dezelfde ralkleur te kopen om zo de beschadiging te dichten. Het geringe kleurverschil op het dak valt nauwelijks op. 

succes! 

groet, Robert 

Ik heb in het najaar een primer aangebracht, in het daaropvolgende voorjaar de primer. 1x primer aangebracht (2x was mij teveel werk). Na het uitharden kwam de kleur van de primer door.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid