Ga naar inhoud

Spiegels camper

meule724

Recommended Posts

• 4 weeks later...

Ik heb een camera op de achterkant van de camper, maar ik ruik dat beeld enkel tijdens het achteruitrijden. Bij "gewoon rijden" staat meestal de gps op, ook al omdat die de reële snelheid van de camper aangeeft.

Wat die bredere zijspiegels betreft. Op mijn dukaton zitten brede spiegels. Misschien een goed zicht, maar mijn linker spiegel is er op smalle wegen al meermaals afgereden.

Moest ik kunnen, ik zet er bij mij een minder brede spiegel op, ook al moet ik tijdens het rijden wat heen en weer bewegen om een volledig zicht te hebben.

Misschien is een zijcamera wel een oplossing?

Groeten,

Peter

Link naar reactie

Dankjewel mr T,

Ik zoek dit zeker uit. Momenteel is mijn linker buitenspel wat "fragiel" door een ontmoeting van een brede bestelwagen in de bergen. Kom je met zo'n camerasysteem door de keuring? Of ben je verplicht om een echte spiegel te hebben. Te weten dat ik in België naar de keuring moet. Misschien is dit een vraag voor belgische camperaars.

Oh ja ter info: indien er ducked tape aan een van je spiegels zit, wordt daar toch eens stevig aan getrokken om na te kijken of alles nog vast zit.

Al goed dat ze niet aan mij schudden om te zien of alle bouten nog vastzitten.

Groeten,

Peter

Link naar reactie

Volgens RDW:

In afwijking van het eerste, derde en vierde lid mogen verplichte spiegels zijn vervangen door goedwerkende cameramonitorsystemen. Indien spiegels vervangen zijn door cameramonitorsystemen, dan moeten deze systemen deugdelijk bevestigd zijn.

Bron: https://apk-handboek.rdw.nl/personenautos/carrosserie/spiegels

Nadelen van digitale spiegels:

1. Klassieke spiegels zijn 3 dimensionaal en geven diepte, digitale spiegels zijn 1 dimensionaal waardoor diepte inschatten wennen is en je moet focussen.

2. De bijbehorende monitoren komen meestal in de hoeken bij de A-stijl dus je moet voorkomen dat armen/handen aan het stuur het zicht blokkeren.

Je kunt ook een zogenaamd “Birdview Camera” systeem installeren, dit zijn 4 camera’s die aan de zijkanten, voor- en achter worden gemonteerd en na juist afstellen samen een volledig beeld van de camper rondom geven. De beelden worden digitaal als het ware aan elkaar geplakt en maken een beeld alsof je van boven op de camper kijkt.

aangepast door Camper-T
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid