Ga naar inhoud

Cadillock Alarm en druppelladen startaccu???


Recommended Posts

Geplaatst:

In onze camper zit een zgn Cadillock Alarm tussen + pool van de startbatterij en camper. Als alarm aan staat, dan gaat er maar heel weinig stroom van de startbatterij naar de camper (Fiat Ducato) toe, genoeg voor boordlicht, maar natuurlijk te weinig om te starten. Je krijgt de camper dan niet weg. Een en ander wordt natuurlijk met speciale schroeven en gereedschap gemonteerd, zodat niet een onverlaat snel op het idee komt om te demonteren. Nu dacht ik, dat in wintertijd de camper toch lang in de loods staat, de startaccu aan de druppellader te hangen. Ik bestel alvast een Opitmizer 5, geschikt voor accu's tot 120 Ah. Erna bel ik (in de verkeerde volgorde jammer genoeg) de importeur van Cadillock of dit geen probleem is. "Machen Sie dass nicht, es geht kapot". Het alarm detecteert namelijk elke stroomimpuls, dus als de deur open gaat, gaat het alarm af etc. Dat is elektriciteit die vanaf de accu komt, maar link wordt het als er stroom naar het alarm kennelijk toe gaat, dan is het foute boel. Dus helaas heb ik de Optimizer maar terug gestuurd en ga ik af en toe maar een rondje rijden. De walstroom laadt de huishoud batterijen op, niet de start accu en eigenlijk gaat het zo ook. Zijn er nog meer mensen met een dergelijke ervaring? Groet Jos Smeets

Geplaatst:

Overigens was ik altijd super tevreden over de Optimizer druppelladers voor het bijhouden van de accu's van mijn Harley Davidson en ben ik ook super blij met het Cadillock Alarm met trilfunctie, dus binnen komen via de deur is bingo voor de buurt zonder afstandbediening.

Geplaatst:

Jos hoe lang wil je dan rijden , als je hem aan de druppelaar zet wordt de accu geheel goed opgeladen , en met rijden doe je dat niet .

 

Een basis uitgang is een dynamo voorziet de gebruikers van stroom en houd de accu op peil , zo moest ik het leren op school ., en als je uit de stalling komt is de accu niet op peil , als je rijd komt r natuurlijk wel stoom bij , maar wordt niet doorgeladen en dat doet de druppellader  wel .

 

Als je toch een druppellader gewoon op je start accu aansluit wat gaat er dan mis ? .

Geplaatst:

Het ligt allemaal aan het geïnstalleerde alarm Cadillock. Dat functioneert prima, maar kan niet tegen een druppellader omdat het de stroom tussen Accu en Fiat onderbreekt. Het is een heel gedoe om de accu los te maken van voeding, waardoor de optimizer niet handig is in deze. De Cadillock zou niet tegen een aangesloten optimizer kunnen, dat blijkt het probleem te zijn.

Geplaatst:

Als ik me goed herinner (ik heb het laten aansluiten namelijk) gaat van de pluspool van de accu een dikke kabel naar de Cadillock en van daar gaat de kabel verder naar de Fiat wagendeel. De Cadillock zit dus tussen PLUS en Fiat in. Alles is met speciale verbinding en speciale schroeven en speciaal gereedschap gemonteerd natuurlijk. Ik neem ook maar aan, wat die beste importeur van Cadillock mij verteld heeft en zie van de optimizer af helaas.

 

Geplaatst:

Jos , ik heb daar geen inzicht en kennis van u systeem , Ik begrijp het zo dat er een meetapparaat tussen de hoofdkabel zit en als het alarm er opstaat de hoofdstroom is onderbroken en een klein stroompje nog er door heen kan voor het alarm , en als hij op alarm staat en er wordt een deur geopend gaat er klein stroompje lopen en dat geeft het signaal naar het alarm moet afgaan . 

 

Als hij niet op het alarm wordt gezet dan is de hoofdkabel + intact om te starten , en dan kan er toch gewoon een druppellader op de + en - pool van de accu gezet worden .

 

En als ik verder denk en het alarm staat er op en u zet nu ook weer de druppellader op de polen dan gaat toch gewoon de stroom in de accu en misschien een klein beetje milliampère .naar het geheugen van de camper ( Fiat ) en het geheugen van het alarm.

Geplaatst:

Ach, weet je, ik ga toch geen risico lopen. ik heb er te weinig verstand van en doe braafjes wat er gezegd wordt door mensen, die menen dat ze het wel weten. Ik rij wel een rondje extra zodat de start accu in orde blijft. Ik had al een cadillock monitor geïnstalleerd, die de accu in de gaten houdt en mij een mooi inzicht geeft van de conditie, waardoor ik steeds vooraf inzicht heb of de accu wel of niet goed is. Mocht ik daar zien, dat het de verkeerde kant uit gaat, dan vervang ik de start accu, hij is 6 jaar oud, dus verwacht ik eerstdaags wel dat dit zal voorkomen. 

  • 2 weeks later...
Geplaatst:
Op 7-11-2024 om 12:26, supreme zei:

Jos hoe lang wil je dan rijden , als je hem aan de druppelaar zet wordt de accu geheel goed opgeladen , en met rijden doe je dat niet .

 

Een basis uitgang is een dynamo voorziet de gebruikers van stroom en houd de accu op peil , zo moest ik het leren op school ., en als je uit de stalling komt is de accu niet op peil , als je rijd komt r natuurlijk wel stoom bij , maar wordt niet doorgeladen en dat doet de druppellader  wel .

 

Als je toch een druppellader gewoon op je start accu aansluit wat gaat er dan mis ? .

Hoi, een wat late reactie. Het verbruik zit op 0.9 amp, dat heet niet veel te zijn. De cadillock verbindt de pluspool en de auto, het zit er dus als het ware tussen, maar met dien verstande dat als het alarm aan staat, er een minimaal stroompje gaat naar de Fiat, net genoeg voor verlichting en bv autoradio, maar veel te weinig om te starten. Is het alarm uit, dan gaat de stroom volle bak richting Fiat Ducato en is er niets aan de hand. Ik dacht simpel er een druppellader op aan te kunnen sluiten, maar de mensen van Cadillock raden mij dat ten zeerste af, omdat dan het alarm kapot zou gaan, het kan geen stroom retour aan, wat bij een druppellader natuurlijk wel het geval is. Dus doe ik gewoon maar niets en laat ik het zo. De camper staat maar op 300 m afstand van ons thuis in een vorstvrije en droge loods, ik ben er natuurlijk snel genoeg geweest om indien nodig de motor eens een tijdje aan te zetten. Ik heb van Cadillock ook een accu monitor, daarmee kan ik exact de conditie uit lezen van zowel de start accu als beide huishoud accu's, ik ga daar maar op af. Maar vooralsnog is er eigenlijk niets aan de hand. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid