Leedie Geplaatst: 9 november Geplaatst: 9 november Graag het advies voor het volgende probleem. Deze zomer ging midden in de nacht de (koolmonoxide)melder af, die kennelijk ook andere gassen en geuren detecteert . Bij nader onderzoek en door de geur van zwavel bleek de huishoud accu oververhit te zijn. De huishoud accu merk Sonnenschein GF 12 65 Y Gel Technology is 3 jaar oud. Zonder wall stroom bleef de accu gewoon functioneren o.a, door lading via een zonnepaneel. Echter bij het gebruik van wallstroom geeft het paneel binnen een half uur meer als 14.5 volt aan, in het rood dus, wat volgens de gebruiksaanwijzing duidt op; accu wordt overladen, electroblok defect. Voor de storing functioneerde alles normaal en hebben niets veranderd of aangepast. Graag advies. Quote
DJSmiley Geplaatst: 9 november Geplaatst: 9 november Welke acculader? Klinkt als een defecte lader. Vaker voorkomend bij oudere campers waar nog een conventionele acculader in zit (met een transformator) 14.5V is overigens niet perse te hoog, afhankelijk van het gebruikte type accu. Maar voor diverse soorten is dat prima Het is alleen niet zo'n grote accu (80Ah). Het kan ook goed dat die gewoon overleden is. Bij een dergelijke kleine accu is het niet heel moeilijk om dat ding leeg te krijgen (of te diepontladen als er geen beveiliging ingrijpt) en dan is 3 jaar al nieteens gek als dat een paar keer gebeurd is. Quote
Leedie Geplaatst: 10 november Auteur Geplaatst: 10 november 20 uren geleden, DJSmiley zei: Welke acculader? Klinkt als een defecte lader. Vaker voorkomend bij oudere campers waar nog een conventionele acculader in zit (met een transformator) 14.5V is overigens niet perse te hoog, afhankelijk van het gebruikte type accu. Maar voor diverse soorten is dat prima Het is alleen niet zo'n grote accu (80Ah). Het kan ook goed dat die gewoon overleden is. Bij een dergelijke kleine accu is het niet heel moeilijk om dat ding leeg te krijgen (of te diepontladen als er geen beveiliging ingrijpt) en dan is 3 jaar al nieteens gek als dat een paar keer gebeurd is. Goede vraag, dat moet ik eens onderzoeken. De camper is een Burstner uit 2010 Quote
Leedie Geplaatst: 10 november Auteur Geplaatst: 10 november Volgens de gebruiksaanwijzing laadt het elektroblok de woonruimteaccu Quote
DJSmiley Geplaatst: 10 november Geplaatst: 10 november De EBL99 laad tot 14.3V Weet je zeker dat die de bron is van de te hoge laadspanning? (Je zou het kunnen testen door m even direct met een stekker op een verlengsnoer aan te sluiten, aan de voorkant de huidige lostrekken en er een normale C13 ('computer') kabel op aansluiten). Het zou ook een andere lader kunnen zijn. Bij de EBLs maak ik zelden mee dat de lader een te hoge spanning geeft, meestal is het een compleet dode EBL (piekspanning) of de LR1218 zonnepaneellader die defect is. Quote
Leedie Geplaatst: 10 november Auteur Geplaatst: 10 november Dat is juist de vraag wat de bron is van de te hoge laadspanning, dat weet ik dus niet en aangezien ik niet zoveel expertise heb stel ik hem hier. De ‘gebruiksaanwijzing’ geeft aan dat het elektrobok defect is……maar ja hoe weet ik dat zeker? Dank voor het meedenken Smiley. Ik ga het EBL testen als mij dat lukt. Het EBL voert nog steeds de verschillende taken uit, niets wat zou duiden dat ie defect is….. Quote
DJSmiley Geplaatst: 10 november Geplaatst: 10 november De EBL is een schakelkast/zekeringblok en acculader, alleen dan in 1 behuizing De hele EBL kan prima werken zelfs al zou het acculader deel defect zijn. Maar goed, alles begint bij meten en uitsluiten. En als je zelf niet voldoende expertise hebt kun je ook even langs je dealer of een andere installateur die het voor je kunnen nameten Quote
Leedie Geplaatst: 10 november Auteur Geplaatst: 10 november Laat ik dat maar doen Smiley, bedankt voor het meedenken! Quote
Magic Ed. Geplaatst: 10 november Geplaatst: 10 november Op 9-11-2024 om 13:27, DJSmiley zei: Het is alleen niet zo'n grote accu (80Ah). Het kan ook goed dat die gewoon overleden is. Bij een dergelijke kleine accu is het niet heel moeilijk om dat ding leeg te krijgen (of te diepontladen als er geen beveiliging ingrijpt) en dan is 3 jaar al nieteens gek als dat een paar keer gebeurd is. Dat is een beetje erg kort door de bocht. In onze camper zat af fabriek ook een 80 Ah accu (Varta AMG). Na negen jaar en vier maanden werkte deze nog steeds perfect. Omdat ik tegen een koopje voor een LiFePO4 accu aanliep heb ik hem onlangs in september vervangen. Hij is dus beschikbaar voor liefhebbers, t.e.a.b. via PB. Quote
mikeanber Geplaatst: 11 november Geplaatst: 11 november hallo allen dat zoeken we 9 jaar en viermanden Quote
supreme Geplaatst: 11 november Geplaatst: 11 november mikeanber , wat bedoel je hier nu mee ? . Quote
Magic Ed. Geplaatst: 11 november Geplaatst: 11 november 4 uren geleden, supreme zei: mikeanber , wat bedoel je hier nu mee ? . Hij zoekt al negen jaar naar vier manden !! Quote
mikeanber Geplaatst: 12 november Geplaatst: 12 november hallo allen ik geloof niet dat er iemand op zoek is naar een accu die zo oud is niet zo moeilijk om te begrijpen wat ik dus bedoel Quote
Recommended Posts
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.