Ga naar inhoud

Zelf importeren Campervan uit Duitsland / welke kentekens gebruiken ?


Harry F
 Share

Recommended Posts

Deze info zeker even lezen als u van plan bent zelf een auto /  Campervan uit Duitsland te importeren.

 

De adviezen aangaande de te gebruiken Duitse kentekens, gegeven door enkele grote auto-importbedrijven, zijn onjuist en strafbaar!

 

Via info verkregen via de controlerende instanties (Landelijke Eenheid Politie/ Douane) is het invoeren van een in Duitsland gekocht voertuig op een 5-daags Kurzzeit-Kennzeichen niet toegestaan. Bij rijden in NL met zo’n kenteken bent u in overtreding met risico op boete en vervolging. Deze 5-daagse Duitse kentekens zijn alleen voor gebruik door de Duitsers in Duitsland zelf. Als Nederlander is het niet toegestaan en het valt vrij eenvoudig te bewijzen dat het hier gaat om importeren van een Duits voertuig met verkeerde documenten en kentekenplaten. En dan krijg je vervolgens ook problemen met Douane aangaande niet betaalde motorrijtuigenbelasting, BPM en mogelijk ook DE VERZEKERING.  

 

Hoe dan wel?

Je hebt dan een Duits (minimaal geldig 14 dagen) Zoll-/ Export-/ Ausfuhr Kennzeichen nodig met een Duitse WA-verzekering. En deze kan je alleen aanvragen en krijgen in Duitsland bij het Verkehrsambt. Daarbij moet het te importeren voertuig worden getoond en op chassisnummer worden gecontroleerd waarna u pas de bijpassende documenten en kentekenplaten kunt krijgen. De aanvraag van zo’n Duits Zoll-/Export-/Ausfuhr Kennzeichen kan NIET vanuit NL geregeld worden omdat dan fraude wel erg makkelijk zou zijn. Deze procedure kan in Duitsland wel in 1 dag worden doorlopen als u heel vroeg bij het Verkehrsambt bent en de zaak goed heeft voorbereid.  

 

Het verkrijgen overigens van een Duits 5-daags Kurzzeit-Kennzeichen kan nog wel eenvoudig vanuit NL geregeld worden en daarbij behoeft het voertuig niet getoond te worden en vandaar dat gerenommeerde Importbedrijven in NL dit aanbieden. Zoals gezegd, dit is strafbaar.

 

Mocht u zich deze administratieve handelingen aangaande het Zoll-/ Export-/ Ausfuhr Kennzeichen in Duitsland willen besparen dan is m.i. het enige alternatief de auto met een Auto-Transporter te laten ophalen of dat zelf doen. (Meestal rijbewijs C nodig gezien totaalgewicht).   

 

Succes.

Link naar reactie
Share on other sites

ook even vermelden dat je bij de belastingdienst een vrijstelling dient aan te vragen voor dat Zoll-/ Export-/ Ausfuhr Kennzeichen , dan kan je in NL rustig naar je bestemming rijden zonder gedoe. Je rijdt tenslotte met een buitenlands kenteken in NL en dat mag niet. 

 

zie https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/vrijstelling_voor_bpm_en_mrb_bij_kortstondig_gebruik

aangepast door HymerBoy
Link naar reactie
Share on other sites

Beste mede NKC-er. 

Ik moet een voorbehoud maken aangaande bovenstaande m.b.t. het strafbaar zijn met sommige gebruikte invoerkentekens. Dit ondanks het feit dat politie/douane hier dus anders over schijnt te denken. Dit geeft maar eens aan hoe verwarrend en moeilijk onze EU regelgeving is. Ik weet ook niet of er al een rechterlijke uitspraak in een dergelijke casus is geweest. 

Maar neem u eigen beslissing maar onderken de risico's....

 

Een van de Export bedrijven heeft namelijk zeer professioneel gereageerd en komt met EU wetgeving waarin zij aangeven dat het wel is toegestaan met een 5-daags Kurzzeit Kennzeichen te gaan rijden.  Daar zitten wel enkele voorwaarden aan. Ik heb deze reactie bijgevoegd. 

 

"Geachte klant,

 

De 5-daagse platen zijn uitgegeven in een EU-lidstaat. Daarover zegt de EU regelgeving het volgende, zie bijlage.

Door deze regelgeving zou je nooit terecht een boete kunnen krijgt, mits de auto verzekerd is. Bij de 5-daagse platen zit een WA-dekking inbegrepen die in heel Europa geldig is. Ook vragen we een ontheffing aan voor wegenbelasting en BPM. Hierdoor mag je er ook in Nederland mee rijden.

 

Het klopt dus dat ze eigenlijk voor Duits grondgebied zijn. Net zoals eendaags kentekens eigenlijk voor alleen Nederland zijn. Echter heeft Europese regelgeving een overkoepelende wet. Een EU-lidstaat moet het tijdelijke nummerbord van de andere EU-lidstaat overnemen, mits er correct platen geleverd worden en de auto verzekerd is.

 

Wij leveren deze platen al jaren en garanderen dat u hier geen boetes mee krijgt. Dit is in de 15 jaar dat wij dit verzorgen nog nooit het geval geweest. Uiteraard kunt u er ook voor kiezen om volledig “op safe” te spelen en te doen zoals u heeft voorgesteld. (red.: Zoll Kennzeichen gebruiken) Het zal alleen niet noodzakelijk zijn.

 

In onderstaande link, afkomstig uit wetgeving van de Europese Commissie artikel 4   subartikel 4.2, ziet u de letterlijke wetstekst welke aangeeft dat u met de door ons geleverde nummerbord i.c.m. het door de RDW toegekende tijdelijke kentekennummer met kentekenbewijs mag rijden buiten Nederland. ( mits binnen de EU )

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:52007SC0169:NL:NOT

(Artikel 4, subartikel 4.2 “het motorvoertuig is voorzien van een tijdelijke plaat”)

mits:

·         het chassisnummer overeenkomt met het chassisnummer van het gereden voertuig

·         de datum van het kentekenbewijs overeenkomt met de datum waarop het gebruikt wordt

·         de chauffeur overeenkomt met de persoon die op het kentekenbewijs aangeven is

 

EU WETSTEKST TIJDELIJKE NUMMERBORDEN[15272].pdf

Link naar reactie
Share on other sites

En er zijn nog twee andere oplossingen voor deze import, namelijk:
1. Je rijdt met de gele Duitse 5-dagen platen tot aan de grens en hangt er dan het NL ééndagskenteken op en rijdt door naar de RDW voor de invoerkeuring. Dat moet dus wel op dezelfde dag gebeuren. Red je dat niet wat afstand betreft dan rijd je de dag ervoor naar een camping in de buurt van de grens en de dag van de keuring de grens over en met de witte NL-platen verder.
2. Neem een import/BPM servicebedrijf in de arm dat een licentie heeft om voertuigen online bij de RDW te laten keuren voor de import. Dan krijg je de definitieve gele NL-platen en kun je daarmee in elk land jouw aankoop gaan ophalen. Dit hebben wij destijds ook gedaan. Voordeel, je weet zeker dat je geen gelazer krijgt met douane of politie en je maakt geen extra kosten voor een Duits geel of rood tijdelijk kenteken en hoeft ook geen ontheffingen aan te vragen in Nederland.



 

aangepast door Magic Ed.
Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 year later...
Op 29-1-2022 om 12:44, Magic Ed. zei:


2. Neem een import/BPM servicebedrijf in de arm dat een licentie heeft om voertuigen online bij de RDW te laten keuren voor de import. Dan krijg je de definitieve gele NL-platen en kun je daarmee in elk land jouw aankoop gaan ophalen. Dit hebben wij destijds ook gedaan. Voordeel, je weet zeker dat je geen gelazer krijgt met douane of politie en je maakt geen extra kosten voor een Duits geel of rood tijdelijk kenteken en hoeft ook geen ontheffingen aan te vragen in Nederland.



 

Let op SFA Parkstad is niet RDW erkend. Magid ed = SFA Parkstad en nog veel andere inlognamen. Ook spamt meneer van SFA ( zijn volledige naam is bekend) graag op sociale media kanalen van ‘concurrenten’ zijn diensten van SFA. Wel knap zo’n gespleten persoonlijkheid.

 

MIW NERUOS: wanneer je dit leest, online krijg jij feest. 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...