Ga naar inhoud

Buitenlamp met bewegingsmelder PIR werkt niet Kabe camper


Kabe
 Share

Recommended Posts

Goedendag 

 

Wij hebben een Kabe Camper uit 2018.

de buitenlamp naast de ingang heb ik vervangen door een uitvoering met een bewegingsmelder. 
de gedemonteerde lamp heb ik geplaatst aan de andere zijde van de Camper, dat heeft heel veel voordelen als het donker is.

Maar nu komt de vraag aan de echte techneut omdat ik het niet voor elkaar krijg, ik krijg hem niet aan het werken waarvoor hij bedoeld is namelijk hij brand wel maar de PIR schakeling doet het niet. 

de unit is vervangen door de dealer, dus ik kreeg gelijk weer een hele nieuwe maar resultaat, nada.

 

Ik krijg ook geen schema vanuit Zweden

De dealer meldt dat de kosten 700 euro zal gaan kosten ?????

 

Heeft iemand de oplossing voor ons?

 

Ik zie met belangstelling een reactie tegemoet 

 

aangepast door Kabe
Titel veranderd
Link naar reactie
Share on other sites

In beginsel moet het een 12 volt geschikte PIR sensor zijn maar ik ga er vanuit dat dit het geval zal zijn. Anders kun je meteen stoppen met zoeken.

 

De PIR sensor heeft zelf 12 volt voeding nodig dus in de PIR moet je een [+] en [-] aansluiting vinden waarop 12 volt gelijkspanning (DC) moet staan.

Daarnaast heeft de PIR een schakelende 12 volt uitgang, meestal alleen de [+] 12 volt zonder [-] en die wordt dus aan/ingeschakeld bij beweging.

Deze uitgang kan een schroef/insteek aansluiting zijn, of een los draadje. Deze [+] 12 volt draad moet verbinden zijn met de [+] 12 volt van de lamp.

De [-] min aansluiting van de lamp wordt meestal lokaal afgetapt van de dichtstbijzijnde [-] draad maar kan ook meegetrokken zijn vanaf de PIR.

Als je in de PIR de [+] 12 volt uitgang naar de lamp dus loshaalt moet de lamp ook uit gaan.

 

Is de bedrading naar de PIR en vanaf de PIR naar de lamp keurig in orde en blijft deze toch nog continue branden dan zijn er nog wat andere opties:

 

1. De PIR heeft een instelschroefje voor de daglicht-gevoeligheid die maximaal gevoelig staat en altijd actief is: terugschroeven naar de helft.

2. De PIR heeft een instelschroefje voor de bewegingsgevoeligheid die maximaal staat en te snel/continue reageert: stuk(je) terugschroeven.

3. De PIR heeft een instelschroefje voor de tijd dat de lamp bij beweging moet branden en staat maximaal: terugschroeven tot bijv. minimaal.

4. De PIR kan middels een lichtschakelaar in de camper ‘over-ruled’ worden waardoor de lamp altijd aan zal staan: schakelaar omschakelen.

5. De PIR sensor zit dichtbij elektrische apparatuur gemonteerd die stoort: PIR verwijderen en los op een 12 volt bron testen met een 12 volt lampje.

6. Drie maal is scheepsrecht: de eerste en tweede sensor zijn defect, al lijkt dit meestal onmogelijk maar een tweede nieuwe blijkt het wel te doen.



Ps. De titel van dit topic klopt niet, misschien even aanpassen.

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

  • Kabe changed the title to Buitenlamp met bewegingsmelder PIR werkt niet Kabe camper

Goedendag Camper-T

 

vriendelijk dank voor de duidelijke uitleg

onderstaande foto’s zijn van het lampje

ik heb van alles geprobeerd, hij brandt wel maar schakelt niet op beweging.

 

ik zal ff uitleggen hoe hij volgens de documentatie van Kabe zou moeten werken dmv een dubbele schakeling op het Dometic bedieningspaneel boven de ingang 


je druk op het buitenlamp icoontje (1) op het display als het donker wordt en de lamp gaat aan, deze brandt nu ( stap 1)

Dan druk je op een tweede icoontje (2) boven icoontje (1) op het display en dan gaat de lamp naar een aantal seconden automatisch uit. 
Als er dan beweging voor de deur is dan gaat deze een x aantal seconden branden

Boven deze twee icoontjes zit nog een derde icoontje, als je daar op drukt dan gaat er binnen in de Camper gelijktijdig ook een lamp branden, ter waarschuwing dat er beweging voor de deur is.

icoontje 2 en 3 staan niet op mijn display

Masr als ik een aparte schakelaar met een min draad en dus een twee schakeldraad zou plaatsen ( ik heb dan twee plussen en twee min draden dan zou hij toch moeten werken of mis  ik een relais?

 

Oh ja er zitten geen verstelbare potmetertjes op, je kunt niets instellen 

image.jpeg.68172f39bc7366e71f15a8b38426aa87.jpeg

 

image.jpeg.bf2e0f804dd6cedf9d82f22cfc9c82ae.jpeg

Link naar reactie
Share on other sites

Ik zie op de foto's dat er in de sensor zelf ook een paar ledjes zitten die licht geven bij beweging. Dus die sensor kun je hierdoor goed los testen:

De sensorbedrading is meest mogelijk als volgt: rood = [+] 12 volt, zwart = [-] en geel is [+] 12 volt, of [-] welke geschakeld wordt bij beweging. 

Ik zie dat de zwarte [-] draad van het ronde ledlampje op de gele schakeldraad van de senor zit dus het lijkt er op dat de sensor de [-] schakeld.

 

Neem de sensor los van de kroonsteen, zoek een losse 12 volt gelijkspannings bron (DC), een 12 volt voeding of  12 volt accu en sluit hierop de sensor aan.

De rode draad op de plus, de zwarte op de min.

In het begin zal de verlichtinging de sensor gelijk aan gaan maar na een tijdje zou de sensor c.q. verlichting alleen moeten gaan werken bij beweging.

Als de sensor nu wel werkt dan is er iets wat de sensor in- of rondom de camper verstoort en waardoor hij continue aan blijft.

 

Op de kroonsteen is de gele draad verbonden met het ronde ledlampje dus deze zou gelijktijdig met de ledjes in de sensor aan moeten gaan bij beweging.

Als de verlichting in de sensor en dit losse rondje ledlampje continue aan blijven dan lijkt het er toch op dat de sensor niet goed werkt c.a. defect is.

 

Staan er op de sensor nog merknamen, types, nummers? Misschien kun je daar eens op zoeken en vind je meer informatie.

 

 

  

Link naar reactie
Share on other sites

Dag Camper-T

 

ik denk dat ik met deze informatie goed uit de voeten kom.

 

ik zal u op de hoogte houden 

 

begin april halen wij de camper op uit de opslag om de rest van het te gaan toeren in Portugal en dan zal ik de lamp opnieuw aansluiten en testen, ik hoop dat hij werkt.

 

ff over de merktekens, er staan twee + en twee - tekens op.

 

vriendelijke groet en word vervolgt 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...