Ga naar inhoud

Verduistering en hor dakraam lopen zeer stroef


Pablo
 Share

Recommended Posts

In onze nieuwe buscamper is het dakraam boven het bed voorzien van verduistering en vliegengaas (Dometic Mini Heki 40x40 cm). Deze lopen vanaf het begin enorm stroef, zo erg dat af en toe zelfs het hele frame loskomt. Ook hebben we de touwtjes in het systeem al een keer moeten terugzetten, wat uiteindelijk wel is gelukt. We hebben al geprobeerd te smeren met siliconenspray en de stangetjes met siliconen kranenvet ingesmeerd, maar dit help allemaal niks. Heeft iemand een idee hoe we dit kunnen oplossen?

Link naar reactie
Share on other sites

16 uren geleden, Pablo zei:

Natuurlijk ligt dat het meest voor de hand, maar de merkdealer heeft al gemeld dat dit niet onder de garantie valt, ook al zitten we nog ruimschoots binnen de garantieperiode. Ze zien dit als een slijtageonderdeel. 

Blijft er weinig over om wel garantie op te hebben.

Bij normaal gebruik heb je gewoon overal garantie op gedurende fabrieksgarantie, als de onderdelen dat niet vol houden is er sprake van een fabricage fout.

Link naar reactie
Share on other sites

Geen idee hoe ze erbij komen dat het normale slijtage is. Zo vaak en lang zijn we er ook nog niet eens mee weg geweest. De dealer zegt: De fabrikant ziet dit als normale slijtage, geen garantiegeval. De fabrikant, met wie ik ook al contact had, zegt: de dealer beoordeelt of het gebrek onder de garantie valt en vraagt de fabrikant evt. om toestemming om het onder garantie te repareren. En zo schuiven ze het van de een naar de ander en terug. 

Link naar reactie
Share on other sites

Hele slechte zaak van zowel de dealer als de fabrikant. Misschien dat een bericht aan Dometic, de leverancier van de Heki wat op kan leveren.( www.dometic.com )

Ikzelf heb bij slecht lopende kunsttof onderdelen betere resultaten gehad met PFTE spray in plaats van siliconen. Succes

Link naar reactie
Share on other sites

Bedankt voor het meedenken allemaal! Ik ga nog met de dealer in de slag. Ik denk trouwens dat ik de oorzaak van het probleem heb ontdekt. In het frame loopt een touwtje dat bij het openen en sluiten van de verduistering langs allerlei plastic lipjes loopt. Dat touwtje is heel strak gespannen, veel strakker dan bij het grotere dakluik voorin de camper waarvan de verduistering en hor wel gemakkelijk te bedienen zijn. Dat touwtje begint nu al te rafelen door het schuiven langs het plastic, kwestie van tijd dat het knapt. Een nogal wrakkig systeem, kortom. 

Link naar reactie
Share on other sites

Op 18-3-2022 om 12:16, Pablo zei:

In onze nieuwe buscamper is het dakraam boven het bed voorzien van verduistering en vliegengaas (Dometic Mini Heki 40x40 cm). Deze lopen vanaf het begin enorm stroef, zo erg dat af en toe zelfs het hele frame loskomt. Ook hebben we de touwtjes in het systeem al een keer moeten terugzetten, wat uiteindelijk wel is gelukt. We hebben al geprobeerd te smeren met siliconenspray en de stangetjes met siliconen kranenvet ingesmeerd, maar dit help allemaal niks. Heeft iemand een idee hoe we dit kunnen oplossen?

Kijk ook eens op deze web site van ACM (Autoriteit Consument en Markt): Ik heb iets gekocht, maar nu is het kapot. Wat zijn mijn rechten? | ACM ConsuWijzer .

In de installatie instructies van de Dometic Mini Heki staat volgens mij dat de wettelijke garantie van toepassing is (zie Dometic website).

 

Wellicht geeft dit een goed beeld wat je rechten zijn en de mogelijkheden om het op te lossen samen met de verkoper van de camper. Bedenk ook, als probleem zich voordoet binnen 6 maanden na aankoop, de bewijslast bij de verkoper ligt 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...