Ga naar inhoud

Electrolux/dometic koelkast met AES


van der Honing
 Share

Recommended Posts

Hallo camperaars, de laatste dagen hadden we op de camperplaats een paar keer stroomuitval. De ijskast klikte en zocht naar gas of 12 volt. Wij hadden de gaskraan dicht en de stroom was vrij snel weer aanwezig. Daarna hebben we voor de zekerheid de gaskraan toch maar open laten staan. De ijskast koelde nog steeds prima, tot wij vandaag ontdekten dat het vriesvak was ontdooid en de temperatuur in de ijskast hoog was. De bedieningsunit geeft een groen signaal, dus het rode lampje knippert niet. Ik heb de 220 er af gehaald om te controleren of hij dan op gas springt maar je hoort de ijskast niet zoeken naar een bron. De vriezer en ijskast voelen nu een klein beetje koel aan, waardoor ik vermoed dat hij nu op de 12 volt werkt. De camper staat aan de 220 Volt. Mijn vraag is of dit kwaad kan, bijvoorbeeld voor de boordaccu. Dank voor uw reactie.

Link naar reactie
Share on other sites

Een moderne camper geeft tijdens stilstand van de motor (dynamo) geen +12V aan de koelkast. Die zou namelijk de accu snel leegtrekken.

Het probleem moet dus gezocht worden bij of het te lage voltage van de netstroom (<=215 Volt), of de gastoevoer (gasfles dicht, binnenkran koelkast dicht, fles leeg, drukregelaar defect of bevroren).
 

Link naar reactie
Share on other sites

Heb inmiddels ook wat support gehad van mede camperaars. Als ik de 220v af koppel dan slaat de gasvlam aan, echter alleen op waakvlam. Dat zou verklaren waarom er toch iets gekoeld wordt. Volgens iemand hier betekent dit dat het niet aan de printplaat ligt. Waarschijnlijk  zit er een lucht bel in de leiding . Advies is om de ijskast een nacht uit te zetten en daarna een paar tikjes op de leiding te geven. Er bestaat een kans dat het probleem dan is opgelost. We gaan het proberen. 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Heb bij Obelink voor de tijd dat we weer terug in NL zijn een hybride koelbox besteld. Hier kon ik niet eerder dan maart geholpen worden. Heeft iemand ervaring met de. thetford absorptie koelkast en/of  het inbouwen er van door DeWit in Schijndel? De Thetford is beduidend goedkoper dan de Dometic die we nu hebben. Dank en groet Jelle

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...