Ga naar inhoud

PROBLEEM KOELKAST OP GAS, wie kan helpen


saudade
 Share

Recommended Posts

U R G E N T,

Op 12 volt en 220 V, werkt de koelkast goed, op gas koelt hij niet, schoon gemaakt via het filmpje, waakvlam brand, schiet aan, pot wordt warm (net als bij stroom) maar we krijgen er geen kou in.

In augustus heeft dealer een nieuwe brander geplaatst, is toen gaan werken, onderweg toch af en toe problemen(gaskraan uit op fles LPG en dan na een dag weer open) en werkte het gas.

De kachel en kooktoestel werken.

Blijkbaar ook koelkast gezien hij warm wordt en elektr. aanschieten normaal verloopt.

Wie kan mij helpen, gezien ik op het ogenblik in ALICANTE ben en geen dealer gevonden heb welke wil kijken of repareren.

Link naar reactie
Share on other sites

het duurt behoorlijk lang voordat je gaat merken dat de koelribben binnenin de koelkast koeler aanvoelen. Denk in uren. De gehele kast koelen duurt wel pakweg 24 uur. Ik ga in dit verhaal uit vanuit dat de kk net aangezet wordt. Is de kast al koel door 230V of 12V, dan weet ik niet hoe je kan controleren of op gas de kast koelt. 
Het een nieuwe brander plaatsen is een beetje apart (m.i. niet nodig geweest) 

 

Blijft de gasvlam wel branden met een blauwe vlam? Beetje geel mag, maar zeker niet roeten. 

Blijft de vlam niet branden, na het loslaten van de ingedrukte knop? (uitgaande van een handmatige opstart procedure)

In dat geval zal de spanning van het thermokoppel niet aankomen bij de spoel die de klep open houd. Dit geld als de camper al wat ouder is. 10+ jaar. In het draadje Dometic RM6401 koelkast blijft niet branden http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=8456687 heb ik op pagina 3 een aantal foto's gezet. De eerste foto zie je bij (B) een tweetal draden. Deze gaan naar de keuze schakelaar. Die is vaak de oorzaak van alle ellende. Koop geen nieuwe, want ze zijn schreeuwend duur. Een extra schakelaartje is ook goed. Een extra handeling, nou en. Daar heb je nu niets aan. Verbind de twee op (B). Op de volgende pagina van het draadje vind je foto's hoe ik het door meten erachter ben gekomen.


Je kan zelf de stijgpijp van de brander schoon maken; Wel bij een afgekoeld gebeuren, wat het is is heet! Brander beetje opzij (niets forceren!) en aan de bovenkant de pijpjes wegnemen. Je zal er niet geweldig bij kunnen, dus neem je tijd ervoor. Controleer gelijk hoe die aan de binnenkant eruit ziet. Roet duidt op een hele slechte verbranding. Er kan aan een stukje draad een wokkel hangen. Haal die er ook uit. 

Dan er een touwtje door laten zakken. Daar in het midden een knoop met van die krullen van dat schuurspons spul er tussen. Dan de pijp raggen. Ohw ja, onderin een lapje leggen. Er komt niet veel uit, maar toch.

 

Arie

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ik ben misschien wel wat laat , maar in Afaz de Pi zit een service dienst zo ver ik weet ik heb aantal keren in Calpe gestaan en daar kwam regelmatig de service auto . alicante Alfaz de Pi 50 km 

Wat ik zeker weet en dat is 300 km naar het noorden in Peniscola op de grens met Benicarlo zit ook een service dienst heeft een werkplaats en een mobiele dienst

U probleem , net als de vorige schrijver denk ik dat u schoorsteen  ( fornuis ) vervuild is , ik ga hier van uit dat u gasvlammetje goed brand . 

aangepast door supreme
Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...

Als je het rooster weg haalt dan zie je links een aluminium apparaatje zitten met twee draden er op. de stekkerverbinding geeft vaak problemen . deze iets aanknijpen en weer er op schuiven.  de branderkop  doorblazen .

als de koelkast ouder dan een jaar of 10 is zou ik hem vervangen door een compressor koelkast, ongeveer 800 euro. voordeel meer ruimte en geen gedonder meer ook niet als het buiten erg warm is. wel moet je voldoende capaciteit hebben met je zonnepaneel

succes

Link naar reactie
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Ik heb sinds kort een nieuwe caravan (eriba feeling) met een Dometic 8400 koelkast.

Deze koelkast valt continue uit op gas. Hij brandt een paar minuten tot maximaal een half uur en valt uit.

Na ontzettend veel inspanningen van de caravandealer blijkt nu dat ALLE nieuwe caravans met deze koelkast dit probleem hebben.

Het probleem zit volgens Dometics in het gebruik van de lichtgewicht gasflessen van Benegas of Primagaz. Deze flessen zijn gevuld met biopropaan en zouden de oorzaak zijn.

Dit is onzin want sommige stalen, met propaan gevulde, flessen werken ook niet. Enkel de blauwe 5 kg fles van camping gaz werkt.

Dometics verschuitl zich achter de volgende reactie ;

Voor ons goedgekeurd zijn alle gassen van de 3e familie (vloeibare gassen) vanaf EN 437.
Voldoet het gas niet aan de specificatie, dan is het gebruik van onze koelkasten met dit gas niet toegestaan en daarom hebben wij in dit geval geen ervaring.

 

Het probleem wordt verergerd indien je gebruik maakt van een Truma duocontrol.

 

Wie (her)kent dit probleem?

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 months later...

Hallo, een beetje laat maar misschien hebben sommigen er toch nog iets aan.

 

Bij ons op de camperplaats kwam regelmatig Henk de Vries mobiele caravan/camperservice. Hij woont in Los Alcazares ( bij Carthagena.  Mensen waren erg tevreden over zijn kwaliteit/prijs. Hij zit op Facebook.

 

Verder heb ik goede ervaringen met caravan/camperbedrijf Sangar in Los Beatus, ook bij Carthagena.  Daar werken Anna (Belgische) en Peter (Duitser) dus goede communicatie.  De eigenaar van Sangar heeft ook een camperplaats in Los Alcazares.

 

Succes en groet Jelle

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Beste Mario en Johnderks,

 

Mario, het probleem wat jij omschrijft heb ik met mijn Dometic RML 9430( 2 jaar oud), ik draai op LPG met de Truma Duomatic met gasfilter

2 jaar geen problemen gehad en nu hetzelfde probleem wat Mario omschrijft.

Is bij de dealer geweest:

brander schoongemaakt, geen vervuiling gasfilter Truma Duomatic, gasklep koelkast vervangen, thermokoppel vervangen en nog gaat de vlam na een bepaalde tijd uit.

 

Mijn dealer, na diverse contacten met Dometic, weet ook niet meer wat de oorzaak kan zijn.

Hebben jullie nog uitsluitsel gekregen wat het probleem is geweest of iemand anders die dit leest en uitsluitsel kan geven?

LPG gebruik ik al meer dan 10 jaar en heb met  koelkasten en ALDE verwarming  in voormalige caravans nooit  problemen gehad.

Ik zie met belangstelling reacties tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Duco 

Link naar reactie
Share on other sites

Stel  dat het in de gas toevoer zou zitten , dan kan je toch ook zien hoe je gaskomfoor wel goed brand als deze een zeer lage vlam heeft op alle pitten dan zal het wel de toevoer druk zijn . Wat bederft het grasfilter , kan je vervangen of de Truma ( steentje ) gewoon reinigen in therpatine , of even tijdelijk  er uit laten , ook kan het in de drukregelaar zitten , zie advies Busje .

aangepast door supreme
Link naar reactie
Share on other sites

Het probleem zit in de koelkast van Dometic, wat ik nu begrijp. ik heb contact gehad met Mario (zie zijn reactie boven) en bij diverse gasflesmerken blijft het gas van de koelkast uitgaan.  zowel met als zonder Truma duomatic. Alleen  bij Primagaz werkt  zijn koelkast zonder duomatic (met duomatic dus ook niet)

Mijn Aldeverwarming (gasstand) en gascomfoor functioneren wel goed, dus het ligt niet aan de druk.

2 jaar heeft alles goed gefunctioneerd, maar heb nu hetzelfde probleem, dus het lijkt erop dat bij mij met LPG de Duomatic het probleem zal zijn?

 

Link naar reactie
Share on other sites

Ik heb alleen ervaring met LPG (Alugas dampgasflessen, geen tank) en een gewone drukregelaar. Ik heb in zes jaar twee keer de drukregelaar moeten vervangen, omdat de Truma C6 verwarming/boiler niet wilde starten. De koelkast en de kookplaat hebben steeds normaal gewerkt.

Op het Camperforum staan vrij veel verhalen over problemen met de Duomatic, Secumotion en gasfilters.

Onze Dometic RMS 8500 heeft een keer een probleem gehad met de (handmatige) keuzeschakelaar voor 230 volt, 12 volt of gas. In de gas-stand verbindt de keuzeschakelaar het thermokoppel door met het gasventiel. Dat werkt met heel lage voltages en kleine stroompjes en is daarom gevoelig voor een slecht contact in de schakelaar. Ik heb toen de schakelaar uit elkaar gehaald (VOORZICHTIG!) en met contactspray ingespoten. Dat was afdoende. Die keuzeschakelaar zal ook wel als reserve-onderdeel te koop zijn.

Link naar reactie
Share on other sites

Ik kan me voorstellen dat de dealer de keuzeschakelaar (nog) niet heeft vervangen. Om dat te kunnen doen moet de koelkast naar voren gehaald worden en dat is een flinke klus.

Ik zie nu dat de bediening van jouw koelkast hetzelfde is als die van ons.

Blijft het gas wel branden als je de thermostaatknop ingedrukt houdt? Als dat zo is, werkt het thermokoppel niet (goed) en zit het probleem hoogst waarschijnlijk in de schakelaar. Ik ben ook begonnen met vervanging van het thermokoppel, maar dat bleek uiteindelijk niet de boosdoener te zijn.

 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 months later...

mijn nieuwe Karmann davis 2021 is uitgerust met een dometic RM 5380 en heb er ook LPG in laten zetten. Meteen al problemen met koelkast die na 15-30 minuten uitslaat. Het kooktoestel werkt wel. 

Er is een filter en een monocontrol gemonteerd. De dealer zegt dat de LPG de boosdoener is. Met gewone propaanfles werkt hij namelijk wel ! Daarom de lpg er uitgehaald, wat ik wel jammer vind. In mijn vorige camper nooit problemen gehad met truma koelkast, verwarmen en kooktoestel.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...