Ga naar inhoud

servicebeurten camper


Hans ten Dam
 Share

Recommended Posts

Zoek naar de intervallen voor onderhoud in de boekwerkjes. Daar kan je van afwijken, echter is het wel van belang dat je weet wat je doet. Bijvoorbeeld het olie verversen; uitgaande van je voorbeelden, na 5000 km zou ik er niet aan denken om het te laten doen. Die 10000 hangt er een beetje af of je veel snelwegen gehad hebt of lange ritten (>2 a 3 uur). Zijn die 10000 alleen in Nederland gereden, tsja twijfel gevalletje, laten doen. Een keer overslaan is niet erg. Is de camper ouder dan 10-15jaar en je twijfelt, kan je er ook voor kiezen om alleen het filter te vervangen. Maar dan wel een van een goed kwalitatief/merk/type. Ohw en controleer het niveau van de olie. In al die jaren heb ik maar 1 a 2 keer geconstateerd dat het goed was. De rest was boven het max. streepje. Fouter dan dit kan haast niet. ga dan direct terug en zeg dat er teveel olie in zit. Of kijk op je rekening bij afrekenen hoeveel ze 'rekenen, in het boekje staat de hoeveelheid incl.filter. Zo is in mijn geval 10 liter geen 8,5 wat voorgeschreven is.

 

Een ander dingetje is de remvloeistof. Daar geen twijfel over, eerder een keer meer dan overslaan. Maar altijd zoals het boekje voorschrijft. Beter/beste is het elk jaar te laten doen als je vaak de bergen ingaat. Ook hier controleer het niveau.

 

Kijk eens in het motor compartiment of er 'zweet'plekkken zijn; hou dit bij of het niet erger wordt. Natte plekken zijn niet nodig, er is dan iets aan de hand. Dit kunnen (beginnende) lekkages van olie/diesel of koelvloeistof zijn.

 

Arie

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Toen ik nog op Spanje reed had ik een jaar stand van 6000 km , opgaven fabrikant 1 jaar of 39.000 km . Ik ververste om de twee jaar , en oliesoort is log live 10/30  € 18,00 / liter inc .

Ik verdeel het onderhoud over de jaar periodes , b.v luchtfilter 3 jaar , brand stof 2 jaar , interieurfilter  3 jaar , remmen reinigen 4 jaar , remolie 3 jaar versnelling bak 1e 3 jaar 2e 4 jaar,  gewoon zelf een jaren schema maken . 

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

3 uren geleden, Cor1961 zei:

Hangt er ook vanaf of de camper nog in de garantie periode zit, dan is het meestal verplicht om jaarlijks onderhoud te geven.

Hebben jullie ook pechservice en zo ja op welke manier?


Niet jaarlijks, maar wel volgens voorschrift en dat mag bij elk willekeurig garagebedrijf. Ze moeten het wel aantekenen in het boekje en je moet de factuur bewaren.
 

Link naar reactie
Share on other sites

27 minuten geleden, Cor1961 zei:

Bij Carthago is het ieder jaar water dichtheidscontrole , 1e jaar kleine beurt, 2e jaar kleine beurt, 3e jaar grote beurt, enz. Onderhoud aan de opbouw varieert per jaar.


Dan is het zeker geen Fiat basisvoertuig, want die hoeven pas na twee jaar of 48.000 km de 1e beurt te hebben.
Waterdichtheidsgarantie controlebeurten is inderdaad elk jaar en moet ook bij de merkdealer (Carthago) gebeuren voor behoud van de garantie. En ook hier weer, let op geplakte zegel in het boekje en bewaar de factuur. Wij hebben reeds twee keer alles moeten overleggen voordat ze in actie kwamen om onder garantie te herstellen.
 

Link naar reactie
Share on other sites

Het gaat wel om een fiat Ed, ik heb het schema van fiat gevonden en je hebt helemaal gelijk. Om de 48000km of 2 jaar. Tevens staat er dat bij veel stadsverkeer het olie filter en olie ieder jaar vervangen moeten worden en bij lange stilstand gecontroleerd en zonodig vervangen. Vandaar waarschijnlijk dus het aangepaste schema van Carthago omdat de meeste camperaars de camper in de winter langere tijd stallen. Het kan sowieso geen kwaad om bij de jaarlijkse water dichtheid check ook de olie te laten vervangen als je hem wel het hele jaar gebruikt.

Trouwens ik heb mijn camper nog niet, die komt in juli, als het goed is. 🤨
 

 

78751796-C262-4673-B036-58CC460C66AE.thumb.png.c1a4148b71fe6547a43433c7576cb8dd.png

Link naar reactie
Share on other sites

Ik weet niet hoeveel olie er ingaat jullie camper gaat , maar als  dit c.a 2 liter ( 5 /W 30 long live )  meer of minder , als die van mij is dat toch 2 x  € 13,65 + 21% = 33,00  meer of minder . 

 

Maar er zijn ook camper die een half sinteet 15 / 40 gebruiken , die goed koper is maar een kortere stand tijd . dus ver schillen zijn er altijd .

 

Daar bij is het werkplaats tarief nog al een uitlopend tussen  ik betaal  € 76 ex maar er zijn andere die € 100 ex rekenen , en dan moet je kijken naar de berekende  uren , of  vastgestelde  normtijden . En dan moet je het systeem van  b.v 5 uur x 75 = 375  of  3,75 uur x 100 = 375 ex BTW 

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Fiat rekent voor enkel olie verversen +filter  € 314.

Als men dit doet gelijk met service beurt  € 314.

6ltr 0w30 Shell  kost €90.filter €20.

1uur werk,reken uit je winst!!

Voor rem vloeistof verversen €186.

Ongeveer 30 minuten werk en €10. Voor olie!!

Link naar reactie
Share on other sites

Bij de plaatselijke garage laat ik jaarlijks mijn APK keuring doen incl. beurt.

Oliefilter € 20,90

Interieurfilter € 25,30

Luchtfilter € 32,60

Brandstoffilter € 33,60

Motorolie € 74,75

Ruitensproeiervloeistof € 3,31

APK €41,32

Werkplaatstarief € 74,39

 

Dat allemaal excl. BTW € 306,17, incl. € 370,47 was ik vorig jaar kwijt.

 

Bij de FIAT garage was ik daarvoor zonder APK € 916,- kwijt geweest, die heeft waarschijnlijk een ander verdienmodel met verkoper met puntschoenen en stropdas, een baliemedewerkster in mantelpak en wat andere loslopende krachten die ook een boterham moeten verdienen.

Link naar reactie
Share on other sites

Of van tevoren prijsopgave vragen, meeste merkdealers werken tegenwoordig met vaste prijzen.

De plaatselijke garage “Joop de beunhaas” levert ook niet altijd kwalitatief werk af.

Maar om geen andere discussie te starten: iedereen moet zijn onderhoud laten doen waar hij zich het prettigst bij voelt maar is ook van meerdere factoren afhankelijk.

leeftijd camper,

kilometrage per jaar,

technisch inzicht eigenaar,

budget

of garantie.

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Wie zegt dat ik het over jouw plaatselijke garage hebt? Maar wie de schoen past….

Je kan de inkoop prijzen van een garage niet vergelijken met wat een particulier ervoor betaalt.
Die 21,- voor dezelfde olie die bij fiat word gebruikt is bij een willekeurige internet winkel per liter, zal gerust bij andere internet winkels duurder of goedkoper zijn, en in grotere volume’s nog goedkoper, was alleen ter indicatie.

Je moet alleen wel een goede vergelijking maken.

Maar mijn mening is om wel onderhoud te laten geven volgens de voor geschreven intervallen van het merk met alle daarbij vermelde bijzondere omstandigheden.

Doe je dat niet dan neem je doel bewust toch in zekere zin een risico, die zowel goed als slecht kan uitpakken.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...