Malibu Geplaatst: 2 oktober Share Geplaatst: 2 oktober Bij het aanzetten van luchtverwarming in onze camper wordt ongevraagd water verwarmd, maar dan ook koud water, die wordt heet. Wat kan hier de oorzaak van zijn? Er is geen storing op het paneel van de bediening. Het is truma installatie. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Pierre Geplaatst: 2 oktober Share Geplaatst: 2 oktober 4 uren geleden, Malibu zei: Bij het aanzetten van luchtverwarming in onze camper wordt ongevraagd water verwarmd, maar dan ook koud water, die wordt heet. Wat kan hier de oorzaak van zijn? Er is geen storing op het paneel van de bediening. Het is truma installatie. Ik neem aan dat het een Truma Combi 4 of 6 betreft. Zie gebruiksaanwijzing van dit toestel. Daarin staat dat bij gevulde boiler het water automatisch wordt mee verwarmd in de verwarmingsstand. De watertemperatuur is dan afhankelijk van de afgegeven verwarmingscapaciteit en de verwarmingsduur voor het bereiken van de kamertemperatuur. Het water wordt dus warm bij gebruik luchtverwarming (de boiler zit ingebouwd in de Truma unit en dichtbij de brander) Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
HSA1963 Geplaatst: 2 oktober Share Geplaatst: 2 oktober (aangepast) Wat Pierre zegt klopt ook bij ons. Wat we ook merken is dat het koud water ook warm wordt daar waar de leiding van koudwater langs de warmwaterleiding loopt cq langs een verwarmingsbuis loopt. Door het water door te laten lopen komt daarna het koudere water uit de tank. Ik heb ook al zitten te denken om die koudwaterleidingen te isoleren maar zit ook nog te denken aan bevriezen van de leidingen als deze te goed tegen warmte geisoleerd zijn. 2 oktober aangepast door HSA1963 Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Malibu Geplaatst: 3 oktober Auteur Share Geplaatst: 3 oktober Dat is truma cp plus. Is 3 jaar oud. Er is apart water en luchtverwarming dus ik kan mij niet voorstellen dat het automatisch mee verwarmd wordt. Het klopt dat water eerst wat warmer kan worden omdat de leidingen dicht bij de verwarming lopen maar bij ons is water heet en na langer laten lopen blijft ook warm. Het is vervelend zonder koud water. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Pierre Geplaatst: 3 oktober Share Geplaatst: 3 oktober 41 minuten geleden, Malibu zei: Dat is truma cp plus. Is 3 jaar oud. Er is apart water en luchtverwarming dus ik kan mij niet voorstellen dat het automatisch mee verwarmd wordt. Het klopt dat water eerst wat warmer kan worden omdat de leidingen dicht bij de verwarming lopen maar bij ons is water heet en na langer laten lopen blijft ook warm. Het is vervelend zonder koud water. Vraag: zeg je nu dat ook het koud water uit de kraan heet wordt? Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
supreme Geplaatst: 3 oktober Share Geplaatst: 3 oktober U heeft het over luchtverwarming , is het niet zo dat de lucht door een radiatortje wordt verwarmd , dan heb je eigenlijk een water verwarming die de boiler en het radiatortje opwarm , dan wordt er circulatie lucht door heen geblazen , en da ventilator die dat dan doet zal wel met een thermostaat zijn geregeld . Bij ALDE , heeft een watersysteem en daar wordt de boiler opgewarmd , en de circulatie pomp stuurt het door het verwarming systeem en die de pomp werkt op de thermostaat . Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Malibu Geplaatst: 3 oktober Auteur Share Geplaatst: 3 oktober Dat is juist het probleem, koud water wordt heet! Wij hebben deze camper sinds 1 jaar en in het begin was het niet zo. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
HSA1963 Geplaatst: 3 oktober Share Geplaatst: 3 oktober Als het water heet is wat uit de koude kraan komt betkend dat er water vanuit de boiler de koude kraan in komt dat kan alleen als er ergens een terugslagklep hoort te zitten die momenteel niet werkt. Omdat ik er vanuit ga dat tussentijds geen wijziging aan de installatie is gedaan. Andere oorzaak zou kunnen zijn dat er voor het niet bevriezen van het water te veel warmte naar de verswatertank gaat en daardoor te veel wordt verwarmt wat ook niet goed is. Om dat uit te sluiten zou ik eens een thermometer in de verswatertank houden als je koud (heet) water tapt om dat uit te sluiten. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Malibu Geplaatst: 3 oktober Auteur Share Geplaatst: 3 oktober Dat zou kunnen dat er een klepje probleem is. Waar zou ik het beste laten repareren? Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
supreme Geplaatst: 3 oktober Share Geplaatst: 3 oktober Dat het ook uit de koude kraan komt heb ik niet goed gelezen , dat veranderd wel de zaak , sorry . Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Solution Pierre Geplaatst: 3 oktober Solution Share Geplaatst: 3 oktober 5 uren geleden, Malibu zei: Dat zou kunnen dat er een klepje probleem is. Waar zou ik het beste laten repareren? Op de website van Truma kan je dealers vinden in je buurt voor een eventuele reparatie. Uit een (Engelstalige} inbouwhandleiding begrijp ik dat bij het falen en/of ontbreken van een terugslagklep in de koud water toevoerleiding (na de splitsing naar boiler en koud water systeem) er risico is van terugvloeien van warm water naar het koud water systeem bij gebruik van drukpompen (bv een Shurflo pomp). Falen van een terugslagklep kan bv gebeuren door wat vuil in het drinkwater dat in de terugslagklep komt. Je zou eens kunnen proberen het systeem eens flink door te spoelen door de warmwaterkranen enige tijd vol open te zetten. Wellicht helpt het Mocht je weten waar de terugslagklep zit en je kan bij de waterleidingen/slangen dan moet je kunnen voelen waar het warm wordt. Tussen pomp en terugslagklep zou het koud moeten blijven Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Malibu Geplaatst: zaterdag om 13:46 Auteur Share Geplaatst: zaterdag om 13:46 Bedankt voor uw antwoord, ik zal het verder uitproberen. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.