Ga naar inhoud

Wallonië als groene zone gelukkig weggestemd door Waals Parlement

Recommended Posts

Geplaatst:

Ik wil graag jullie aandacht vragen voor het volgende:

Wij zijn onze vakantie aan het voorbereiden, en één van de dingen, waar we naar keken is hoe het zit met groene zones. Heel Wallonië zou namelijk een groene zone worden.

Het viel me vorig jaar al op, dat er best weinig aandacht voor was. Misschien omdat het zo'n draconische maatregel leek, dat dat niemand zich écht kon voorstellen dat hij doorgevoerd werd. Ik heb hier vorig jaar wat aandacht voor gevraagd hier en daar, maar toen dacht men nog dat het wel los zou lopen (spoiler: dat is gelukkig ook zo).

Op de website van Greenzones.eu staat nu dat per 1 januari 2026 heel Wallonië niet meer toegankelijk is met emissieklasse Euro3 of lager. Maar in de app van Greenzones.eu staat dat dit al per 1 januari 2025 ingaat (boetes tot € 350,-!). De status was dus onduidelijk.

Inmiddels hebben we dit bericht gevonden, van het Waals Parlement, waaruit blijkt, dat ze de maatregel toch hebben weggestemd. Ze gaan waarschijnlijk wel een paar grote steden groene zone maken, maar dat is tot op heden nog niet gebeurd.

https://drivr.be/.../wallonie-wordt-een-grote-lez-vanaf.../

Het lijkt uiteindelijk dus mee te vallen, al is het lastig, dat het in de app nog altijd verkeerd staat.

Geplaatst:

dag ari-atari, en alle anderen,

Ook ik heb vastgesteld dat bijna niemand hiervan wist, maar goed: De groene zone voor heel Wallonië is oorspronkelijk goedgekeurd, maar de politieke overheid heeft de uitvoeringsbesluiten niet gepubliceerd. Met de huidige politieke situatie is het niet duidelijk of dit er ooit doorkomt.

Maar kijk: ook in Brussel is er een lage emissiezone, en kan je enkel met "schone" motoren de stad in. Tenzij je een dagelijkse bijdrage betaalt... dan mag je vervuilen...

Maar wat weinigen weten (en ik vroeger ook niet) is dat er tal van uitzonderingen gelden voor de LEZ. Dienstvoertuigen als brandweerwagens, hulpdiensten maar ook campers vallen in Brussel niet onder de regelgeving van de LEZ.

Momenteel kan ik met een oude personenwagen Brussel niet meer in, maar wel met de camper. Tenminste als je Brussel al in wil met de camper. Om Brussel te bezoeken kan je beter even buiten de stad gaan staan/overnachten. Overnachten in Grimbergen is doenbaar en gratis,(je hebt er wel geen service)  en nadien op één van de parkings bij het metronet van Brussel.

Groeten,

Peter

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid