Ga naar inhoud

camper aan de stroom; laden dan beide accu's op?


J. Verstraaten
 Share

Recommended Posts

  • 4 months later...

ik heb dezelfde vraag. Bij mij zit er een schakelaar op het paneel die je op de Hh accu kan zetten of op de startaccu. In mijn geval stond deze op de Hh accu en hadden stroom van de paal. Op een gegeven moment (lange periode) was mijn startaccu leeg?? Ik heb de schakelaar nu op de startaccu gezet en heb nu wel weer power in die accu. Kan iemand mij uitleggen hoe dit werkt?

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 months later...
Op 19-7-2021 om 10:40, Lieske zei:

Bij mij zit er een schakelaar op het paneel die je op de Hh accu kan zetten of op de startaccu. In mijn geval stond deze op de Hh accu en hadden stroom van de paal. Op een gegeven moment (lange periode) was mijn startaccu leeg?? Ik heb de schakelaar nu op de startaccu gezet en heb nu wel weer power in die accu. Kan iemand mij uitleggen hoe dit werkt?

Het hangt er vanaf hoe jouw paneel eruitziet. Net als bij de andere voorbeelden worden -als de camper aan 230 volt is aangesloten- zowel de huishoudaccu als de startaccu opgeladen. Mij zijn mij ook geen voorbeelden bekend waarbij accu’s apart kunt in- of uitschakelen. En eerlijk gezegd zou ik ook niet weten waarom dit zou moeten.

 

1k0.jpg

 Op dit -redelijk gangbare- paneel is de schakelaar links alleen bedoeld om de status van beide accu’s te controleren.

 

Link naar reactie
Share on other sites

2 uren geleden, Wim Corduwener zei:

Het hangt er vanaf hoe jouw paneel eruitziet. Net als bij de andere voorbeelden worden -als de camper aan 230 volt is aangesloten- zowel de huishoudaccu als de startaccu opgeladen. Mij zijn mij ook geen voorbeelden bekend waarbij accu’s apart kunt in- of uitschakelen. En eerlijk gezegd zou ik ook niet weten waarom dit zou moeten.

 

1k0.jpg

 Op dit -redelijk gangbare- paneel is de schakelaar links alleen bedoeld om de status van beide accu’s te controleren.

 


Nav bovenstaande, betekent dit dat bij aansluiting op 230v de startacuu als door een druppellader wordt bijgevuld tijdens de winteropslag ?
(in mijn geval in een Weinsberg 650 camper).
 

 

 

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

@henkpm als-ie aan de 230 volt staat: ja, dan worden moeten beide accu’s op worden peil gehouden. Ik weet het niet zeker, maar het zou logisch zijn als de ELB voorrang geeft aan de startaccu en daarna de huishoudaccu om vervolgens beide accu’s op peil te druppelen.

Onze kampeerauto staat geparkeerd achter ons huis en hangt continu aan de stekker. Tot nu toe werkt dat prima.

Link naar reactie
Share on other sites

Quote

Ik weet het niet zeker, maar het zou logisch zijn als de ELB voorrang geeft aan de startaccu en daarna de huishoudaccu om vervolgens beide accu’s op peil te druppelen.

Dat is helemaal niet logisch, volgens mij laden alle Schaudt EBL's de HH accu maximaal wat ze kunnen, de startaccu wordt d.m.v. druppellading bijgehouden. Zou ook bijzonder zijn dat de accu die bij stilstand het meest wordt aangesproken geen voorrang zou krijgen.

Link naar reactie
Share on other sites

9 uren geleden, CaradoT135 zei:

Dat is helemaal niet logisch, volgens mij laden alle Schaudt EBL's de HH accu maximaal wat ze kunnen, de startaccu wordt d.m.v. druppellading bijgehouden. Zou ook bijzonder zijn dat de accu die bij stilstand het meest wordt aangesproken geen voorrang zou krijgen.

Wim Corduwener heeft gelijk. De start accu krijgt terdege voorrang van de EBL door de start accu te scheiden van de woonaccu bij uitgeschakelde voortuigmotor. Daarmee wordt voorkomen dat de start accu door verbruikers in de woonruimte wordt ontladen. De start accu wordt bij 230V dan inderdaad bijgehouden door druppellading.

Link naar reactie
Share on other sites

@CaradoT135 ik probeer hier niet m’n gelijk te halen, maar ik ga slechts uit van logica. En dan komt de vraag wat lulliger is: een lege startaccu of een lege huishoudaccu. Als ik kon kiezen dan ga ik voor een lege huishoudaccu en dan komt er je geen water meer uit je kraan en geen interieurverlichting en dat is natuurlijk behelpen, maar niet rampzalig. Een lege startaccu zou ikzelf vervelender vinden omdat de motor dan niet start. Een lopende motor laadt die huishoudaccu wel weer op.

En ik geloof zelfs dat de start- en huishoudaccu van elkaar zijn gescheiden, zodat bij een lege huishoudaccu niet de startaccu wordt aangesproken.

Link naar reactie
Share on other sites

Dank voor alle reacties, het is mij duidelijk geworden.

Alleen, ik zie geen Schaudt boxje in de electronicaruimte van mijn Weinsberg Imperiale van 2003, maar een Knaus Calira VB06 Verteilerbox. 

Zou die net zo werken ?

 

aangepast door henkpm
Link naar reactie
Share on other sites

12 uren geleden, Pierre zei:

De start accu krijgt terdege voorrang van de EBL door de start accu te scheiden van de woonaccu bij uitgeschakelde voortuigmotor. Daarmee wordt voorkomen dat de start accu door verbruikers in de woonruimte wordt ontladen. De start accu wordt bij 230V dan inderdaad bijgehouden door druppellading.

Wat heeft de door de D+ geschakelde relais, bij uitgeschakelde motor, te maken met de laadvolgorde van de accu's van de interne acculader die aan de paal staat. Dat de HH accu bij stilstand niet aan de start accu is gekoppeld is duidelijk, maar dat was de vraag niet.

 

Quote

Als ik de camper aan de stroom leg (in de winter om de 3 weken), laden dan beide accu's op? De huishoudaccu wel denk ik, maar ook de startaccu?

Dat was de vraag! En waarom zou je startaccu leeglopen als er bij stilstand (bijna) geen verbruikers aan zijn gekoppeld. Die kan gerust een maand zonder stroom als deze in goede staat is. De HH accu met al zijn gebruikers zal in veel gevallen binnen een paar dagen leeg zijn als er niet wordt geladen.

 

Uit een camper handleiding met Calira stroomvoorziening.

 

Quote

Netzbetrieb (alle Spannungswerte bezogen auf 20° C Batterietemperatur)
Bei 230 Volt Netzanschluss wird die Versorgungsbatterie vorrangig geladen.
Erreicht die Versorgungsbatterie die Spannung von 14,3 Volt, erfolgt die
Parallelschaltung mit der Starterbatterie. Steigt der Ladestrom bedingt durch
Verbraucher auf seinen Nennwert und sinkt die Batteriespannung unter 13,2
Volt so wird die Parallelschaltung automatisch aufgehoben. Die Starterbatterie
bleibt somit immer startfähig.

Mooier kan ik het niet maken.

Link naar reactie
Share on other sites

Op 11-10-2021 om 12:40, Wim Corduwener zei:

@CaradoT135 ik probeer hier niet m’n gelijk te halen, maar ik ga slechts uit van logica. En dan komt de vraag wat lulliger is: een lege startaccu of een lege huishoudaccu.

Die logica ontgaat mij weer helemaal, want ik schreef ook dat de startaccu met druppellading (2A) werd geladen.

 

Quote

Schaudt EBL's de HH accu maximaal wat ze kunnen, de startaccu wordt d.m.v. druppellading bijgehouden.

 

https://camperforum.nl/viewtopic.php?t=8431598

 

Link naar reactie
Share on other sites

Wat John Haverkamp stelt is de juiste manier, herhaal deze meting ook bij de hh accu. als de 220 aangesloten is moet de spanning hoger worden. controleer dan ook als de 220 niet aangesloten is of de spanning dan ook hoger wordt bij lopende motor. als er zonnepanelen op het dak zitten deze bedekken voor dat je gaat meten. controleer ook of de zonnepanelen de beide accus laden. dus dan wel de motor uit.

succes. de schakelaar op het paneel schakelt geen accu uit maar geeft weer de waarde van de gekozen accu.

Link naar reactie
Share on other sites

Blijkbaar is mijn uitleg voor sommigen niet duidelijk genoeg geweest en heb ik geen zin om het nog een keer uit te leggen.

11 minuten geleden, CaradoT135 zei:

Dat laatste gaf Wim al aan, dat was ook zo'n beetje het enige wat klopt van zijn opmerkingen over het laden aan de paal.

Opvallend is wèl dat de toon van een aantal de berichten op dit forum vaak erg onplezierig overkomen. Voortdurend worden forumleden door anderen de maat genomen.

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Op 10-10-2021 om 16:36, Wim Corduwener zei:

@henkpm als-ie aan de 230 volt staat: ja, dan worden moeten beide accu’s op worden peil gehouden. Ik weet het niet zeker, maar het zou logisch zijn als de ELB voorrang geeft aan de startaccu en daarna de huishoudaccu om vervolgens beide accu’s op peil te druppelen.

 

37 minuten geleden, Wim Corduwener zei:

Blijkbaar is mijn uitleg voor sommigen niet duidelijk genoeg geweest en heb ik geen zin om het nog een keer uit te leggen.

 

Quote

Bei 230 Volt Netzanschluss wird die Versorgungsbatterie vorrangig geladen

 

Op 11-10-2021 om 12:40, Wim Corduwener zei:

@CaradoT135 ik probeer hier niet m’n gelijk te halen

Nogmaals, je opmerking klopt niet, zelfs met de quote uit de handleiding roep je nog dat het duidelijk is!

Link naar reactie
Share on other sites

  • 5 months later...

Weinsberg imperiale 590 / Calira omvormer / laadlampje boordpaneel knippert langzaam. Betekenis ? Boordaccu laadt bij ? Of laadt niet op ?
volgens de verkoper laadt bij aansluiting op 230 de autoaccu niet op 😳

Dit is in tegenstelling tot wat hiervoor is beschreven. 
ik ben de weg even kwijt.

Link naar reactie
Share on other sites

RTFM, bij mijn Hymer wordt de huishoudaccu continue geladen en de start accu op peil gehouden als ie aan de stroom staat, dit staat allemaal heel duidelijk omschreven in de handleiding. Daarom RTFM, heb je die niet probeer die dan te vinden.

aangepast door HymerBoy
Link naar reactie
Share on other sites

Hes, Het is moeiliijk om een antwoord te geven zonder meer details van de camper en calira systeem te hebben. Ik kan u gegevens verstrekken van het Calira Bord Control systeem 2007 dat in een Weinsberg Imperiale V600 van o.a. 2008 is aangebracht. Dit systeem bestaat uit de Calira verdeler VB 05, met de LG 616-DS/IU en een ovaal Weinsberg controlpanel. 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...