Ga naar inhoud

Koelkast Dometic RM4200 (Electrolux RM4200) werkt niet op gas

Recommended Posts

Geplaatst:

Hoi allen,

In onze Possl Duett buscamper uit 2005 zit een Dometic/Electrolux RM4200 absorptiekoelkast die werkt op 220V, 12V en gas. Alle standen werkten naar behoren afgelopen zomer, maar afgelopen week kreeg ik hem opeens niet meer aan op de gas stand. We hadden de koelkast een aantal dagen op de 220V stand gebruikt, en toen we ergens een nacht zonder walstroom stonden, hadden we de gasstand weer nodig.

Wat ik zelf al gecheckt heb:

- Voldoende gas in de gasfles, en de gasfles staat open

- Gasdrukregelaar is in 2023 vervangen, dus erg kleine kans dat die stuk is. Vlammen van de gaspitjes zijn ook in orde.

- Gaskraan in de camper (op verdeelblok) staat open

- De koelkast gaat aan door de gasstandknop ingedrukt te houden en dan handmatig de ontsteekknop in drukken (dus geen automatische ontsteking). In verband met eventueel aanwezig lucht in de leiding heb ik de gasstandknop meerdere malen een langere tijd (1,5 minuut) ingedrukt gehouden alvorens te ontsteken

- In het kijkglaasje in de koelkast (waar je de waakvlam normaal ziet) valt te zien dat de ontsteker wel vonkt. Soms komt er ook heel kort een blauw vlammetje (minder dan 1 seconde)

Kortom: gastoevoer zou in orde moeten zijn, en de ontsteker werkt.

Wat er dan volgens mij overblijft is dat de brander (deels) verstopt kan zitten. Die heb ik er al uit proberen te halen door de ventilatieroosters aan de buitenkant van de camper te verwijderen. Na het weghalen van het condensatiebakje en het beschermkapje, is de brander bereikbaar. Het is alleen net niet mogelijk om hem er helemaal uit te halen omdat er net te weinig ruimte is om er bij te kunnen. Wat ik wel heb gedaan: van bovenaf met perslucht op de brander gespoten zonder hem te demonteren, maar helaas zonder resultaat.

Voordat ik de hele koelkast er uit ga halen om overal goed bij te kunnen; is er iemand die ervaring heeft met dit probleem en nog een andere oorzaak kan bedenken? Het zal me een hoop werk schelen als ik het kan oplossen zonder de koelkast te demonteren.

Wat verder nog opvalt is dat er wat condens/vocht achter het kijkglaasje in de koelkast zit/zat. Misschien dat dit er ook nog iets mee te maken kan hebben?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Mvg,

Nick

Geplaatst:

Ik kan u koelkast niet , maar wat wel weet van iemand die koelkastjes vroeger in de boten wereld repareerde . Het niet doen van de brander , hij vertelde dat als je de bediening knop indruk deze wel en niet helemaal vergenoeg kan komen en aanloopt tegen de koelkast , trek de knop even verder van de koelkast zo dat hij meer slag maakt , wat hij er bij vermelden dat dan de thermische beveiligging niet in werking werd gesteld . Hij zij ook dat er een soort waterpasje in dit systeem zit en die heeft er ook mee te maken . 

Maar ik weet niet of u koelkast ook dit systeem heeft , maar in dit verhaal gaat het wel over een Electrolux . maar het vroegere jaren .

Het kan ook zo zijn dat er een klein stoffiltertje bij de ingang van de brander zit en als dat zo is , kan hij vervuild zijn , ook u sproeier kan wat dicht zitten , en dan komt er tekort gas om te ontsteken .

IK denk dat u beter de koelkast even kan uitbouwen , en dan alles even schoonmaken ook even het fornuisjes / schoorsteen waar de wokkel in zit .

Geplaatst:
8 uren geleden, supreme zei:

Ik kan u koelkast niet , maar wat wel weet van iemand die koelkastjes vroeger in de boten wereld repareerde . Het niet doen van de brander , hij vertelde dat als je de bediening knop indruk deze wel en niet helemaal vergenoeg kan komen en aanloopt tegen de koelkast , trek de knop even verder van de koelkast zo dat hij meer slag maakt , wat hij er bij vermelden dat dan de thermische beveiligging niet in werking werd gesteld.

Het kan ook zo zijn dat er een klein stoffiltertje bij de ingang van de brander zit en als dat zo is , kan hij vervuild zijn , ook u sproeier kan wat dicht zitten , en dan komt er tekort gas om te ontsteken .

IK denk dat u beter de koelkast even kan uitbouwen , en dan alles even schoonmaken ook even het fornuisjes / schoorsteen waar de wokkel in zit .

- Hij schrijft toch dat er wel gevonkt wordt in het kijkglas, dus die knop werkt.
- En de thermische beveiliging moet juist niet in werking gesteld worden, want die sluit de gastoevoer af.
- En uitbouwen en schoonmaken schreef ik ook reeds, dus we zijn nu geen woord wijzer geworden.

Geplaatst:

Magic Ed , dat vonken heeft niets te maken met de gastoevoer , die heb je alleen nodig voor het ontsteken van het gas , en de  gas bedieningsknop  waar je de standen ( 1 - 2 - 3 ) mee kan instellen die moet je indrukken om gas te krijgen en zo gouw de thermische beveiliging warm genoeg houd hij de gas bedingingsknop vast , en ik den dat u dit ook  wel weet .

Ik reageer op de 1e alinea , maar ik denk dat u het niet helemaal vernomen heeft  wat ik schreef over de knop .

Geplaatst:

Hoi allen, dank voor het meedenken!

Vandaag heb ik de koelkast er uitgehaald zodat ik goed bij de brander kon. Het sproeiertje bleek inderdaad verstopt te zijn. Sproeiertje schoongemaakt, en nu weer een mooie waakvlam! Zie foto in de bijlage.

Vriendelijke groet,

Nick

20250111_160620.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid