Gotcha Geplaatst: 24 november Geplaatst: 24 november Wij willen onze negatieve ervaring met Rico Recreatie ( nader te noemen Rico ) uit Gieten delen met mede eigenaren van een camper. Dit om een ander ervoor te behoeden om niet dezelfde fout te maken als wij hebben gedaan, door de inmiddels nu niet meer aanwezige bedrijfsleider Jaap Vrugt op z’n mooie woorden te geloven. Lees het eens door. In november 2023 besloten we om onze twee jaar oude Hymer 880 BMLI via Rico te verkopen, er werd door Jaap een consignatie contract opgesteld. 10% commissie bij verkoop, maar ook een clausule van 5% als we de camper binnen een jaar weer zouden ophalen, zelf zouden verkopen of de camper na een jaar niet verkocht zou zijn. Dit laatste zat ons niet lekker, waarom moeten we 5% betalen als de camper niet verkocht wordt ? Jaap “wuifde” dit van tafel, hij zei het was in alle jaren van Rico nog nooit voorgekomen dat een camper niet binnen een jaar verkocht was. En met de “booming” markt hoefden we ons daar echt geen zorgen over te maken. Daar kwamen we altijd wel uit waren z’n woorden. We zijn er helaas ingestonken !!. We hebben het afgelopen jaar vaak contact gehad met Jaap, helaas verliep het contact altijd stroef, vaak moesten we reminders sturen om antwoorden te krijgen op vragen hoe de verkoop verliep. De camper werd in eerste instantie aangeboden voor 197.750,— Euro, na zeven à acht maanden hebben we de vraagprijs verlaagd naar 177.750,— Euro. Er is in het afgelopen jaar geen enkele serieuze koper voor onze camper geweest. Na een jaar / november 2024 hebben we besloten om de camper weer op te halen. Jaap werkte niet meer bij Rico, was een maandje eerder weggegaan, we moesten nu “dealen” met de eigenaar Richard Blanken. Het eerste wat ie ons vroeg : wil je pinnen ?, wat bedoel je vroegen we hem. Om de 5% te betalen, was z’n antwoord. We waren erg verbaast, mede omdat Jaap ons had toegezegd, “we komen er wel uit”. We hebben nog contact gehad met de Bovag, Kassa, de rijdende rechter, maar we hadden getekend voor de 5%, wat naar ieders zeggen wel erg ongewoon is, maar ‘t stond “zwart op wit”. Richard hield z’n poot strak, we moesten 9.600,— Euro betalen en mochten daarna onze eigen camper weer ophalen. Dus mede eigenaren van een camper, wees gewaarschuwd voor het tekenen van een overeenkomst bij Rico uit Gieten. Maar dit verhaal krijgt nog een wending !, blijf doorlezen. We hebben de camper op zaterdag opgehaald, ‘s maandags de camper op Marktplaats gezet en donderdag verkochten we de camper voor 165.000 ! Dus binnen vijf dagen. Je vraagt je op zo’n moment wel af waarom lukt mij dit wel en een Rico in een jaar niet ??. Wat heeft Rico in een jaar tijd met onze camper gedaan ?. Quote
Magic Ed. Geplaatst: 24 november Geplaatst: 24 november Niets anders gedaan kennelijk dan wachten totdat de 5% te innen waren. Dat is een mooi verdienmodel. Dit zou de NKC via de rechtshulp aan de kaak moeten stellen. In elk geval goed voor de rubriek "lezers schrijven" in het magazine "de Kampeerauto". Quote
HymerBoy Geplaatst: 24 november Geplaatst: 24 november (aangepast) Tja das flink balen maar ja je hebt er voor getekend en een camper in die prijsklasse zie je minder vaak voorbij komen, heb je zelf beetje marktonderzoek gedaan in die prijsklasse? Uiteraard had Rico je gewoon beter en eerlijk moeten adviseren(weet niet wie die 1e vraagprijs bedacht heeft, erg hoog!) maar die dacht denk ik das makkelijk cashen ook al lukt het niet pak ik toch 5%. Zelf zou ik nooit zoiets tekenen, en ja binnen 5 dagen verkocht wel voor 35000 euro minder, zegt dus dat de start prijs totaal onrealistisch was. 24 november aangepast door HymerBoy Quote
mikeanber Geplaatst: 25 november Geplaatst: 25 november hallo allen dit is ballen maar je hebt met volle verstand getekend dus valt niets te halen zoals magic denkt en zo als ik regelmatig aan geef blijf opletten laat dit voorval een voorbeeld zijn Quote
Borgerik Geplaatst: 26 november Geplaatst: 26 november Ik kan me voorstellen dat u baalt dat u die 5 % moet betalen, maar u heeft er zelf voor getekend. Misschien was de titel "Lees uw contract goed door voor u tekent" , of "vertrouw de verkoper niet op zijn blauwe ogen" beter geweest. Aan de andere kant heeft het bedrijf natuurlijk wel kosten gemaakt: opslag van de camper, verzekering binnen de bedrijfsvoorraad, advertenties van de camper (?), enz. Zoals Hymer Boy al aan gaf was de vraagprijs misschien wel onrealistisch. Heeft u die eerste hoge vraagprijs zelf vastgesteld omdat u de prijs na 7/8 maanden zelf heeft verlaagd? U bent teleurgesteld in het handelen van Rico Recreatie. Dit bedrijf heeft zich gewoon gehouden aan het contract dat u getekend heeft. Misschien bent u achteraf ook teleurgesteld in uw eigen handelen. Quote
Adriatik Geplaatst: 26 november Geplaatst: 26 november Tja, eens met de vorige spreker. Soms heb je spijt van een afspraak die je gemaakt hebt, maar je kunt de ander niet de schuld geven wanneer deze zich aan de gemaakte afspraak houdt. In dit geval wijs je niet alleen met één vinger naar de ander, maar ook met de andere vingers naar jezelf. Quote
CaradoT135 Geplaatst: 26 november Geplaatst: 26 november Volgens mij doet TS niet anders dan naar een ander wijzen, het is al begonnen toen hij zijn camper kocht. Quote
Gotcha Geplaatst: 26 november Auteur Geplaatst: 26 november Bedankt voor jullie reacties. Ja, wij vonden de vraagprijs ook hoog, maar je gaat af op het advies van Rico Recreatie, nadat ie ruim een half jaar te koop had gestaan bij Rico hadden we de vraagprijs verlaagd naar 177.750,—. Daar gaat dan nog eens 10% commissie af voor Rico, dus dan zou er voor ons een 160.000,— overblijven. Uiteindelijk hebben we ‘m zelf binnen een week via Marktplaats verkocht voor 165.000,—, dus nog best tevreden. We begrijpen dat we voor het tekenen van het consignatie contract zelf verantwoordelijk zijn, we hadden nooit accoord moeten gaan met de 5% commissie indien ie na een jaar niet verkocht zou zijn, we zijn misleid door de woorden van de bedrijfs leider Jaap Vrugt : het was nog nooit gebeurt dat een camper niet binnen een jaar verkocht was bij Rico, we hoefden ons geen zorgen te maken, daar kwamen we altijd wel uit. Ik wil Rico helemaal niet de schuld geven, ik had enkel niet verwacht dat we daadwerkelijk 5% zouden moeten betalen, omdat Jaap tegen ons had gezegd : daar komen we altijd wel uit !. Van je fouten leer je, enkel deze leerschool heeft ons € 9.600,— gekost waar we totaal niets voor terug hebben gekregen. We willen mede camper eigenaren waarschuwen tegen handelaren als een Rico Recreatie. Lees vooral de “kleine lettertjes” !!. Quote
diogenes Geplaatst: 27 november Geplaatst: 27 november Ik snap nog steeds niet dat bedrijven(eigenaren) kunnen leven met wetenschap mensen te belazeren en/of zoals in dit geval een idiote clausule in een contract te zetten waarna je eigen clausule sterk bagatelliseren. Ik ben in ieder geval gewaarschuwd omdat ik altijd overal naar reviews zoek voor ik iets ga kopen. Ik ben nu in de markt maar sla Rico dus(ook...) even over. Met dank aan Gotcha! 1 Quote
Dieseltje Geplaatst: 27 november Geplaatst: 27 november (aangepast) Zoek eens een camper makelaar die voor niets je camper een jaar te koop zet. Het contract had wel iets aangepast mogen zijn, bv een vast bedrag bij geen verkoop of iets minder % bij zo’n dure camper. Omdat het een camper in een hogere prijsklasse is, is 5% natuurlijk veel geld. Maarja, het is uitgelegd en je tekent…………. Ik zou mijn camper nooit te koop zetten bij een handelaar die zelf ook eigen campers in de verkoop heeft. Maar ook dat is een keus geweest. Denk dat het een wijze les is geweest voor TS, en die het nu lezen zijn gewaarschuwd. Om nu deze dealer meteen af te schrijven gaat wel ver. 27 november aangepast door Dieseltje Quote
diogenes Geplaatst: 27 november Geplaatst: 27 november Een handelaar heeft 2 mogelijkheden: Hij koopt een camper van je of hij zet hem in consignatie neer waarmee hij dan zn terrein vult en als hij zn best doet dan heeft hij wat verdient. Veel gaan akkoord met een veel te hoge vraagprijs en gebruiken dan jouw camper om nadeeltjes van die camper om te zetten naar voordelen van hun eigen campers. Het is net als met huizen of auto makelaars, ze zetten vrijwel alles neer om maar aanbod te creëren maar zullen altijd hun eigen geïnvesteerde aanbieding als eerste doordrukken. Spreek uit ervaring. Heb al paar keer caravans, campers en huizen te koop gezet en altijd een periode bedongen waarin makelaar de kans kreeg om te scoren. Wel paar keer akkoord gegaan met kleine vergoeding om foto's te maken en bv caravan/camper schoon te maken. maar 10% bij geen succes zou ik hem hard uitlachen. Moet er ook bij vermelden dat bij verkoop door mij zelf ik gewoon de commissie of deel daarvan heb betaald.Leven en laten leven! Quote
Dieseltje Geplaatst: 27 november Geplaatst: 27 november Bij geen verkoop 5% bij verkoop 10% op een dure camper een fors bedrag. Quote
supreme Geplaatst: 28 november Geplaatst: 28 november Dieseltje , ziet u een verschil tussen een verkoop bedrijf in campers en een campermakelaar . Quote
Dieseltje Geplaatst: 28 november Geplaatst: 28 november (aangepast) Geen idee waar u op doelt. Ik denk dat veel camper dealers ook camper makelaar zijn. Persoonlijk zou ik minder vertrouwen hebben in een snelle verkoop bij een camper dealer die ook eigen voertuigen verkoopt. Misschien onterecht? 28 november aangepast door Dieseltje Quote
supreme Geplaatst: 29 november Geplaatst: 29 november Dieseltje , ik dacht dat de vraag duidelijk is en u geen idee heeft , maat toch wel een mening heeft , en die mening deel ik met u . Quote
CaradoT135 Geplaatst: 29 november Geplaatst: 29 november Ik zou toch wel verschil willen maken tussen een handelaar en een camperdealer. Van die laatste mag je verwachten dat je als aspirant koper voldoende uitleg krijgt hoe één en ander werkt. Een handelaar wil alleen snel geld verdienen zonder gezeur achteraf en verstand van hoe een camper werkt moet je niet teveel van verwachten. Dat Rico veel te veel geld voor bemiddeling vraagt is een feit. Het had 5% tot een maximaal bedrag moeten zijn in geval van TS maar hij heeft met zijn volle verstand getekend. TS kan zijn boek over zijn Hymer afsluiten, dat begon bij de aankoop met ergernis en met de verkoop is het niet anders. Quote
Dieseltje Geplaatst: 29 november Geplaatst: 29 november (aangepast) En er is ook wel een verschil tussen een camper handelaar (of dealer) en een camper makelaar. De handelaar koopt en verkoopt, dus heeft eigen voorraad om te verkopen. (Net als een camper dealer) De makelaar zou geen eigen voertuigen moeten hebben en kan zowel voor een kopende als verkopende partij werken. Bij de laatste zou ik meer vertrouwen hebben om snel van mijn camper af te raken. 29 november aangepast door Dieseltje Quote
supreme Geplaatst: 30 november Geplaatst: 30 november Mijn 1 e camper heb ik nieuw gekocht bij de dealer , goed afgeleverd . de 2e camper heb ik gekocht bij een makelaar ook deze heeft de camper keurig afgeleverd , en als ik mijn camper ga verkopen denk ik dat ik hem weer bij deze organisatie aanbied voor verkoop . Ik heb voor dat ik een camper had ik een boot deze ook verkocht via bootmakelaar en dat is prima bevallen , want dan krijg je te maken met serieuze kopers want als ze proef willen varen dan moet men een bedrag betalen en dat staat op de 3e rekening , proefvaart niet goed bevallen geld terug en bij aankoop wordt he verrekend met de verkoopprijs . Quote
diogenes Geplaatst: 30 november Geplaatst: 30 november Er is ook nix mis met makelaar, handelaar of wie dan ook waar je zaken mee doet als je van te voren maar op papier een goede afspraak maakt. Verder moet je er rekening mee houden dat een ,laten we het tussenpersoon noemen, 3 partijen wil bedienen: De verkoper, de koper en aller belangrijkste de tussenpersoon zelf, die gaat uiteindelijk voor 1 doel te weten het verkochte object uitzwaaien en zo veel mogelijk in zn eigen knip overhoudend. Als je daar moeite mee hebt moet je het zelf proberen. Mijn uitgangspunt is goede afspraken op schrift met daarnaast leven en laten leven! Sterkte in de strijd. Quote
Recommended Posts
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.