Ga naar inhoud

Remmen onderhoud en vervanging


Edward
 Share

Recommended Posts

Beste mede camperaars. Mijn camper van 2001 en 110.000 km gaat volgend jaar weer kilometers maken. Deze moet natuurlijk veilig kunnen remmen. Ik denk hierbij aan een controle van het gehele remsysteem, dus voor (schijfremmen) en achter (trommelremmen). Ik wil het geheel laten controleren en zo nodig vervanging te laten uitvoeren. Nu is het controleren arbeidsintensief en misschien is het wel verstandig om zowiezo direct de remblokken en schiven te laten vervangen (alles ligt toch open). Natuurlijk ook gelijk de remolie laten vervangen en de remkabel van de handrem controleren / vervangen. 
Heeft iemand hier ervaring mee of heb je een tip?

Frankia op Fiat Ducato jTD2.8 met ALCO chassis. 

Link naar reactie
Share on other sites

Dank voor de reacties! 
Zijn er ook ervaringen ten aanzien van de techniek? 
- ervaren problemen met remmen, handrem, schijfremmen, trommelremmen?

- noodzaak tot het verversen van de remolie?

- is er een signalering wanneer de remblokken aan vervanging toe zijn?

- zijn er camperaars die veel in de bergen rijden en hiervoor speciale voorzorgen nemen?

 

Link naar reactie
Share on other sites

9 uren geleden, Edward zei:

Beste mede camperaars. Mijn camper van 2001 en 110.000 km gaat volgend jaar weer kilometers maken. Deze moet natuurlijk veilig kunnen remmen. Ik denk hierbij aan een controle van het gehele remsysteem, dus voor (schijfremmen) en achter (trommelremmen). Ik wil het geheel laten controleren en zo nodig vervanging te laten uitvoeren. Nu is het controleren arbeidsintensief en misschien is het wel verstandig om zowiezo direct de remblokken en schiven te laten vervangen (alles ligt toch open). Natuurlijk ook gelijk de remolie laten vervangen en de remkabel van de handrem controleren / vervangen. 
Heeft iemand hier ervaring mee of heb je een tip?

Frankia op Fiat Ducato jTD2.8 met ALCO chassis. 

Ik zou eerst beginnen met je APK- en onderhoudsschema om te zien wat er moet gebeuren.  Controle van het remsysteem is onderdeel van de APK, zie APK handboek RDW om te weten welke punten er gecontroleerd worden. Het reguliere onderhoudsschema van de Ducato (zie handleiding) schrijft voor wanneer zaken zoals remolie etc. vervangen dient te worden.

 

Wellicht kan je een eventuele extra controle combineren met APK en/of onderhoud om kosten te besparen. 

 

Ik laat de voorgeschreven reguliere beurten doen en heb tot nu toe nooit geen remproblemen ervaren

aangepast door Pierre
aanvulling
Link naar reactie
Share on other sites

22 minuten geleden, supreme zei:

FJC48 , wat is het verschil .

 

 

Het verschil is dat remvloeistof geen olie is. Het wordt wel remolie genoemd, maar dat is niet juist. De vloeistof is namelijk niet gebaseerd op petroleum. Dat zou de rubber afdichtingen en remslangen aantasten.

aangepast door FJC48
Link naar reactie
Share on other sites

5 uren geleden, supreme zei:

FJC48 , wat is het verschil .

 

Perre , als het remsysteem ververst wordt en er zit een hydrolich   bediende koppeling in neem dan deze ook gelijk mee , wordt vaak vergeten .

Het hangt ervan af of de rem en koppeling hetzelfde (remvloeistof) reservoir gebruiken.  Zo ja, dan wordt het niet vergeten bij verversen van remvloeistof.

 

Wat betreft je vraag aan FJC48: ook ik gebruik de begrippen remolie en remvloeistof door elkaar. Wellicht is de term remolie wat ouderwets maar iedere monteur en autokenner weet er bedoeld wordt

 

FJC48 heeft overigens een stuk in Wikipedia aangehaald die niet helemaal correct is.

Er zijn rubber soorten die petroleum en aardolie bestendig zijn. 

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

13 uren geleden, FJC48 zei:

De vraag is; zitten die rubbers ook in het remsysteem.

 

Ik denk dat we de vraag van Edward voor ogen moeten houden en niet teveel in details gaan zoals de term "remolie", welke rubbers in het remsysteem etc. .

 

Het enige wat ik nog aan de vraagstelling van Edward wil toevoegen: zorg er voor dat de remvloeistof voldoet aan de specificatie  van jouw autofabrikant voor jouw auto.

Daarmee voorkom je problemen door bv aantasting van materialen in je remsysteem, onvoldoende temperatuur bestendigheid,  opmenging van verschillende soorten remvloeistof etc.

 

Mocht je toch  interesse hebben in de chemisch bestendigheid van rubber ga dan eens googlen,  Je komt dan vele rubbersoorten tegen met ieder hun eigen chemische resistentie.  daarin vind je ook aardolieproducten zoals LPG, Butaan, Propaan, benzine, dieselolie etc.

Link naar reactie
Share on other sites

Pierre, dank je wel. De post werd inderdaad meer een technische kennis uitwisseling (met alle goede bedoelingen). Het lijkt mij leuk indien de deelnemers in de uitwisseling eens samenkomen om eens even lekker bij te praten over technische zaken, ik denk dat dat een leuke bijeenkomst kan worden. 

Ik dank iedereen die een bijdrage geleverd heeft, ik heb nu voldoende materiaal om verder te gaan.

De suggesties voor garage's zijn voor mij net iets te ver weg (Capelle aan den IJssel). Mijn onderhoudsgarage is Cor Olie in Bergschenhoek. Ik zal met hem eens van gedachten wisselen en daarbij neem ik jullie suggesties ter harte. Nogmaals dank!

Met vriendelijke groet,

Edward

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...