J. Verstraaten Geplaatst: 27 februari 2021 Share Geplaatst: 27 februari 2021 Ik heb een camper van 2019 met twee accu's (start en huishoud). Als ik de camper aan de stroom leg (in de winter om de 3 weken), laden dan beide accu's op? De huishoudaccu wel denk ik, maar ook de startaccu? Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Lieske Geplaatst: 19 juli 2021 Share Geplaatst: 19 juli 2021 ik heb dezelfde vraag. Bij mij zit er een schakelaar op het paneel die je op de Hh accu kan zetten of op de startaccu. In mijn geval stond deze op de Hh accu en hadden stroom van de paal. Op een gegeven moment (lange periode) was mijn startaccu leeg?? Ik heb de schakelaar nu op de startaccu gezet en heb nu wel weer power in die accu. Kan iemand mij uitleggen hoe dit werkt? Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
JoKabussie Geplaatst: 20 juli 2021 Share Geplaatst: 20 juli 2021 Hallo Lieske , Geef even wat meer info. Type camper , jaartal camper , evt type van genoemd paneel, foto paneel en schakelaar. enz. Ik weet zeker dat de deskundigen op dit forum je dan verder kunnen helpen. Groet , Jos Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
John Haverkamp Geplaatst: 10 oktober 2021 Share Geplaatst: 10 oktober 2021 (aangepast) Ik heb een Adria 574 Xd van 2006, worden hierbij ook beide accu’s opgeladen aan de 230 V ? Dan hoeft deze niet apart aan de druppellader tijdens winterstalling ? 10 oktober 2021 aangepast door John Haverkamp Aanvulling 1 Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Wim Corduwener Geplaatst: 10 oktober 2021 Share Geplaatst: 10 oktober 2021 Op 19-7-2021 om 10:40, Lieske zei: Bij mij zit er een schakelaar op het paneel die je op de Hh accu kan zetten of op de startaccu. In mijn geval stond deze op de Hh accu en hadden stroom van de paal. Op een gegeven moment (lange periode) was mijn startaccu leeg?? Ik heb de schakelaar nu op de startaccu gezet en heb nu wel weer power in die accu. Kan iemand mij uitleggen hoe dit werkt? Het hangt er vanaf hoe jouw paneel eruitziet. Net als bij de andere voorbeelden worden -als de camper aan 230 volt is aangesloten- zowel de huishoudaccu als de startaccu opgeladen. Mij zijn mij ook geen voorbeelden bekend waarbij accu’s apart kunt in- of uitschakelen. En eerlijk gezegd zou ik ook niet weten waarom dit zou moeten. ▲ Op dit -redelijk gangbare- paneel is de schakelaar links alleen bedoeld om de status van beide accu’s te controleren. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
henkpm Geplaatst: 10 oktober 2021 Share Geplaatst: 10 oktober 2021 2 uren geleden, Wim Corduwener zei: Het hangt er vanaf hoe jouw paneel eruitziet. Net als bij de andere voorbeelden worden -als de camper aan 230 volt is aangesloten- zowel de huishoudaccu als de startaccu opgeladen. Mij zijn mij ook geen voorbeelden bekend waarbij accu’s apart kunt in- of uitschakelen. En eerlijk gezegd zou ik ook niet weten waarom dit zou moeten. ▲ Op dit -redelijk gangbare- paneel is de schakelaar links alleen bedoeld om de status van beide accu’s te controleren. Nav bovenstaande, betekent dit dat bij aansluiting op 230v de startacuu als door een druppellader wordt bijgevuld tijdens de winteropslag ? (in mijn geval in een Weinsberg 650 camper). Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Wim Corduwener Geplaatst: 10 oktober 2021 Share Geplaatst: 10 oktober 2021 @henkpm als-ie aan de 230 volt staat: ja, dan worden moeten beide accu’s op worden peil gehouden. Ik weet het niet zeker, maar het zou logisch zijn als de ELB voorrang geeft aan de startaccu en daarna de huishoudaccu om vervolgens beide accu’s op peil te druppelen. Onze kampeerauto staat geparkeerd achter ons huis en hangt continu aan de stekker. Tot nu toe werkt dat prima. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
CaradoT135 Geplaatst: 10 oktober 2021 Share Geplaatst: 10 oktober 2021 Quote Ik weet het niet zeker, maar het zou logisch zijn als de ELB voorrang geeft aan de startaccu en daarna de huishoudaccu om vervolgens beide accu’s op peil te druppelen. Dat is helemaal niet logisch, volgens mij laden alle Schaudt EBL's de HH accu maximaal wat ze kunnen, de startaccu wordt d.m.v. druppellading bijgehouden. Zou ook bijzonder zijn dat de accu die bij stilstand het meest wordt aangesproken geen voorrang zou krijgen. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Pierre Geplaatst: 11 oktober 2021 Share Geplaatst: 11 oktober 2021 9 uren geleden, CaradoT135 zei: Dat is helemaal niet logisch, volgens mij laden alle Schaudt EBL's de HH accu maximaal wat ze kunnen, de startaccu wordt d.m.v. druppellading bijgehouden. Zou ook bijzonder zijn dat de accu die bij stilstand het meest wordt aangesproken geen voorrang zou krijgen. Wim Corduwener heeft gelijk. De start accu krijgt terdege voorrang van de EBL door de start accu te scheiden van de woonaccu bij uitgeschakelde voortuigmotor. Daarmee wordt voorkomen dat de start accu door verbruikers in de woonruimte wordt ontladen. De start accu wordt bij 230V dan inderdaad bijgehouden door druppellading. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Wim Corduwener Geplaatst: 11 oktober 2021 Share Geplaatst: 11 oktober 2021 @CaradoT135 ik probeer hier niet m’n gelijk te halen, maar ik ga slechts uit van logica. En dan komt de vraag wat lulliger is: een lege startaccu of een lege huishoudaccu. Als ik kon kiezen dan ga ik voor een lege huishoudaccu en dan komt er je geen water meer uit je kraan en geen interieurverlichting en dat is natuurlijk behelpen, maar niet rampzalig. Een lege startaccu zou ikzelf vervelender vinden omdat de motor dan niet start. Een lopende motor laadt die huishoudaccu wel weer op. En ik geloof zelfs dat de start- en huishoudaccu van elkaar zijn gescheiden, zodat bij een lege huishoudaccu niet de startaccu wordt aangesproken. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
henkpm Geplaatst: 11 oktober 2021 Share Geplaatst: 11 oktober 2021 (aangepast) Dank voor alle reacties, het is mij duidelijk geworden. Alleen, ik zie geen Schaudt boxje in de electronicaruimte van mijn Weinsberg Imperiale van 2003, maar een Knaus Calira VB06 Verteilerbox. Zou die net zo werken ? 11 oktober 2021 aangepast door henkpm Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
CaradoT135 Geplaatst: 11 oktober 2021 Share Geplaatst: 11 oktober 2021 12 uren geleden, Pierre zei: De start accu krijgt terdege voorrang van de EBL door de start accu te scheiden van de woonaccu bij uitgeschakelde voortuigmotor. Daarmee wordt voorkomen dat de start accu door verbruikers in de woonruimte wordt ontladen. De start accu wordt bij 230V dan inderdaad bijgehouden door druppellading. Wat heeft de door de D+ geschakelde relais, bij uitgeschakelde motor, te maken met de laadvolgorde van de accu's van de interne acculader die aan de paal staat. Dat de HH accu bij stilstand niet aan de start accu is gekoppeld is duidelijk, maar dat was de vraag niet. Quote Als ik de camper aan de stroom leg (in de winter om de 3 weken), laden dan beide accu's op? De huishoudaccu wel denk ik, maar ook de startaccu? Dat was de vraag! En waarom zou je startaccu leeglopen als er bij stilstand (bijna) geen verbruikers aan zijn gekoppeld. Die kan gerust een maand zonder stroom als deze in goede staat is. De HH accu met al zijn gebruikers zal in veel gevallen binnen een paar dagen leeg zijn als er niet wordt geladen. Uit een camper handleiding met Calira stroomvoorziening. Quote Netzbetrieb (alle Spannungswerte bezogen auf 20° C Batterietemperatur) Bei 230 Volt Netzanschluss wird die Versorgungsbatterie vorrangig geladen. Erreicht die Versorgungsbatterie die Spannung von 14,3 Volt, erfolgt die Parallelschaltung mit der Starterbatterie. Steigt der Ladestrom bedingt durch Verbraucher auf seinen Nennwert und sinkt die Batteriespannung unter 13,2 Volt so wird die Parallelschaltung automatisch aufgehoben. Die Starterbatterie bleibt somit immer startfähig. Mooier kan ik het niet maken. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
CaradoT135 Geplaatst: 12 oktober 2021 Share Geplaatst: 12 oktober 2021 Op 11-10-2021 om 12:40, Wim Corduwener zei: @CaradoT135 ik probeer hier niet m’n gelijk te halen, maar ik ga slechts uit van logica. En dan komt de vraag wat lulliger is: een lege startaccu of een lege huishoudaccu. Die logica ontgaat mij weer helemaal, want ik schreef ook dat de startaccu met druppellading (2A) werd geladen. Quote Schaudt EBL's de HH accu maximaal wat ze kunnen, de startaccu wordt d.m.v. druppellading bijgehouden. https://camperforum.nl/viewtopic.php?t=8431598 Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
John Haverkamp Geplaatst: 14 oktober 2021 Share Geplaatst: 14 oktober 2021 Ik heb de startaccu spanning gemeten zonder aangesloten 230 kabel en met, zonder 230 V spanning 12,5 V en met aangesloten 230 V loopt de spanning op naar 12,9 V. Startaccu wordt dus geladen op netstroom aansluiting, dus in de winterstalling alles aangesloten laten lijkt mij. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
CaradoT135 Geplaatst: 14 oktober 2021 Share Geplaatst: 14 oktober 2021 Dat was ook wel te verwachten dat de startaccu werd geladen. Dat gaat bij mijn weten bij Schaudt en Calira altijd zo als deze aan de paal staat. Zodra je gaat rijden gaat de stroom van de dynamo/startaccu naar de HH accu via het electroblock. 1 Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
PeterK Geplaatst: 17 oktober 2021 Share Geplaatst: 17 oktober 2021 Wat John Haverkamp stelt is de juiste manier, herhaal deze meting ook bij de hh accu. als de 220 aangesloten is moet de spanning hoger worden. controleer dan ook als de 220 niet aangesloten is of de spanning dan ook hoger wordt bij lopende motor. als er zonnepanelen op het dak zitten deze bedekken voor dat je gaat meten. controleer ook of de zonnepanelen de beide accus laden. dus dan wel de motor uit. succes. de schakelaar op het paneel schakelt geen accu uit maar geeft weer de waarde van de gekozen accu. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
CaradoT135 Geplaatst: 18 oktober 2021 Share Geplaatst: 18 oktober 2021 Dat laatste gaf Wim al aan, dat was ook zo'n beetje het enige wat klopt van zijn opmerkingen over het laden aan de paal. Quote Op dit -redelijk gangbare- paneel is de schakelaar links alleen bedoeld om de status van beide accu’s te controleren. 1 Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Wim Corduwener Geplaatst: 18 oktober 2021 Share Geplaatst: 18 oktober 2021 Blijkbaar is mijn uitleg voor sommigen niet duidelijk genoeg geweest en heb ik geen zin om het nog een keer uit te leggen. 11 minuten geleden, CaradoT135 zei: Dat laatste gaf Wim al aan, dat was ook zo'n beetje het enige wat klopt van zijn opmerkingen over het laden aan de paal. Opvallend is wèl dat de toon van een aantal de berichten op dit forum vaak erg onplezierig overkomen. Voortdurend worden forumleden door anderen de maat genomen. 1 Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
CaradoT135 Geplaatst: 18 oktober 2021 Share Geplaatst: 18 oktober 2021 Op 10-10-2021 om 16:36, Wim Corduwener zei: @henkpm als-ie aan de 230 volt staat: ja, dan worden moeten beide accu’s op worden peil gehouden. Ik weet het niet zeker, maar het zou logisch zijn als de ELB voorrang geeft aan de startaccu en daarna de huishoudaccu om vervolgens beide accu’s op peil te druppelen. 37 minuten geleden, Wim Corduwener zei: Blijkbaar is mijn uitleg voor sommigen niet duidelijk genoeg geweest en heb ik geen zin om het nog een keer uit te leggen. Quote Bei 230 Volt Netzanschluss wird die Versorgungsbatterie vorrangig geladen Op 11-10-2021 om 12:40, Wim Corduwener zei: @CaradoT135 ik probeer hier niet m’n gelijk te halen Nogmaals, je opmerking klopt niet, zelfs met de quote uit de handleiding roep je nog dat het duidelijk is! Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Wim Corduwener Geplaatst: 18 oktober 2021 Share Geplaatst: 18 oktober 2021 Gelijk of niet logisch of onlogisch; het gaat mij om de onplezierige toon. Maar als je het niet erg vindt dan laat ik het hierbij. 1 Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
CaradoT135 Geplaatst: 18 oktober 2021 Share Geplaatst: 18 oktober 2021 Ik vindt het best, als je een bijdrage wil leveren moet je alleen wel de juiste dingen opschrijven en niet met een opmerking komen, "ik probeer hier niet m’n gelijk te halen", dat vind ik een onplezierige toon. Daarmee help je mensen met vragen niet en zet je ze ook nog op het verkeerde spoor. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
HeS Geplaatst: 1 april 2022 Share Geplaatst: 1 april 2022 Weinsberg imperiale 590 / Calira omvormer / laadlampje boordpaneel knippert langzaam. Betekenis ? Boordaccu laadt bij ? Of laadt niet op ? volgens de verkoper laadt bij aansluiting op 230 de autoaccu niet op Dit is in tegenstelling tot wat hiervoor is beschreven. ik ben de weg even kwijt. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
HymerBoy Geplaatst: 1 april 2022 Share Geplaatst: 1 april 2022 (aangepast) RTFM, bij mijn Hymer wordt de huishoudaccu continue geladen en de start accu op peil gehouden als ie aan de stroom staat, dit staat allemaal heel duidelijk omschreven in de handleiding. Daarom RTFM, heb je die niet probeer die dan te vinden. 1 april 2022 aangepast door HymerBoy Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
John Haverkamp Geplaatst: 2 april 2022 Share Geplaatst: 2 april 2022 HeS, lees even mijn post hierover met de voltmeter. Misschien kan dat je verder helpen. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Bornandraced Geplaatst: 2 april 2022 Share Geplaatst: 2 april 2022 Hes, Het is moeiliijk om een antwoord te geven zonder meer details van de camper en calira systeem te hebben. Ik kan u gegevens verstrekken van het Calira Bord Control systeem 2007 dat in een Weinsberg Imperiale V600 van o.a. 2008 is aangebracht. Dit systeem bestaat uit de Calira verdeler VB 05, met de LG 616-DS/IU en een ovaal Weinsberg controlpanel. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.