Ga naar inhoud

Knaus laat ons ernstig in de steek


Brek2
 Share

Recommended Posts

Wij hebben in april 2017 een nieuwe Knaus Sun TI 700 Meg asngeschaft. Knaus geeft 7 jaar garantie op waterdichtheid mits je elk jaar een dichtheidscontrole laat uitvoeren. Hiervoor betaal je plm €175 waarvan de helft naar Knaus gaat. Dit hebben we in 2018-2019 en in 2020 gedaan. Allemaal in april-augustus zoals voorgeschreven. In 2020 ivm corona beperkingen op 8 oktober. Alles in orde en dealer heeft eea keurig afgemeld bij Knaus. Omdat deze keuring in oktober 2020 plaats had gevonden dit jaar wederom afspraak gemaakt op 26 oktober. Per toeval sprak ik mijn dealer ( keuring doen we bij dealer dichter in de buurt) en die vertelde dat we mogelijk een probleem krijgen met Knaus omdat we de keuring niet tussen april en augustus hebben gedaan en dat daardoor waarschijnlijk de garantie niet meer geldt. Mijn antwoord was dat dit vreemd overkomt omdat we dan binnen een half jaar 2x de keuring moeten laten uitvoeren. Ik heb Knaus Duitsland gebeld en nagevraagd. Zij waren heel stellig: garantie is vervallen. Mijn argumenten mbt 2x binnen half jaar keuren én dat er dan formeel 2 maanden te laat zijn hielp niets. Belachelijke opstelling en voor ons hierdoor nooit meer een Knaus camper. Als ze zo met hun klanten omgaan. Heb NKC juridische dienst erop gezet en we zullen zien. Grrrrr wat een service en wat een opstelling

Link naar reactie
Share on other sites

Hé, garantie is voor alle fabrikanten een onkostenpost, dus als er een excuus is om het niet te doen, zullen ze dat niet laten. Kijk maar eens naar de "kleine lettertjes" van een willekeurig garantiebewijs, uitzonderingen en beperkingen te over! De regels en schema's zijn niet voor niets zo strikt.

Link naar reactie
Share on other sites

Het is zeer de vraag of, wanneer je redenen hebt om beroep op de garantie te doen, de redenatie van Knaus bij de rechter stand houd. Dan zal Knaus toch aannemelijk moeten maken dat er verband bestaat tussen (verergering van-) de schade en het niet volledig voldoen aan de garantievoorwaarden. Wanneer de waterdichtheids-controles zonder problemen zijn verlopen kon dat voor Knaus nog wel eens erg lastig gaan worden.

 

Waarschijnlijk weet Knaus dat zelf ook wel, maar dat gaat ze jou natuurlijk niet vertellen. Ze bluffen graag, de meeste consumenten halen dan direct bakzeil. Mocht het echter nodig zijn het juridisch uit te vechten, dan helpt het vaak al voldoende wanneer een advocaat een stevige ‘blaf-brief’ naar de tegenpartij stuurt. In dat geval zal Knaus zo’n brief doorsturen naar haar advocaat die Knaus helpt haar knopen te tellen! Immers, Knaus zal dan bedenken wat het haar kost de zaak bij de rechter te laten komen met het risico de zaak te verliezen en anderzijds de kosten op te maken van het nakomen van de garantie. Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat Knaus ervoor kiest dan toch maar de garantie na te komen. Dat doet ze dan ‘uit coulance’ om te voorkomen dat ze toegeven dat je er simpelweg recht op hebt.

 

Uiteraard heeft dat allemaal alleen zin wanneer je schade hebt, en daarover heb ik niet gelezen.

Link naar reactie
Share on other sites

Dankjewel voor je reactie. Dat zie ik ook zo. Maar nadere bestudering van het garantie boekje bracht ook aan het licht dat de keurende Knaus dealer ook in het keuringsrapport aangaf dat de keuring dit jaar tussen 8 september en 8 november 2021 plaats moest vinden. En dat met Knaus logo + handtekening. Dus iemand gaat altijd voor gaas.

 

 

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Ook die opmerking met handtekening zegt niet alles, al maakt het je juridische positie natuurlijk niet sterker. Bovendien, ben je daar destijds mondeling op gewezen? Zo ja, dat in je nadeel; zo niet, dan is dat in het nadeel van Knaus.

Uiteindelijk weegt juridisch zwaar of er verband bestaat tussen de overtreding van de keuringstermijn en het optreden van schade. Als dat verband er niet is staat Knaus niet zo sterk als ze doet geloven!

Link naar reactie
Share on other sites

Beste mensen, het probleem is dat je civielrechtelijk vrij bent om afwijkende voorwaarden (zoals een verplicht controle schema) op te stellen in een contract tussen 2 partijen. Du moment dat je het koopcontract sluit, ga je stilzwijgend ook akkoord met de garantievoorwaarden van de leverancier. Één van die voorwaarden om de 10 jaar waterdichtheids-garantie te krijgen, is de jaarlijks controle volgens voorwaarden en schema van Knaus (ik heb er zelf ook één en heb de kleine lettertjes van hun garantieboekje helemaal doorgenomen). Hou je je daar niet aan, dan vervalt de garantie (ook dit staat in de voorwaarden). Er is hier (nog) geen sprake van schade, dus daarvoor hoef je de gang naar de rechter niet te maken. Knaus heeft alleen aangegeven dat de waterdichtheids-garantie is vervallen, omdat je je niet aan de voorwaarden hebt gehouden. Het enigste wat je kunt doen is aantonen dat de voorwaarden  van Knaus onredelijk zijn, civielrechtelijk is dat de enigste mogelijkheid.

Link naar reactie
Share on other sites

Nee nu nog geen schade. Maar als de keurende dealer bij het keuringsattest zelf vermeld dat de volgende keuring dient plaats te vinden tussen 8-9-2021 en 8-11-2021. En zij verklaren dat mede namens Knaus. Knaus certificaat met daaronder de bovenvermelde datums. Dan zijn zij sowieso aansprakelijk. Indien Knaus de melding afkeurt dan ga ik ze juridisch aanpakken en weet bijna zeker dat ik dat ga winnen. 

Link naar reactie
Share on other sites

Dan vergis je je. Een officiële Knaus dealer die namens Knaus de keuring verricht en schriftelijk aangeeft dat je binnen een bepaalde termijn in het volgende jaar de jaarlijkse keuring moet laten uitvoeren is rechtsgeldig. Vorig jaar is Knaus ook akkoord gegaan met een latere datum dat oorspronkelijk aangegeven is. Ik maak me geen zorgen. Ik laat wel weten hoe op 3 november de keuring verlopen is en of de afmelding bij Knaus gelukt is.

Link naar reactie
Share on other sites

Beste Adriatik laten we het hier niet hebben over iemands competenties. Maar als je suggestieve opmerkingen maakt wil ik je slechts melden dat ik een ruime expertise in zakelijk (internationaal) aansprakelijkheidsrecht heb. De reden van dit onderwerp is om te inventariseren of iemand iets soortgelijks heeft meegemaakt. Nogmaals ik houd jullie op de hoogte. Dat kan andere camperaars ook mogelijk helpen.

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Brek 2 , gewoon alle jaren de juiste controle uitvoeren , en zo lang er geen lekkages voor doen ben je na 7 jaar van het probleem af . Ik zou wel ook de kit randen uit voorzorg in het oog houden , meer kan je niet doen . 

 

Het is natuurlijk van Knaus van de zotte om de garantie recht af te wijzen door dat er ruim een  maand ( 2020 ) later heeft uit ge voert .

 

Adriaik , de stelling die u neemt , over juridisch ongeschoold , is geen schoonheidsprijs . 

Link naar reactie
Share on other sites

GeMa dat klopt. Maar ivm corona is de keuring op 8 oktober uitgevoerd en heeft Knaus dat ook formeel goedgekeurd. En de keurende dealer heeft het afgetekend en daarop vermeld in het onderhoudsboekje dat de volgende keuring tussen 8 september en 9 november 2021. Dat is wel namens Knaus gedaan. Wel even een herhaling van zetten maar even ter opfrissing van de situatie.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 weeks later...

De ervaring leert dat het verstandig is om dit soort zaken vooraf te bespreken en helder te krijgen, ook nu weer. Achteraf recht proberen te breien is altijd lastig.  Het lijkt me  dat bij een eventueel beroep op garantie beoordeeld zal moeten worden of de 1ste vertraging redelijkerwijs niet voorkomen of verkort had kunnen worden. Het lijkt me noodzakelijk om vast te stellen of u na augustus 2020 überhaupt nog garantie had, en zo niet of u na uitvoering van de keuring in oktober 2020 opnieuw garantie had. Ik denk n.l. van niet en ik denk niet dat Knaus dat had moeten melden, het volgt immers direct uit de garantievoorwaarden! Ook is de eigenaar opdrachtgever van de keuring, Knaus kan dat niet sturen, dus het is aan de eigenaar om aan de garantievoorwaarden te voldoen, dat vereist 'n flinke inspanningsverplichting. Twee maanden te laat is natuurlijk best veel, terwijl de periode waarin de keuring plaats had moeten vinden best lang is, 6 maanden.  Daarnaast zijn de garantievoorwaarden helder en niet voor tweeërlei uitleg vatbaar. Het is uiteindelijk de rechter die beslist. Ik hoop voor u dat Knaus u, uit coulance, tegemoet wil komen. Overigens hanteren, bij mijn weten, alle camperfabrieken soortgelijke voorwaarden. Grr zeggen tegen Knaus helpt dus niet 😉 

aangepast door Jeroen
Link naar reactie
Share on other sites

Beste Jeroen. Zowel de verkopende dealer alsook de keurende dealer vertelden mij dat, als keuring niet binnen de bepaalde keuringstermijn uitgevoerd is, zij de afmelding in het Knaus garantie systeem niet kunnen voltooien. Dan accepteert Knaus de afmelding niet meer.  Omdat dit ook nu zonder problemen verlopen is, is de garantie normaal van toepassing. Nogmaals de uitleg is heel helder. Vorig jaar heeft Knaus ivm de beperkende Corona maatregelen geaccepteerd dat de keuringen buiten de gestelde termijn, geldig bleven. Dit is mij ook door Knaus zelf bevestigd. De keurende dealer heeft vorig jaar in het garantie boekje schriftelijk aangegeven om dit jaar tussen 8 september en 8 november wederom te keuren voor 2021. Daaraan heb ik voldaan. Indien de afmelding niet plaats had kunnen vinden, had ik een mogelijk probleem. Maar dan had ik me kunnen beroepen op de schriftelijke instructie van de keurdende dealer. Nu alles is afgewerkt en de keuring door Knaus is geaccepteerd en afgemeld is er dus geen probleem. Het is dus geen kwestie van " grr" zeggen tegen Knaus. Het is juridisch waterdicht. Maar blijkbaar zijn er mensen die daar, ondanks alle bewijzen, daar nog steeds aan twijfelen. Ik niet, de keurende dealer niet en ook de verkopende dealer niet, hoewel die laatste in dit geval er weinig toe doet.

 

Dus wat mij betreft kan dite item gesloten worden, hoewel het wellicht leerzaam is voor andere NKC leden.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...