Ga naar inhoud

Foute vraag over te zwaar beladen camper of het verkeerde rijbewijs

Recommended Posts

Geplaatst:

Goedendag allemaal, ik zoek een antwoord op de volgende foute vraag:

Ik heb de "Technische max.massa (F.1) van onze camper laten verhogen tot 4100kg en de toegestane max massa (F.2) voorlopig nog op 3500 kg laten staan.

Op dit moment heb ik nog geen C1 rijbewijs.

Stel de camper heeft een gewicht van 3900kg.

Totdat ik het C1 rijbewijs heb loop ik dus een risico wanneer er bij een controle geconstateerd wordt dat ie b.v. 3900kg weegt.

Ik kan 2 scenario's bedenken,

1. camper gewicht 3900kg,  F.2 nog op 3500kg. (Dan is de camper te zwaar beladen volgens F.2)  

2. camper gewicht 3900kg,  F.2 op 4100kg laten zetten. (Dan kloppen de gewichten maar heb ik dus geen geldig rijbewijs)

In beide gevallen ben ik natuurlijk in overtreding, maar is er 1 waarbij je alleen met een boete weg kunt komen zonder spullen uit de camper te moeten verwijderen?

Ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft 😉

Gr. Henk.

Geplaatst:

Tja, dat is kiezen uit 2 fouten, maar dan is overbeladen misschien wel de verstandigste. Rijden zonder geldig rijbewijs heeft trouwens ook consequenties voor het wel of niet verzekerd zijn. Overbeladen mogelijk ook, maar dat is minder zwart/wit.

Geplaatst:

Zolang er geen ongevallen of controles zijn, is er niets aan de hand. Maar dat geldt ook bij dronken rijden...

Indien er een controle is, blijft in beide gevallen je voertuig aan de kant staan tot de overtreding is opgelost. Bij overgewicht moet je al het overtollige gewicht eruit gooien: watertank en grijs water legen, die voorraad blikken, je drankvoorraad, de fietsen, je vrouw en haar kleren, de hond...

In het andere geval moet je iemand vinden met een juist rijbewijs... Die moet je dan wel gaan zoeken zonder je camper....

En in beide gevallen betaal je ook een bescheiden bijdrage aan het goed functioneren van het overheidssysteem.

Met een dikke knipoog, 

Peter

• Like 2
  • Haha 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid