Ga naar inhoud

Boardcomputer aan of uit tijdens de rit

Jacobus Amsterdam

Recommended Posts

Hi camper collega’s 

we hebben een scheid binnen computer paneel in Burstner camper 4 jaar oud

bij afleveren van de camper werd mij toentertijd verteld aanzetten zodra je op stroom staat

uitzetten tijdens het rijden 

nu na installatie stroomonderbreker vanwege stallings eisen zegt de werkplaats medewerker zojuist 

dat het paneel altijd op aan moet staan

ook tijdens het rijden

kan iemand mij uitleggen 

of dit juist is

of doe ik het al 4 jaar verkeerd?

groetjes en bedankt

voor de recreaties 

Rooz

Link naar reactie

Staat er niets in de handleiding? Gaf die medewerker nog een reden waarom? ik zet mijn paneel ook uit tijdens het rijden, dit omdat je toch niets aan heb staan tijdens rijden behalve koelkast maar die gaat rechtstreeks op de D+ van de dynamo. Doe ik al 12 jaar, nooit problemen mee gehad.

aangepast door HymerBoy
Link naar reactie

Even een kleine technische correctie:

Het betreft geen computer paneel van een Schied maar een bedienpaneel van een Schaudt EBL (ElektroBLok), de lader/relais/zekeringenkast voor de 12V voorzieningen.

Als je het bedienpaneel aanzet dan kun je de verlichting en de waterpomp bedienen. Om te voorkomen dat je ongewild een lamp laat branden, of een kraan 'net' iets open staat waardoor de waterpomp continue gaat draaien, kun je er tijdens rijden of bij het stallen, voor kiezen om het bedienpaneel uit te zetten. Hierdoor zal ook het EBL deels uitschakelen waardoor er geen spanning meer op de verlichting en de waterpomp komt te staan. Dit kan ook enig sluipverbruik schelen als er achter de 12 volt aansluitingen bijvoorbeeld een USB lader zit die ongebruikt toch nog wat stroom consumeert.

Verder maakt het eigenlijk niet heel veel uit of je het bedienpaneel aan of uit laat staan tijdens het rijden en/of stallen. Er zijn hiervoor ook echt geen regels of wetten.

aangepast door Camper-T
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid