snel0026 Geplaatst: 23 december 2024 Geplaatst: 23 december 2024 Ik ben touringcarchauffeur Ik mag dus op een voertuig rijden van >18 ton Ik mag dus op een voertuig rijden met bijna 100 passagiers aan boord Ik mag NIET op een camper rijden van meer dan 3.500 kilo. Snapt u het nog? 1 Quote
Borgerik Geplaatst: 23 december 2024 Geplaatst: 23 december 2024 Ja hoor, ik begrijp dat wel. (niet dus) In 1967 haalde ik zonder problemen mijn rijbewijzen voor A, BE en D. Dat ik vanaf mijn 16e blind ben aan mijn rechteroog was geen probleem. Ik kreeg alleen een aantekening op mijn rijbewijs dat mijn auto moest beschikken over een rechter buitenspiegel. Die bepaling is in de loop van de jaren overigens verdwenen. Ik moest me elke 5 jaar laten keuren om mijn rijbewijs te laten verlengen. Vanaf mijn 55e hoefde dat ineens niet meer. Reden volgens het CBR: U rijdt al zo lang met 1 oog, nu hoeft het niet meer. Mijn rijbewijs D werd na enkele jaren niet verlengd omdat ik als beroep geen vrachtwagenchauffeur was. Iemand die voor zijn beroep vrachtwagenchauffeur is en maar 1 oog heeft kan zijn rijbewijs gewoon verlengen. Iemand met 1 oog die niet als beroep vrachtwagenchauffeur heeft mag niet meer in een vrachtwagen rijden. Ik heb voor in de afgelopen jaren met veel combinaties gereden die toegestaan zijn met het (oude) BE-rijbewijs. (van voor 19-01-2013), bv. - Lichte vrachtwagen (tot 3500 kg) met aan aanhanger beladen tot 4000 kg. - Schotelcombinatie van 14 meter beladen tot 10.000 kg Ik mag echter geen C1 rijbewijs halen omdat ik het zicht in mijn rechteroog mis. Ambtenaren stellen ridicule regels op rondom het rijbewijs en kunnen zeker niet logisch nadenken over deze materie. Geld overigens niet alleen voor het rijbewijs: Ik mag varen zonder vaarbewijs in een boot tot 15 meter die en niet sneller kan dan 20 kilometer per uur. Ik mag geen vaarbewijs halen omdat ik maar 1 oog heb. Een schipper die tijdens zijn werk het zicht in 1 oog verliest mag gewoon blijven varen op zijn schip van 120 meter. Quote
Camper-T Geplaatst: 23 december 2024 Geplaatst: 23 december 2024 Nooit geweten maar ik snap de frustratie. Met rijbewijs D krijg je waarschijnlijk alleen je D1 erbij, voor DE moet je ook apart examen doen. Net zoals je niet gelijk je CE rijbewijs kunt halen, hiervoor moet je rijbewijs C in bezit hebben. Vroeger kreeg je bij je B rijbewijs gelijk je BE, AM en T rijbewijs, nu ook alleen nog het AM en T. Een schrale troost, je C1 of C voor de camper halen zal jou weinig moeite kosten. Quote
supreme Geplaatst: 23 december 2024 Geplaatst: 23 december 2024 Zo als ik het lees heeft u dus een D rijbewijs , ik weet niet beter dat je eerst je C rijbewijs moest halen en dan pas D kunt doen , in mijn tijd ging dit anders toen haalde je eerst B en dan ging je voor vrachtauto en als je slaagde kreeg je de rest er bij , maar dit is al jaren anders Het CBR zal deze regels wel zo opgesteld hebben . Quote
Magic Ed. Geplaatst: 23 december 2024 Geplaatst: 23 december 2024 1 uur terug, Camper-T zei: Nooit geweten maar ik snap de frustratie. Met rijbewijs D krijg je waarschijnlijk alleen je D1 erbij, voor DE moet je ook apart examen doen. Net zoals je niet gelijk je CE rijbewijs kunt halen, hiervoor moet je rijbewijs C in bezit hebben. Vroeger kreeg je bij je B rijbewijs gelijk je BE, AM en T rijbewijs, nu ook alleen nog het AM en T. Een schrale troost, je C1 of C voor de camper halen zal jou weinig moeite kosten. Rijbewijs D1 is tot 7.500 kg inclusief lading/personen. Maar D is onbeperkt in massa. Dus ja D is inclusief D1, maar momenteel beide zonder E. Hetzelfde geldt dan voor C. Maar voor 98% van de campers volstaat C1. Wil je daar E bij dan moet je daarvoor later ook nog eens een keer afrijden met een voertuig boven de 7.500 kg met aanhanger. Theorie examen is dan niet nodig. Quote
Magic Ed. Geplaatst: 23 december 2024 Geplaatst: 23 december 2024 1 uur terug, supreme zei: Zo als ik het lees heeft u dus een D rijbewijs , ik weet niet beter dat je eerst je C rijbewijs moest halen en dan pas D kunt doen , in mijn tijd ging dit anders toen haalde je eerst B en dan ging je voor vrachtauto en als je slaagde kreeg je de rest er bij , maar dit is al jaren anders Het CBR zal deze regels wel zo opgesteld hebben . Nee, C en D (net zoals C1 en D1) staan volledig los van elkaar. Word je buschauffeur dan mag je met D 100 personen rondrijden maar geen vrachtauto boven de 3.500 kg besturen. En campers die boven dit gewicht zitten worden daarom "voertuigen zwaar" genoemd in de wegenverkeerswet. En het CBR maakt geen regels en wetten. Dat doet de politiek, dus het kabinet en de minister. Quote
Magic Ed. Geplaatst: 23 december 2024 Geplaatst: 23 december 2024 1 uur terug, Borgerik zei: .... Ik mag echter geen C1 rijbewijs halen omdat ik het zicht in mijn rechteroog mis. Ambtenaren stellen ridicule regels op rondom het rijbewijs en kunnen zeker niet logisch nadenken over deze materie. ... Indien jij met 1 oog 80% kunt zien dan mag jij een C1-rijbewijs halen. Die info komt van de Arbo-arts die bij mij de CBR-keuring voor C1 deed. En ambtenaren hebben daarover niets te zeggen. Die moeten de regels en wetten naleven die in DenHaag door de politiek opgesteld worden. Zo niet, dan kun je naar de bestuursrechter binnen zes weken na een onterechte afwijzing. Quote
Borgerik Geplaatst: 24 december 2024 Geplaatst: 24 december 2024 20 uren geleden, Magic Ed. zei: Indien jij met 1 oog 80% kunt zien dan mag jij een C1-rijbewijs halen. Die info komt van de Arbo-arts die bij mij de CBR-keuring voor C1 deed. En ambtenaren hebben daarover niets te zeggen. Die moeten de regels en wetten naleven die in DenHaag door de politiek opgesteld worden. Zo niet, dan kun je naar de bestuursrechter binnen zes weken na een onterechte afwijzing. C1 rijbewijs wordt door het CBR omschreven als een vrachtwagenrijbewijs. Op de site van het CBR is het volgende te lezen: Voor een groot rijbewijs gelden strengere regels dan voor een rijbewijs voor een auto, motor en tractor. U kunt geen rijbewijs voor vrachtwagen of bus halen als u met één oog niet kunt zien. Kunt u sinds kort met één oog niet zien en heeft u een groot rijbewijs dat u nodig heeft voor uw werk? Dan kan het zijn dat u uw rijbewijs mag houden. Om te kijken of dit kan, gaat u naar een oogarts. Ook heeft u een verklaring van uw werkgever nodig waarin staat dat uw rijbewijs noodzakelijk is voor uw werk. Het CBR stuurt deze verklaring naar u op, zodat uw werkgever deze kan invullen. Met deze verklaring en een advies van de oogarts bepaalt het CBR of u een rijtest kunt doen. Als uit de rijtest blijkt dat u rijgeschikt bent, krijgt u een busrijbewijs óf een vrachtwagenrijbewijs. Of u een rijbewijs krijgt voor een vrachtwagen of voor een bus, hangt af van welk voertuig u bestuurt voor uw werk. Uw rijbewijs voor bus of vrachtwagen is alleen geldig in een bepaalde regio. Dit is maximaal heel Nederland. Uw rijbewijs is maximaal 5 jaar geldig. Als uw rijbewijs verloopt, onderzoekt het CBR opnieuw of u veilig kunt rijden. Zo kunnen we in de gaten houden of u veilig de weg op kunt met een bus of vrachtwagen. Quote
snel0026 Geplaatst: 24 december 2024 Auteur Geplaatst: 24 december 2024 20 uren geleden, Magic Ed. zei: 't Is me nu door jullie antwoorden wel een stuk duidelijker geworden, maar ik blijf het vreemd vinden van de wetgever omdat een kampeerwagen wordt aangemerkt als een personenwagen. Quote
mikeanber Geplaatst: 25 december 2024 Geplaatst: 25 december 2024 hallo allen het is wat het is en ja dit is in ons voordeel he goedkoper Quote
Recommended Posts
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.