Lang leve de vakantie Geplaatst: 9 januari Geplaatst: 9 januari Goede avond, wij zijn voornemens om een camper aan te schaffen. De twee oudste gaan niet meer mee maar we zijn nog met drie over. Wij hebben altijd een dubbelas caravan gehad van 8,20 meter (incl dissel). Dat ging op alle campings prima qua grootte mits we grote campingplaatsen reserveerde. We willen eigenlijk een dubbelas camper ik ben nl 2 meter en hou van enigszins wat ruimte in de camper. Echter horen we nu veel reacties dat het heel moeilijk is om met een dubbelas camper op veel campings te komen a) omdat draaien op de kleine weggetjes lastig is en B) omdat de plaatsen vaak te klein zijn (dubbelassers waar wij evt in geïnteresseerd zijn: burstner Elégance, Hymer BML 880, dethleff globetrotter XLI. Er werd ons verteld dat je dan vaak als je al terecht kan ergens achteraan of op camperplaatsen moet gaan staan en dat schijnt niet gezellig te zijn. Wie heeft er ervaring en wat zouden jullie ons aanbevelen? Ik vind bijv een Hymer BML 780 ook nog prima (altijd met hubbett voor onze zoon van 10). Maar die 780 is (zoals de naam al zegt) ook nog steeds 780 lang. wij horen graag jullie feedback en evt ook welke campers ik wellicht over het hoofd heb gezien. alvast dank voor jullie info. mvg Familie van de Poel Quote
Magic Ed. Geplaatst: 10 januari Geplaatst: 10 januari Wij hebben zelf een Dethleffs van 8.50 meter, TTM 4.000 kg en WB 460 cm. Nog bijna nergens grotere problemen gehad. Bij boekingen geven wij wel altijd de lengte op. Quote
supreme Geplaatst: 10 januari Geplaatst: 10 januari Ik heb er zelf geen , maar u moet er wel rekening mee houden dat rangeren anders is dan met een enkel-asser , en dat is logies want u heeft dan geen bestuurbare achterassen , en wat betref smalle weggentjes en andere opmerkingen zie ik niet , Want de lente heeft niet met de breedte te maken de weg is lang zat Keren een paar keer misschien even steken , en ander even verderop zoek waar meer ruimte is . Als je goede rij ervaring heeft zijn dit niet de problemen . Je heb natuurlijk iets meer banden kosten . en brandstof verbruik , maar zie ik als geen probleem Wat meer lengte kan kosten verhogend zijn als je met de boot mee zou gaan maar dat zal u ook wel met de caravan hebben U zal voor zon camper wel een C1 of C rijbewijs moeten hebben , ander even halen Koop een camper naar je gevoel dat je er in thuis voelt , daar kan je van genieten , want wat extra ruimte komt altijd naar je toe , succes . Quote
Magic Ed. Geplaatst: 11 januari Geplaatst: 11 januari Op 10-1-2025 om 14:28, supreme zei: Ik heb er zelf geen , maar u moet er wel rekening mee houden dat rangeren anders is dan met een enkel-asser , en dat is logies want u heeft dan geen bestuurbare achterassen , en wat betref smalle weggentjes en andere opmerkingen zie ik niet , Welke camper met slechts twee assen heeft dan wel een bestuurbare achteras? Juist, geen enkele. Dus geen verschil. Quote
Dieseltje Geplaatst: 12 januari Geplaatst: 12 januari Suprème bedoeld waarschijnlijk wat je hebt met een dubbel as caravan, met rangeren wringt het en voor campings met een grasland willen die dubbel asser liever niet. Een enkel as caravan draai je op de plaats 180 graden zonder beschadigingen. Een dubbel as camper wringt ook meer in de scherpe bochten maar of dat nu zo’n probleem is vraag ik mij af. Quote
Robbert Geplaatst: 12 januari Geplaatst: 12 januari Als voldoende ruimte met 2 meter lichaamslengte de kern is, kan dat toch ook met een enkelasser? Ik meet 1,97 meter en kan mij riant bewegen in onze Sunlight T68, stahoogte 210 cm en lengte bed 210 om 215 cm. En gewoon met rijbewijs B, ook fijner t.o.v. C1 lijkt me. Quote
Magic Ed. Geplaatst: 12 januari Geplaatst: 12 januari 14 minuten geleden, Robbert zei: Als voldoende ruimte met 2 meter lichaamslengte de kern is, kan dat toch ook met een enkelasser? Ik meet 1,97 meter en kan mij riant bewegen in onze Sunlight T68, stahoogte 210 cm en lengte bed 210 om 215 cm. En gewoon met rijbewijs B, ook fijner t.o.v. C1 lijkt me. Niks is fijner dan een groot laadvermogen. Dan hoef je niet met samengeknepen billen rond te rijden. Dus met C1 en ruimte om alles mee te nemen heeft echt de voorkeur. Quote
supreme Geplaatst: 12 januari Geplaatst: 12 januari Hier antwoord , een enkel as draait om het gemeenschappelijk draaipunt van uit hart achteras en dat een tandemasser ongeveer uit het hart van de tandem , dan heb ook een langer wielbasis . Robbert , het gaat hier om een enkel of een tandemasser , en niet wat wij zelf hebben . Maar wat is nou ook fijner van een B rijbewijs t.o.v. een Ci of C , leg dit en uit . Ik zie het zo . als je C heb heb je ook B , dan kan je alle kanten op . Magic Ed , het was niet de bedoeling om te zeggen dat er bestuurbare assen zijn en gewone campers dat bedoelde ik , Maar ik kan mij herinneren dat ik er wel iets overgelezen heb ? , maar dat zal dan wel apart worden gemaakt , in de zwaarder trucks is het er wel . Quote
Robbert Geplaatst: 12 januari Geplaatst: 12 januari "We willen eigenlijk een dubbelas camper ik ben nl 2 meter en hou van enigszins wat ruimte in de camper". Volgens deze tekst gaat het primair om ruimte en niet primair om tandemasser. Quote
Robbert Geplaatst: 12 januari Geplaatst: 12 januari 1 uur geleden, Magic Ed. zei: Niks is fijner dan een groot laadvermogen. Dan hoef je niet met samengeknepen billen rond te rijden. Dus met C1 en ruimte om alles mee te nemen heeft echt de voorkeur. Heeft jouw voorkeur, dat kan. Maar hoeft niet voor iedereen zo te zijn. Naast voordeel van vaak meer laadruimte zijn er ook nadelen. Denk aan tol en verkeersregels. Quote
Magic Ed. Geplaatst: 12 januari Geplaatst: 12 januari 3 uren geleden, Robbert zei: Heeft jouw voorkeur, dat kan. Maar hoeft niet voor iedereen zo te zijn. Naast voordeel van vaak meer laadruimte zijn er ook nadelen. Denk aan tol en verkeersregels. Ik betaal evenveel tol als onder de 3.500 kg. En de max snelheid van 110 kmh in Frankrijk is perfect. Zo snel rijd ik nooit. In Nederland helemaal geen verschil. Je bent hier personenauto.. In Duitsland mag je 100 kmh en daar kost een bekeuring niets. Quote
Lang leve de vakantie Geplaatst: 12 januari Auteur Geplaatst: 12 januari Wat fijn dat jullie allen meedenken. Maar het gaat mij niet om of iets meer kost. Dat de wagen meer verbruikt is voor ons bijzaak. Waar het mij om gaat is dat wij van iemand hebben gehoord dat een camper van 8,50 tot 8,80 vaak niet op de gezellige campingplaatsen past en je dus ergens achteraf wordt geplaatst. Als dat vaak een probleem is dan nemen we een maat kleiner van 7,80 maar dan komen we niet meer in de dubbelassers uit. Mijn voorkeur heeft dubbelas en groot, maar ik wil wel graag onderweg overal makkelijk kunnen gaan staan en rijden. Vandaar mijn vraag hoe dat bij degene is die een lange dubbelas camper hebben. De eerste reactie gaf al aan er nooit problemen mee te hebben. Maar wellicht dat er nog meer mensen zijn met ervaring. Alvast dank voor al jullie gouden tips. Quote
Lang leve de vakantie Geplaatst: 12 januari Auteur Geplaatst: 12 januari Op 10-1-2025 om 12:42, Magic Ed. zei: Wij hebben zelf een Dethleffs van 8.50 meter, TTM 4.000 kg en WB 460 cm. Nog bijna nergens grotere problemen gehad. Bij boekingen geven wij wel altijd de lengte op. Top dat horen wij graag. Zijn dat dan grote campings of eerder kleinere campings? En kan je met je camper overal makkelijk komen als je hem ook echt wil gebruiken om enkele weken door bijv Groenland te reizen. 1 Quote
Angela Geplaatst: zondag om 18:51 Geplaatst: zondag om 18:51 Wij hebben een Adria Supersonic 890 van 8.90 meter lang. Een dubbelasser. Zeker in Duitsland heb je vrijwel nooit problemen. Hier in Nederland kan je altijd wel een plekje vinden. Verstandig is wel het van te voren even te melden. Succes en geniet er lekker van!!! Quote
Magic Ed. Geplaatst: gisteren om 18:44 Geplaatst: gisteren om 18:44 Op 12-1-2025 om 22:53, Lang leve de vakantie zei: Top dat horen wij graag. Zijn dat dan grote campings of eerder kleinere campings? En kan je met je camper overal makkelijk komen als je hem ook echt wil gebruiken om enkele weken door bijv Groenland te reizen. Wij staan op grote en op kleine campings en op camperplaatsen. Rijden is geen enkel probleem. Je moet alleen alert zijn op het uitdraaien van de achterkant in haakse bochten. Quote
Lang leve de vakantie Geplaatst: 21 uren geleden Auteur Geplaatst: 21 uren geleden Bedankt Ed. We zijn zover….. we kopen gewoon een dubbelasser en melden ons optijd bij de campings. Fijn genieten van een beetje ruimte 1 Quote
Recommended Posts
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.