Ga naar inhoud

tolheffing Scandinavie


Borgerik
 Share

Recommended Posts

Vanaf mei ga ik enkele maanden met de camper een reis maken door Scandinavie. Ik heb gekeken naar de mogelijkheden om automatisch tol te betalen in de verschillende Scandinavische landen. Ik vind op internet verschillende systemen:

- Autopass ( en Autopassbox)

- Visitor's Payment

- Easy Go ( met of zonder tolbadge)

- Epass24

Wie heeft ervaringen met bovenstaande automatische betaalmogelijkheden?

  • Sad 1
Link naar reactie
Share on other sites

3 uren geleden, Paul-W zei:

Een vraag. Als ik dit 'kastje' zie lijkt deze heel veel op het Franse tol kastje. Zijn dit ook dezelfde / werken ze in beide landen?

 

Ik zie geen foto van een 'kastje'. Ik heb er één dat werkt in Frankrijk, Spanje, Portugal en Italië en één dat werkt in Denemarken, Noorwegen, Zweden en Oostenrijk plus op sommige bruggen en veerdiensten in Noord-Duitsland.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

2 uren geleden, Broers Joske zei:

 

Ik zie geen foto van een 'kastje'. Ik heb er één dat werkt in Frankrijk, Spanje, Portugal en Italië en één dat werkt in Denemarken, Noorwegen, Zweden en Oostenrijk plus op sommige bruggen en veerdiensten in Noord-Duitsland.

Op de website https://www.zwedenweb.com/vervoer-naar-zweden/betalen-met-een-bizz-easygo/ zie ik een 'kastje' dat sprekend lijkt op mijn Franse kastje voor de tolwegen. Vandaar mijn vraag.

Link naar reactie
Share on other sites

15 uren geleden, Paul-W zei:

Op de website https://www.zwedenweb.com/vervoer-naar-zweden/betalen-met-een-bizz-easygo/ zie ik een 'kastje' dat sprekend lijkt op mijn Franse kastje voor de tolwegen. Vandaar mijn vraag.

Ik lees daar niets over Frankrijk. Het mijne werkt daar ook niet. Daarvoor moet je de Top Europ Badge van Mango hebben.

Link naar reactie
Share on other sites

Zijn er nog afwijkende regels voor een camper zwaarder dan 3500 kg.

Ik lees hierover verschillende antwoorden. Als ik op de site van de NKC op landeninformatie kijk dan staat er dat het verlicht is om een 

OBE te plaatsen in een camper boven 3500 kg. Maar op ander sites staat dat dit alleen verplicht is bij commerciële voertuigen.

Wie weet het antwoord?

Link naar reactie
Share on other sites

1 uur terug, Morelo zei:

Zijn er nog afwijkende regels voor een camper zwaarder dan 3500 kg.

Ik lees hierover verschillende antwoorden. Als ik op de site van de NKC op landeninformatie kijk dan staat er dat het verlicht is om een 

OBE te plaatsen in een camper boven 3500 kg. Maar op ander sites staat dat dit alleen verplicht is bij commerciële voertuigen.

Wie weet het antwoord?

Info is inderdaad erg verwarrend. Op de site van EasyGo ( EasyGo+ | EasyGo) staat alleen aangegeven dat een OBE verplicht is voor een camper boven 3500 kg in Oostenrijk. Ikzelf heb dat probleem niet ( < 3500kg) en neig naar de aanschaf van een Easy Go tolbadge

  • Sad 1
Link naar reactie
Share on other sites

54 minuten geleden, Borgerik zei:

Info is inderdaad erg verwarrend. Op de site van EasyGo ( EasyGo+ | EasyGo) staat alleen aangegeven dat een OBE verplicht is voor een camper boven 3500 kg in Oostenrijk. Ikzelf heb dat probleem niet ( < 3500kg) en neig naar de aanschaf van een Easy Go tolbadge

Indien jouw camper onder 3.500 kg is dan krijg je helemaal geen EasyGo+ badge. Je zou je daarmee ook zelf te kort doen in Oostenrijk want dan is de tol een beetje duurder dan met een vignet voor onder de 3.500 kg.

 

Link naar reactie
Share on other sites

5 minuten geleden, Broers Joske zei:

Indien jouw camper onder 3.500 kg is dan krijg je helemaal geen EasyGo+ badge. Je zou je daarmee ook zelf te kort doen in Oostenrijk want dan is de tol een beetje duurder dan met een vignet voor onder de 3.500 kg.

 

Ik wil de Easy Go+ badge aanschaffen omdat ik naar Scandinavie ga. Dat is ook de vraag waarmee ik dit onderwerp ben gestart.

  • Sad 1
Link naar reactie
Share on other sites

Zojuist, Borgerik zei:

Ik wil de Easy Go+ badge aanschaffen omdat ik naar Scandinavie ga. Dat is ook de vraag waarmee ik dit onderwerp ben gestart.

Ja dat is duidelijk. Maar die eGo+ krijg je niet onder de 3.500 kg. Je moet namelijk een kopie van het kentekenbewijs opsturen daarvoor. Je kunt dus alleen een gewone eGo aanvragen.

Link naar reactie
Share on other sites

5 minuten geleden, Broers Joske zei:

Ja dat is duidelijk. Maar die eGo+ krijg je niet onder de 3.500 kg. Je moet namelijk een kopie van het kentekenbewijs opsturen daarvoor. Je kunt dus alleen een gewone eGo aanvragen.

Sorry voor de verwarring die ik veroorzaak met het grbuik van het + teken. Ik bedoel Easy Go "met" een badge. U heeft gelijk dat de "Easy Go + " alleen voor voertuigen boven 3500 kg is.

Ik blijf de hele organisatie warrig vinden omdat je de Easy Go badge aan moet vragen bij andere bedrijven die dan ook nog niet " tolservice" geven in dezelfde landen.

  • Sad 1
Link naar reactie
Share on other sites

Op 2-3-2022 om 10:33, Broers Joske zei:

Gewoon de standaard Brobizz badge nemen en je bent klaar zonder verder gezeur.
 

Kan ik gewoon een standaard brobizz kopen terwijl mijn camper op kenteken 4250 kg is,je kenteken wordt toch gefotografeerd en dan kan men toch zien via kent dat de camper zwaarder is dan 3500kg ,via Brobizz kan ik geen easy go + kopen 

Link naar reactie
Share on other sites

1 uur geleden, Martenida zei:

Kan ik gewoon een standaard brobizz kopen terwijl mijn camper op kenteken 4250 kg is,je kenteken wordt toch gefotografeerd en dan kan men toch zien via kent dat de camper zwaarder is dan 3500kg ,via Brobizz kan ik geen easy go + kopen 


Waarom kun je geen EsayGo+ kopen. Kopie van kenteken met MTM boven de 3.500 kg is voldoende.
Kies vrachtauto en dan zie je dit: image.png.b89be16de71495eb90c061a7074ebec1.png

Link naar reactie
Share on other sites

1 uur geleden, Broers Joske zei:


Waarom kun je geen EsayGo+ kopen. Kopie van kenteken met MTM boven de 3.500 kg is voldoende.
Kies vrachtauto en dan zie je dit: image.png.b89be16de71495eb90c061a7074ebec1.png

Ik  drukte iedere keer op luxe auto , maar ook daar werd gevraagd meer of minder  dan 3500 ,nu op vrachtauto gedrukt en de stappen doorlopen kom nu niet verder door dat ik de kredietkaart niet bij me heb ,maar als ik de gegevens kredietkaart heb in gevuld kan ik verder,wordt er met de aanmelding gelijk gevraagd om kopie kenteken,of moet je deze later opsturen .

het is wel waardeloos dat het inschrijf formulier in het Deens is 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Op 7-3-2022 om 21:03, Martenida zei:

Ik  drukte iedere keer op luxe auto , maar ook daar werd gevraagd meer of minder  dan 3500 ,nu op vrachtauto gedrukt en de stappen doorlopen kom nu niet verder door dat ik de kredietkaart niet bij me heb ,maar als ik de gegevens kredietkaart heb in gevuld kan ik verder,wordt er met de aanmelding gelijk gevraagd om kopie kenteken,of moet je deze later opsturen .

het is wel waardeloos dat het inschrijf formulier in het Deens is 

Ik heb een brobizz besteld. Je hoeft niets op te sturen. Gegevens van je creditkaart en opgave van de kenteken is voldoende.

Je kunt de taal op de site van Brobizz recht bovenaan wijzigen in Engels of Duits.

Als je in Windows (browser Edge) werkt kun je hem zelfs vertalen naar Nedelands: rechter muisknop en dan middenin het menu kiezen voor vertalen naar Nederlands.

  • Sad 1
Link naar reactie
Share on other sites

Op 23-2-2022 om 11:21, Paul-W zei:

Een vraag. Als ik dit 'kastje' zie lijkt deze heel veel op het Franse tol kastje. Zijn dit ook dezelfde / werken ze in beide landen?

Het "kastje"van Brobizz kan ook gebruikt worden in Frankrijk, Spanje, Portugal voor voertuigen boven de 3500 kg en met een "Europa overeenkomst"

 

Bizz to Europa (brobizz.com)

  • Sad 1
Link naar reactie
Share on other sites

Op 25-3-2022 om 15:37, Borgerik zei:

Het "kastje"van Brobizz kan ook gebruikt worden in Frankrijk, Spanje, Portugal voor voertuigen boven de 3500 kg en met een "Europa overeenkomst"

 

Bizz to Europa (brobizz.com)


Aha, kijk eens dat is Europese vooruitgang. Ik heb ze zojuist een email gestuurd met de vraag of mijn kastje hiervoor al geschikt is, zo niet hoe ik het geschikt kan maken.
 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...

Op een ander forum vond ik een link met een heel duidelijke uitleg over de tolsystemen voor Scandinavië: BroPas ; OresundPay; Transponder; OresundBizz; Brobizz ;Kentekenscan; iTicket; EasyGo; enz.

Zo kwam ik er bv. achter dat de aanschaf van je Brobizz incl. contract het goedkoopst is bij de site van Oresund.

 

Over de brug naar Zweden met Brobizz - Zwederlander

 

  • Like 1
  • Sad 1
Link naar reactie
Share on other sites

  • 10 months later...

Wij willen een rondreis met een camper (<3500kg) maken door Denemarken, Noorwegen, Zweden.

Ik heb een Epass24 aangemeld van de week. Krijg ik van de week iets van een pas thuisgestuurd? of per mail een bevestiging? Hoe weet het poortje dat ik dat heb aangevraagd? IK hoef zover ik begrijp niets achter mijn spiegel te plakken ven een tag. Is Epass24 in de plaats gekomen van Autopass? Eerlijk gezegd vind ik het erg verwarrend waar ik voor moet kiezen met al deze google-info. De ANWB adviseert Brobizz. Maar Dat invullen in Deens is lastig. Ik heb nu wel begrepen dat er een Engelse en een Duitse vertaling is. Ik wil ook met de ferry's over. Autopass én verpontpas kan tot 50% korting geven. Is dat met Epass24 ook zo?

Help en geef een lichtje in deze duisternis! mvrgr Vera

 

Link naar reactie
Share on other sites

Brobizz is binnenkort niet meer bruikbaar in Noorwegen. Ik heb deze tag vorig jaar nog wel kunnen gebruiken in Noorwegen.

Met Autopass en Epaas24 heb ik geen ervaring.

Op Camperforum.nl  is een actieve discussie bezig over dit onderwerp onder de titel Tolbadge Noorwegen.

  • Sad 1
Link naar reactie
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Via deze link heel duidelijk uitleg over verschillende transponders:

https://www.nordlandblog.de/maut-norwegen-skandinavien-autopass-epc-brobizz-ferjekort-bropas/?fbclid=IwAR2Jy8YwKX5el7skqVSLnDet-lehtMaso5zCT-sGgvvOhujg-vQp44Cn5m4#transponder-norwegen

 

Voor mij alleen niet helemaal duidelijk : via de vertaling staat er stacaravan, maar dat moet denk ik tourcaravan zijn? 

 

Ik wil me aan melden via Oransundpay, lijkt mij de beste optie. Maar daar moet ik invullen welk brandstof ik gebruik. Ik heb benzine, maar dan moet ik een keuze maken uit E1, t/m E6 of EVV. Geen idee wat ik daar moet in vullen. Weet iemand waar ik kan vinden wat mijn auto heeft?

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...