Bombus Geplaatst: 2 januari 2022 Geplaatst: 2 januari 2022 (aangepast) Wij hebben sinds juli 2021 een Knaus buscamper in bestelling. Op dat moment werd als levermoment februari 2022 genoemd. Inmiddels wordt al gesproken van oktober 2022... Onze leverancier is van goede wil maar kan ook niet zoveel. Om niet steeds gefrustreerd de volgende vertraging aan te horen, hebben wij een soortgelijke camper als occasion bij hem gekocht en een vaste terugkoopprijs afgesproken op het moment dat onze bestelde buscamper wordt geleverd. Via Youtube vond ik een interessant filmpje waarin een leverancier de brieven toelicht die hij sinds april 2021 van Knaus heeft ontvangen. Ik schat in dat dit filmpje ook leerzaam kan zijn voor bestellers van andere merken. Hieronder de link: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=c0-zFWWchYw Omdat dit filmpje ruim 50 minuten duurt, hieronder een samenvatting: Sun Mobil Cars ‘Wohnmobil Lieferzeiten und Preisentwicklung | Hersteller PROBLEME | Wohnmobil KAUFEN in 2022’ 14 nov. 2021 Brief Knaus 16 april: - Chips en ramen worden niet aangeleverd op dit moment: oponthoud. Brief Knaus juli: - Knaus geeft aan dat alles afgebouwd wordt tot aan de missende onderdelen. Dit is een enorme logistiek - Ruim 90% wordt op een Fiat-chassis gebouwd: Fiat heeft leverproblemen en staat geregeld enkele weken stil, vooral door gebrek aan onderdelen. (Amazon heeft een grote order bij Fiat uitgezet. Dat komt zeker niet ten goede aan de leversnelheid voor chassis voor campers) - Knaus heeft nu MAN-chassis als alternatief, maar daar zijn eveneens wat leverproblemen. Brief Knaus begin oktober: - Vanaf dit moment is het niet meer mogelijk voor bouwjaar 2022 tijdens de periode van bestelling tot leverantie, nog iets te wijzigen aan de genomen opties e.d. Dit kon voorheen wel. - Sommige kleuren worden kunnen niet meer geleverd worden. Als één van deze kleuren is besteld, dan moet worden gezocht naar een alternatieve kleur. - Sommige Fiat-opties kunnen niet meer besteld worden. Ook sommige bestelde Fiat-opties kunnen zelfs niet geleverd worden. Kosten worden verrekend. Indien de klant deze opties alsnog wil hebben, dan kan dat, maar moet er gewacht worden tot 2023. Dan zijn er echter wel meerkosten: er is dan sprake van een ander modeljaar. De lopende bestellingen veranderen niet in prijs. (Er is echter een significant prijsverschil tussen de modellen 2021, 2022 en 2023.) De opties die niet meer leverbaar zijn, staan nu niet meer in het configuratie-scherm van Knaus. Knaus garandeert niet dat er opnieuw wijzigingen zullen volgen. Brief Knaus eind oktober: - Knaus heeft inmiddels meer dan 3000 campers op het terrein staan die niet af te bouwen zijn op dit moment, omdat componenten niet leverbaar zijn. - Fiat heeft in september opnieuw 3 weken stilgelegen (vanwege niet leverbare banden). De kans is reëel dat dit in de komende tijd nog vaker gaat gebeuren. Ook Fiat kampt met leverantieproblemen van onderdelen. De gevolgen zijn dat de bestelde camper hierdoor tot 5 maanden later geleverd wordt. - Bestellingen van leveranciers voor eigen voorraad (showroom) worden pas na december 2022 geleverd. Deze worden verkocht aan de leverancier als model 2023 én voor de prijs van 2023. Voor de leveranciers is er een optie om deze modellen om te zetten in MAN-modellen (aantal modellen nog beperkt). De MAN-modellen zijn wel iets prijziger (wel prijsbasis 2022 tot juli 2022). Details volgen nog. 2 januari 2022 aangepast door Bombus typefouten Quote
Frans Geplaatst: 2 januari 2022 Geplaatst: 2 januari 2022 (aangepast) En dat Amazon 50.000 Fiat Ducato's heeft besteld voor de komende 5 jaar helpt ook niet. Alle merken hebben overigens levereringsproblemen door toelevering van materialen. Ook worden de prijzen idd een stuk hoger, maar dat heeft meer te maken de goede verkopen. 2 januari 2022 aangepast door Frans Quote
Magic Ed. Geplaatst: 3 januari 2022 Geplaatst: 3 januari 2022 Tja, de prijzen gaan over de kop en Nederland loopt natuurlijk weer achter de feiten aan. Hier worden de dealer nog minder beleverd dan in het moederland Duitsland. Waar moet dat heen met de groeiende belangstelling voor campers wegens Corona die maar voortduurt? Quote
Bombus Geplaatst: 3 januari 2022 Auteur Geplaatst: 3 januari 2022 Somberen okee, maar ook weer niet overdrijven. Duitse leveranciers ontvangen exact dezelfde brieven als de Nederlandse. Met dezelfde planning en dezelfde regels. Quote
FJC48 Geplaatst: 3 januari 2022 Geplaatst: 3 januari 2022 22 uren geleden, Bombus zei: Om niet steeds gefrustreerd de volgende vertraging aan te horen, hebben wij een soortgelijke camper als occasion bij hem gekocht en een vaste terugkoopprijs afgesproken op het moment dat onze bestelde buscamper wordt geleverd. Ik zou de koop ongedaan en de aangekochte occasion houden. Wanneer de nieuwe buscamper van bj 2021 geleverd wordt is onzeker, dat zou zomaar 2023 kunnen zijn en dan heb je een buscamper van bj 2021, nog geen meter gereden en dan al 2 jaar oud. Quote
Campeo Geplaatst: 4 januari 2022 Geplaatst: 4 januari 2022 Wij hadden in België, een possl summit besteld begin januari 2020, verwachte levering december 2020. Continu uitstel terwijl in Duitsland wel degelijk geleverd werd tussen 8 en 14 maanden. Blijkbaar is daar een betere consumenten bescherming en moet in principe binnen 12 maanden geleverd zijn. Gelukkig werkte onze dealer mee en in mei 2021 na 17 maanden de koop geannuleerd. En snel een campeo van burstner uit een showroom gekocht, die we een week later hadden. En ons prima bevalt Quote
Bombus Geplaatst: 8 januari 2022 Auteur Geplaatst: 8 januari 2022 Op 3-1-2022 om 15:50, FJC48 zei: Ik zou de koop ongedaan en de aangekochte occasion houden. Wanneer de nieuwe buscamper van bj 2021 geleverd wordt is onzeker, dat zou zomaar 2023 kunnen zijn en dan heb je een buscamper van bj 2021, nog geen meter gereden en dan al 2 jaar oud. Het is inderdaad niet de beste tijd om een nieuwe camper te kopen. Maar langer wachten is ook geen geweldige optie. Ik zie dat de camper die in juli 2021 is besteld, nu al ongeveer 10% duurder is geworden: verhoogde materiaalprijzen. En twee jaar oud is overdreven he. Een bestelling duurde meestal al wel een half jaar. Dat loopt nu op naar anderhalf jaar. En laatste argument voor de koop: vanaf een bepaalde leeftijd krijg je wat meer haast om doelen te verwezenlijken. Quote
Cor1961 Geplaatst: 29 januari 2022 Geplaatst: 29 januari 2022 Als de camper in 2023 word geleverd is de prijsverhoging inmiddels 20%. Deze mag echter niet door berekend worden aan de klant. Dus dan bij levering in 2023 krijg jij nog een camper tegen het oude prijs nivo. Daar komt nog bij dat straks de tweedehands markt voor campers ook campers te kort komt, dus meer waarde vast. De camper word pas op kenteken gezet als hij afgeleverd word dus in 2022 staat er 2022 op het kenteken en aflevering in 2023 staat er 2023 op het kenteken. Als je een camper geheel volgens jouw configuratie nieuw wilt hebben moet je hem wel bestellen. Normaal gesproken is de lever tijd van een camper voor het volgende jaar ook ongeveer minimaal 9 maanden, nu door Corona komen er (tot nu toe) 4 maanden bij. Niet gek laten maken en afwachten, is niet leuk maar echte alternatieven zijn er niet. De prijzen in de showrooms van de voorraad campers gooien ze ook al omhoog. Mijn camper zou in maart geleverd worden is nu juli. Quote
Magic Ed. Geplaatst: 30 januari 2022 Geplaatst: 30 januari 2022 Ben je er zeker van dat er geen prijsverhoging bij komt. Ik heb in de kleine lettertjes al gezien dat de prijsverhogingen worden doorberekend indien de vertraging t.o.v. de oorspronkelijk afgesproken levertijd vier maanden of meer bedraagt. Quote
Cor1961 Geplaatst: 30 januari 2022 Geplaatst: 30 januari 2022 Toen ik de camper bestelde/kocht in juli werd mij al verteld dat er per januari een prijsverhoging aan kwam, dus daar is rekening mee gehouden. De verdere prijsverhogingen worden niet door berekend, mede omdat je dan ook de camper mag annuleren, bij prijsverhogingen van meer dan 5% mag dat zowiezo. Bovag voorwaarden. Quote
Magic Ed. Geplaatst: 30 januari 2022 Geplaatst: 30 januari 2022 1 uur geleden, Cor1961 zei: Toen ik de camper bestelde/kocht in juli werd mij al verteld dat er per januari een prijsverhoging aan kwam, dus daar is rekening mee gehouden. De verdere prijsverhogingen worden niet door berekend, mede omdat je dan ook de camper mag annuleren, bij prijsverhogingen van meer dan 5% mag dat zowiezo. Bovag voorwaarden. Ja, dat zal de verkoper dan toejuichen. Kan hij hem duurder verkopen. Quote
Cor1961 Geplaatst: 31 januari 2022 Geplaatst: 31 januari 2022 Alleen nog prijswijzigingen die komen door een BTW of BPM verhoging van de overheid mogen door berekend worden. En of de verkopers zo blij zullen worden als jan en alleman campers gaan annuleren betwijfel ik dan hadden ze ze zelf wel geannuleerd, is ook mogelijk volgens de Bovag voorwaarden. Overmacht. Quote
Superpeters Geplaatst: 22 februari 2022 Geplaatst: 22 februari 2022 Levertijden van buscamper zijn deze nog steeds +/- 4 maanden mvrgr P Maartens Quote
Bombus Geplaatst: 5 maart 2022 Auteur Geplaatst: 5 maart 2022 Op 8-1-2022 om 12:10, Bombus zei: Het is inderdaad niet de beste tijd om een nieuwe camper te kopen. Maar langer wachten is ook geen geweldige optie. Ik zie dat de camper die in juli 2021 is besteld, nu al ongeveer 10% duurder is geworden: verhoogde materiaalprijzen. En twee jaar oud is overdreven he. Een bestelling duurde meestal al wel een half jaar. Dat loopt nu op naar anderhalf jaar. En laatste argument voor de koop: vanaf een bepaalde leeftijd krijg je wat meer haast om doelen te verwezenlijken. Update levertijd bestelde buscamper Knaus Boxlife 600 mq: besteld in juli 2021. Verwachtte levertijd nu ingeschat op begin november 2022.... Wat ben ik blij dat ik tijdelijk afspraken kon maken over een occasion buscamper bij de dealer, totdat de nieuwe wordt geleverd. Quote
Conny540 Geplaatst: 11 april 2022 Geplaatst: 11 april 2022 (aangepast) Vorig jaar augustus een Sunlight Cliff besteld, ook hier hetzelfde verhaal helaas. Verwachte levertijd maart werd april, april werd juni, en juni is nu ook weer van de baan. Juli/augustus?? Ik ben me ingeschreven voor een NKC solo-reis in september, en begin me zo zoetjesaan ook zorgen te maken. Ik wil nog niet overstag gaan naar een andere camper…desnoods dan maar eentje huren, en blijven uitkijken naar de Sunlight. Dat is uiteindelijk toch de wagen van m’n dromen 4 november 2022 aangepast door Conny540 Quote
Broers Joske Geplaatst: 11 april 2022 Geplaatst: 11 april 2022 3 uren geleden, Conny540 zei: Vorig jaar augustus een Sunlight Cliff besteld, ook hier hetzelfde verhaal helaas. Verwachte levertje maart werd april, april werd juni, en juni is nu ook weer van de baan. Juli/augustus?? Ik ben me ingeschreven voor een NKC solo-reis in september, en begin me zo zoetjesaan ook zorgen te maken. Ik wil nog niet overstag gaan naar een andere camper…desnoods dan maar eentje huren, en blijven uitkijken naar de Sunlight. Dat is uiteindelijk toch de wagen van m’n dromen Ik zou hem afzeggen en zelf in Duitsland een jonge gebruikte halen die direct beschikbaar is. Dan houd je ook nog veel centen over in de beurs. Quote
Bombus Geplaatst: 11 april 2022 Auteur Geplaatst: 11 april 2022 Tja, afzeggen of wachten. Dat is heel persoonlijk / afhankelijk van je wensenpakket en in hoeverre dit te realiseren is met een gebruikte dan wel nieuwe camper die niet op maat is. Wij wachten in ieder geval: juli 2021 besteld, levering staat nu op november 2022. Wij hebben ter overbrugging een occasion gekocht bij dezelfde leverancier, die hij bij levering van onze nieuwe camper weer terugneemt voor een vastgesteld bedrag. Intussen zijn wij heerlijk aan het camperen en kijken niet meer op een maandje meer of minder wachttijd. 1 Quote
Cor1961 Geplaatst: 11 april 2022 Geplaatst: 11 april 2022 Het heeft ook niet alleen te maken met wachten of niet maar ook met het nakomen van afspraken, beloftes,klantvriendelijk of het doel bewust verzwijgen of verdraaien van data of afspraken. Als je op die manier word behandelt raak je ook het vertrouwen in zo’n bedrijf kwijt en ga ik er ook geen 2e hands camper kopen. Quote
Conny540 Geplaatst: 11 april 2022 Geplaatst: 11 april 2022 2 uren geleden, Broers Joske zei: Ik zou hem afzeggen en zelf in Duitsland een jonge gebruikte halen die direct beschikbaar is. Dan houd je ook nog veel centen over in de beurs. Ook dat zou nog een prima alternatief zijn inderdaad. 1 Quote
Conny540 Geplaatst: 11 april 2022 Geplaatst: 11 april 2022 4 minuten geleden, Cor1961 zei: Het heeft ook niet alleen te maken met wachten of niet maar ook met het nakomen van afspraken, beloftes,klantvriendelijk of het doel bewust verzwijgen of verdraaien van data of afspraken. Als je op die manier word behandelt raak je ook het vertrouwen in zo’n bedrijf kwijt en ga ik er ook geen 2e hands camper kopen. Het bedrijf heeft absoluut nog steeds mijn volle vertrouwen. Ze willen niets liever dan leveren, maar zijn afhankelijk van wat hen geleverd wordt. Quote
Cor1961 Geplaatst: 11 april 2022 Geplaatst: 11 april 2022 Bij mij : gekocht juli 2021 met afgesproken aflever datum maart 2022. maart werd april, zelfde dag via app mei, toen juni, juli , daarna niet voor de zomer, iets specifieker graag, september en 2 dagen later productie datum oktober 2022, mits de oorlog of Corona niet uitbreid. Bij koop was belofte gedaan maart maar het zou zeker geen jaar duren. Dag vertrouwen…. Quote
Camper-T Geplaatst: 12 april 2022 Geplaatst: 12 april 2022 (aangepast) Ik sprak onze camperdealer welke ook Knaus dealer is en die had een verhaal dat zijn 50 stuks gereserveerde productieplaatsen voor te bestellen campers ineens ingetrokken zijn door Knaus. Ofwel: je kunt als dealer nog Knaus campers bestellen maar die komen niet direct in de productielijn en zouden zo maar 1 tot 2 jaar vertraging op gaan lopen. Dit bericht werd resentelijk aangevuld met de mededeling dat naast de levervetragingen (stop) bij Fiat nu ook de leveringen van elektra kabelbomen uit de Oekraine stil liggen. 12 april 2022 aangepast door Camper-T Quote
Conny540 Geplaatst: 12 april 2022 Geplaatst: 12 april 2022 10 uren geleden, Cor1961 zei: Bij mij : gekocht juli 2021 met afgesproken aflever datum maart 2022. maart werd april, zelfde dag via app mei, toen juni, juli , daarna niet voor de zomer, iets specifieker graag, september en 2 dagen later productie datum oktober 2022, mits de oorlog of Corona niet uitbreid. Bij koop was belofte gedaan maart maar het zou zeker geen jaar duren. Dag vertrouwen…. Ja Cor, daar word je niet vrolijk van. Onze dealer houdt zijn klanten elke maand op de hoogte over de stand van zaken, en is erg betrokken. Geen spoortje van schenden van vertrouwen wat ons betreft. Overmacht en samenloop van omstandigheden…Ik probeer het maar te blijven zien als ons luxeprobleem. Quote
Conny540 Geplaatst: 3 mei 2022 Geplaatst: 3 mei 2022 Op 11-4-2022 om 15:45, Conny540 zei: Vorig jaar augustus een Sunlight Cliff besteld, ook hier hetzelfde verhaal helaas. Verwachte levertje maart werd april, april werd juni, en juni is nu ook weer van de baan. Juli/augustus?? Ik ben me ingeschreven voor een NKC solo-reis in september, en begin me zo zoetjesaan ook zorgen te maken. Ik wil nog niet overstag gaan naar een andere camper…desnoods dan maar eentje huren, en blijven uitkijken naar de Sunlight. Dat is uiteindelijk toch de wagen van m’n dromen Lichtpuntje: m’n dealer zorgt dat ik sowieso m’n solo-reis naar de Loire in september door kan laten gaan. Mocht de bestelde camper er dan nog niet zijn, zal er een goeie vervanger voor me beschikbaar zijn. (Noorderzon-campers Wolvega ) Quote
Recommended Posts
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.