Ga naar inhoud

advies bij kopen nieuwe camper?


Balletje
 Share

Recommended Posts

Hoi!

Mijn vriend en ik hebben een dochtertje van 6 maanden, een hondje en in de toekomst een wens om nog een broertje of zusje erbij te toveren. We willen graag een buscamper kopen om de komende jaren mee op vakantie te willen, waarvan ook een paar keer langer (aantal weken/maanden). We kunnen dit jaar in augustus en september heel voordelig met sabbatical bijvoorbeeld. 


Ons budget is ruim doordat we een erfenis te besteden hebben, dus we hebben niet echt en bovengrens. Daar schuilt ook een beetje onze valkuil. We hebben ons oog laten vallen op deze. https://www.dejonghattem.nl/actuele-aanbod-campers/details/kampeerauto/857985-hymer-grand-canyon----hefdak---automaat--.html/
 

Kan iemand met meer verstand van zaken eens met ons meedenken. Waar moeten we specifiek op letten als we gaan voor een nieuwe camper? We zijn allebei totaal niet technisch of handig, dus hoe nieuwer, hoe beter voor ons (denken we). Omdat we met twee kinderen willen reizen is ons wensenlijstje best hard en specifiek. 4 slaapplaatsen, automaat (ik kan absoluut niet in een schakel rijden), per juli beschikbaar, en geen witte (sorry als ik iemand beledig). Ook afwerking vinden we iets om meer voor te betalen. 
 

Kopen we geen kat in de zak met deze camper? We krijgen de indruk dat er nu echt 0 onderhandelingsruimte is bij nieuwe campers die direct beschikbaar zijn. Klopt dat?

 

Dank alvast voor jullie hulp! 😃spacer.png

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Met zijn (op termijn) 4-en en een hond maanden rondreizen met een buscamper van 6 meter?

Dan zou ik toch eerst maar eens goed inventariseren wat je dan allemaal mee zou willen nemen en of dat past in zo'n bus. 

Ik heb eerlijk gezegd mijn twijfels. 

Ik volg nogal wat campervlogs op YouTube. En het valt mij op dat er de laatste tijd nogal wat stellen (dus met zijn 2-en ) zijn die de buscamper inruilen voor een (half)integraal vanwege de te beperkte ruimte in een buscamper.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Dat is een mooie buscamper!

Wij (mijn vrouw, twee tienerdochters en ik) hebben in 2019 de 6,40m "Yellowstone" versie van deze Hymer (ook met pop-top) gehuurd voor een vakantie in Zuid-Engeland. Die 6,40m versie had lengtebedden ipv dwarsbedden. Dat is heel goed bevallen.

 

Je hebt echt plek genoeg in alle vakjes en door de schuifdeur in de badkamer blokkeert de deur ook nooit de doorgang. Bed achterin werd 's avonds "Netflix-plek" voor de meiden en wij hadden de dinette voorin. Erg fijn vonden we de vrije doorgang naar achteren, door het doorlopende aanrecht tot aan het bed.

Nadelen van de Yellowstone waren wat ons betreft:

- de (op zich zeer fraaie) lades in de garage, die kunnen niet open als je stoelen, tafel en kratten achterin hebt. Dus je gebruikt ze eigenlijk niet echt.

- zitting van de dinette zat eigenlijk wat los, de meiden gleden daar wat mee weg, niet comfortabel

- de lengte van de camper. Paste eigenlijk net niet op parkeerplaatsen, stak altijd net wat over

- de 6.40 versie van Hymer had achterin geen ramen aan de zijkant, door de poptop ook geen dakramen, wat donker achterin.

 

Uiteindelijk hebben we ons na die vakantie in het jaar daarna georienteerd, zijn ook in Düsseldorf op de beurs gaan kijken. Daar een aantal modellen die ons bevielen gezien. Een daarvan was de Pössl Summit 600. Een 6 meter camper, met dwarsbedden achterin, die op alle hierboven genoemde minpunten beter scoort. Zo'n Summit 600+ is het uiteindelijk geworden, 2 jaar oud, 10.000km op de klok, zelf geimporteerd uit Duitsland.

 

Wat ruimte betreft is het alvast fijn dat die Hymer een pop-top heeft, kan een van jullie bovenin slapen, terwijl de ander met de kleine beneden slaapt. Ruimte achterin de garage is voldoende (mijn mening). Ja, je moet goed kijken hoe je het er in schuift. Misschien compacte kinderwagen meenemen.

 

Qua vraagprijs lijkt het inderdaad wel een beetje gekkenwerk vandaag de dag. Onze Pössl stond hier in september 2020 op NL kenteken voor de helft van die Hymer. Maar anno 2022 zijn ook tweedehands de prijzen gigantisch toegenomen, voor onder de €50K krijg je in Duitsland ook geen 1- of 2-jarige buscampers meer. Zeker geen Hymers en al helemaal niet met die 9-traps automaat. Bijna een ton blijft natuurlijk veel geld.

 

Wat betreft het op je oprit parkeren: check eerst of dat mag "van de gemeente". Daar kunnen lokale regels voor gelden, dan mag het maximaal een x aantal dagen aaneen gesloten

 

Succes met de afweging, we horen graag wat het geworden is!

 

 

Hymer 2019.jpg

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

11 uren geleden, Roelof zei:

Met zijn (op termijn) 4-en en een hond maanden rondreizen met een buscamper van 6 meter?

Dan zou ik toch eerst maar eens goed inventariseren wat je dan allemaal mee zou willen nemen en of dat past in zo'n bus. 

Ik heb eerlijk gezegd mijn twijfels. 

Ik volg nogal wat campervlogs op YouTube. En het valt mij op dat er de laatste tijd nogal wat stellen (dus met zijn 2-en ) zijn die de buscamper inruilen voor een (half)integraal vanwege de te beperkte ruimte in een buscamper.

 

Dankje, hebben we zeker overwogen. Maar meetellend dat hij dan altijd gestald moet worden, en het feit dat we backpacken en kamperen in een tent gewend zijn durven we dit wel aan. Maar het zal zeker een uitdaging worden! Heb je nog een tip voor een leuke vlog om te kijken? 

Link naar reactie
Share on other sites

10 uren geleden, Blechdach zei:

Dat is een mooie buscamper!

Wij (mijn vrouw, twee tienerdochters en ik) hebben in 2019 de 6,40m "Yellowstone" versie van deze Hymer (ook met pop-top) gehuurd voor een vakantie in Zuid-Engeland. Die 6,40m versie had lengtebedden ipv dwarsbedden. Dat is heel goed bevallen.

 

Je hebt echt plek genoeg in alle vakjes en door de schuifdeur in de badkamer blokkeert de deur ook nooit de doorgang. Bed achterin werd 's avonds "Netflix-plek" voor de meiden en wij hadden de dinette voorin. Erg fijn vonden we de vrije doorgang naar achteren, door het doorlopende aanrecht tot aan het bed.

Nadelen van de Yellowstone waren wat ons betreft:

- de (op zich zeer fraaie) lades in de garage, die kunnen niet open als je stoelen, tafel en kratten achterin hebt. Dus je gebruikt ze eigenlijk niet echt.

- zitting van de dinette zat eigenlijk wat los, de meiden gleden daar wat mee weg, niet comfortabel

- de lengte van de camper. Paste eigenlijk net niet op parkeerplaatsen, stak altijd net wat over

- de 6.40 versie van Hymer had achterin geen ramen aan de zijkant, door de poptop ook geen dakramen, wat donker achterin.

 

Uiteindelijk hebben we ons na die vakantie in het jaar daarna georienteerd, zijn ook in Düsseldorf op de beurs gaan kijken. Daar een aantal modellen die ons bevielen gezien. Een daarvan was de Pössl Summit 600. Een 6 meter camper, met dwarsbedden achterin, die op alle hierboven genoemde minpunten beter scoort. Zo'n Summit 600+ is het uiteindelijk geworden, 2 jaar oud, 10.000km op de klok, zelf geimporteerd uit Duitsland.

 

Wat ruimte betreft is het alvast fijn dat die Hymer een pop-top heeft, kan een van jullie bovenin slapen, terwijl de ander met de kleine beneden slaapt. Ruimte achterin de garage is voldoende (mijn mening). Ja, je moet goed kijken hoe je het er in schuift. Misschien compacte kinderwagen meenemen.

 

Qua vraagprijs lijkt het inderdaad wel een beetje gekkenwerk vandaag de dag. Onze Pössl stond hier in september 2020 op NL kenteken voor de helft van die Hymer. Maar anno 2022 zijn ook tweedehands de prijzen gigantisch toegenomen, voor onder de €50K krijg je in Duitsland ook geen 1- of 2-jarige buscampers meer. Zeker geen Hymers en al helemaal niet met die 9-traps automaat. Bijna een ton blijft natuurlijk veel geld.

 

Wat betreft het op je oprit parkeren: check eerst of dat mag "van de gemeente". Daar kunnen lokale regels voor gelden, dan mag het maximaal een x aantal dagen aaneen gesloten

 

Succes met de afweging, we horen graag wat het geworden is!

 

 

Hymer 2019.jpg

Jeetje, hier hebben we wat aan! Heel erg bedankt voor de tijd en moeite om jullie ervaring te delen. Wordt vervolgd. Ik gok met goed nieuws;) 

Link naar reactie
Share on other sites

Om een idee te krijgen van hoe het is met een kleine op reis, check de Insta van Leonie Meyer eens:https://www.instagram.com/leoniemeyer/

 

Zij is een Duitse kitesurfer en reist met haar man en kind van 1 jaar in een 6 meter buscamper door heel Europa naar alle wedstrijden. Mooiste foto's zijn die van "wasdag" dan hangt alles vol met babykleertjes!

 

Dan ben ik blij dat mijn tieners al tevreden zijn als papa de hotspot op zijn telefoon aanzet.. 😃

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Wanneer je zeker weet dat je voldoende hebt aan de ruimte in deze camper, koop je geen kat in de zak. Zoals eerder is opgemerkt adviseer ik om echt goed te informeren of je deze camper zonder problemen op je oprit kunt laten staan. Ja, zelfs al is die oprit eigen terrein, dan nóg kan het zijn dat je je camper daar niet mag stallen! Als het niet mag vervalt - voor zover ik begrijp - je argument om een (bijvoorbeeld) halfintegraal als mogelijkheid te schrappen. Dan zou ik me daar toch nog eens over beraden!

Link naar reactie
Share on other sites

Op 16-4-2022 om 22:32, FJC48 zei:

Volgens de site van de verkoper is deze bus verkocht.  Ik zou trouwens geen bus kopen met een hefdak, waarom ook?, een L4H2 is net zo mooi en praktisch. 

Hefdak was toch zoveel praktischer als dat wij achterin slapen en de kinderen in het zitgedeelte. Kan wel, maar dan moet je elke avond ombouwen. Nu kan onze baby achter slapen, en wij boven. En op termijn andersom.

Link naar reactie
Share on other sites

Op 16-4-2022 om 20:19, Adriatik zei:

Wanneer je zeker weet dat je voldoende hebt aan de ruimte in deze camper, koop je geen kat in de zak. Zoals eerder is opgemerkt adviseer ik om echt goed te informeren of je deze camper zonder problemen op je oprit kunt laten staan. Ja, zelfs al is die oprit eigen terrein, dan nóg kan het zijn dat je je camper daar niet mag stallen! Als het niet mag vervalt - voor zover ik begrijp - je argument om een (bijvoorbeeld) halfintegraal als mogelijkheid te schrappen. Dan zou ik me daar toch nog eens over beraden!

Ik heb de apv doorgespit en er zijn geen specifieke regels over in onze gemeente. Er staat alleen over parkeren óp de openbare weg, dat mag niet langer dan 3 dagen. Het enige waar ze ons op kunnen pakken is de hoogte, het voertuig is iets hoger dan zou mogen op eigen oprit. Maar we zien in de buurt veel even grote voertuigen staan op de oprit. Ook struikelen we over de campers, caravans, vouwwagens die zelfs langdurig op straat geparkeerd staan. Verder zijn onze buren heel relaxed. Dus ik verwacht geen problemen. 😅

Link naar reactie
Share on other sites

1 uur geleden, Balletje zei:

Jaaaa, de camper is inderdaad verkocht… AAN ONS! 🥳

Gefeliciteerd! Mooi op tijd voor het seizoen echt los gaat. Mooi dat ie op de oprit mag staan.

 

Bij zo'n mooie Hymer wel even kijken wat je er aan extra beveiliging in wil doen. Wij hebben een Bearlock versnellingsbakslot. Dan parkeer je met de versnellingspook in de achteruit en dan zet je die op slot.

Zal met die waarde wellicht ook een voorwaarde zijn van de verzekering.

 

Link naar reactie
Share on other sites

13 minuten geleden, Blechdach zei:

Gefeliciteerd! Mooi op tijd voor het seizoen echt los gaat. Mooi dat ie op de oprit mag staan.

 

Bij zo'n mooie Hymer wel even kijken wat je er aan extra beveiliging in wil doen. Wij hebben een Bearlock versnellingsbakslot. Dan parkeer je met de versnellingspook in de achteruit en dan zet je die op slot.

Zal met die waarde wellicht ook een voorwaarde zijn van de verzekering.

 

Ja, bearlock gaat er inderdaad in gezet worden! Dankje!

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

2 uren geleden, Dr.Dream zei:

Met jullie budget zou ik zeker eens over de grens in Duitsland kijken. Veel meer keuze en ook interessante kortingen op de BPM bij invoer. Wil je meer weten dan kun je mij een PN sturen.

Je bent te laat met je sluikreclame! Als je goed leest is Balletje al voorzien! Hij heeft het geld wat hij anders aan je bedrijf (SFA-Parkstad) had moeten betalen in eigen zak gehouden!

Link naar reactie
Share on other sites

17 uren geleden, Balletje zei:

Jaaaa, de camper is inderdaad verkocht… AAN ONS! 🥳 

4F206838-3EB0-42BB-B0A2-AB51AEB99977.jpeg

 

Gefeliciteerd met de aankoop. En veel plezier ermee!

 

Hier wat links naar de gevraagde campervlogs:


Fulltime rondreis door Europa in de camper door jong stel: https://www.youtube.com/watch?v=E4OV14mIaS0
Idem met kind: https://www.youtube.com/vivandjames

 

Verder een paar van onze favorieten:
https://www.youtube.com/c/TravelCampingLiving
https://www.youtube.com/channel/UCdhD9hDdbEsdTYizX0QsbXw
https://www.youtube.com/c/AvantionTour
 

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...