Bolle Brutus Geplaatst: 19 december 2024 Geplaatst: 19 december 2024 Onlangs op een camperplek, De buurman had zijn camper opgewaardeerd naar 4200 kg. en was keurig in bezit van een C1 rijbewijs. En om dat heugelijke feit te vieren gelijk maar 5 lichtmetalen velgen gekocht. met bijpassende banden De banden hadden een loadindex 112 of te wel maximaal 1120 kg per band. Dus belasting per as 2240 kg. Leek mij voor metname de achteras aan de lage kant. een overstek van 2 meter met een echt volgestouwde garage. (waarvan 80% waarschijnlijk nooit gebruikt wordt). Echter de velgen voldeden niet! Belasting was maximaal 1050 kg per verlg. Ook velgen hebben een loadindex. Soms staat het op de velg (aan de binnenkant) soms moet je het uit de specificaties van de velgen halen. Bij velgen geleverd direct op een nieuw voertuig kan het ook zijn dat de dealer het bij de fabrikant kan achterhalen. Bij mijn camper maximaal 3500 kg kunnen de vegen vanaf de fabriek voldoende dragen ook wanneer de massa naar 3850 wordt omgezet. Dus bij ophogen van gewicht: check loadindex banden en velgen. (overigens lichtmetalen velgen zijn zwaarder dan de plaatstalen standaard velgen. Vul de configurator van knaus maar eens in dan zie je dat wanneer je lichtmetalen velgen kiest het gewicht van de camper ruim 20 kg toeneemt). Bijgevoegd: foto van lichtmetalen personenauto velg max. belasting 550 kg. Quote
GeMa Geplaatst: 19 december 2024 Geplaatst: 19 december 2024 Klopt. Ik heb mijn camper van luchtvering laten voorzien en daarmee het max. gewicht verhoogd (4000 kg), banden waren loadindex 1250 kg, dus geen probleem, originele Fiat velgen hadden geen opdruk en Fiat weigerde een certificaat af te geven, dus gedwongen nieuwe velgen te kopen met een hogere (ook 1250 kg) loadindex. Bij de herkeuring door de RDW werd e.e.a. gecontroleerd. Quote
Magic Ed. Geplaatst: 20 december 2024 Geplaatst: 20 december 2024 Bij ons ook alles gecontroleerd door de RDW bij de verhoging naar F2 naar 4.000 kg met voor-as op 2100 kg en achter-as op 2240 kg (had 2250 kg kunnen zijn volgens attest van de ophoger), maar de loadindex van de banden leverde de beperking op van 2x 1120 kg. En optellen van de beide as-gewichten mocht niet wegens te weining remcapaciteit. Zo kwam er 4.000 kg uit. Quote
supreme Geplaatst: 21 december 2024 Geplaatst: 21 december 2024 Wat is nu het voordeel van aluminium velgen , ze zijn zelfs zwaarder zo gezegd , en is het mooi ? , persoonlijk vind ik van niet , je heb open wielen waardoor de remschijven eerder roestig en de remmen meer vervuilen . Gewone velgen met een mooie wieldop staat niet verkeert en is meer afgesloten . Maar goed het mag wat kosten . Dat ik mijn eerste nieuwe camper kocht stond hij in de showroom met aluminium , origineel staal en deze zijn ook weer monteert bij aflevering . Quote
Solution Camper-T Geplaatst: 22 december 2024 Solution Geplaatst: 22 december 2024 (aangepast) De overweging voor aluminium c.q. lichtmetalen velgen is zonder meer meestal vanuit een esthetische overweging. Men vind het mooier, stoer, of luxer, etc. Gek genoeg is de aluminium velg in tegenstelling tot jouw overtuiging, in de vuistregel meestal lichter dan stalen velgen. Vandaar de term “lichtmetalen” velgen. Zeker als je het over grotere maten hebt dan wat onder een personenauto zit, kan dit soms best schelen. Uitzonderingen daargelaten. Velgen horen net als de banden en remmen bij het ‘onafgeveerde gewicht’ en hoe lager dit gewicht is, des te beter het het reactie-gedrag van de wielen. Aluminium heeft een lagere geleidingsweerstand dan staal waardoor warmte van de remmen en banden beter wordt afgevoerd, wat beter remgedrag zal geven. Daarnaast draagt de open structuur van de meeste aluminium velgen extra bij aan deze warmte afdracht, wat gesloten velgen/doppen juist weer tegenhouden. Aluminium velgen kunnen niet roesten en zijn beter bestand tegen corrosie dan stalen velgen. Strooizout is hier vanzelfsprekend wel van hogere invloed. Het is dan ook zaak dat de aluminium velgen een goede coating hebben en/of in de winter regelmatig afgespoeld worden. Wat met staal ook geadviseerd is. Feit blijft wel dat stalen velgen sterker en degelijker zijn, minder vatbaar zijn voor cosmetische beschadiging en in de aanschaf ook aanzienlijk goedkoper zijn. 22 december 2024 aangepast door Camper-T Quote
CaradoT135 Geplaatst: 22 december 2024 Geplaatst: 22 december 2024 (aangepast) Quote Gek genoeg is de aluminium velg in tegenstelling tot jouw overtuiging, in de vuistregel meestal lichter dan stalen velgen. Vandaar de term “lichtmetalen” velgen. Hoe verklaar je dan de toename in gewicht als je bij een camperconfigrator van staal naar lichtmetaal gaat? Geeft TS ook in de OP aan. 22 december 2024 aangepast door CaradoT135 Quote
Camper-T Geplaatst: 22 december 2024 Geplaatst: 22 december 2024 Het soortelijk gewicht van staal is ca. 2.5x zwaarder dan dat van aluminium, maar zoals ik hier boven al schreef: “Uitzonderingen daargelaten”. Een combinatie van gemiddeld genomen lichtere stalen velg vervangen voor gemiddeld genomen zwaardere aluminium velg, is dan de oorzaak. Wanneer een aluminium (camper)velg een bepaalde draagkracht moet hebben dan is deze dikker en kan zwaarder zijn dan zijn stalen broertje. Quote
CaradoT135 Geplaatst: 22 december 2024 Geplaatst: 22 december 2024 En daarom denk ik dat die uitzondering voor bijna elke campervelg geld. Quote
supreme Geplaatst: 22 december 2024 Geplaatst: 22 december 2024 Camper-T , dat er meer materiaal gebruik wordt voor de juiste sterke / draagkracht is duidelijk , ook de warmte afvoer . Quote
Bolle Brutus Geplaatst: 22 december 2024 Auteur Geplaatst: 22 december 2024 Leuk al de reacties. De term lichtmetaal is gelinkt aan het materiaal een licht metaal. Aluminium dus, normaal aluminium weegt 2,7 ton per m3 normaal koolstofstaal weegt (99%Fe) weegt 7,8 ton per m3. Niet alleen de volumieke massa is aanzienlijk anders maar ook de mechanische eigenschappen zijn zeer verschillend. Waarbij bij aluminium de mechanische eigenschappen sterk wisselen afhankelijk van de samenstelling Dus ongelegeerd aluminium of geleerd aluminium. En waarbij de legeerde variant ook weer verschillende soorten kent, De kneedlegeringen. en gietlegeringen En die groepen zijn ook weer onder verdeeld. Zo is de treksterkte van normaal aluminium (Al 99,5). 65- 95 N/mm2 De treksterkte voor normaal constructie staal tussen de 310-540 N/mm2 Globaal gezegd heb je dus 5x zoveel aluminium nodig dan staal om de zelfde treksterkte te halen Wat de gewichtstoename van lichtmetalen velgen verklaard. Bij aluminium velgen kan er echter veel beter het materiaal geplaatst worden daar waar het nodig is. Dus “overbodig” materiaal wordt weggefreesd en gepolijst. opm. Zelf heb ik ook lichtmetalen velgen gewoon op basis van het uiterlijk En blijf met mijn camper onder de 3500 kg. (Weeg 1x per jaar voordat ik in de zomer weg ga meestal ± 3460 kg incl 50 liter water volle 90 liter diesel en 19 liter adblue). En wanneer ik een of 2 motorfietsen meeneem gewoon een tandemasser aanhanger er achter. Maar soms ik hang ik de caravan de kids achter de camper. Breng ik die “even” naar Zuid-Frankrijk of Italie. Met BE rijbewijs zeker de oude versie mag heel veel. Bij mij zit de beperking in het trekgewicht van 2500 kg dus totaal mag ik 6 ton hebben. 1 Quote
Recommended Posts
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.