bert1 Geplaatst: 18 oktober Geplaatst: 18 oktober Hallo , wie kan mij helpen. Ik heb een knaus van ti van 2009. Mijn huishoud accu laad niet op de walstroom en ook niet onder het rijden. ik heb een LG 616 in de kamper en een verdeelkast met zekeringen . lg 616 heb ik heb ik na laten kijken. ze hebben hem 3dagen zwaar getest maar geen fout kunnen vinden.De monteur heeft uit voorzorg een thyristor vervangen aangezien deze wel eens defect raken bij dit type probleem. Op walstroom knippert het groene lampje als ik hem aansluit. als de motor loopt geeft de LG op de start accu 13,3v huishoud accu loopt dan langzaam leeg. Garage doet daar niks aan omdat het de woongedeelte betreft. Is er iemand die mij op weg kan helpen? alvast bedank voor de tips. Quote
DJSmiley Geplaatst: 18 oktober Geplaatst: 18 oktober (aangepast) Meten (en een andere garage zoeken) Een thyristor klinkt leuk, maar vrijwel niemand repareert nog op componentniveau. Ik betwijfel of ze dat gedaan hebben. (En zo'n ding meet je, die ga je niet willekeurig vervangen). Daarnaast loopt het laden via de dynamo alleen via een (D+) gestuurd relais. Daar komt geen electronica aan te pas. Dit klinkt een beetje als 'De garage heeft de injectiepomp vervangen, maar ze weten alleen niet of het een diesel of benzineauto is'.. Als je de basis (scheidingsrelais) al niet kent geloof ik nooit dat ze in staat zijn om electronica op componentniveau te repareren. Een electronicareparatuur kan die 616 wel nameten/repareren, maar aangezien je ook geen laden hebt met draaiende motor is al uitgesloten dat die walstroomlader het (enige) probleem is. Ik gok op een defecte zekering of plakkend relais oid. Mocht je in het midden van het land zitten dan kun je altijd even langskomen en kan ik wel even meekijken/meten. 18 oktober aangepast door DJSmiley 1 Quote
bert1 Geplaatst: 19 oktober Auteur Geplaatst: 19 oktober Dank je wel DJ Smiley, voor je aanbod, ik kom daar graag nog op terug, we zijn nu in zuid Frankrijk , de zon schijnt de accu wordt zo bijgeladen. We blijven nog een weekje hier. Zekeringen heb ik nagekeken . Maar allemaal waren ze goed, heb een multimeter mee genomen. De relai op die verdeel doos met zekeringen is dat de scheidingsrelais. wat moet die doen? Bert1 Quote
DJSmiley Geplaatst: 19 oktober Geplaatst: 19 oktober (aangepast) Nee, ik vermoed het niet gezien de kabeldiameter. Dat relais is een standaard optie ('relaisadapter zu VB05): https://www.boetronics.nl/files/manuals/Calira/Anschlussplan_Relaisadapter_zu_VB_05.pdf Ook zie ik dat je zonnepanelen hebt. Dat kan een (vertekend) beeld geven, want zelfs zonder accu heb je dan toch spanning op je installatie. Verwijder ter test de 10A zekering even in de regelaar. Koppel dan de 230V af en meet. Makkelijkst is meten op de acculader, daar kun je bij. - van je multimeter op de blauwe schroef Met de + kun je dan de beide rode kabels meten + bat 1 en + bat 2. Dat zouden de start en woonaccu moeten zijn. Op beide moet je dus spanning meten. Ik ken die specifieke printplaat niet zo uit mn hoofd, bij de nieuwere Knaus modellen zit alles bij elkaar van CBE, maar bij de oudere modellen gebruikten ze Calira. Dat is soms iets meer zoeken. Bij deze specifieke zit het scheidingsrelais in de LG616 en wordt op basis van de spanning geschakeld. (zie de handleiding https://www.boetronics.nl/files/manuals/Calira/Ladeautomat LG 616-DS.pdf ) Als de spanningen te laag zijn (wat nog wel eens wil voorkomen bij een massaprobleem) dan zal het scheidingsrelais dus ook niet bekrachtigd worden (en dus ook niet laden tijdens het rijden) Die printplaat is de Calira Bord Control 2007. ( https://www.boetronics.nl/files/manuals/Calira/Anschluss_Bord_Control_2007.jpg ) 19 oktober aangepast door DJSmiley 1 Quote
bert1 Geplaatst: 20 oktober Auteur Geplaatst: 20 oktober 19 uren geleden, DJSmiley zei: Nee, ik vermoed het niet gezien de kabeldiameter. Dat relais is een standaard optie ('relaisadapter zu VB05): https://www.boetronics.nl/files/manuals/Calira/Anschlussplan_Relaisadapter_zu_VB_05.pdf Ook zie ik dat je zonnepanelen hebt. Dat kan een (vertekend) beeld geven, want zelfs zonder accu heb je dan toch spanning op je installatie. Verwijder ter test de 10A zekering even in de regelaar. Koppel dan de 230V af en meet. Makkelijkst is meten op de acculader, daar kun je bij. - van je multimeter op de blauwe schroef Met de + kun je dan de beide rode kabels meten + bat 1 en + bat 2. Dat zouden de start en woonaccu moeten zijn. Op beide moet je dus spanning meten. Ik ken die specifieke printplaat niet zo uit mn hoofd, bij de nieuwere Knaus modellen zit alles bij elkaar van CBE, maar bij de oudere modellen gebruikten ze Calira. Dat is soms iets meer zoeken. Bij deze specifieke zit het scheidingsrelais in de LG616 en wordt op basis van de spanning geschakeld. (zie de handleiding https://www.boetronics.nl/files/manuals/Calira/Ladeautomat LG 616-DS.pdf ) Als de spanningen te laag zijn (wat nog wel eens wil voorkomen bij een massaprobleem) dan zal het scheidingsrelais dus ook niet bekrachtigd worden (en dus ook niet laden tijdens het rijden) Die printplaat is de Calira Bord Control 2007. ( https://www.boetronics.nl/files/manuals/Calira/Anschluss_Bord_Control_2007.jpg ) Ik heb de zekering 10 A verwijderd en heb op accu 1 12,86V gemeten en op accu 2 6,6 V gemeten . Daarna de camper gestart en meet op accu 1 13,78 V en accu 2 meet 6,6 en 7,6 de relai op de bord control gaat aan uit maar blijft niet plakken. Nu schijnt de zon en heb weer 12 V op accu 2 Quote
bert1 Geplaatst: 20 oktober Auteur Geplaatst: 20 oktober Ik heb de zekering 10 A verwijderd en heb op accu 1 12,86V gemeten en op accu 2 6,6 V gemeten . Daarna de camper gestart en meet op accu 1 13,78 V en accu 2 meet 6,6 en 7,6 de relai op de bord control gaat aan uit maar blijft niet plakken. Nu schijnt de zon en heb weer 12 V op accu 2 Ber1 Quote
DJSmiley Geplaatst: 20 oktober Geplaatst: 20 oktober (aangepast) 6.6V op accu 2 is niet goed en verklaart ook wel je problemen. Wat meet je direct op de accu zelf op dat moment? als dat ook 6-7V is, dan is die accu defect Als je daar wel een hogere spanning meet dan moet je dus de route tussen accu en de BordControl controleren en meten, want dan zit daar duidelijk een probleem. Dat kan dus een zekering zijn, maar ook een slecht contact of gebroken kabel oid. Staat de accu relatief dichtbij? Dan kun je kruistesten. + op de bordcontrol, - op de huishoudaccu. Meet je dan ook 7V (en wel 12V op de accu zelf), dan weet je dat het probleem in de + kabel zit - op de bordcontrol, + op de huishoudaccu, als je daar 7V meet (en wel 12V bij de vorige test) dan weet je dat het in de massakabel/verbinding zit tussen de accu en bordcontrol Je installatie lijkt nu eigenlijk zonder accu te draaien. Dan is het logisch dat het scheidingsrelais niets doet en zal vnl de zon en de acculader als voedingsbron dienen, waardoor op die momenten je wel stroom hebt, maar zonder 1 van die 2 valt alles uit 20 oktober aangepast door DJSmiley 1 Quote
bert1 Geplaatst: 20 oktober Auteur Geplaatst: 20 oktober 9 uren geleden, DJSmiley zei: 6.6V op accu 2 is niet goed en verklaart ook wel je problemen. Wat meet je direct op de accu zelf op dat moment? als dat ook 6-7V is, dan is die accu defect Als je daar wel een hogere spanning meet dan moet je dus de route tussen accu en de BordControl controleren en meten, want dan zit daar duidelijk een probleem. Dat kan dus een zekering zijn, maar ook een slecht contact of gebroken kabel oid. Staat de accu relatief dichtbij? Dan kun je kruistesten. + op de bordcontrol, - op de huishoudaccu. Meet je dan ook 7V (en wel 12V op de accu zelf), dan weet je dat het probleem in de + kabel zit - op de bordcontrol, + op de huishoudaccu, als je daar 7V meet (en wel 12V bij de vorige test) dan weet je dat het in de massakabel/verbinding zit tussen de accu en bordcontrol Je installatie lijkt nu eigenlijk zonder accu te draaien. Dan is het logisch dat het scheidingsrelais niets doet en zal vnl de zon en de acculader als voedingsbron dienen, waardoor op die momenten je wel stroom hebt, maar zonder 1 van die 2 valt alles uit Ik heb nu gemeten op de accu 11,07 en op de omvormer 11,14 heeft vandaag in de zon gestaan. Onder het rijden gemeten vandaag tussen de 13,2 en 13,7 schommelt daartussen, de relai op de bord control gaat aan uit maar blijft niet plakken .morgen op de camping walstroom proberen, springt dan denk ik ook weer op storing en gaat groen lampje van de oplader knipperen. Kom ik morgen op terug. Quote
DJSmiley Geplaatst: 20 oktober Geplaatst: 20 oktober (aangepast) Ik ga dan toch een beetje aan de accu twijfelen. Als die 11V na een dag zon heeft dan is er toch wel iets mis mee. Als een accu zover leeg is (/defect) is het niet ongebruikelijk dat een lader gewoon weigert te laden (en een scheidingsrelais ook niet inschakelt) Afhankelijk van hoever je wilt gaan zou je bij een garage even een oude startaccu kunnen scoren. Die zijn meestal niet dermate dood, maar leveren niet meer voldoende startstroom. Niet geschikt als huishoudaccu, maar wel als testaccu. Even die aansluiten ipv de huidige en kijken wat er dan gebeurt. Ik weet niet hoe oud de accu is, maar een gemiddelde accu gaat 4-6 jaar mee. Voor het rekengemak 5 jaar gemiddeld, dan zou nu de 3e accu erin zitten en aan zn einde zijn. (theorie) 20 oktober aangepast door DJSmiley 1 Quote
bert1 Geplaatst: 21 oktober Auteur Geplaatst: 21 oktober Ik heb een ander accu aangesloten 45ah was al redelijk vol met zonnen panelen , 12,6v op walstroom aangesloten bleef de lader er een tijd inzitten , 4 uurtje denk ik gaf daarna vol aan en begon weer te knipperen.13,6v Als ik de hoofd zekering en de hoofdschakelaar uitzet en een minuut later inschakel blijft hij er een 5 minuten inzitten en gaat groen lampje weer knipperen. Druk ik op de controle paneel geeft die accu 2 vol aan dus alle 5 ledjes branden. Druk ik op accu 1 start accu geeft die 1 ledje aan en omvormer springt gelijk op tilt. Ik heb de Grote huishoud accu op een gewone lader aangesloten laat die vannacht erop staan. Kijk morgen wat die aangeeft dan. Morgen kijken of die onder het rijden nu wel wil laden. Quote
Magic Ed. Geplaatst: 21 oktober Geplaatst: 21 oktober Ga voor deskundige hulp en DE oplossing naar de van de TV bekende specialist Alex Dickhoff in Maarheze. Hij werkt onder andere voor Meester Frank de Visser als deskundige voor camper elektronica. Je vindt hem op www.heliotroop.com. Quote
Adriatik Geplaatst: 21 oktober Geplaatst: 21 oktober Magic Ed. maakt regelmatig reclame voor zijn zakelijke vriendjes. Er zijn veel bedrijven die kunnen helpen, ook al komen ze niet uit de zakelijke kring van Magic Ed.! 2 Quote
bert1 Geplaatst: 22 oktober Auteur Geplaatst: 22 oktober Dank je wel Magic Ed voor de link, als we er hier niet uitkomen kan dat nog als laatste hoop. 1 1 Quote
Magic Ed. Geplaatst: 23 oktober Geplaatst: 23 oktober Op 21-10-2024 om 22:42, Adriatik zei: Magic Ed. maakt regelmatig reclame voor zijn zakelijke vriendjes. Er zijn veel bedrijven die kunnen helpen, ook al komen ze niet uit de zakelijke kring van Magic Ed.! Leg uit, welke zakelijke kring met vriendjes ? 1 Quote
J vd Pal Geplaatst: 23 oktober Geplaatst: 23 oktober Op 21-10-2024 om 22:42, Adriatik zei: Magic Ed. maakt regelmatig reclame voor zijn zakelijke vriendjes. Er zijn veel bedrijven die kunnen helpen, ook al komen ze niet uit de zakelijke kring van Magic Ed.! Waarom altijd zo negatief? Welke andere bedrijven zijn dat dan? Noem ze dan ook meteen dan heeft bert1 er ook wat aan. Quote
van der Honing Geplaatst: 23 oktober Geplaatst: 23 oktober Adriatik en cs voeren een hetze tegen bepaalde forumleden. Ik denk dat ze van het zwarte kousen kerkje zijn en wat te zwaar in de leer zitten. Niet iedere camperaar staat losjes en relaxed in het leven blijkbaar. 1 1 Quote
CaradoT135 Geplaatst: 23 oktober Geplaatst: 23 oktober 2 uren geleden, J vd Pal zei: Waarom altijd zo negatief? Welke andere bedrijven zijn dat dan? Noem ze dan ook meteen dan heeft bert1 er ook wat aan. Met het aanbod van DJSmiley hoeft er toch helemaal geen ander bedrijf meer worden genoemd. Quote Mocht je in het midden van het land zitten dan kun je altijd even langskomen en kan ik wel even meekijken/meten. Zodra bert1 daar langs is geweest is het probleem opgelost. En even reageren op het aanbod van Kees, wat heeft het voor meerwaarde om de deskundigheid van Alex Dickhoff te gaan onderstrepen met het noemen van Mr Visser en co, helemaal niets toch! Quote
van der Honing Geplaatst: 23 oktober Geplaatst: 23 oktober 14 minuten geleden, CaradoT135 zei: Met het aanbod van DJSmiley hoeft er toch helemaal geen ander bedrijf meer worden genoemd. Zodra bert1 daar langs is geweest is het probleem opgelost. En even reageren op het aanbod van Kees, wat heeft het voor meerwaarde om de deskundigheid van Alex Dickhoff te gaan onderstrepen met het noemen van Mr Visser en co, helemaal niets toch! Voor u Misschien niet . Maar voor anderen misschien wel. Ik kan me voorstellen dat DjSmiley niet altijd beschikbaar is om te helpen en begrijp echt niet waarom het geven van andere opties op bezwaar stuit. Dit is toch alleen tegen MagicEd gericht. Als iemand anders het naar voren zou brengen kraait er geen haan naar. 1 Quote
bert1 Geplaatst: 23 oktober Auteur Geplaatst: 23 oktober Hallo Dj Smiey, Ik heb de accu klemmen losgemaakt kabels opnieuw gestript en weer vast gemaakt. de huishoud accu geeft vanavond nog 12,86v mede door de zonnepanelen natuurlijk. Sta vandaag zonder walstroom.Ik voel aan de relais op de bordcontrol en voel dat die best heet zijn. Zowel De losse relais als die open relais op de printplaat. Ook meet ik 12,86v op de buitenkant van de open relai, ik weet niet of dat de bedoeling is. Quote
Adriatik Geplaatst: 23 oktober Geplaatst: 23 oktober 7 uren geleden, Magic Ed. zei: Leg uit, welke zakelijke kring met vriendjes ? Die zakelijke kring die je onlangs met ‘we’ aanduidde, maar het antwoord op de vraag wie die ‘we’ zijn schuldig bleef! Quote
Adriatik Geplaatst: 23 oktober Geplaatst: 23 oktober (aangepast) 6 uren geleden, J vd Pal zei: Waarom altijd zo negatief? Welke andere bedrijven zijn dat dan? Noem ze dan ook meteen dan heeft bert1 er ook wat aan. Niet negatief, maar realistisch! Je zou kunnen denken aan Smits Campertechniek in Ede. Bekend als specialist uit de kampeerauto, het blad van van de NKC. Ik heb daar slechts ervaring mee als klant en heb geen belangen. Er zijn nog vele anderen die verder kunnen helpen. 23 oktober aangepast door Adriatik Quote
Adriatik Geplaatst: 23 oktober Geplaatst: 23 oktober 4 uren geleden, van der Honing zei: Adriatik en cs voeren een hetze tegen bepaalde forumleden. Ik denk dat ze van het zwarte kousen kerkje zijn en wat te zwaar in de leer zitten. Niet iedere camperaar staat losjes en relaxed in het leven blijkbaar. Ach ja, je hebt natuurlijk niet het alleenrecht op hetzes! Quote
CaradoT135 Geplaatst: 24 oktober Geplaatst: 24 oktober 12 uren geleden, van der Honing zei: Voor u Misschien niet . Maar voor anderen misschien wel. Ik kan me voorstellen dat DjSmiley niet altijd beschikbaar is om te helpen en begrijp echt niet waarom het geven van andere opties op bezwaar stuit. Dit is toch alleen tegen MagicEd gericht. Als iemand anders het naar voren zou brengen kraait er geen haan naar. Waarop maak jij uit dat DJSmiley niet beschikbaar zou zijn, hij biedt zelf aan om het probleem op te lossen. Quote
Magic Ed. Geplaatst: 24 oktober Geplaatst: 24 oktober 12 uren geleden, Adriatik zei: Die zakelijke kring die je onlangs met ‘we’ aanduidde, maar het antwoord op de vraag wie die ‘we’ zijn schuldig bleef! Dat is een misvatting "we" is geen zakelijke kring, maar mijn bedrijf. Dus nu jij weer. Quote
van der Honing Geplaatst: 24 oktober Geplaatst: 24 oktober 14 uren geleden, CaradoT135 zei: Waarop maak jij uit dat DJSmiley niet beschikbaar zou zijn, hij biedt zelf aan om het probleem op te lossen. Ook u moet effe goed lezen. Ik zeg :" ik kan me voorstellen dat DjSmiley NIET ALTIJD BESCHIKBAAR IS". iK neem aan dat hij ook een camperaar is en dus ook regelmatig van huis is. Quote
Recommended Posts
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.