Ga naar inhoud

camper aan de stroom; laden dan beide accu's op?


J. Verstraaten
 Share

Recommended Posts

Op 2-4-2022 om 14:13, Bornandraced zei:

Hes, Het is moeiliijk om een antwoord te geven zonder meer details van de camper en calira systeem te hebben. Ik kan u gegevens verstrekken van het Calira Bord Control systeem 2007 dat in een Weinsberg Imperiale V600 van o.a. 2008 is aangebracht. Dit systeem bestaat uit de Calira verdeler VB 05, met de LG 616-DS/IU en een ovaal Weinsberg controlpanel. 

Graag, dat zijn volgens mij dezelfde apparaten.

Link naar reactie
Share on other sites

5 uren geleden, HeS zei:

Op welke wijze wil /kun je dit verstrekken? E-mail? 
 

 

Het knipperend laadkontrole lampje op het kontrole paneel geeft aan dat er een storing zit in de laad automaat LG 616-DS/IU. Dit wordt in een aantal handleidingen niet vermeld, noch hoe het opgelost moet worden. Het systeem moet geheel gereset worden.  Dit kun je doen door alle stekker en stroom verbindingen gedurende 10 minuten te onderbreken en weer aan te sluiten. 

  • De 220 voeding uitschakelen / stekker verwijderen.
  • Hoofdschakelaar van de boordaccu's uit schakelen. (Dus geen verbinding meer met de boordaccu's)
  •  min (-) accupool van de voertuig accu (onder de klep voor de bestuurdersstoel) losmaken.
  • 10 minuten wachten

Dan alles weer aansluiten ( motor accu, boordaccu ('s) en eventueel de 220 laadstroom stekker)

Advies start nooit de motor als de camper is aangesloten op 220V. (220V altijd eerst uitschakelen). Dit voorkomt problemen.

Nu moet bij laden het ledje branden.

Mocht het het ledje nog steeds knipperen, procedure herhalen.

Na het weer aansluiten van de motoraccu moet je een aantal zaken in het motormanagement weer instellen (datum en tijd info)

 

Mocht nog je nog vragen hebben of  meer info van het systeem willen hebben dan hoor ik het wel .( Informatie is in het Duits en/of Engels)

Laat even weten of het gelukt is.

Link naar reactie
Share on other sites

Hallo Bornandraced, geweldig bedankt voor je advies.
 

Natuurlijk zou ik graag je info omtrent het systeem ontvangen.
Wil je me dat per e-mail sturen ( dan zou ik hier mijn e-mailadres moeten vermelden) of hoe wil je dat ?

De camper staat nu (onder garantie), ter reparatie bij een camper service bedrijf. De elektroman aldaar zegt dat de Calira is “overleden” en ter reparatie wordt aangeboden bij een daartoe gespecialiseerd bedrijf. Na reparatie wordt de Calira weer in de camper geplaatst en zal alles weer moeten werken.

 

ikzelf ben absoluut geen elektra man, dus ben blij verrast met je duidelijke en heldere uitleg. Nogmaals, zou graag de documentatie ontvangen.

mvg

HeS

 

Link naar reactie
Share on other sites

Op 1-4-2022 om 16:39, HeS zei:

Weinsberg imperiale 590 / Calira omvormer / laadlampje boordpaneel knippert langzaam. Betekenis ? Boordaccu laadt bij ? Of laadt niet op ?
volgens de verkoper laadt bij aansluiting op 230 de autoaccu niet op 😳

Dit is in tegenstelling tot wat hiervoor is beschreven. 
ik ben de weg even kwijt.

Je hoeft de weg niet kwijt te raken hoor, je moet alleen de juiste teksten lezen, aannames moet je negeren.

Als je dezelfde lader hebt die Bornandraced ook heeft geeft dat al duidelijkheid.

https://www.dlmanuals.com/manual/calira-lg-616-ds-iu/operating-instructions-manual/6#pagetopwraplink

De LG 616-DS/IU heeft 2 aansluitingen voor accu's, de ene voor de HH accu, de ander voor de startaccu. Onder het rijden krijgt de startaccu voorrang bij het laden, zodra deze een bepaalde spanning heeft bereikt laad de HH accu mee.

Sta je aan de paal zijn de rollen omgedraaid en krijgt de HH voorrang op de startaccu.

Quote

Netzbetrieb (alle Spannungswerte bezogen auf 20° C Batterietemperatur)
Bei 230 Volt Netzanschluss wird die Versorgungsbatterie vorrangig geladen.
Erreicht die Versorgungsbatterie die Spannung von 14,1 Volt, erfolgt die Pa-
rallelschaltung mit der Starterbatterie.

 

aangepast door CaradoT135
spelling
Link naar reactie
Share on other sites

  • 10 months later...

Ik heb even in handleiding gekeken, en daar staat het volgende:  ( Adria Coral 660 SP 2006 ) 

Dit naar aanleiding van opmerkingen eerder op dit forum.   Ik ben er nog niet helemaal uit, of mijn camper ook de motoraccu oplaadt, als deze aan de 220V stekker hangt. 

Ik weet wel, dat als deze niet aan de stekker hangt, en tijdens kamperen wordt de Huishoudaccu aangesproken, dat deze dan geisoleerd is van de motoraccu, zodat niet ook de mototaccu leeg kan worden getrokken.   Logisch ook als je bedenkt, dat de motor wel moet kunnen starten, als je in Noorwegen staat in middle of nowhere. 

In handleiding staat ook:  

De elektronische energiecentrale is uitgerust met een uitschakelrelais van 70 A. Deze ingebouwde
beveiliging isoleert de woonruimteaccu van de startaccu, wanneer de motor uitgeschakeld
wordt, zodat de functie van de startaccu gewaarborgd blijft.

Link naar reactie
Share on other sites

Je hebt waarschijnlijk een Schaudt EBL208 S. Tijdens het rijden wordt de HH accu via de startaccu door de dymamo geladen. Zodra de motor uit wordt gezet krijgt die bewuste relais geen signaal stroom (d+) van de dynamo en onderbreekt de verbinding.

En in geval van aan de paal staan worden beide accu's geladen, de interne lader geeft 18A, daarvan krijgt de start accu max 2A.

Als je niet aan de paal staat kan het zijn dat je autoradio en sigaretten aan hebt /gebruikt. Dan kan je startaccu wel leeg raken, vooral in koude tijden of als de accu niet 100% meer is.

 

Dan nog een kleine opmerking over de vertaling van dat stukje tekst. Die relais in de EBL is een scheidingsrelais, die scheidt de accu's van elkaar. Dat de functie van de startaccu daardoor gewaarborgd blijft is prachtige tekst. Ook een lege startaccu blijft een startaccu, die functie blijft hij houden.

 

Ik had het zo beschreven.

Voor het (ont)koppelen van de startaccu met de woonruimte accu  is het elektroblok voorzien van een scheidingsrelais. Deze relais zorgt tijdens het rijden voor een verbinding tussen beide accu's waardoor beiden tijden het rijden worden geladen, bij uitgeschakelde motor krijgt het woongedeelte geen stroom van startaccu , deze wordt daardoor niet ontladen.

 

aangepast door CaradoT135
interpunctie en tekst aangepast
Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 year later...
Op 6-4-2022 om 14:14, Bornandraced zei:

 

Het knipperend laadkontrole lampje op het kontrole paneel geeft aan dat er een storing zit in de laad automaat LG 616-DS/IU. Dit wordt in een aantal handleidingen niet vermeld, noch hoe het opgelost moet worden. Het systeem moet geheel gereset worden.  Dit kun je doen door alle stekker en stroom verbindingen gedurende 10 minuten te onderbreken en weer aan te sluiten. 

  • De 220 voeding uitschakelen / stekker verwijderen.
  • Hoofdschakelaar van de boordaccu's uit schakelen. (Dus geen verbinding meer met de boordaccu's)
  •  min (-) accupool van de voertuig accu (onder de klep voor de bestuurdersstoel) losmaken.
  • 10 minuten wachten

Dan alles weer aansluiten ( motor accu, boordaccu ('s) en eventueel de 220 laadstroom stekker)

Advies start nooit de motor als de camper is aangesloten op 220V. (220V altijd eerst uitschakelen). Dit voorkomt problemen.

Nu moet bij laden het ledje branden.

Mocht het het ledje nog steeds knipperen, procedure herhalen.

Na het weer aansluiten van de motoraccu moet je een aantal zaken in het motormanagement weer instellen (datum en tijd info)

 

Mocht nog je nog vragen hebben of  meer info van het systeem willen hebben dan hoor ik het wel .( Informatie is in het Duits en/of Engels)

Laat even weten of het gelukt is.

Ik heb hetzelfde probleem. Diverse keren alles herhaald. Toch nog een knipperend lampje. Wat kan de oorzaak zijn. Heeft u een installatie schema hiervoor. 

Link naar reactie
Share on other sites

Hallo Dndonker,

Ik heb alleen het algemene plaatje Calira Bordcontrol 2007.  Hierop staan de aansluitingen van de LG 616-DS/IU.  Weet je zeker dat de gehele laadautomaat stroomlos is. Heb je zonnepanelen, die ook nog voeding kunnen geven.  Misschien moet je alle draden/kabels  aan de laadautomaat losmaken en na een half uur weer aansluiten. Denk erom dat je ze goed markeert om weer op je juiste plaats aan te sluiten.  Ik heb een berichtje van een ander forumlid ontvangen, dat het resetten bij hem is gelukt na een paar keer en na 20 minuten alles weer aan te sluiten.

Mocht het niet lukken stuur mij dan een berichtje.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Eerst de stappen gevolgd, accu - los van startaccu. De hoofdschakelaar uit. 10 minuten gewacht.  Helaas. 

Toen hetzelfde gedaan met de zonnepanelen ook van de accu af en de accus helemaal los gehaald  toen gewacht en dat was de oplossing.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...