Ga naar inhoud

Scheidingsrelais of booster


Emvado
 Share

Recommended Posts

Beste medecamperaars,

 

Ik ben aan Fiat Ducato bus aan het ombouwen en zit met de volgende vraag.

Moet ik voor het opladen van de huishoudaccu een scheidingsrelais gebruiken of een booster. 
De bus is van 2019 en heeft een euro 6 motor. Wat ik niet weet is, of er een intelligente dynamo op zit. Na wat gezoek op internet zou er in dat geval een shunt op de minpool van de start accu moeten zitten, maar die ontbreekt. Is dan de conclusie gerechtvaardigd dat er geen intelligente dynamo op zit en een scheidingsrelais kan gebruiken om de huishoudaccu op te laden?

Link naar reactie
Share on other sites

Wij hebben een Ford Ranger euro 6 met Ad-bleu  met een BIMOBIL  unit. De HH accu werd alleen geladen door het zonnepaneel. Dat ging maar matig. Niemand kon zeggen wat het type Dynamo er op zit. Heb de stoute schoenen aangetrokken en heb een accuscheider  bsww-160dual ip65 gekocht en 6meter 25MM2 kabel onder de auto doorgetrokken. Het werkt prima . Ga nu wel het oude zonnepaneel eraf halen en 2 flex panelen van samen 320w monteren ivm leeftijd en gewicht. Hoe het moet weet ik nog niet . Graag advies van deze of gene.

Wij hebben de auto gekeurd naar camper( die hebben wij uit Frankrijk gehaald) en dus een lage houderschapsbelasting.    

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...