Ga naar inhoud

Reis naar Noordkaap


NKC vragen
 Share

Recommended Posts

De noren zeggen Pasen is het laatste moment op te skiën of te langlaufen. Daar bedoel ik mee dat er veel sneeuw is en ijs op de weg. Ik heb een boerderij in Heidal, 350 km boven Oslo. Het laatste stuk naar mijn boerderij, heeft mijn bus (sprinter 7m 2018) het moeilijk op winterbanden om hoog te komen. Met pickdeck (kleine stalen puntjes) gaat het iets beter. Maar 4 seizoenen banden werkt niet, mag je ook niet door Duitsland, volgens mij? 4 sneeuwkettingen zijn altijd goed!

De temperatuur kan wisselend zijn, waar ik mijn boerderij heb, kan -39 vriezen. Dus je moet goed kijken welk gas je mee neemt.

Noordkaap is best wel noordelijk, ben voorbereid op veel sneeuw en kou. Zorg dat je altijd genoeg warmte heb, in de zin van dekens en slaapzaken. Voor het geval dat vast komt te zitten en geen warmte bron meer hebt.

 

Succes, spannend hoor. Ik wil al 40 jaar naar het Noorden, maar kom er maar niet toe :-D

Link naar reactie
Share on other sites

Op 13-1-2022 om 11:11, NKC vragen zei:

We gaan half mei gedurende ca 10 weken naar de Noordkaap. Is het verstandig om 4 seizoenenbanden mee te nemen of volstaat ook sneeuwkettingen? Raad je propaan aan of LPG? Tot slot: heb je wat aan het meenemen van fietsen?

Ik vertrek ook rond half mei in de richting van de Noordkaap en wil eerst vanuit Zweden oversteken naar Finland en zo naar de Noordkaap. Via Lofoten en de kust van Noorwegen weer terug. Ik heb bij enkele reisorganisaties geinformeerd naar de noodzaak van winterbanden of spikes. Zij geven allemaal aan dat vanaf eind mei begin juni geen speciale (winter)banden meer nodig zijn. Zelf sneeuwkettingen achten zij niet nodig. Ik heb familie wonen in Finland in de buurt van Kuusamo iets onder de poolcirkel. Ook zij rijden vanaf juni niet meer op winterbanden, dus ik ga er van uit dat ik met mijn (nieuwe) zomerbanden goed zit.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...

Wij waren ook in mei en juni naar de Noordkaap via Zweden, Finland en door naar Noordkaap, terug via de Lofoten. Winterbanden hadden wij niet, de wegen waren goed schoon wel lag er 50cm sneeuw, en veel zon.

Wat gas betreft, op campings 16amp gebruikte we elektrische kachel. Op de Lofoten hebben we de gas tanks gevuld. Fietsen mee heeft geen zin, veel rijden en je kunt met de camper overal dichtbij parkeren en ook vaak stroomaansluiting aanwezig bij musea. Prachtige reis, heel veel plezier gewenst 

Goede reis

Link naar reactie
Share on other sites

Op 8-3-2022 om 16:50, AVB zei:

Wij waren ook in mei en juni naar de Noordkaap via Zweden, Finland en door naar Noordkaap, terug via de Lofoten. Winterbanden hadden wij niet, de wegen waren goed schoon wel lag er 50cm sneeuw, en veel zon.

Wat gas betreft, op campings 16amp gebruikte we elektrische kachel. Op de Lofoten hebben we de gas tanks gevuld. Fietsen mee heeft geen zin, veel rijden en je kunt met de camper overal dichtbij parkeren en ook vaak stroomaansluiting aanwezig bij musea. Prachtige reis, heel veel plezier gewenst 

Goede reis

 

Dank je, heel nuttige info.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...