Ga naar inhoud

Dab radio


Henk R
 Share

Recommended Posts

  • 3 months later...
Op 7-11-2021 om 14:33, Henk R zei:

Ikheb een dab radio (dubbel din Kenwood) ingebouwd met de meegeleverde ruit antenne, maar ik heb regelmatig slecht ontvangst tijdens het rijden.

Hoe kan ik de ontvangst van het dab signaal verbeteren, weet iemand hier een goede oplossing voor ?

Ik had hetzelfde probleem heb een dakantenne met daaronder een RVS plaat gemonteerd waarop de antenne goed contact maakt, nu overal ongestoorde ontvang. Raamantennes werken maar beperkt.

Link naar reactie
Share on other sites

Ik heb ook regelmatig geen ontvangst met mijn DAB radio. Het viel mij op dat dit steeds op dezelfde plaatsen was.

Op de site digitalradio.nl wordt aangegeven dat het probleem opgelost zou kunnen worden door een extra scan uit te voeren naar DAB zenders.

Ik heb dat gedaan,maar het hielp niets.

Ook heb ik met 6 verschillende DAB-radio's op die slechte plaatsen geprobeerd of ik ontvangst had. Telkens met nul resultaat.

Ik kan geen andere conclusie trekken dat de zenders van DAB op meerdere plekken geen bereik geven.

Eenzelfde probleem hadden we met FM toen AM eruit ging. Alleen werd de ontvangst van FM slechter, terwijl DAB direct geen ontvangst geeft.

Volgens digitalradio.nl is de ontvangst van DAB in Nederland in meer dan 97 % mogelijk.

Misschien rij ik dan juist erg veel in die laatste 3 % 🥶

Link naar reactie
Share on other sites

DAB/DAB+ is qua frequentie en dekking minder sterk dan FM. En de meegeleverde opplak-raamantennes dragen hier niet echt aan bij.

Als vaker geschreven doet een goed merk actieve/versterkte DAB+ antenne wonderen, dan heb je praktisch altijd goed ontvangst.

 

Voor zo ver van toepassing stopt Fiat de antennes van de Ducato campers in de zijspiegel, bij de nieuwere zijn dit FM/DAB+ antennes.

Misschien moet je eens zoeken op Ducato antennes voor in de zijspiegel, of anders hier misschien.

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Op 7-11-2021 om 14:33, Henk R zei:

Ikheb een dab radio (dubbel din Kenwood) ingebouwd met de meegeleverde ruit antenne, maar ik heb regelmatig slecht ontvangst tijdens het rijden.

Hoe kan ik de ontvangst van het dab signaal verbeteren, weet iemand hier een goede oplossing voor ?

Beste Hank,

Is die bijgeleverde antenne niet een actieve antenne? Kijk eens of bij de DAB instellingen de voeding van de antenne via de coax kabel wel aan staat?
Als zo'n actieve antenne geen voeding krijgt, tja, dan heb je inderdaad slechte ontvangst.

grts,
André

Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 year later...
Op 16-2-2022 om 15:45, Bennie58 zei:

Ik had hetzelfde probleem heb een dakantenne met daaronder een RVS plaat gemonteerd waarop de antenne goed contact maakt, nu overal ongestoorde ontvang. Raamantennes werken maar beperkt.

Is dat een actieve antenne? 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...