Ga naar inhoud

camper en motorrijtuigenbelasting

Of Eager Spirit
 Share

Recommended Posts

Hebben sinds 26 maart jl. eindelijk een camper Burstner Brevio 646. Eerste aanslag motorrijtuigenbelasting binnen. Nu hadden wij via site belasting dienst berekend dat dit 218 euro zou zijn per 3 maanden, de eerste aanslag was echter 873 euro per 3 maanden, das ff schrikken - kon hierover niet direct iets op het forum vinden dus vandaar de vraag. Camper had nog geen NL kenteken is er door het verkopende autobedrijf hier in NL opgezet. Nu moeten we dus dat verzoek indienen met foto's dat de bestelbus voldoet aan de eisen voor een camper en dan krijg je pas dat tarief van 218 per 3 maanden. Belastingtelefoon gebeld en die geven aan dat het wel even kan duren. Verzoek gaat morgen de deur uit met foto's maar de beste man aan de telefoon deelde mee dat we maar beter veel geld op onze rekening konden hebben want zou lang duren voordat goedkeuring erdoor was.......Oke, belastingdienst eh vraag is nu of we dit dus te veel betaalde bedrag ook weer terugkrijgen / of dit verrekend wordt maar ja als het zoals bij de belastingdienst gebruikelijk - bijv. een half jaar duurt dan hebben we inmiddels als meer dan 1700 betaald en hadden dus maar 436 moeten betalen of  moet je over die periode dat je nog geen goedkeuring hebt wel dat hoge tarief betalen en ben je dit geld ook kwijt / daadwerkelijk verschuldigd omdat dit verzoek al vooraf ingediend had moeten worden????? Ik kan hierover niet echt iets terugvinden op de site dat je dit vooraf al zou moeten invullen/aanvragen.

Hoop dat iemand hier meer ervaring mee heeft.

Link naar reactie

Camper tarief bij mij was met terugwerkende kracht, ik kreeg dus het teveel betaalde terug, echter ik heb het gelijk gedaan toen ie op NL kenteken kwam, ik had de camper zelf geimporteerd. Dus vanaf het eerste tijdvak voldeed mijn camper aan de voorwaarden. Lijkt mij bij jou ook dus als de aanvraag nog in het zelfde tijdvak aangevraagd is zal je het teveel betaalde terug krijgen. Ben je te laat dan moet je dat tijdvak gewoon de volle mep betalen. Het duurde bij overigens maar een maandje of zo. En anders schorsen tijdelijk dan betaal je niets, mag ie alleen niet op de openbare weg staan.

De belasting dienst zegt: 

Wanneer gaat het bijzondere tarief in?

Voldoet het motorrijtuig al aan de voorwaarden bij het begin van het tijdvak waarin het verzoek binnenkomt? Dan kan het bijzondere tarief ingaan bij het begin van dat tijdvak .

Wordt het motorrijtuig in de loop van het tijdvak aangepast aan de voorwaarden? Dan kan het bijzondere tarief pas ingaan bij het begin van het eerstvolgende tijdvak.

en idd als dit een bedrijf is waar de camper gekocht is moeten ze zich schamen dat het A niet gedaan is of B jou dit niet verteld hebben. 

aangepast door HymerBoy
Link naar reactie

Ook ik werd eerst voor het volle tarief aangeslagen. Even een verzoekje (form op website belastingdienst) indienen en bij mij was het binnen 2 maanden geregeld. Je krijgt dan met terugwerkende kracht het eerder teveel betaalde ook terug. Je hebt volgens mij geen zelfbouw, dus dat moet geen discussie opleveren. Kijk ook even op het kentekenbewijs, staat daar M1/SA, dan is ie al als camper bij de RDW bekend.

Link naar reactie

Elke camper komt eerst op vol tarief en moet dan binnen het lopende kwartaal de aanvraag met bewijsstukken voor het 1/4 tarief indienen. Ze verrekenen alleen het lopende kwartaal waar binnen de aanvraag bij hen is ingediend. Dus niet te lang wachten. Het 1e kwartaal van dit jaar kun je dus nu al niet meer terugkrijgen.
En indien je het verzoek hebt ingediend, dan wacht je een weekje en belt dan de Belasting Autotelefoon 0800-0749 met het verzoek om de incasso van het hoge tarief op te schorten tot na de afhandeling van het ingediende verzoek. Houd je BSN en kenteken bij de hand als je belt, dan vinden ze direct jouw verzoek.
Dit werd bij ons overigens geheel standaard en gratis geregeld door het bedrijf dat onze import begeleidde en ook de BPM voor ons prima (laag) wist aan te geven. Zo hoort dat volgens mij ook.

Link naar reactie

Ik heb mijn camper zelf ingevoerd in 2020, ook eerste MRB voor vol tarief gekregen en kwart tarief aangevraagd.

heb het even voor je nagezocht:

kenteken afgegeven op 7 okt

Verzoek verstuurd 16 okt

Bevestiging kwart tarief gekregen op 30 nov

Daarna is alles netjes verrekend. Ze incasseren inderdaad wel eerst die 800-nogwat eur.

Link naar reactie

• 6 months later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...