Jan Wijchers Geplaatst: 17 november Geplaatst: 17 november Kan iemand mij vertellen waarom er een prijsverschil zit tussen het schorsen van een camper van 0-15 en 15 jaar en ouder? Quote
Don Esteban Geplaatst: 17 november Geplaatst: 17 november (aangepast) FJC48: waar staat dat dan?? Hoe het allemaal moet, staat inderdaad op de RDW site. Maar waarom er prijsverschil zit tussen campers ouder of jonger dan 15 jaar vind ik nergens op de site. Of ik zie iets over het hoofd. Wellicht dat Jan daarom hier de vraag stelt. 17 november aangepast door Don Esteban Quote
supreme Geplaatst: 17 november Geplaatst: 17 november Don ik weet het ook niet maar zou dit niet hebben te maken met oldtimers , Je kunt dit niet zo gauw vinden op internet . Quote
van der Honing Geplaatst: 17 november Geplaatst: 17 november Het is gewoon een beslissing van de politiek/overheid, net zoals dat een oldtimer bij 40 jaar begint (was vroeger 25 jaar). Zal in 2026 misschien veranderen als de wegenbelasting voor campers wordt verdubbeld. We gaan het zien. Quote
Magic Ed. Geplaatst: 18 november Geplaatst: 18 november 20 uren geleden, van der Honing zei: Het is gewoon een beslissing van de politiek/overheid, net zoals dat een oldtimer bij 40 jaar begint (was vroeger 25 jaar). Zal in 2026 misschien veranderen als de wegenbelasting voor campers wordt verdubbeld. We gaan het zien. Denk het niet, de verdubbeling is een melkkoe om de staatskas op orde te krijgen. Dan gaan ze zeker geen korting geven op het schorsingstarief omdat hierdoor het schorsen nog veel vaker zal voorkomen. Ik heb mijn camper dit jaar al drie keer geschorst en omdat deze zwaarder is dan 3.500 kg ook bestuursrechtelijk bezwaar gemaakt tegen het hoge schorsingstarief van 88,05 euro. Dat is een interpretatie van de Wet door de RDW die niet klopt, dit zou het lage tarief moeten zijn. En kennelijk weet de RDW zich daar geen raad mee, want ze hebben alle termijnen van uitstel op de bezwaaruitspraak laten verlopen. Inmiddels heb ik hen in gebreke gesteld en de dwangsommen regeling aangezegd. Alles op advies van mijn no cure / no pay rechtsgeleerde. 1 Quote
van der Honing Geplaatst: 18 november Geplaatst: 18 november 1 uur geleden, Magic Ed. zei: Denk het niet, de verdubbeling is een melkkoe om de staatskas op orde te krijgen. Dan gaan ze zeker geen korting geven op het schorsingstarief omdat hierdoor het schorsen nog veel vaker zal voorkomen. Ik heb mijn camper dit jaar al drie keer geschorst en omdat deze zwaarder is dan 3.500 kg ook bestuursrechtelijk bezwaar gemaakt tegen het hoge schorsingstarief van 88,05 euro. Dat is een interpretatie van de Wet door de RDW die niet klopt, dit zou het lage tarief moeten zijn. En kennelijk weet de RDW zich daar geen raad mee, want ze hebben alle termijnen van uitstel op de bezwaaruitspraak laten verlopen. Inmiddels heb ik hen in gebreke gesteld en de dwangsommen regeling aangezegd. Alles op advies van mijn no cure / no pay rechtsgeleerde. Is € 88,05 niet het normale tarief voor campers jonger dan 15 jaar? Quote
Magic Ed. Geplaatst: 18 november Geplaatst: 18 november 34 minuten geleden, van der Honing zei: Is € 88,05 niet het normale tarief voor campers jonger dan 15 jaar? Ja met uitzondering van campers met een technisch toegestane massa hoger dan 3.500 Kg. Quote
Don Esteban Geplaatst: 18 november Geplaatst: 18 november (aangepast) Klopt niet. Voor iedere camper jonger dan 15 jaar is ongeacht zijn gewicht het tarief € 88,05. Ook voor de campers met een technisch toegestane massa hoger dan 3500 kg. Onze camper had bij aankoop een totaal toegestane massa van 3500 kg en een technisch toegestane massa van 4400. De TTM zal wel naar beneden gekeurd zijn om hem met B rijbewijs te kunnen rijden. Na aankoop heb ik de camper direct omhoog laten keuren naar 4400 / 4400. En ook nu betaal ik € 88,05 om hem te schorsen. Even een proefschorsing online gedaan. Vlak voor akkoord aanklikken zie je de prijs staan: € 88,05. 18 november aangepast door Don Esteban Quote
HymerBoy Geplaatst: 18 november Geplaatst: 18 november (aangepast) Moet je camper dus wel als bedrijfsauto geregistreerd staan anders dus gewone tarief ook bij >3500kg. Of lees ik het verkeerd? 18 november aangepast door HymerBoy Quote
Don Esteban Geplaatst: 18 november Geplaatst: 18 november (aangepast) Hymerboy, bedankt voor de verduidelijking via de RDW pagina. Hier wordt bevestigd wat ik al schreef: Het normale tarief ad 88,05 geldt voor alle campers jonger dan 15 jaar mits de camper in de categorie 'personenauto' valt. En daar vallen natuurlijk de meeste campers onder. Het gewichtslimiet voor bedrijfsauto's (sommige campers vallen daar ook onder) is 3500 kg TMM en niet ouder dan 15 jaar. Ik zie nu dat voor schorsing 2 en 3 jaar andere tarieven gehanteerd worden. Komt zolang schorsen voor in de praktijk? Misschien interessant voor iemand die een poos op staatskosten gaat leven .... maar na een paar maanden hunker ik alweer naar een ritje met de camper. 18 november aangepast door Don Esteban Quote
Roelof Geplaatst: 18 november Geplaatst: 18 november (aangepast) Ik betaal plm. €29,- voor camper van nu 16 jaar oud met een MTM van 4250kg. Staat als M1 geregistreerd. Maar ik dacht dat ik ergens gelezen had dat als het tarief van 25% naar 50% gaat het schorsen voor jongere campers goedkoper wordt. Zal eens kijken of ik het terug kan vinden. Edit: link toegevoegd https://www.nkc.nl/artikel/petitiepetitie-1petitie-2petitie-tegen-verdubbeling-belasting-webcamper-belastingistock-camper-snelweg-drukte-web/ Schorsen mogelijk goedkoper. 18 november aangepast door Roelof Quote
Magic Ed. Geplaatst: 19 november Geplaatst: 19 november 22 uren geleden, Don Esteban zei: Klopt niet. Voor iedere camper jonger dan 15 jaar is ongeacht zijn gewicht het tarief € 88,05. Ook voor de campers met een technisch toegestane massa hoger dan 3500 kg. Onze camper had bij aankoop een totaal toegestane massa van 3500 kg en een technisch toegestane massa van 4400. De TTM zal wel naar beneden gekeurd zijn om hem met B rijbewijs te kunnen rijden. Na aankoop heb ik de camper direct omhoog laten keuren naar 4400 / 4400. En ook nu betaal ik € 88,05 om hem te schorsen. Even een proefschorsing online gedaan. Vlak voor akkoord aanklikken zie je de prijs staan: € 88,05. Ja, dat is een verkeerde toepassing van de Wet door de RDW. Er staat namelijk nergens dat kampeerauto's boven de 3.500 kg uitgesloten zijn van het verlaagde tarief. Uit de duim gezogen door de RDW dus. Melkkoe spelen. . Quote
Magic Ed. Geplaatst: 19 november Geplaatst: 19 november 22 uren geleden, HymerBoy zei: Moet je camper dus wel als bedrijfsauto geregistreerd staan anders dus gewone tarief ook bij >3500kg. Of lees ik het verkeerd? Is RDW uitleg, maar de Staatscourant schrijft iets anders. Quote
Magic Ed. Geplaatst: 19 november Geplaatst: 19 november 18 uren geleden, Roelof zei: .... Edit: link toegevoegd https://www.nkc.nl/artikel/petitiepetitie-1petitie-2petitie-tegen-verdubbeling-belasting-webcamper-belastingistock-camper-snelweg-drukte-web/ Schorsen mogelijk goedkoper. Ja mogelijk goedkoper, maar hele petitie heeft niets bereikt. Door de 2e kamer naast zich neergelegd. Dus NIET goedkoper. Quote
HymerBoy Geplaatst: 19 november Geplaatst: 19 november 2 uren geleden, Magic Ed. zei: Is RDW uitleg, maar de Staatscourant schrijft iets anders. Dat zou mooi zijn, heb je daar een linkje van of print screen? Quote
mikeanber Geplaatst: 20 november Geplaatst: 20 november hallo allen is wat je wilt geloven maar goed de bedragen zijn en waren allang bekent dus schorsen wanneer jij wilt bespaart euro's Quote
Magic Ed. Geplaatst: 20 november Geplaatst: 20 november Op 19-11-2024 om 16:30, HymerBoy zei: Dat zou mooi zijn, heb je daar een linkje van of print screen? Staat hier op het forum, dus even de zoekfunctie gebruiken. Daarmee ben ik destijds aan de slag gegaan. Quote
HymerBoy Geplaatst: 20 november Geplaatst: 20 november (aangepast) Weer dus een loze bewering zonder iets aantoonbaars, waarom wil je je bevindingen niet delen? ik heb gezocht en de prijzen gevonden in de staatscourant maar ik kon niets vinden over de prijs van zware bedrijfswagens/campers. Blijft dus vaag. 20 november aangepast door HymerBoy Quote
Magic Ed. Geplaatst: 21 november Geplaatst: 21 november 21 uren geleden, HymerBoy zei: Weer dus een loze bewering zonder iets aantoonbaars, waarom wil je je bevindingen niet delen? ik heb gezocht en de prijzen gevonden in de staatscourant maar ik kon niets vinden over de prijs van zware bedrijfswagens/campers. Blijft dus vaag. Weer een onterechte sneer. Zoeken en lezen is niet jouw sterkste kant, maar wel over anderen klagen: Ik heb hier één minuut gezocht en dit gevonden: In de Staatscourant nr.33612 dd 7-12-2023 is de "Regeling tarieven Dienst Wegverkeer" gepubliceerd. Artikel 1: begrippenregeling. p. voertuig licht: voertuigen met een toegestane maximum massa van maximaal 3.500 kg q. voertuig zwaar: voertuigen met een toegestane maximum massa van meer dan 3.500 kg Bijlage VI van bovengenoemde Staatscourant handelt over schorsing en bijbehorende tarief. voertuig licht, jonger dan 15 jaar voor de duur van 1 jaar, tarief 88,05 euro voertuig licht en zwaar ouder dan 15 jaar en voertuigen zwaar en motorfietsen, jonger dan 15 jaar voor de duur van 1 jaar, tarief 29,10 euro Als ik het op mijn naam staande voertuig indeel kom ik uit op voertuig zwaar, jonger dan 15 jaar. PS MagicEd.: DUS IS HIERVOOR HET TARIEF 29,10 euro en geen 88,05 euro. 1 Quote
HymerBoy Geplaatst: 21 november Geplaatst: 21 november (aangepast) Dank voor het zoeken, heb inmiddels ook de 2024 publicatie gevonden die is identiek, ben idd heel benieuwd wat de RDW hier van vindt. Hier wordt idd alleen gesproken over licht en zwaar en niet over wel of niet bedrijfsauto of personen auto. Inmiddels ook mailtje naar de RDW gestuurd met vraag om uitleg. 21 november aangepast door HymerBoy Quote
Magic Ed. Geplaatst: 21 november Geplaatst: 21 november Aan een vraag om uitleg van de RDW heb je niets. Dan wijzen zij naar hun website waar staat dat kampeerauto's altijd het hoge tarief moeten betalen totdat ze 15 jaar oud zijn. We zien de reactie dan wel hier verschijnen t.z.t. Quote
Magic Ed. Geplaatst: 26 november Geplaatst: 26 november (aangepast) Inmiddels van de RDW een schriftelijke gegrond verklaring op bezwaar ontvangen, met toekenning van een terugbetaling van €.58,95 (het verschil tussen het onterechte hoge tarief en het juiste lage tarief). 26 november aangepast door Magic Ed. typefout Quote
Recommended Posts
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.