MartijnSwart Geplaatst: 3 september Share Geplaatst: 3 september Waarom hebben sommige campers een max. toelaatbaar gewicht van 3300 kg en andere (de meeste) 3500 kg.? En kun je dit laten opwaarderen? groet Martijn Swart Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Solution GeMa Geplaatst: 3 september Solution Share Geplaatst: 3 september (aangepast) Daar kunnen diverse redenen/oorzaken voor zijn. Het begint bij de basis, het voertuig (Fiat, Mercedes etc.) en welk chassis daaraan gekoppeld is. Dat kan het basis chassis van de voertuigbouwer (b.v het light chassis bij de Fiat Ducato) zijn of een "derden" chassis (b.v. Alko) zijn. In principe wordt daar al de max. technische massa (F.1 op het kentekenbewijs) bepaald. Echter, onderdelen zoals banden en (achter)as kunnen daarin nog beperkend zijn. Dan komt daarna nog de certificering door de kamperbouwer, die bepaalt dan de toegestane max. massa (F.2 op het kentekenbewijs). F.2 is leidend in wat wettelijk toegestaan is en welk rijbewijs je daarvoor nodig hebt. Zo kan het best mogelijk zijn dat F.1 hoger is als F.2, dan nog mag je niet hoger beladen als F.2. Is dat het geval (F.1 hoger met certificering) dan is opwaarderen relatief simpel. Zo niet, dan moeten er (indien mogelijk) technische aanpassingen aan het voertuig plaatsvinden om te kunnen opwaarderen. Er volgt dan ook een complete herkeuring door de RDW. Ook laten de bouwers zich mede leiden door verschillende (fiscale en technische) regels in de diverse landen van de EU bij het bepalen van F.2 Kamperbouwers proberen de wat grotere campers in NL toch op 3500 kg te krijgen, want dan kun je er met je B-rijbewijs (grootste groep) in rijden. Dat resulteert voorlopig nog vaak (komende EU richtlijn 4250 kg voor campers komt naar verwachting pas in 2026 of later in NL) in het halen van het C1 rijbewijs, maar straks dus niet meer. Resumé: Het basisvoertuig, met wat door de kamperbouwer er aan en op wordt gebouwd, is bepalend voor wat technisch mogelijk is. Daarnaast maken de bouwers praktische keuzen, mede afhankelijk van de diverse regels in de diverse landen. 3 september aangepast door GeMa Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Magic Ed. Geplaatst: 4 september Share Geplaatst: 4 september En een 3300 kg chassis is natuurlijk goedkoper dan een 3500 kg chassis. Dus de verkoper kan leuk meer winst maken. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Camper-T Geplaatst: 4 september Share Geplaatst: 4 september Op 3-9-2024 om 15:46, GeMa zei: Kamperbouwers proberen de wat grotere campers in NL toch op 3500 kg te krijgen, want dan kun je er met je B-rijbewijs (grootste groep) in rijden. Dat resulteert voorlopig nog vaak (komende EU richtlijn 4250 kg voor campers komt naar verwachting pas in 2026 of later in NL) in het halen van het C1 rijbewijs, maar straks dus niet meer. Zo ver ik de laatste stand van zaken binnen wet en regelgeving van de EU heb gelezen en begrepen, is de uitzonderingsregel voor rijbewijs B tot 4250kg vooralsnog bedoeld voor voertuigen met een alternatieve aandrijving, ofwel niet-fossiele brandstoffen. Misschien heb ik iets gemist, dat kan, maar het e.e.a. zal inderdaad nog enige jaren duren. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Camper-T Geplaatst: 4 september Share Geplaatst: 4 september 6 uren geleden, Magic Ed. zei: En een 3300 kg chassis is natuurlijk goedkoper dan een 3500 kg chassis. Dus de verkoper kan leuk meer winst maken. De Fiat Ducato kent twee eigen chassis: het Light chassis voor campers tot maximaal 3500kg en het Heavy chassis voor campers tot maximaal 4250kg. Een Light chassis kan met verbeterde vering, optioneel betere schokdempers en zwaardere velgen meestal wel tot 4000-4250kg opgewaardeerd worden. Daarnaast kan een Fiat Ducato ook een duurder en (volgens zeggen) beter Al-Ko chassis hebben, ook dit is een zwaarder chassis, standaard tot 4250kg. Als een camper een technisch maximale massa van 3300kg heeft dan ligt dit misschien niet aan het chassis maar bijvoorbeeld aan de velgen of veringen. Ook kan het zijn dat de camperbouwer de camper bewust op 3300kg laat vastleggen omdat dit gunstiger is voor de emissiewaarden van de dieseluitstoot. Een andere mogelijkheid kan zijn, dat het hier niet om een Fiat Ducato chassis gaat maar bijvoorbeeld over een Ford, VW, of ander merk basisvoertuig. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
GeMa Geplaatst: 6 september Share Geplaatst: 6 september Op 4-9-2024 om 21:16, Camper-T zei: Zo ver ik de laatste stand van zaken binnen wet en regelgeving van de EU heb gelezen en begrepen, is de uitzonderingsregel voor rijbewijs B tot 4250kg vooralsnog bedoeld voor voertuigen met een alternatieve aandrijving, ofwel niet-fossiele brandstoffen. Misschien heb ik iets gemist, dat kan, maar het e.e.a. zal inderdaad nog enige jaren duren. Dat is inderdaad een misvatting. Er is een tijdelijke regeling geweest om met B toch zwaardere (bedrijfs)voertuigen met alternatieve aandrijving (elektrisch) te mogen besturen, maar die regeling is gestopt. De nieuwe EU richtlijn (die dus in nationale wetgeving omgezet moet worden) maakt het mogelijk campers tot 4250 kg te besturen met B, ongeacht de brandstof. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Magic Ed. Geplaatst: 13 september Share Geplaatst: 13 september Op 6-9-2024 om 16:50, GeMa zei: Dat is inderdaad een misvatting. Er is een tijdelijke regeling geweest om met B toch zwaardere (bedrijfs)voertuigen met alternatieve aandrijving (elektrisch) te mogen besturen, maar die regeling is gestopt. De nieuwe EU richtlijn (die dus in nationale wetgeving omgezet moet worden) maakt het mogelijk campers tot 4250 kg te besturen met B, ongeacht de brandstof. En dit alles zijn alleen geventileerde partij-plannen maar is geen regel noch wet. Dus reken er voorlopig niet op. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Robertus Geplaatst: zaterdag om 22:22 Share Geplaatst: zaterdag om 22:22 Op 13-9-2024 om 07:05, Magic Ed. zei: En dit alles zijn alleen geventileerde partij-plannen maar is geen regel noch wet. Dus reken er voorlopig niet op. No offense maar we zijn inmiddels gelukkig iets verder dan geventileerde partij-plannen;-) Door de Europese Commissie is begin dit jaar ingestemd met de vierde rijbewijs richtlijn (dat is geen wet maar de lidstaten volgen die meestal 'uiteindelijk' allemaal). Voor het rijbewijs B betekent dit onder andere dat campers en ambulances tot 4250kg bestuurd mogen worden mits de camper/ambulance uiteraard technisch geschikt is (F.1 op de kentekencard). Deze richtlijn moet nog wel verder uitgewerkt worden en de lidstaten moeten dit in hun wetgeving opnemen. Dit kan nog wel tot 2028 duren en het zal niet verbazen als NL daar aanvullende voorwaarden aan gaat stellen (en nog veel langer over doet). Voor mij iig een reden om mijn C1 rijbewijs te gaan halen (en niet af te wachten wat CBR en RDW nu weer allemaal voor 'moois' verzinnen) en F.2 (3500kg) op te waarderen naar F.1 (4000kg). Op een eerder moment heb ik onze Hymer technisch aan laten passen via dealer/RWD zodat deze 4000kg als technische massa (F.1) op de kentekencard heeft. F.2 (toegestane massa) van 3500kg naar 4000kg is voor ons dan slechts een administratieve actie via de website van het RDW die met enkele dagen geregeld is. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.