Ga naar inhoud

Ervaringen met O3 tank in de schoonwatertank

Go to solution Solved by Miep,

Recommended Posts

Geplaatst:

Ik heb inmiddels ruim 800 euro uitgegeven aan aanschaf en reparaties van de zgn. O3 tank (O3 = ozon). Dit apparaat (dat in de schoonwatertank hangt) zorgt ervoor dat het schone water vers blijft. Je moet hem regelmatig ontkalken (met azijn) om te voorkomen dat die verkalkt. Ik heb het apparaat zeker tenminste 1x per 2 weken ontkalkt (conform de instructies), maar na een aantal weken stopt die ermee. Veel vaker ontkalken vind ik geen optie, want de schoonwatertank zit pal onder mijn bed en dat betekent dat ik eerst mijn bed met lattenbodem moet weghalen om bij de schoonwatertank te kunnen. 

De 'kop' (= elektrolysecel) is twee keer vervangen, maar nadat het apparaat de derde keer stopte, vond ik het wel genoeg en heb ik hem van de stroom afgehaald. Zijn er anderen die ervaring hebben met de O3 tank? Ik wil hem eigenlijk laten verwijderen, maar dan blijft er (kennelijk) een gat over in de schoonwatertank. Als ik hem laat zitten, ben ik bang dat dat negatieve gevolgen heeft voor de waterpomp. Dat is mijn vrienden overkomen, die ook problemen hadden met de O3 tank. Ik zou graag willen weten wie (positieve of negatieve) ervaringen heeft met de O3 tank en of er wellicht tips zijn wat ik het beste kan doen. Bij voorbaat dank!

• 2 weeks later...
Geplaatst: (aangepast)

Wij hebben deze ervaring niet met O3 in onze schoonwatertank. Ik controleer hem regelmatig. Ik moet zelfs zeggen dat de laatste keer bij het ontkalken het eigenlijk niet nodig was. Ontkalken doe ik eigenlijk 2 x per jaar. Ik moet wel zeggen dat wij erg zacht water hebben dus voor de weekenden is het altijd thuis water wat we gebruiken en dus alleen als we langere periodes onderweg zijn word er vreemd water getankt. Wat ik wel heb gemerkt is als ik de O3 terug plaats ik deze niet te strak mag aandraaien omdat hij dan lekt en water in de slang komt bij de aansluiting.

Ontkalken doe ik in een plastic borrelglaasje met azijn en later onder de kraan afspoelen.

aangepast door HSA1963
Geplaatst:

Hallo HSA1963,

dank voor de inhoudelijke reactie. Dat is wel een geheel andere ervaring: ontkalken 2 x per jaar! Weliswaar met zacht water, maar dan nog. Ik word getriggerd door de opmerking dat als je de O3 terugplaatst je hem niet te strak mag aandraaien. Wat draai je precies aan? Ik draai niets aan, maar hang de kop in zijn geheel in het (glazen) borrelglaasje met azijn (welke gebruik je? Ik natuurazijn). Daarna vul ik het glaasje met water en daarmee spoel ik de kop af. Ik draai er dus niets op of af. Ik lees dat ook niet in de instructie. Doe je dat voor het gemak of is het noodzakelijk? 

Ik hoor graag!

Geplaatst:

Onze O3 zit vanuit de vuldop hangend in de tank. Die zit dus met een stuk slang in dezelfde dop als waar ook de dompelpomp zit. O3 zit dan dus vast gedraaid op een wartel. Daar zit dan ook de voedingsplug in de O3 kop. Die kop draai ik dan los en komt dan in de schoonmaak azijn.

Geplaatst:

Die van mij hangt afzonderlijk van de dompelpomp in de watertank. Er is een opening gemaakt door de afsluitende deksel op de watertank. Een wat andere constructie denk ik. Ik hoef niets los te draaien. 

• 1 month later...
  • Solution
Geplaatst:

Het lag dus kennelijk niet aan mij. Ik lees net in Topcamper dat de tank O3 is vernieuwd en een aanpassing heeft gekregen waardoor kalkaanslag wordt tegengegaan. Met een eenvoudig aanvulsetje te verhelpen. Laat ik het systeem nu net hebben laten verwijderen 😞 

Geplaatst: (aangepast)

ik heb dat setje bekeken. het is een idiote oplossing. je gaat gedeminiraliseerd water gebruiken om ozon te realiseren. prima dat werkt. alleen met 10 cc demi water raakt op komt harder water voor in de plaats omdat h2o bestaat uit één waterstof molecul die ontwijkt en twee 2 O moleculen die nog tot een O3 molecul wordt gemaakt en die ontwijkt ook dus ontstaat er een vacuum waardoor normaal water terug getrokken wordt. dat duurt een bepaalde tijd en moet je weer demiwater aanvullen. wat ik merk stroom niet te hoog en niet te laag zetten. Als je het inspectie gat opend naar een tijd de O3 actief te hebben bij 20 liter moet je een hele lichte ozon geur waarnemen. Dan staat hij zeker goed bij een volle tank.

aangepast door HSA1963
Typo
Geplaatst:

Hallo HSA1963,

dank voor uw reactie. Ik begrijp er eerlijk gezegd niet veel van. Het wordt mij te ingewikkeld. Ik had de O3 tank inmiddels laten verwijderen uit mijn vers water tank en ik ga hem niet meer laten installeren. Ik wacht tot er een solide en afdoende oplossing komt en tot die tijd red ik mij wel. Ik vond het wel nodig om deze 'vernieuwing',  te delen op dit forum, omdat ik inderdaad veel last had van kalkaanslag en daardoor zelfs het systeem helemaal niet meer werkte (hoewel ik regelmatig ontkalkt had). Gelukkig lag het dus niet helemaal aan mij. 

Met reislustige groet!

Geplaatst:

Dag Miep, en alle anderen,

Ik rijd nu al een twaalftal jaar met de camper rond. Al dit soort dure toepassingen gebruik ik niet. Twee keer per jaar maak ik de tank schoon met product uit de handel. Daarbij spoel ik alle leidingen. Ook die van toilet. Wel opletten bij ontkalken van toilet: losgekomen brokjes kalk kunnen het terugslagklepje blokkeren.

Voorts gebruiken wij de drinkwatertank om te koken, douchen, en zo nu en dan om de drinkbussen bij het fietsen te vullen. Dat laatste is het meest delicate, en daarom gebruiken we ofwel onmiddellijk getankt water, of flessenwater of in het slechtste geval een waterpompje dat meteen ook grondig filtert. (vind je in as adventure of andere buitensportzaken).

Wij hebben nog maar 1 keer "shit" (ik bespaar je de details, maar is gerust letterlijk te nemen)gehad toen we "proper" water hadden getankt aan een kraantje waar ook wc cassettes werden gespoeld. Dus niet van wakker liggen. Regelmatig proper water tanken en af en toe de tank reinigen.

Groeten Peter

(met toch wel gevoelige darmen....)

Geplaatst:

Meip , zoals VMP al aan geeft doe ik het ook al jaren zo , en voor het ontkalken en reinigen gebruik ik BWS watertankreiniger  12,99 de liter  kan je twee keer wel me doen  , goede omschrijving . Te bestellen bij de Wit in Schijndel . 

Voor het water zuiver te houden , gebruik ik Steradent , ik heb een tank van 90 liter deo in het voorjaar twee tabletten in vuil een 20 l water en laten staan een minimaal paar uur dan het systeem vol zetten een kwartiertje laten in weken en dan doorspoelen . Daarna de watertank geheel vullen en even naspoelen zodat er vers water in het systeem zit . 

Dan doe ik de volgende vulling geen steradent er bij , en de volgen de keer weer wel 1 tabletje , hangt er wel van hoeveel water je steeds bij vult .

Geplaatst:

Hallo Supreme en VMP/Peter,

dank voor jullie tips! Ik ga het zeker zo doen, want ik heb de O3 tank laten verwijderen en ik ben niet van plan om het weer te laten installeren. Ik heb er niet echt vertrouwen in. Drinkwater wil ik niet in flessen kopen. Er is al genoeg plastic in de wereld. Ik kook het wel als ik het niet vertrouw. En tot nu toe hebben mijn darmen het ook goed opgevangen. Je moet ze een beetje trainen 🙂

Veel camperplezier!

Geplaatst:

Miep , even een aanpassing ,  bij de Wit staat vermeld , Reich schoon en afvalwater reiniger  nu 13,95 , ik had er twee besteld ivb verzendkosten kan je c.a. 4 jaar vooruit .

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid