Ga naar inhoud

Hoe huishoud accu's de winter door laten komen!


Willem Harm
 Share

Recommended Posts

Wij hebben een camper Rimor XGO (2012) met Fiat Ducato motor 130 multijet voor twee jaar terug aangeschaft. Er zitten twee huishoud accu's in van het merk Bosch L5 008 12V 75Ah Zuur 0092L50080 die geschakeld zijn. De afgelopen winterperiode hebben we, na tips, de accu's in de camper gelaten (stalling vorstvrij) en de negatieve polen ontkoppelt. Nadat ik de beide negatieve polen een week geleden weer aangesloten had, was er geen spanning meer in de accu's. We hebben ook zonnepanelen die op de huishoud accu's zijn aangesloten. In de zomerperiode werkt dit uitstekend. Heeft iemand wellicht een idee hoe we de beide accu's op een juiste wijze de winter door kunnen krijgen zonder spanning verlies. 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Zelf heb in de Camper 3 huishoudaccu van 105 Ah. Hierop staan staan zonnepanelen. Ik sta in een lood met wat enkele lichtpanelen. Ze geven niet zoveel licht. In de winter zakt de spanning naar 12,6 V en in het voorjaar als de zon schijnt gaat de spanning tot boven de 13 V. Zo kom ik al 10 jaar de winter door met de zelfde accu's. In de winter zijn ook de auto accu hieraan gekoppeld, hier geld het zelfde voor. Een loodaccu loopt langzaam leeg en moet om de 3 maanden worden opgeladen.

Alternatief is Lithium accu. Deze kan je losgooien en loopt dan niet leeg.

Zelf heb ik nu een lithiumaccu van 280 Ah zelf samengesteld voor ca € 700 euro materiaal.  (incl. een goede BMS)  De testen zien er goed uit.

 

Als loodaccu's  leeg zijn geweest gedurende langere tijd heb je echt geen garantie, dat kan je volgens mij wel vergeten.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Freek, wat heb jij voor lithiumaccu van 280 Ah voor € 700,-. Voor deze prijs wordt het wel interessant om een lithiumaccu aan te schaffen. € 2275,- voor een 150 Ah accu bij caravan en camper comfort denk ik er nog niet aan. Er zal wel kwaliteits verschil zijn, maar zo vaak staan wij niet zonder walstroom.

Link naar reactie
Share on other sites

 

De losse cellen zijn gewoon op internet te koop. Deze worden voor allerlei doeleinden gebruikt.

Cellen van 150 tot 420 Ah zijn te koop voor 500 – 650 €.

Een goede BMS van 100 A is te koop voor nog geen € 100. Dan komt er een accubak bij en een paar uur knutselen.

Er zit wel een risico aan, zo had ik een BMS welke na een week een afwijkende spanning gaf ( 0,12 V). Garantie is dan een probleem met een leverancier in China (we zullen zien) Ik ben er van overtuigt dat het een goede BMS is, maar er kan altijd iets mis gaan. Ik heb gewoon een nieuwe besteld en nu werk alles goed. Voordeel is een grote capaciteit en een stabiele spanning. Bij een verbruik van 60 A gebeurd er weinig.

Voor dat geld kan je wel wat risico nemen. Welke spullen komen niet uit China ?????

 

Verder is elke Camper verschillen. Zo liep ik tegen een bestaande zonnepaneel regelaar aan welke niet geschikt was voor een Lithium accu. Dat is inmiddels opgelost zonder deze te vervangen.

 

De meeste tijd heeft het uitzoek werk gekost om de weg te vinden.

Verder was het geen probleem met mijn kennis en ervaring.

 

IMG_0772.thumb.JPG.22babadd76c38daa6ca1dcbee21b8926.JPG

 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Gewone loodaccu's hebben een zelfontlading van gemiddeld 5-10% per maand, ook als ze losgekoppeld zijn (in extremen zelfs 20% per maand). In zes maanden kan de accu dus tussen de 30 en 60% "leeglopen". Als je ook weet, dat je een loodaccu eigenlijk niet onder de 50% mag ontladen, omdat de levensduur daarmee snel achteruit gaat, dan weet je waar het probleem zit. Niks garantie of zo, gewoon onderhoud.

 

Of 's-winters er uit en thuis aan de druppellader of een deal met de stalling dat ze de camper 1x per week of zo een dag aan de 230 volt hangen.

 

Overigens, AGM accu's hebben een geringere zelfontlading (3-5% per maand) en mogen incidenteel dieper ontladen worden (tot circa 60%).

Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Op 25-4-2022 om 12:10, Freek S zei:

Hierop staan staan zonnepanelen. Ik sta in een lood met wat enkele lichtpanelen.

 

Dat is dus een millieu-vriendelijke druppellader.
Ervaringen van elektrische auto rijders, geven ook aan, dat door traag laden het batterijpakket langer mee gaat dan wanneer er vaak bij de snellader geladen wordt. 
Zonnepanelen zijn dus ideaal om de winter door te komen.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...