Ga naar inhoud

Tweedehands camper Euro6d of toch nog Euro5?


JanSt
 Share

Recommended Posts

Ik overweeg de aanschaf van een tweedehands camper van een recent bouwjaar. Gelet op de milieumaatregelen die in rap tempo worden aangescherpt denk ik dat ik moet kiezen voor een Euro6d (met add-Blue) technologie. Voor zover ik weet vallen alle modellen Fiat Ducato dan af omdat, zoals ik Duitsland is vastgelegd, Euro6 bij de Ducato geen Euro6 is en daarvoor maatregelen worden verwacht. Men vreest zelfs dat het erop uit zou kunnen draaien dat de Ducato's van de weg worden gehaald. Het kunnen indianenverhalen zijn. Ik heb geen kennis van de techniek. Iemand hier wel?

 

Is als alternatief ook het aanschaffen van een Euro5 camper nog zinvol? In landen om ons heen zien we nu al dat Euro4 al niet meer welkom is in steden en zelfs al niet meer in enkele regio's. Ik hoop toch een camper te kunnen aanschaffen waar ik nog zo'n 15 jaar kan gaan en staan waar ik wil en niet uit regio's of steden wordt verbannen :(.

Link naar reactie
Share on other sites

@Dr.Dream

Dank voor uw reactie. Ik snap wat u zegt maar ik vraag me af of ik überhaupt blij zou worden van een schadevergoeding. Ik denk dat het ook nog maar de vraag is of je in aanmerking komt voor een schadevergoeding. Stel dat de huidige/vorige eigenaar deze vergoeding al heeft opgeëist? Ik neem niet aan dat ze meerdere keren een schadevergoeding per camper uitkeren?

De schadevergoeding is een compensatie voor gederfd gebruiksgenot. Omdat labels zijn toegekend onder valse voorwaarden loop je sneller tegen de grenzen van de milieueisen aan. Hierdoor wordt je onherroepelijk beperkt in het gebruik. Zijn over enkele jaren steeds meer steden en regio's voor jou niet meer toegankelijk. Je kan misschien dan zelfs de camping waar je al jaren komt, niet meer bereiken. Dit betekent ook dat de economische waarde van je camper sneller daalt. je schrijft sneller af waardoor bij inruil de waarde aanzienlijk lager is dan vooraf gedacht.

Voor dit alles is er dan wellicht een compensatie/schadevergoeding te verkrijgen maar daarmee kan ik echt nog steeds niet de regio's in of m'n camping bereiken. De schadevergoeding is daarom ook alleen interessant voor de huidige camperbezitter die straks bij verkoop aanzienlijk minder zal ontvangen. Daarvoor is de regeling volgens mij ook bedoelt toch?

Ik denk dat als ik optimaal, zonder beperking wil kunnen genieten van m'n camper, ik minimaal zal moeten kiezen voor een camper voorzien van het Euro6d label en dus alle tweedehands Ducato modellen die nu bij de dealers staan, zal moeten negeren. 

aangepast door JanSt
  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

@Dr.Dream

Op het gebied van gebruiksgenot verschillen we inderdaad duidelijk van mening. Mag wat mij betreft hoor :). Wat voor mij belangrijk is zal voor u een ander gewicht op de schaal leggen. Dat het voor iemand die al 10 jaar in een camper rondrijdt ook anders is dan iemand die net als ik nog moet beginnen. Mijn budget is enkel toereikend voor de tweedehands markt en ik neem aan dat u, als u nu een andere camper zou moeten aanschaffen, ook kiest voor een camper waarvan u zo lang mogelijk zonder beperkingen kunt genieten.

De voornaamste reden om te kiezen voor een camper is voor mij de vrijheid die je hebt. Keuzes die je maakt, maak je omdat je ze wil maken en niet omdat het moet. Ook kijk ik vooruit, wat is logischerwijs te verwachten over 5 tot 10 jaar. Met zekerheid kan je dan nu al vaststellen dat het aantal milieuzones nog sterk zal toenemen. Nog meer dan nu het geval is zullen regio's en steden verboden terrein worden voor auto's die niet voldoen aan de milieu-eisen.

Misschien is het wel beter om de aanschaf nog een jaartje uit te stellen. Ik zie nu vooral Fiat Ducato modellen en volgens mij zijn daar niet of nauwelijks Euro6D modellen tweedehands van beschikbaar omdat Fiat daarmee pas in 2020 is gestart. Dit dan in de (in 2020 al verouderde) TEMP uitvoering. 

Ik ga in elk geval es, zoals u adviseert, over de grens kijken :).

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Gebruikte campers zijn op het ogenblik in Duitsland zo mogelijk nog duurder dan in Nederland. Voor de prijs hoef je daar dus niet meer naar toe.

 

Verder kent Duitsland geen Tellerrapport/NAP. De km-stand wordt niet centraal geregistreerd. Een teruggedraaide km-stand is de valkuil bij het kopen van een camper in Duitsland.

 

En hou er rekening mee dat de mening van deze meneer Dream niet onafhankelijk is. Hij is actief op het gebied van importbegeleiding, BPM-berekening, taxatie etc.  

In bijna ieder onderwerp wat maar enigszins met aanschaf te maken heeft predikt hij het import-evangelie.

 

  • Sad 1
Link naar reactie
Share on other sites

Beste Roelof, hoor over het bedrijf waarvoor dr. Dream actief zou zijn geen negatieve berichten. Bovendien kan een ieder zich inlezen en informeren over import en alles wat daar mee te maken heeft. Uw sneer naar dr. Dream vind ik daarom niet nodig. Mij lijkt dat alle info welkom is.

Groet Jelle

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Nou bij mijn ingevoerde camper heeft de RDW echt niet de onboard chip uitgelezen, ik heb de camper alleen gekocht omdat zoals u beschrijft er een sluitende onderhoud historie met TUV rapporten bijzat. De RDW heeft alleen een rondje erom heen gelopen en al het papierwerk in orde gemaakt. Wat verder keurig in orde was en kon na nog geen half uur de camper weer goedgekeurd meenemen. Ik snap alleen dat terugdraaien niet, er wordt toch een km stand genoteerd bij RDW invoer keuring, als je die daarna terug draait is het toch duidelijk, althans ik zou altijd om het rdw import keurings rapport vragen , is dat er niet ja dan gaan de alarm bellen rinkelen.

aangepast door HymerBoy
Link naar reactie
Share on other sites

3 uren geleden, Dr.Dream zei:


En "JIJ van de NIET WC-eend adviezen" schrijft de grootste onzin uit de oertijd:
"Verder kent Duitsland geen Tellerrapport/NAP. De km-stand wordt niet centraal geregistreerd. Een teruggedraaide km-stand is de valkuil bij het kopen van een camper in Duitsland". 
In Duitsland wordt bij elke TÜV-controle (APK om de 2 jaar) de KM-stand opgenomen en genoteerd. Bovendien leest de RDW bij de invoerkeuring ook de onboard chip uit die niet te manipuleren is. Stellen ze daarbij een afwijking vast dan wordt hij afgekeurd.

Het zijn juist de NL-verkopers die zelf de campers uit Duitsland halen, eerst langs de RDW invoerkeuring gaan en dan de zaak terugdraaien. Heeft onlangs nog uitgebreid in het NKC maandblad gestaan. Zeker niet gelezen?

 

 

Ik geloof dat ik een gevoelige snaar geraakt heb zo te lezen.

 

Maar dan graag de feiten:

 

Hoe heet het duitse equivalent van het nederlandse Tellerrapport/NAP en hoe is het te verkrijgen?

 

De RDW leest bij de invoerkeuring de tellerstand niet uit aan de hand van het computergeheugen maar leest die gewoon af van de km-teller.  Onze huidige camper heb ik zelf geïmporteerd. En ik ben er ook zelf mee naar de RDW-keuring geweest. Ik weet dus precies hoe het er aan toe gaat tijdens zo'n keuring.

 

In welk nummer van de "Kampeerauto" staat het artikel waarnaar je verwijst? Ik kan mij niet herinneren een artikel met deze strekking gelezen te hebben.  Maar ik heb de laatste 8 volledige jaargangen nog en wil het graag nalezen.

Link naar reactie
Share on other sites

1 uur geleden, Dr.Dream zei:

In welk nummer van de "Kampeerauto" staat het artikel waarnaar je verwijst? Ik kan mij niet herinneren een artikel met deze strekking gelezen te hebben.  Maar ik heb de laatste 8 volledige jaargangen nog en wil het graag nalezen.
Wij van WC eend hebben geen behoefte aan het opzoeken van een artikel in de Kamperauto uitgave. 
 

Dat is een wel érg opzichtige erkenning dat je opmerking geen hout sneed! Wanneer je beweert dat er een artikel over dit onderwerp in de Kampeerauto heeft gestaan mag immers verwacht worden dat je dat kunt onderbouwen, anders is het een slag in de lucht!

  • Haha 1
Link naar reactie
Share on other sites

Precies.

 

En wat de overige punten betreft:

 

NAP bestaat inderdaad niet meer. De opvolger daarvan is het Tellerrapport. Maar in de volksmond wordt nog vaak NAP gebruikt waar men Tellerrapport bedoeld.

 

Ik heb een email naar TÜV-Nord in Hannover gestuurd met de vraag of ik een overzicht kan opvragen van in het verleden geregistreerde kilometertellerstanden van een gebruikte camper. Ik ben benieuwd, zodra ik antwoord heb meld ik het hier.

 

Bij mijn camper is de kilometerstand bij de RDW niet uitgelezen uit het voertuigmanagementsysteem. Mogelijk dat dit te maken heeft met het bouwjaar en dat het bij meer recente modellen wel gebeurd. Maar dit is ook eigenlijk niet interessant. Je wilt de juiste stand weten voor aankoop. Als je er bij de RDW pas achter komt wordt je probleem alleen maar groter want dan volgt er geen goedkeuring. En er vanuit gaan dat je de camper dan wel even terug brengt naar de verkoper en je geld terug krijgt is wel heel naïef gedacht. Zelfs als je het als ontbindende voorwaarde in je koopcontract hebt opgenomen. Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee heel verschillende zaken.

Link naar reactie
Share on other sites

9 uren geleden, Dr.Dream zei:


Nee, de RDW noteert bij importvoertuigen geen tellerstanden. Kijk maar bij uw camper, daar staat "geen oordeel".
Ze lezen (sedert kort) wel de OBD2 chip uit. En keuren het voertuig af indien deze niet klopt met de klok. Dan eerst de klok aanpassen en dan opnieuw op keuring verschijnen.
Daarna heeft een importvoertuig geen enkele km-stand registratie via de RDW en de NAP bestaat al lang niet meer.

 

De afgelezen km stand tijdens de import keuring staat WEL degelijk op mijn keurings rapport, deze stand zullen ze uiteraard niet in het tellerrapport(NAP) zetten gezien de historie bij hun niet bekend is, logisch dus de "geen oordeel" notitie, de OBD chip is niet uitgelezen dus ik weet niet sinds hoelang ze dit doen, jammer want dan had ie wellicht wel in het NAP kunnen komen en "geen oordeel" kunnen wijzigen in "logisch"

aangepast door HymerBoy
Link naar reactie
Share on other sites

7 uren geleden, Adriatik zei:

Dat is een wel érg opzichtige erkenning dat je opmerking geen hout sneed! Wanneer je beweert dat er een artikel over dit onderwerp in de Kampeerauto heeft gestaan mag immers verwacht worden dat je dat kunt onderbouwen, anders is het een slag in de lucht!

Wellicht is dit wat dr dream bedoeld. Is wel meer dan een jaar geleden(nummer febr 2020) dus niet onlangs.

https://www.nkc.nl/nieuws/2020/februari/onderhoudsboekje-camper-geen-garantie-juiste-tellerstand/

Link naar reactie
Share on other sites

Hierbij het antwoord van de TÜV:

 

"Sehr geehrte Damen und Herren,

 

vielen Dank für Ihre Nachricht. Ihre Anfrage ist in einem zentralen Postfach des TÜV Nord eingegangen. Wir können keine Angaben zum Kilometerstand geben.

 

Ihre Anfrage können Sie unter den folgenden Link beantragen:

 

www.tuev-nord.de/zweitschriften"

 

Via deze link kan een kopie van het HU-rapport opgevraagd worden. De kosten hiervoor bedragen Euro 19,90,-.

Dit is niet anders dan in Nederland waar je via de RDW-site ook een kopie van het APK-keuringsrapport kunt opvragen.

 

Maar het opvragen van een overzicht van de historische tellerstanden, zoals dat in Nederland met het Tellerrapport kan is in Duitsland dus niet mogelijk.

Link naar reactie
Share on other sites

@Jelle

Ik heb me ook over de reacties verbaasd. Dacht hier een serieuze vraag te kunnen stellen waar ik echt mee zit. Hoopte op antwoorden van doorgewinterde ervaringsdeskundigen. Helaas lijken die hier bij NKC niet aanwezig te zijn. Ook dat verbaasd me. Ik weet nu in elk geval dat de NKC niet de plek is waar ik moet zijn of ik me ooit zal thuisvoelen.

Aan een ieder dit leest, nog veel suc6 en plezier met dit forum. Helaas biedt dit forum geen inhoudelijke antwoorden op vragen waarvoor waarschijnlijk toch ooit bedoelt is geweest. 

Link naar reactie
Share on other sites

Je stelt de vraag wat verstandig is met het oog op de toekomst. Daar zul je geen eensluidend antwoord op krijgen. Want niemand kan in de toekomst kijken.

 

Neemt niet weg dat iemand wel zijn mening had kunnen geven. Maar ook dat is niet gebeurd. Dr. Dream preekt opzichtig voor eigen parochie. Daar heb je niets aan. Maar dat is wel het manco van dit forum. Het wordt niet gemodereerd. En dan kunnen figuren als Dr. Dream hun gang gaan.  En ontaard jouw onderwerp uiteindelijk in een discussie over het aldanniet aantoonbaar zijn van gereden kilometers van een Duitse camper. Ik ben mij ervan bewust dat ik daar zelf ook aan meegewerkt heb. Misschien was het beter geweest als ik het bij mijn eerste opmerking had gelaten.

Maar je kunt veel beter terecht op het camperforum.nl. Dat wordt goed gemodereerd en daar zit werkelijk heel veel kennis.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
Op 18-5-2021 om 10:48, Dr.Dream zei:

Ik zou gewoon in Duitsland een goede gebruikte camper aankopen. Dat scheelt een hoop geld. En indien deze Ducato's van de weg gehaald worden dan is er in Duitsland een zeer bekend advocatenkantoor dat jou gaat helpen om de schade vergoed te krijgen. In de regel zal het van de weg halen niet gebeuren, maar heb je wel recht op schadevergoeding van 25% van de aankoopwaarde. Dat is de inzet van de procedure die ze voor mij bij de Rechtbank in Duitsland hebben aangespannen. En er zijn daar reeds positieve uitspraken behaald.
Hoe je een camper uit Duitsland haalt, kun je hier lezen.

Hallo Dr Dream U stuurde mij ook een link ?? Maart bij gebrek aan kennis op digitaal gebied val ik stil en kom niet verder. Zou U zo vriendelijkk willen zijn mij een eenvoudige uitleg te geven bij het zoeken in Duitsland og desnoods Belgie Ik was die oude starter die nergens verstang van heeft op camper gebied en op de PC ook al niet Maar ik wil zo graag een camper Ik weet intussen dat ik geen VW bus wil Daar kan ik niet veel in kwijt Ik wil niet te lang en 5meter en nog wat is ok  een bed toilet keuken zit gedeelte koelkast  en zeker een goede motor Dus advies zou ik erg fijn lief vinden

Bij voorbaat mijn dank M

 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...