Frank B514 Geplaatst: 30 november 2021 Geplaatst: 30 november 2021 In mijn Hymer B514 van 2008 vervang ik een AGM hhaccu van 260A door een lithium accu van 120A. De startaccu blijft gehandhaafd. Er staat een Victron Multiplus 12 1600 70A lader, omvormer in de garage van de camper en de laadmodus van de EBL is uitgeschakeld. Tevens is de 230 V stekker daarvan ontkoppeld. Met de AGM werkte dit allemaal goed. De multiplus is te programmeren op het laden van een lithium accu en om de dynamo te beschermen heb ik een orion smart isolatie dc dc 12 12 30A van Victron aangeschaft. mijn vraag is waar ik deze het beste aan kan sluiten. als ik het bij de lithium accu doe krijg ik geen 12V via de EBL in de camper. Die ziet dan de hhaccu blijkbaar niet meer (door de scheiding in de dc dc?). Moet ik hem dan gelijk achter de startaccu aansluiten? Quote
Edward Geplaatst: 4 december 2021 Geplaatst: 4 december 2021 Hall Frank, ALs ik kijk naar de installatie instructie (https://www.victronenergy.nl/upload/documents/Engine-on-detection-set-up-Orion-Tr-Smart-DC-DC-Charger-NL.pdf) dan moet je hem inderdaad direct verbinden met de startaccu/dynamo. Quote
Frank B514 Geplaatst: 4 december 2021 Auteur Geplaatst: 4 december 2021 Klopt dat de dc dc direct met de startaccu verbonden moet worden. Was even zoeken welke kabel de verbinding tussen de startaccu en de EBL was. Vandaag gevonden en ook de software van de Victron 12 1600 70 aangepast op de lithium huishoudaccu. Alles lijkt nu goed te werken! dank voor de adviezen van ieder Quote
Amyl Geplaatst: 5 maart 2022 Geplaatst: 5 maart 2022 Op 4-12-2021 om 21:28, Frank B514 zei: Klopt dat de dc dc direct met de startaccu verbonden moet worden. Was even zoeken welke kabel de verbinding tussen de startaccu en de EBL was. Vandaag gevonden en ook de software van de Victron 12 1600 70 aangepast op de lithium huishoudaccu. Alles lijkt nu goed te werken! dank voor de adviezen van ieder Frank, Kijk goed na of je het originele koppelrelais hebt weggenomen. Door de booster heb je dat niet nodig en als je het laat staan, dan is de in- en uitgang van de booster via dat relais doorverbonden en dat wil je uiteraard niet. Zelf heb ik een 200Ah LiFePo accu, een Victron Multiplus 12/1200/60 en Mastervolt Macplus 50A booster. De Multiplus heb ik via het programmeerbaar relais geconfigureerd om een 12V signaal te geven aan de CBE tijdens het laden aan de paal. Op het controlepaneel zie je dan de aanwezigheid van de 230V netspanning. De Multiplus laadt ook de startaccu (met 2A max) Grts, André Quote
Recommended Posts
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.