Ga naar inhoud

Recommended Posts

Geplaatst: (aangepast)

Hallo 

ik ben op zoek naar feedback over het volgende. 
Twee jaar geleden kochten we een camper op al-ko chassis 

conventioneel afgeveerd. Op zich vind ik het rijgedrag en veercomfort bevredigend. 
nu lees ik heel veel goede dingen mbt Luchtvering. Ik had dus graag de mening hierover van andere forumleden en/of ervaringsdeskundigen gehoord  of het wel de moeite waard is

vooraleer ik de stap zet naar een upgrade naar luchtvering

vermits het wel een serieuze investering is. 
Alvast dank 

claus

 

aangepast door Claus
Tik foutje
Geplaatst:

Ook ik heb een Al-Ko chassis en heb dat laten voorzien van hulpluchtveren achter en zwaardere spring colls voor. Camper ligt nu iets hoger en is helemaal horizontaal te stellen door het aantal bar in de luchtbalgen achter aan te passen. Het comfort is duidelijk toegenomen en de maximale  aslasten ook. Je kunt dan ook via de RDW de maximaal toegestane totaalmassa laten opwaarderen en daarna ook gebruik maken van het lage schorsingstarief (2024: €.29,05) voor voertuigen boven de 3500 kg.
Succes.
 

Geplaatst: (aangepast)

Er is een verschil tussen rondom luchtvering en hulpluchtvering met zwaardere veren. Wel kun je in beiden gevallen, mits TüV/RDW gecertificeerde vering gebruikt, hiermee de F1 TMM technisch maximale massa van de camper opwaarderen. De camper mag dan zogezegd meer wegen, bijvoorbeeld 4250kg i.p.v. 3500kg.

Met een Al-Ko chassis heb je het voordeel dat dit al een zwaar chassis is en op het kentekenbewijs misschien al een F1 technisch maximale massa van 4250kg is opgegeven. Echter heb je dan nog steeds de standaard vering.

 

Campers zonder Al-Ko of Ducato Heavy chassis, die chronisch te zwaar over de 3500kg beladen zijn kun je via WDT Services en met vering van VB-Air Support aan laten passen naar een hoger toegestane massa. Daarbij is het vanzelfsprekend nodig om het C1 rijbewijs te halen, omdat de camper meer dan 3500kg mag wegen en daarvoor heb je een aanvullend rijbewijs nodig.

 

De camper rondom van volwaardige luchtvering laten voorzien betekend dat alle af-fabriek vering er af gaat en achter elk wiel een volledige luchtvering komt te zitten. Deze vering zie je veel terug in zwaar verkeer zoals vrachtauto’s of bussen en geeft volgens de gebruikers een zeer comfortabel en zeker ook veilig rijgedrag van de camper. Houd er alleen wel rekening mee dat je het over een investering hebt die al snel richting de €10.000,00 zal lopen.


En je kunt de luchtvering ook via WDT Services en een VB-Air Support dealer laten installeren, zodat de camper sowieso een hogere technisch maximale massa mag hebben. Niet dat je dit moet doen en je C1 rijbewijs moet halen, maar het is misschien wel handig voor als de camper al redelijk volgeladen al dicht bij de 3500kg zit en je in de toekomst toch het C1 rijbewijs wilt halen, dan is het met een reeds hogere F1 TMM op het kentekenbewijs slechts een formaliteit om de F2 TTM technisch toegestane massa aan te passen via de RDW website en je Digi-D. Na betaling heb je binnen een week een nieuw kentekenbewijs en kun je volledig legaal zwaarder beladen op pad.

 

Als je echt op zoek bent naar de ervaring van volledige luchtvering dan is het Camper Forum misschien een betere plek, daar zitten veel meer leden en ook leden die al jaren met luchtvering rijden. Maar als ik het goed zag had je hier al een zelfde topic geopend.

aangepast door Camper-T

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid