Leo&Mia Geplaatst: 5 november Geplaatst: 5 november Ik heb 2 huishoudaccu’s van 100 V / 830 A. Deze zijn nu 2 1/2 jaar oud. Ik ondervind het laatste half jaar dat bij het koffie zetten (apparaat is 550 W) de accu spanning zover wegloopt dat de veiligheid het circuit uit schakelt. De accu’s zijn getest en goed bevonden. Nu beide nog 732 A capaciteit. Tevens heb ik rechtstreeks op de omvormer de apparaten aangesloten en nog steeds valt de spanning weg. De omvormer is “pure power” met pure sinus wave , 1000 watt. wie kan mij advies geven hoe verder te onderzoeken wat het probleem is. Quote
GeMa Geplaatst: 5 november Geplaatst: 5 november Weet je wel zeker dat je 100 volt, 830 ampère accu's hebt? Dat moeten dan wel joekels zijn. Quote
Leo&Mia Geplaatst: 5 november Auteur Geplaatst: 5 november Dit moet natuurlijk 12 V / 830 A zijn. Quote
DJSmiley Geplaatst: 5 november Geplaatst: 5 november Welke accu's? Zijn het uberhaupt wel huishoudaccu's? Als ik even google op 12V / 100Ah / 830A dan kom ik alleen maar uit op startaccu's. Die gebruiken als huishoudaccu kan maar is behoorlijke mishandeling en je hebt weinig capaciteit bij veel gewicht. Dan is 2.5 jaar heel niet gek Hoe zijn ze getest? 732A (830 op papier) klinkt als een startaccu die getest is op de startstroom. Dat is compleet nutteloos, een camperaccu test je op capaciteit. Niet op CCA. Een echt verrotte accu vis je er wel uit, maar het is absoluut niet een goede manier om te testen. Je moet een capaciteitstest doen, dan krijg je pas een eerlijk beeld. Ik zou elders de accu's laten testen op capaciteit, maar heb sterk het vermoeden dat de accu's gewoon op zijn (al dan niet mede doordat het misschien nieteens de juiste accu's zijn) Quote
van der Honing Geplaatst: 5 november Geplaatst: 5 november Beste DJSmiley, Kunt u aangeven hoe we het verschil kunnen zien tussen een start accu en een huishoud accu? Quote
DJSmiley Geplaatst: 5 november Geplaatst: 5 november Typenr/specificaties opzoeken. De aanduiding van het aantal CCA (Cold Cranking Amps) duid dat het een accu is die ook gebruikt kan worden voor het starten. Kan een indicatie zijn, maar er zijn ook accu's die voor beide doeleinden geschikt zijn, dus is geen garantie Typenr opzoeken op google geeft meestal wel een aanduiding. Startstop, startaccu enz... of je komt dingen tegen als camperlogos, of termen als semi-tractie, leisure, huishoudaccu... daarmee kun je ook wel een idee krijgen. Er is geen eenduidige manier. Net zoals Euro6 geen garantie is op een slimme dynamo, maar dat het 'mogelijk een slimme dynamo is'. Bij twijfel: Raadpleeg een expert of de verkoper/fabrikant. Quote
Leo&Mia Geplaatst: 5 november Auteur Geplaatst: 5 november Het is deze accu: Powerboozt Semi-Tractie accu | PB.957.051 | 12V 100Ah Quote
Camper-T Geplaatst: 6 november Geplaatst: 6 november (aangepast) Ik denk dat als de accu's "goed" getest zijn maar de accuspanning compleet inzakt bij hogere belasting, dat de conclusie redelijk richting overleden accu's gaat. Zoals @DJSmiley al schreef, vermoed ook ik dat het eerder testen van de accu's niet op het niveau van belasting is gedaan. Je kunt een acculeverancier zoeken die hier wel de mogelijkheid toe heeft en waar je ook nieuwe accu's kunt kopen, want dit wordt waarschijnlijk de oplossing. Waarom na 2,5 jaar al overleden? Dit kan meerdere oorzaken hebben maar meestal door te vaak te diep ontladen, of soms simpel minder goede kwaliteit accu's. 6 november aangepast door Camper-T Quote
Leo&Mia Geplaatst: 19 november Auteur Geplaatst: 19 november Bedankt voor alle reacties. De accu’s zijn inderdaad niet meer goed. Na nog 2x te hebben getest is de capaciteit al gedaald naar 709 A. Nou geeft de test apparatuur aan dat ze vervangen moeten worden. Quote
VMP Geplaatst: 20 november Geplaatst: 20 november Voor het huishoudgedeelte van de camper zou ik dan meteen investeren in een Lithium batterij, met alle electronica er achteraan. Wij hebben er zo een laten plaatsen. Sindsdien is de capaciteit nooit meer onder de 50% gegaan. Wel wetende dat de grote energievreter bij ons het opladen van de fietsbatterij is. Als we vrij staan en we willen goede koffie, nemen we de bialetti. Een aanrader. Overigens is onze omvormer te "licht" voor de koffiezet. Groeten, Peter Quote
Recommended Posts
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.