Ga naar inhoud

LPG 1 of 2 flessen


Knaushaus1
 Share

Recommended Posts

Ik denk eraan om LPG gas te gaan gebruiken in mijn camper. Nu is mijn vraag of er camperaars zijn die met 1 fles ook goed uit de voeten kunnen.

 Vanwege het gewicht denk ik er aan om naast een 27 ltr LPG fles een 5 kg fles (lichtgewicht) propaan er bij te zetten, als reserve.

Het eigen rijklaar gewicht van mijn camper is 3070 kg. Dus ik let op gewicht. Vandaar maar 1 LPG fles.

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Wij hebben twee LPG flessen, maar hebben de tweede sinds de aankoop in 2014 nooit aangesproken. De eerste fles hebben we altijd op tijd bij kunnen tanken. Als ik het nog eens zou moeten doen, zou ik voor de noodgevallen een (kleine) propaanfles meenemen in plaats van een tweede LPG fles. 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

Wij gaan niet op wintersport, we hebben dus ook niet voor een lange tijd voorraad nodig.

Ik heb gelezen dat de reeds  aanwezige installatie gewoon gebruikt kan worden. Alleen een extra filter monteren. En een buiten aansluiting maken.

Dat moet dus zelf goed te doen zijn.

Als het niet zo is, dan hoor ik het graag.

Link naar reactie
Share on other sites

Ik heb ook gedacht dat een filter nodig was, maar toen dat na een seizoen nog brandschoon was, heb ik het filter maar weer verwijderd.

Ik heb geen buitenaansluiting. Ik open de deur van de gaskast en koppel het vulpistool direct aan de vulopening van de gasflessen. De flessen moeten er namelijk uit voor de winterstalling en dan is een buitenvulaansluiting me te lastig.

aangepast door Busje
Link naar reactie
Share on other sites

Ik heb 2 x 11 kilo lichtgewicht flessen gekoppeld en vast gemonteerd met buiten vulling ( 36 liter ) er ook een filter van Truma , en er zit na 2 jaar altijd een klein laagje olie in , en het filter is ook licht aangetast ., dus verwijderen is bij mij geen optie .

 

Wat betreft een of twee flessen is een eigen keuze , maar er kunnen omstandigheden dat je aangewezen bent op gas . 

 

Ten eerste , ik stond in Calpe een mijn koelkast stopte er mee op elektra , en gaat hij automatisch op gas , gekeken wat er aan de hand is , element stuk . dus op gas verder koelen . Toen er een week of 5 er opzat gingen Totaal 3 manden ) wij terug naar Peniscola , daar diesel en gas tanken , en naar een week verder naar huis .

 

Ten tweede in Peniscola is er soms / regelmatig de spanning ( 230 ) te laag en dan gaat de koelkast pendelen terwijl er verder niets aan staat , dus zet hem weer op gas . Ook had ik dit probleem in Nederland ( september  2020 )op een camping als er avonds de elektrische kachel bij ander worden gebruikt spanning 195 volt , koelkast weer op gas . 

 

Uit deze ervaring kunt u zelf een beslissing nemen een of twee flessen .

 

Ps tanken in Benidorm moeilijk , in Peniscola langs de 340 geen probleem , mag je zelf doen .

Link naar reactie
Share on other sites

Let wel op! LPG flessen zelf vullen hier in Nederland mag wettelijk niet (zie elders op dit forum) en als je op wintersport gaat kun je in de problemen raken als je daar een paar keer de flessen vult. LPG is immers een mengsel van butaan en propaan (zomers 60/40 en 's-winters 40/60), butaan houdt op met verdampen bij circa 4 graden, alleen de propaan verdampt dan nog. Dus bij ongeveer een halve fles houdt het op. Ga je dan vullen, dan herhaalt het proces zich en houdt het op als de fles maar ongeveer een kwart leeg is en heb je 70% butaan etc. etc.

Link naar reactie
Share on other sites

Geachte camperaars.

Ik stel een  vraag of ik in mijn situatie 1 of 2 LPG flessen zal gaan gebruiken.

En om technische informatie ivm zelf montage.

 

 

Nu komt er een discussie op gang die totaal niet relevant is op mijn vraag.

 

Ik zou het op prijs stellen als deze discussie niet meer onder mijn naam verder gaat.

 

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

peter , ik heb je een praktijk voorbeeld gegeven , en de keus aan jou gelaten , maar als je een antwoordt wil hebben is het volgend , neem 2 flessen dan is die discussie over .

De zelf montage kan ik je niet geven omdat ik jou camper niet kan, en ben je bekwaam om deze werkzaamheden uit te voeren . 

Link naar reactie
Share on other sites

Op 22-1-2021 om 22:19, Busje zei:

Wij hebben twee LPG flessen, maar hebben de tweede sinds de aankoop in 2014 nooit aangesproken. De eerste fles hebben we altijd op tijd bij kunnen tanken. Als ik het nog eens zou moeten doen, zou ik voor de noodgevallen een (kleine) propaanfles meenemen in plaats van een tweede LPG fles. 

Ik wil graag reageren op uw antwoord hierboven: wij hebben ook een busje en willen 1 All.LPG gasfles aanschaffen; is het mogelijk uw 2e LPG fles van 2014 van u over te nemen als u deze toch nooit heeft aangesproken. graag antwoord via mail:  jancwes@gmail.com

Bij voorbaat dank voor uw eventuele tegenreactie.  mvr.gr. Jan

Link naar reactie
Share on other sites

Ik wil de tweede fles niet kwijt. Hij is nu afgevuld met zuiver propaan voor het geval het een keer zo koud zou zijn dat de "dienst"fles met LPG en dus een deel butaan onvoldoende gas zou geven. De flessen lopen bovendien tegen de einddatum (2024) zodat een overname niet zo zinvol meer is.

Link naar reactie
Share on other sites

Een of twee flessen is afhankelijk van vele factoren zoals de verkrijgbaarheid van LPG wat per land verschild, hoe lang ga je weg en het gemak in gebruik. Voor de kosten kan je beter gasflessen blijven gebruiken.

Vullen in de camper is verboden en niet veilig. Een buitenaansluiting is toegestaan of wordt gedoogd. Let wel op dat hogedrukslangen voorzien zijn van bol conische koppeling welke afdichten door vloeien van het metaal en zijn daarom niet geschikt om veelvuldig los te koppelen. Gasflessen exploderen als er brand is waardoor ze levens gevaarlijk zijn, damp tanken (LPG) zijn voorzien van  een veiligheid en geven steekvlammen tijdens een brand waar de brandweer geen probleem mee heeft. Een 80 liter kunststof diesel brandstoftank  geeft een veel grotere vlammen zee. Voor deskundige zijn het verschillende systemen en mag je ze niet vergelijken.

 

Link naar reactie
Share on other sites

21 uren geleden, Freek S zei:

Een of twee flessen is afhankelijk van vele factoren zoals de verkrijgbaarheid van LPG wat per land verschild, hoe lang ga je weg en het gemak in gebruik. Voor de kosten kan je beter gasflessen blijven gebruiken.

Vullen in de camper is verboden en niet veilig. Een buitenaansluiting is toegestaan of wordt gedoogd. Let wel op dat hogedrukslangen voorzien zijn van bol conische koppeling welke afdichten door vloeien van het metaal en zijn daarom niet geschikt om veelvuldig los te koppelen. Gasflessen exploderen als er brand is waardoor ze levens gevaarlijk zijn, damp tanken (LPG) zijn voorzien van  een veiligheid en geven steekvlammen tijdens een brand waar de brandweer geen probleem mee heeft. Een 80 liter kunststof diesel brandstoftank  geeft een veel grotere vlammen zee. Voor deskundige zijn het verschillende systemen en mag je ze niet vergelijken.

 

Freek,

 

het zelf vullen van een LPG fles (al dan niet met een buitenaansluiting) is in Nederland  verboden.

Link naar reactie
Share on other sites

Bij gebruik van LPG moet je er wel rekening mee houden dat butaan onder een temperatuur van ongeveer 4 gaden celcius niet verdampt, waardoor je maar een beperkte hoeveelheid van de capaciteit van je tank benut.  Daarom heb ik naast mijn LPG tank een 5 kilo propaanfles staan. Dan kun je onder alle omstandigheden gebruik maken van je installatie.

Link naar reactie
Share on other sites

13 uren geleden, Dr.Dream zei:

Ik heb een klein buisje van de lucht/ringverwarming tot in de gaskast gelegd en daar ook een draadloze thermometer opgehangen. Zodra het kouder dan 4 graden dreigt te worden, open ik die luchtstroom en blijft het in de gaskast boven de 4 graden.

 

Slim!

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Ik verwarm m'n LPG flessen dmv warmwater. M'n camper is voorzien van een ALDE vloeistof verwarming.(gas/220v) Daar tussen een warmewisselaar geplaatst met een 12v circulatiepompje  welke warm water pompt naar een spiraal die om de LPG fles zit (onder een isolatiedeken) De pomp wordt aan gestuurt door een thermostaat met voeler. Met een boven en onderwaarde zodat de pomp alleen draait bij warmte vraag.

Je zou er ook een elek verwarmings matje er om het kunnen doen. Maar dan zou ik wel aan een 220v stroom paal gaan.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Op 1-2-2021 om 19:54, Dr.Dream zei:

Ik heb een klein buisje van de lucht/ringverwarming tot in de gaskast gelegd en daar ook een draadloze thermometer opgehangen. Zodra het kouder dan 4 graden dreigt te worden, open ik die luchtstroom en blijft het in de gaskast boven de 4 graden.

 

Mijn vraag is hoe je dat precies hebt gedaan en met welke materialen en hoe voorkom je dat er gasdampen via het buisje je kachel en woongedeelte bereiken?

Link naar reactie
Share on other sites

Op 25-1-2021 om 20:09, Knaushaus1 zei:

Geachte camperaars.

Ik stel een  vraag of ik in mijn situatie 1 of 2 LPG flessen zal gaan gebruiken.

En om technische informatie ivm zelf montage.

 

 

Nu komt er een discussie op gang die totaal niet relevant is op mijn vraag.

 

Ik zou het op prijs stellen als deze discussie niet meer onder mijn naam verder gaat.

 

 

 

Beste mede camperaar,

 

je hebt inderdaad gevraagd of je 1 of 2 LPG flessen moet gebruiken. Je krijgt dan, naast antwoorden op je vraag, nog een aantal (relevante) tips over het gebruik van LPG in de camper. Je kunt die ook gracieus aannemen, in plaats van te mopperen, de meeste van jouw mede camperaars bedoelen het goed en de info is best relevant.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...